مجموعه بازی هیلو

رتبه‌بندی مجموعه بازی هیلو (Halo) از بهترین تا بدترین

در این مقاله به رتبه‌بندی مجموعه بازی هیلو پرداخته‌ایم و در ادامه می‌توانید با بدترین و بهترین قسمت‌های سری Halo آشنایی پیدا کنید.

رتبه‌بندی مجموعه بازی هیلو براساس نمرات و امتیازات منتقدان در سایت متاکریتیک انجام شده است و می‌توانید ببینید کدام قسمت‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند.

هیلو یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌ بازی‌های تاریخ است و از زمانی که نسخه‌ی «نبرد تکامل» در سال 2001 منتشر شد، این سری بازی توانسته ژانر شوتر اول شخص و عناوین چندنفره آنلاین را دستخوش تغییرات فراوانی کند.

با اینکه هر ساله یک نسخه از هیلو منتشر نمی‌شود اما تاکنون 13 نسخه از آن عرضه شده و تقریبا تمامی این آثار توانسته‌اند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند. اگرچه تمامی قسمت‌ها فوق‌العاده از آب درنیامده‌اند اما تعدادی از آن‌ها در تاریخ بازی‌های ویدیویی جاودانه‌ شده‌اند و باقی شاید حتی از سوی طرفداران سرسخت مجموعه نیز فراموش شوند. ما فهرست زیر را براساس نمراتی که آثار در سایت متاکریتیک دریافت کرده‌اند، طبقه بندی کرده‌ایم.

رتبه‌بندی مجموعه بازی هیلو / Halo

بازی هیلو: اینفینیت (Halo Infinite) در پایان سال 2021 منتشر می‌شود و اگر در انتظار آن هستید، مقاله‌ی زیر می‌‎تواند شما را هیجان‌زده‌تر کند. اگر عناوین قبلی مجموعه را تجربه نکرده‌اید، شاید حالا بهترین زمان باشد که به سراغ آن‌ها بروید.

13- بازی Halo: Spartan Assault

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 18 ژوئیه 2013 (27 تير 1392)
  • بهترین ویژگی: معرفی یک ژانر تازه برای مجموعه
  • امتیاز متاکریتیک: 53

«حمله اسپارتان» یک اثر شوتر “شوتم آپ” از نوع توئین استیک (Twin Stick) است که تفاوت‌های زیادی با نسخه‌های پیشین دارد. به جای زاویه‌ی اول شخص، بازی از زاویه‌ی تاپ داون (Top-down) استفاده می‌کند اما طراحی و امضاهای همیشگی هیلو را در این نسخه هم می‌توانید مشاهده کنید.

از آنجایی که بازی Halo: Spartan Assault در ابتدا برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده بود، از نظر وسعت و داستان‌گویی در مقایسه با نسخه‌های دیگر حرفی برای گفتن ندارد اما در مجموع سرگرم کننده‌ است. بازی دارای 25 مرحله‌ است و در ابتدای عرضه اگرچه انتقادات فراوانی به آن شد اما برای وفاداری به ذات هیلو، مورد تحسین قرار گرفت. این بازی را می‌توانید بر روی گوشی‌های آیفون، ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی پیدا کنید.

12- بازی Halo: Spartan Strike

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 16 آوریل 2015 (27 فروردين 1394)
  • بهترین ویژگی: ماموریت‌های 5 دقیقه‌ای اعتیادآور
  • امتیاز متاکریتیک: 66

بازی کردن با دوستان همواره یکی از بخش‌های جذاب هیلو بوده، بنابراین عدم وجود بخش آنلاین چند نفره، به «اسپارتان استرایک» ضربات جبران ناپذیری زد. با این حال، بازی نسبت به نسخه‌ی حمله اسپارتان، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و گیم پلی اعتیادآوری دارد.

در کنار یک گیم پلی بهتر، تعداد بیشتر وسایل نقلیه و اسلحه‌ها کمک کرد تا بازی Halo: Spartan Strike هم به موفقیت‌های خوبی برسد اما برای کسانی که انتظار یک داستان حماسی دیگر از هیلو را دارند، شاید کمی ناامید کننده باشد. اگر بخش آنلاین هم به این بازی اضافه می‌شد، بدون شک امتیازات بهتری دریافت می‌کرد.

