پتنت های 6G

هواوی ۱۲ درصد پتنت های 6G در جهان را به خود اختصاص داده است

هواوی یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری آینده‌نگرانه ۶ جی است که ۱۲ درصد پتنت های 6G در جهان را به خود اختصاص داده و سهم بزرگی در این حوزه دارد.

این روزها تب تکنولوژی 5G در جهان بسیار داغ شده، اما این شبکه هنوز به صورت کامل در بسیاری از کشورهای جهان راه‌اندازی نشده و آن‌طور که باید فراگیر نشده است. در همین حال، برخی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری به سراغ نسل بعدی این تکنولوژی مخابراتی یعنی فناوری 6G رفته‌اند و روی توسعه آن کار می‌کنند. یکی از این شرکت‌های پیشرو، کمپانی بزرگ هواوی است که در زمینه ارائه پتنت های 6G در جهان، سهم بزرگی را مال خود کرده است.

با ورود تکنولوژی مخابراتی ۵ جی به بازارهای تجاری، رقابت شدیدی بین شرکت‌های مخابراتی به منظور ارائه خدمات و کسب سهم بیشتر از این بازار، شکل گرفت. اما چرخ‌های فناوری هیچ موقع از حرکت نمی‌ایستد و از همین حالا اخباری در خصوص توسعه نسل ششم شبکه یعنی 6G به گوش می‌رسد. این فناوری می‌تواند تصور فعلی ما از دنیای ارتباطات را به کلی عوض کند.

پیشتازان ثبت پتنت های 6G در جهان

خبرگزاری ژاپنی Nikkei Asia به تازگی با انتشار گزارشی اعلام کرده است که شرکت‌های چینی بسیار سریع‌تر از دیگر شرکت‌های ثبت شده در سایر کشورها برای ورود به عصر جدید ارتباطات در تلاش هستند. بر اساس این گزارش، شرکت‌های چینی موفق شده‌اند ۴۰.۳ درصد از کل پتنت‌های ثبت شده مربوط به حوزه ۶ جی در سراسر جهان را از آن خود کنند. ایالات متحده آمریکا با سهم ۳۵.۲ درصدی در رتبه بعدی شرکت‌ها بر اساس اصالت ثبتی آنها قرار گرفته و ژاپن با سهم ۹.۹ درصدی، کشورهای اتحادیه اروپا با سهم ۸.۹ درصدی و کره جنوبی با سهم ۴.۲ درصدی هم در جایگاه‌های بعدی دیده می‌شوند.

پتنت های 6G

این خبرگزاری ژاپنی برای دستیابی به این آمار، اطلاعات مربوط به حدود ۲۰ هزار درخواست ثبت پتنت یا حق اختراع را در ۹ زمینه اصلی مورد مطالعه فناوری‌های 6G مانند مخابرات، فناوری‌های کوانتومی، ایستگاه‌های پایه زمینی و هوش مصنوعی مورد بررسی قرار داده است. در بخش دیگری از این گزارش گفته شده که احتمالا کشورهای دارای پتنت‌های بیشتر در این حوزه از تکنولوژی‌های سطح بالاتری بهره می‌برند و در ادامه مسیر دنیای فناوری ارتباطات به سوی تجاری شدن شبکه نسل ششم، تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

پیش از این، کارشناسان حوزه تکنولوژی پیش‌بینی کرده بودند که چین و به خصوص شرکت هواوی به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالان صنعت مخابرات جهان به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، برای تحقیق و توسعه درباره شبکه 6G با مشکل مواجه شود؛ اما اکنون به نظر می‌رسد شرکت هواوی موفق شده با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های داخلی چین به روند رو به رشد خود در این حوزه ادامه دهد.

پتنت های 6G

این کمپانی بزرگ چینی تا سال ۲۰۲۰ میلادی به تنهایی بیش از ۳۰ درصد کل ایستگاه‌های پایه زمینی جهان را ساخته و کنترل کرده و با اتکا به این دانش فنی و عملیاتی بالا در علوم مخابراتی، ۱۲ درصد از کل پتنت های 6G در جهان را به خود اختصاص داده است. بیشتر این پتنت‌ها شامل روش‌هایی برای بهبود کارایی زیرساخت‌های سیار با استفاده از پوشش ماهواره‌ای گسترده در کنار ایستگاه‌های زمینی می‌شوند.

به گفته کارشناسان و بر طبق پیش‌بینی‌ها، شبکه نسل ششم یعنی ۶ جی می‌تواند تا ۱۰ برابر سرعت بیشتری از شبکه 5G ارائه دهد و با چنین سرعتی، امکان دستیابی بشر به خودروهای خودران سطح ۴ و ۵، سرگرمی‌ها و فناوری‌های بر پایه واقعیت مجازی با کیفیت بسیار بالا و اینترنت‌رسانی به دورافتاده‌ترین نقاط جهان با صرف انرژی و هزینه کمتر فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها به دانش نرم افزاری بالایی در زمینه 6G دست پیدا کرده‌اند و شرکت‌های بزرگی مانند اینتل و کوالکام، پتنت‌های زیادی در رابطه با ارائه مودم‌های ۶ جی در گوشی های هوشمند ثبت کرده‌اند. ژاپن هم بیشتر تمرکز تحقیقات خود را روی مخابرات نوری و تولید تجهیزات مورد نیاز برای شبکه های 6G شهری معطوف کرده است.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان قانون‌گذار و تدوین‌کننده استانداردهای تبادل داده در سطح جهانی، قرار است در سال ۲۰۲۴ گفتگو در خصوص استانداردهای 6G را با حضور شرکت‌های بزرگ این حوزه و همچنین کشورهای تاثیرگذار آغاز کند. چینی‌ها و به خصوص شرکت هواوی با توجه به تعداد پتنت‌هایی که در این زمینه به ثبت رسانده‌اند، نقش بسیار بزرگی در تبیین قوانین این حوزه خواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*