اجرای طرح رجیستری

اجرای طرح رجیستری باعث افزایش قیمت دستگاه های سیم کارت خور نمی‌شود

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل عنوان کرد که قیمت تبلت‌ها و دستگاه‌های سیم کارت خور دیگر با اجرای طرح رجیستری افزایش نخواهد یافت.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در تازه‌ترین مصاحبه خود با اشاره به اجرای دومین مرحله از طرح رجیستری برای دستگاه‌های سیم کارت خور دیگر، عنوان کرد که مرحله نخست و دوم اجرای طرح رجیستری از چند روز قبل برای ساعت های هوشمند و دستگاه های سیم کارت خور دیگر کلید خورده و قرار است که در مردادماه نیز مرحله سوم آن یعنی رجیستری تبلت‌ها شروع بشود.

مطابق با تحقیقات صورت گرفته باید هر سال 2 تا 2.4 میلیون دستگاه جدید به بازار تبلت ورود پیدا کند که ارزش آن بر اساس محاسبات نزدیک به 300 میلیون دلار است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه در ارتباط با اجرای طرح رجیستری دستگاه‌های دارای سیم کارت با کمک ارگان‌های مختلف،‌ عنوان کرد که در هفته پیش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزبان جلسه‌ای با حضور تمام ارگان‌های مربوطه بود که طی آن جلسه تمام مشکلات اجرای طرح رجیستری مورد تحلیل قرار گرفت و راهکارهایی برای برطرف کردن آن‌ها اتخاذ شد.

اجرای مرحله دوم طرح رجیستری با مشارکت ارگان‌های مربوطه

اجرای طرح رجیستری

اسحاقی ادامه  داد که به تازگی یکی از مشکلات اساسی که در زمینه واردات قانونی تبلت وجود داشت با کمک وزارت صمت حل شد. پیش از این ثبت سفارش تبلت فقط می‌توانست توسط افرادی انجام شود که قبلا نیز تبلت وارد کرده بودند. این مسئله از آنجایی که اکثر تبلت‌های موجود در بازار کشور به صورت قاچاق وارد بازار می‌شوند، باعث می‌شود تا نتوان شاهد یک رقابت سالم در واردات قانونی تبلت بود. اما به تازگی تصمیمی اتخاذ شده است که بنا بر آن افرادی که تاکنون سابقه واردات تبلت نداشتند نیز می‌توانند اقدام به انجام این کار کنند.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل در ادامه با اشاره تأمین ارز مورد نیاز برای واردات تبلت عنوان کرد که هم‌اکنون برای واردات تبلت چیزی حدود 100 میلیون دلار سفارش به ثبت رسیده که قرار است بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای ورود سفارش‌های مذکور به کشور را به زودی در اختیار واردکنندگان قرار دهد. در صورت ادامه یافتن فرآیند تخصیص ارز تا 3 هفته آینده کسری تبلت برطرف خواهد شد و تعداد زیادی از این کالا به کشور ورود پیدا خواهد کرد.

قیمت تبلت‌ها با اجرای طرح رجیستری بیشتر نمی‌شود

اسحاقی در ادامه با تکذیب این ادعا که قیمت‌ها به دنبال اجرای طرح رجیستری افزایش پیدا می‌کند،‌ بیان کرد که چنانچه تا هفته پیش رو مانعی بر سر راه تخصیص ارز و ثبت سفارش ایجاد نشود،‌ قیمت‌ها به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت؛ زیرا ارز کالای قاچاق از بازار آزاد 25 هزار تومان و ارز تخصیص یافته به کالای وارداتی قانونی 22 هزار تومان است و به دنبال این مسئله بازار تبلت رقابتی می‌شود و قیمت‌ها نیز افزایش پیدا نخواهد کرد.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برای تجهیزات وارداتی از جمله تبلت ضابطه و حاشیه سود مشخصی را تعیین کرده است و از آنجایی که نظارت بر این بازار به راحتی انجام می‌شود،‌ تنها در صورت بالا رفتن قیمت دلار ممکن است که قیمت این تجهیزات نیز بیشتر شود.

استفاده از تبلت قاچاق سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد

اسحاقی در ادامه عنوان کرد تاثیرات مضر کالاهای الکترونیکی که از مبادی غیر قانونی به کشور ورود پیدا می‌کنند، بررسی نمی‌شود و علاوه بر این آزمایش‌های مورد نیاز در ارتباط با پرتوهای آن‌ها نیز صورت نمی‌گیرد و این مسئله باعث می‌شود که سلامتی تمام افراد به ویژه  زنان باردار،‌ افراد سن بالا و کوکان تهدید شود. این در صورتی است که اجرای طرح رجیستری تجهیزات را ملزم به انجام آزمایش‌هایی برای میزان اشعه می‌کند.

اجرای طرح رجیستری

وی ادامه داد که باید 18 ماه خدمات پس از فروش از سوی شرکت وارد کننده به مشتری تعلق یابد که کالاهای وارده به کشور از مبادی غیر قانونی شامل این مسئله نمی‌شوند. به عبارت دیگر اجرای طرح رجیستری شرکت‌های واردکننده را وادار به ارائه گارانتی مطمئن می‌کند که این موضوع به نفع مشتری خواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در ارتباط با بیشتر شدن درخواست برای واردات موبایل و تبلت، اظهار کرد که هم‌اکنون تعداد شرکت‌های فعال در حوزه واردات تبلت حدود 200 شرکت است که این تعداد در حال افزایش است. این مسئله باعث می‌شود که رقابت موجود در میان واردکنندگان قانونی شدت بگیرد که در نتیجه آن در عرصه تجارت اشتغال ایجاد خواهد شد و علاوه بر آن قیمت‌ها نیز کنترل خواهد شد.

وی در انتها با اشاره به این که اجرای طرح رجیستری هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است، خاطرنشان کرد که با اجرای این طرح علاوه بر بهره‌مندی مردم از خدمات مناسب‌تر، دولت نیز با افزایش درآمد مواجه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*