این عنوان تنها برای گوشی‌های آیفون و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

11- بازی Halo Wars 2

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 21 فوریه 2017 (3 اسفند 1395)
  • بهترین ویژگی: یک تجربه استراتژی بی‌درنگ مناسب برای تازه‌واردها
  • امتیاز متاکریتیک: 79

«نبردهای هیلو 2» شاید در مقایسه با عناوین استراتژی ریل-تایم پیچیده و پیشرفته‌ی بازار کمی سطحی به نظر برسد اما اثر خوبی است. مکانیک‌های بازی ساده هستند و هر کسی می‌تواند آن‌ها را درک کند؛ در همین راستا، بازی دوستان مبتدی نیز از آن لذت می‌برند و با مشکلی رو به رو نمی‌شوند.

بازی Halo Wars 2 از نظر داستانی هم راضی کننده است و سکانس‌های سینمایی جذابی دارد. بخش داستانی تک نفره شاید چندان طولانی نباشد اما بخش آنلاین می‌تواند شما را برای ساعت‌ها سرگرم کند. هیلو وارز 2 برای رایانه‌های شخصی و ایکس باکس وان منتشر شده است.

10- بازی Halo Wars

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 26 فوریه 2009 (8 اسفند 1387)
  • بهترین ویژگی: اولین بازی استراتژی بی‌درنگ مجموعه
  • امتیاز متاکریتیک: 82

همانند دنباله‌اش، این نسخه نیز از نظر گیم‌پلی با آثار بزرگ ژانر استراتژی بی‌درنگ قابل مقایسه نیست. «نبردهای هیلو» در ابتدا به صورت انحصاری برای ایکس باکس 360 منتشر شد و مدت زمان زیادی طول کشید تا برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر شود. اگر از طرفداران ژانر استراتژی ریل-تایم هستید، شاید این بازی شما را ناامید کند اما اگر انتظارات خود را پایین بیاورید، از آن لذت خواهید برد.

بازی Halo Wars برای تلاش‌هایش در عرضه‌ی ژانر RTS بر روی کنسول‌ها، مورد تحسین قرار گرفت و در همان سال اول انتشار، بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت (یک رکورد تاریخی در آن زمان). این عنوان را بر روی کنسول ایکس باکس وان نیز می‌توانید پیدا کنید.

9- بازی Halo: Combat Evolved Anniversary

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 15 نوامبر 2011 (24 آبان 1390)
  • بهترین ویژگی: جلوه‌های بصری زیبا و با کیفیت‌تر از نسخه اصلی
  • امتیاز متاکریتیک: 82

طرفداران، بازی «نبرد تکامل» را یک شاهکار توصیف می‌کنند و نسخه‌ی ریمستر آن هم چندان بد نیست. سازندگان، ظاهر نسخه‌ی اصلی را کمی بهبود بخشیدند و آن را به استانداردهای ایکس باکس 360 نزدیک کردند؛ ضمن اینکه می‌توانستید با یک اشاره، بازی را به همان ظاهر کلاسیک و قدیمی‌اش بازگردانید.

اما جدا از این بهبودهای کوچک بصری، بازی تقریبا مشابه نسخه‌ی اصلی است و شاید پس از مدتی تکراری شود. مراحل Halo: Combat Evolved شاید برای سال 2001 تحول بزرگی به حساب می‌آمدند اما در سال 2011 دیگر آن جذابیت سابق را نداشتند. با این حال، از تجربه‌ی دوباره‌ی این بازی پشیمان نخواهید شد. این نسخه برای ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس سری ایکس و سری اس در دسترس قرار دارد.

8- بازی Halo 3: ODST

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 22 سپتامبر 2009 (31 شهريور 1388)
  • بهترین ویژگی: مبارزات سرگرم‌کننده‌، داستان
  • امتیاز متاکریتیک: 83

«اودی‌اس‌تی» یک بار دیگر ثابت کرد که مجموعه بازی هیلو در زمینه‌ی داستان‌گویی تا چه اندازه درخشان است. به جای اینکه داستان، تنها بهانه‌ای باشد برای ارائه‌ی مبارزات و اکشن، در این نسخه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در قالب یک معما عرضه می‌شود؛ جایی که یک سرباز تازه‌کار، در جستجوی هم‌تیمی‌های گمشده‌اش است. جستجو در مناطق بازی، تجربه‌ی متفاوتی را برای بازی دوستان رقم می‌زند و البته ماموریت‌های اکشن‌محورتر اثر نیز شما را راضی می‌کند.

