سونی اریکسون اکسپریا پلی

نگاهی به سونی اریکسون اکسپریا پلی؛ موبایل گیمینگی که از زمان خود جلوتر بود

در این مطلب به سراغ سونی اریکسون اکسپریا پلی می‌رویم؛ گوشی گیمینگی که قرار بود به عنوان جایگزین کنسول‌های دستی سونی شناخته شود.

در طول دو دهه گذشته، بازی‌های موبایل به اندازه امروز محبوب و گسترده نبودند. علاوه‌بر این مورد، هنوز خبری از گوشی‌های هوشمند به شکل امروز نبود. اگر امکان بازی کردن در اماکنی مانند مترو، محیط دانشگاه، خیابان و… برای کسی فراهم می‌شد، معمولاً یک معنی داشت؛ اینکه یا PSP  (PlayStation Portable) شرکت سونی در اختیار فرد موردنظر بوده یا GBA شرکت نینتندو (GameBoy Advance).

این دیوایس‌ها کنسول‌های قابل حملی بودند که با ویژگی‌های جدیدشان، به مرور زمان از برخی قابلیت‌های موبایل‌ها بهره‌مند شدند. به عنوان مثال می‌توانیم به پخش ویدیو و دسترسی به اینترنت از طریق وای‌فای اشاره کنیم (که در مورد GBA، با آداپتور انجام می‌شد).

سونی اریکسون اکسپریا پلی

اما شرکتی که در پشت یکی از این دو دستگاه قرار داشت و آینده بازی‌های موبایل را پیش‌بینی کرد، تصمیم گرفت تا یک کنسول بازی را با موبایلی هوشمند ترکیب کند. حرکتی جسورانه که جلوتر از زمان خود بود و در نهایت، منجر به خلق یکی از جذاب‌ترین محصولاتی شد که تاکنون ساخته شده است. در سال ۲۰۱۱، شرکت Sony گوشی سونی اریکسون اکسپریا پلی را عرضه کرد و ما در ادامه قصد داریم نگاهی دوباره داشته باشیم به این محصول جذاب.

سونی اریکسون اکسپریا پلی؛ PSP یا موبایل؟ شاید هردو!

پلی استیشن پرتابل یا PSP در زمان خود موفقیت‌های بسیاری را برای سونی به همراه داشت. در نهایت با طولانی‌ترین زمان بقا، به محبوب‌ترین کنسول دستی تاریخ تبدیل شد. اولین مدل این دستگاه در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد اما مدل‌های مختلف PSP به مرور زمان تولید شدند و تا سال ۲۰۱۴ به فروش رسیدند.

سونی اریکسون اکسپریا پلی

اکسپریا پلی در ظاهر به شدت شبیه یک گوشی اندرویدی معمولی بود

در اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل ۲۰۱۱، سونی تصمیم گرفت تا بخشی از این موفقیت را در راه ورود به بازار بازی‌های موبایل خرج کند؛ بنابراین در سه ماهه اول سال ۲۰۱۱، گوشی سونی اریکسون اکسپریا پلی راهی بازار شد. یک موبایل جذاب و جمع و جور با طراحی جالبی که بسیار شبیه مدل PSP Go سال ۲۰۰۹ بود. همچنین با مکانیزم کشویی مشابه با دکمه‌های پلی استیشن و وجود D Pad.

هنگام بازی کردن، باید پشت گوشی را به سمت پایین فشار می‌دادید تا مکانیزم کشویی موبایل به کار می‌افتاد و کنترلر جمع و جور این موبایل ظاهر می‌شد. هنگامی که به تلفن همراه‌تان نیاز داشتید، دکمه‌های کنترلر پشت صفحه پنهان می‌شدند و سونی اریکسون اکسپریا پلی از لحاظ بصری، به یک موبایل هوشمند معمولی اندرویدی تبدیل می‌شد. در نگاه اول، به نظر می‌رسید که این دستگاه از هر دو لحاظ، بهترین چیز ممکن بود.

این گوشی از نسخه ۲.۳ (Gingerbread) اندروید استفاده می‌کرد و دارای صفحه نمایش LCD بسیار کم‌نور ۴ اینچی با رزولوشن ۸۵۴ در ۴۸۰ پیکسل بود. سونی اریکسون اکسپریا پلی همچنین از پردازنده کوالکام اسنپدراگون S2 با ۵۱۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کرد. اما بدون شک‌ بازی‌ها مهم‌ترین اصل یک گوشی گیمینگ هستند که می‌توانند خوب و بد این نوع محصولات را مشخص کنند. آیا Xperia Play کتابخانه بازی خوبی داشت؟ این دقیقا همان جایی بود که اوضاع کمی خسته‌کننده می‌شد.

