فاصله ماه تا زمین

اگر فاصله ماه تا زمین به نصف کاهش پیدا کند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

با توجه به این که کره ماه روی زمین تاثیرات زیادی می‌گذارد، اگر فاصله ماه تا زمین به نصف فاصله فعلی کاهش پیدا کند، چه اتفاقی برای سیاره ما رخ خواهد داد؟

نیل کامینز (Neil Comins)، فیزیکدان دانشگاه ماین در پاسخ به این پرسش که اگر فاصله ماه تا زمین به نصف فاصله فعلی کاهش پیدا کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد، عنوان کرد در واقع یکی از محتمل‌ترین اتفاقات طغیان آب‌ها خواهد بود. وی افزود جزر و مد یکی از شناخته‌شده‌ترین اثر کره ماه بر سیاره زمین است و اگر فاصله ماه تا زمین به نصف فاصله فعلی کاهش پیدا کند، قدرت جزر و مد به 8 برابر افزایش می‌یابد. همچنین این اتفاق باعث زیر آب رفتن برخی از جزایر زمین می‌شود و دیگر مناطق ساحلی پرجمعیت قابل سکونت نخواهند بود.

عواقب کاهش فاصله ماه تا زمین

این فیزیکدان دانشگاه ماین در ادامه بیان کرد کاهش فاصله ماه تا زمین فقط باعث افزایش شدت جزر و مد نمی‌شود، بلکه باید بدانیم کره ماه روی خشکی‌های زمین نیز تاثیرات زیادی می‌گذارد و نتیجه نزدیک شدن آن به زمین باعث افزایش برخورد امواج شدید انرژی به زمین خواهد بود.

در همین راستا جازمین اسکارلت (Jazmin Scarlett)، یک آتش‌فشان‌شناس در دانشگاه کوئین مری (Queen Mary) لندن عنوان کرد گرانش ناگهانی روی پوسته زمین باعث ایجاد زمین‌لرزه‌های زیاد و فوران آتش‌فشان‌ها خواهد شد؛ برای مثال قمر آیو (Io) سیاره مشتری که از لحاظ آتشفشانی به عنوان فعال‌ترین عضو منظومه شمسی محسوب می‌شود، به دلیل اثر گرانشی مشتری به چنین سرنوشتی دچار شده و در صورت نزدیکی ماه به زمین نیز شاهد اتفاق مشابهی در زمین خواهیم بود.

محققان اعلام کردند علاوه بر این موارد، زمان سرعت چرخش زمین نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع وقتی که ماه اقیانوس‌ها را به سمت خود می‌کشاند، اصطکاکی که میان آب‌ها و کف اقیانوس ایجاد می‌شود، چرخش زمین را کند می‌کند. کامینز افزود در حال حاضر گردش زمین در هر قرن حدود یک هزارم ثانیه کاهش پیدا می‌کند و اگر فاصله کره ماه تا سیاره زمین به نصف فاصله فعلی کاهش یابد، شاهد تغییر سرعت چرخش زمین با سرعت بیشتر خواهیم بود.

به طور کلی کاهش فاصله کره ماه تا سیاره ماه عواقبی چون جزر و مد شدید، زمین‌لرزه‌های ناگهانی، فوران آتش‌فشان و طولانی شدن روز و شب را به همراه دارد، اما اگر انسان‌ها بتوانند از این عواقب شدید زنده بمانند، کسوف‌های مکرری را تجربه خواهند کرد. با توجه به نزدیک شدن ماه به زمین، بخش بزرگی از آسمان توسط ماه گرفته خواهد شد و احتمال عبور آن از جلوی خورشید بیشتر خواهد بود. البته شکل ماه در آسمان همانند ظاهر فعلی آن بوده و فقط کمی بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

اسکارلت در پاسخ به این سوال که اگر ماه به جای یک حرکت ناگهانی به شکل آرام به زمین نزدیک شود، عواقب آن چه خواهد بود، عنوان کرد در چنین شرایطی تغییرات در جزر و مد و پوسته زمین نیز به آرامی اتفاق خواهد افتاد. همچنین روز و شب‌های طولانی باعث تغییر جو زمین خواهند شد و در تکامل موجودات نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد.

آیا امکان کاهش فاصله کره ماه تا سیاره زمین وجود دارد؟

کامینز در پاسخ به این سوال بیان کرد اگر یک سیاره بزرگ در زمان و مکان مناسب به ماه و زمین نزدیک شود، باعث نزدیکی ماه به زمین خواهد شد، اما اگر حتی چنین اتفاقی بیفتد نیز سال‌ها طول خواهد کشید تا ماه به نصف فاصله فعلی خود به زمین برسد که البته عواقب شدید نزدیکی ماه به زمین بلافاصله رخ نخواهد داد.