گیم پلی نسخه‌ی اودی‌اس‌تی تفاوت‌های چندانی با هیلو 3 ندارد اما نیازی هم به تغییر دادن مکانیک‌ها نبود زیرا به خوبی کارآمد هستند و هرگز خسته‌ کننده نمی‌شوند. مُد فایرفایت (Firefight) نیز برای اولین بار در این نسخه معرفی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

بازی Halo 3: ODST اگرچه به عنوان یک پروژه‌ی فرعی کوچک آغاز شد اما به سرعت توانست به یکی از بهترین‌های مجموعه تبدیل شود. این بازی نه تنها به فروش خیره‌کننده‌ای رسید بلکه برای فضاسازی، موسیقی و روایت داستان مورد تحسین قرار گرفت. این اثر برای ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس سری ایکس و سری اس منتشر شده است.

7- بازی Halo 5: Guardians

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 27 اکتبر 2015 (5 آبان 1394)
  • بهترین ویژگی: بخش داستانی جذاب و توازن خوب بخش آنلاین
  • امتیاز متاکریتیک: 84

«هیلو 5» در ابتدای عرضه، به دلیل عدم پشتیبانی از اسپلیت-اسکرین و بخش داستانی کوتاه با انتقادات فراوانی رو به رو شد. در این میان، روایت داستانی آن حتی بحث برانگیزتر هم شد و دارای چرخش‌های عجیبی بود؛ خصوصا در رابطه با شخصیت کورتانا و همچنین بازی کردن در نقش سرباز دیگری به جای مسترچیف. البته بازی در مجموع چندان بد نبود، از جلوه‌های بصری قابل توجهی بهره می‌برد، بخش آنلاین آن راضی کننده بود و گیم‌پلی هیجان انگیزی داشت.

بازی Halo 5: Guardians در همان هفته‌ی اول عرضه، به فروش 500 میلیون دلاری رسید و به در نهایت به پرفروش‌ترین بازی ایکس باکس وان تبدیل شد. در کنار انتقاداتی که به اثر شد، منتقدان زیادی به دفاع از آن پرداختند و از آن به عنوان یکی از بهترین‌های مجموعه نام بردند.

این بازی تنها برای کنسول ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد اما گفته می‌شود که در آینده‌ی نزدیک برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر خواهد شد.

6- کالکشن Halo: The Master Chief

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 11 نوامبر 2014 (20 آبان 1393)
  • بهترین ویژگی: ارزش خرید بسیار بالا
  • امتیاز متاکریتیک: 85

اینکه بتوانید شش نسخه‌ی برترِ یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های شوتر اول شخص تاریخ را همراه با بهبودهای گرافیکی تجربه نمایید، اتفاق مهیج و بزرگی است. کالکشن «هیلو: مستر چیف» دقیقا چنین چیزی را ارائه می‌دهد و بدون شک هر کسی که طرفدار ژانر شوتر است، باید حداقل یک بار مجموعه بازی هیلو را تجربه کند. این نسخه شامل بازی‌های هیلو 1، هیلو 2، هیلو 3، او‌دی‌اس‌تی، ریچ و هیلو 4 می‌شود. بر روی تمامی این بازی‌ها یک بار دیگر کار شده تا از نظر گرافیکی بهتر شوند و با اینکه با بازی‌های روز قابل مقایسه نیستند اما ارزش تکرار بالایی دارند.

متاسفانه، مشکلات تکنیکی در بخش‌های داستانی و آنلاین، باعث شد تا هیلو: مستر چیف کالکشن در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگیرد اما به تدریج، اوضاع بهتر شد و حالا اکثر نسخه‌ها به خوبی اصطلاح شده‌اند. سرورهای بخش‌ آنلاین همچنان فعال است، با این حال بازیکنان زیادی را در این بخش‌ها پیدا نمی‌کنید. این کالکشن برای ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس سری ایکس و سری اس در دسترس قرار دارد.

5- بازی Halo 4

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 6 نوامبر 2012 (16 آبان 1391)
  • بهترین ویژگی: برجسته شدن رابطه‌ی مسترچیف و کورتانا
  • امتیاز متاکریتیک: 87

زمانی که استودیوی «بانجی» از ساخت نسخه‌های بعدی هیلو کناره‌گیری کرد و مایکروسافت وظیفه‌ی توسعه‌ی «هیلو 4» را به «343 اینداستریز» سپرد، نگاه‌ها نسبت به مجموعه بسیار منفی شد و این استودیوی جدید، فشارهای زیادی را تحمل کرد. خوشبختانه، آن‌ها توانستند تمامی مشکلات را مدیریت کنند و قسمت چهارم در نهایت، به اثر قابل قبول و خوش ساختی تبدیل شد.