سونی اریکسون اکسپریا پلی

اگر همین الان یک سونی اریکسون اکسپریا پلی در اختیار دارید، می‌توانید به چند نسخه از بازی‌های کلاسیک پلی استیشن مانند کرش بندیکوت، سایفون فیلتر، رالی کراس و… دسترسی داشته باشید. البته مانند دیگر گوشی‌های اندرویدی، امکان تجربه آثار کلاسیک با استفاده از شبیه‌ساز وجود دارد. این موبایل گیمینگ از برنامه Xperia Play هم برخوردار بود که تعدادی از بازی‌های اندروید که بهینه‌ شده بودند را لیست می‌کرد و در اختیار کاربران قرار می‌داد.

اما با توجه به اینکه بازی‌های موبایلی هنوز در مراحل ابتدایی قرار داشتند و مصرف‌کنندگان به استفاده از گوشی‌هایی مانند آیفون ۴ گرایش پیدا کرده بودند، اتفاقات جدیدی برای سونی افتاد. این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۱، جانشین PSP را با عنوان پلی استیشن ویتا عرضه کرد؛ در حالی که ادعا می‌شود پروسه ساخت اکسپریا پلی ۲ کنسل شده بود. به مرور زمان، سونی به جای ترکیب کنسول بازی و موبایل، گوشی‌های هوشمند متعددی را راهی بازار کرد؛ به طوری که در حال حاضر شاهد رونمایی از Xperia 10 III Lite هستیم.

اکسپریا پلی ۲؛ دنباله‌ای که هرگز وجود خارجی پیدا نکرد

سونی اریکسون اکسپریا پلی ۲

در سال ۲۰۲۰ گزارشات جنجال‌برانگیزی توسط The Verge فاش شد که ادعا می‌کردند اکسپریا پلی ۲ در فروشگاه آنلاین کالاهای دست دوم چینی برای فروش عرضه شده است. این گوشی به عنوان یک نمونه اولیه توصیف شد اما هنوز معلوم نیست که آیا Xperia Play 2 بوده یا خیر.

با توجه به تصاویر تبلیغاتی از نمونه اولیه اکسپریا پلی ۲، مشخص شده بود که این دیوایس مکانیزم کشویی و طراحی دکمه‌های سونی اریکسون اکسپریا پلی را حفظ کرده است. اما حالت منحنی قدیم، جای خود را به یک مدل تخت‌تر داده بود و به گوشی‌های هوشمند آن دوران شباهت داشت. یک دکمه 3D جدید در کنار Select و Start تعبیه شده که نشان می‌دهد اکسپریا پلی ۲، ممکن است دارای یک ترفند سه‌بعدی استریوسکوپی باشد؛ مانند نینتندو 3DS سال ۲۰۱۰. امام تمام این موارد در حد تصاویر و نمونه‌های اولیه باقی ماندند و هیچ‌گاه به واقعیت تبدیل نشدند.

مسیری که همچنان ادامه دارد

در هر صورت، ممکن است سونی اریکسون اکسپریا پلی موفقیت بزرگی را کسب نکرده باشد اما خیل عظیمی از گیمرها را به بازی کردن با گیم‌پد علاقه‌مند کرد. در حال حاضر کاربران زیادی وجود دارند که با اتصال گیم‌پد به گوشی‌های هوشمندشان، حالتی مشابه با Xperia Play را به وجود می‌آورند.

راگ فون ۵

به عنوان مثال می‌توانیم به گوشی گیمینگ راگ فون ۵ ایسوس اشاره کنیم که همراه با گیم‌پد ROG Kunai 3 این شرکت، به یکی از جذاب‌ترین کنسول‌های دستی سال ۲۰۲۱ تبدیل می‌شود. امروزه گزینه‌های مختلفی برای خرید گوشی‌های گیمینگ وجود دارد؛ حتی اگر سونی پشت آن‌ها نباشد.

نظر شما درباره سونی اریکسون اکسپریا پلی و دیگر گوشی‌های گیمینگ چیست؟ نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*