بازی Halo 4 داستان کم نظیری داشت و رابطه‌ی عمیق مسترچیف با کورتانا، طرفداران را تحت تاثیر قرار داد. این بازی برای ایکس باکس 360، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و سری اس منتشر شده است.

4- بازی Halo: Reach

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 14 سپتامبر 2010
  • بهترین ویژگی: بخش داستانی دراماتیک و غیرمنتظره
  • امتیاز متاکریتیک: 91

استودیوی بانجی پس از عرضه‌ی چند نسخه، فرمول‌های جادویی ساخت هیلو را به خوبی یاد گرفته بود اما آن‌ها می‌‎خواستند با نسخه «ریچ» یک اثر متفاوت عرضه کنند؛ اثر متفاوتی که البته بر پایه‌ی همان فرمول‌های قبلی استوار بود.

بازی Halo: Reach با مکانیک‌های گیم‌پلی تازه‌ای که داشت، هم در بخش تک نفره و هم در بخش آنلاین، بهتر از نسخه‌های پیشین جلوه می‌کرد. علاوه بر این‌ها، داستان بازی آن قدر احساسی و دراماتیک بود که کمتر کسی می‌تواند آن را فراموش کند (خصوصا پایان دیوانه‌وار و شوکه کننده‌اش را). این بازی را می‌توانید بر روی ایکس باکس 360، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و سری اس پیدا کنید.

3- بازی Halo 3

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 25 سپتامبر 2007 (3 مهر 1386)
  • بهترین ویژگی: یکی از بهترین بخش‌های آنلاین چندنفره‌ی تاریخ
  • امتیاز متاکریتیک: 94

از آنجایی که دو نسخه‌ی اول مجموعه بازی هیلو ساختارشکن محسوب می‌شدند، کار سختی بود که قسمت سوم هم در حد و اندازه‌ی آن‌ها باشد اما بانجی موفق به انجام این کار شد. «هیلو 3» گیم پلی نسخه‌های پیشین را بهبود بخشید و وسایل نقلیه و اسلحه‌های تازه‌ای به بازی اضافه کرد. همچنین به بازیکنان اجازه شد تا نقشه‌های خودشان را طراحی کنند و بتوانند لحظات جذابی که تجربه می‌کنند را به صورت ویدیویی ضبط کنند.

بازی Halo 3 یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر دو دهه‌ی اخیر است و برای ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس سری ایکس و سری اس در دسترس قرار دارد.

2- بازی Halo 2

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 9 نوامبر 2004 (19 آبان 1383)
  • بهترین ویژگی: یک اثر انقلابی در بخش آنلاین چندنفره‌
  • امتیاز متاکریتیک: 95

«هیلو 2» هر آنچه که در نسخه‌ی اول وجود داشت را ارتقاء بخشید و به همگان نشان داد که یک دنباله‌ی خوب باید چگونه ساخته شود. این بازی در سال 2004 برای کنسول ایکس باکس انتشار یافت و در آن دوره، از یک موتور بازی‌سازی جدید برای توسعه آن استفاده شد.

قسمت دوم به یک موفقیت تجاری بزرگ برای مایکروسافت تبدیل شد و یکی از بهترین بازی‌های آنلاین آن دوره به حساب می‌آمد. تاثیر این بازی بر روی عناوین آنلاین دیگر را نمی‌توان نادیده گرفت و آثار زیادی با الهام از آن ساخته شدند. بازی Halo 2 برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و سری اس نیز عرضه شده است.

1- بازی Halo: Combat Evolved

مجموعه بازی هیلو

  • تاریخ انتشار: 15 نوامبر 2001 (24 آبان 1380)
  • بهترین ویژگی: یکی از بهترین شوترهای اول شخص تاریخ بازی‌های ویدیویی
  • امتیاز متاکریتیک: 97

«نبرد تکامل» آغازگر همه‌چیز بود؛ اثری که نمونه‌ی مشابه‌اش در آن دوران وجود نداشت و در زمینه‌ی مبارزات سرگرم کننده، داستان‌گویی، موسیقی و بخش آنلاین چند نفره، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

در دوره‌ای که این بازی عرضه شد، عناوین شوتر PvP هنوز فراگیر نشده‌ بودند اما هیلو 1 از بخش مولتی پلیر لن بهره می‌برد و هر کسی که آن را برای دقایقی تجربه می‌کرد، نمی‌توانست رهایش کند. بازی Halo: Combat Evolved برای تمامی ایکس باکس‌ها و همچنین رایانه‌های شخصی منتشر شده است.

آیا از این رتبه‌بندی مجموعه بازی هیلو رضایت دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*