آیفون 13 مینی

بررسی آیفون 13 مینی ؛ آیا گوشی جمع جور جدید اپل ارزش خرید دارد؟

در این مطلب گوشی آیفون 13 مینی اپل را بررسی می‌کنیم و نگاهی به مشخصات، طراحی، نمایشگر، سخت افزار، نرم افزار، دوربین، باتری و مزایا و معایب آن می‌اندازیم.

آیفون 13 مینی کوچک‌ترین و ارزان‌ترین عضو خانواده آیفون 13 اپل محسوب می‌شود و می‌توانیم آن را جمع‌وجورترین گوشی پرچمداری بدانیم که در بازار موجود است. اگر به دنبال یک گوشی قدرتمند با مشخصات پرچمدار و البته قیمت مناسب‌تر و ابعاد کوچک‌تر هستید، آیفون 13 مینی اینجاست.

اپل اولین آیفون مینی را در سال گذشته و به همراه خانواده آیفون 12 عرضه کرد. اگرچه موفقیت چشمگیری که از آن انتظار داشتند حاصل نشد، اما همچنان گزینه‌ای محبوب برای بسیاری از کاربران، به خصوص طرفداران گوشی های کامپکت به شمار می‌رفت. پس از فروش نه چندان مناسب آیفون 12 مینی، شایعاتی منتشر شد مبنی بر این که آیفون 13 مینی و آیفون SE با هم ادغام می‌شوند، اما اپل همچنان به موفقیت این گوشی جمع‌وجور امیدوار بود و به همین دلیل امسال آیفون 13 مینی را روانه بازار کرد.

آیفون 13 مینی

البته آیفون 13 مینی گوشی بسیار بهتری نسبت به مدل مینی سال گذشته به نظر می‌رسد. با وجود این که طراحی گوشی تغییر چندانی نسبت به مدل قبلی نکرده، اما تراشه قدرتمند A15 Bionic، دوربین بهبود یافته که حتی از نظر نمرات با آیفون 12 پرو مکس رقابت می‌کند، ظرفیت باتری و شارژدهی بیشتر و چند ویژگی دیگر باعث شده‌اند این بار امید بیشتری به موفقیت آیفون جمع و جور اپل داشته باشیم.

گوشی iPhone 13 Mini به دلایلی یک پیشنهاد عالی به نظر می‌رسد. این گوشی ارزان‌ترین آیفون پرچمدار کنونی با طراحی جمع‌وجور و وزن سبک است، تراشه قدرتمند A15 Bionic با پشتیبانی 5G دارد، از دوربین‌های عالی بهره می‌برد و بلندگوهای استریو با صدای بلند و صفحه نمایش 5.4 اینچی اولد باکیفیت با پشتیبانی از دالبی ویژن در آن به کار رفته است.

آیفون 13 مینی

برای دستگاهی با این اندازه، آیفون 13 مینی اپل مملو از ویژگی‌های عالی و بالارده است. این گوشی در واقع نسخه کوچک شده آیفون 13 استاندارد محسوب می‌شود و حتی ویژگی‌هایی مثل فیس آی دی و شارژ بی سیم مگ سیف را نیز ارائه می‌دهد. نسخه مینی درست مانند نسخه استاندارد از صفحه نمایش OLED معمولی با نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی برخوردار است و اپل نمایشگر پروموشن با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی را برای مدل‌های گران‌قیمت‌تر پرو و پرو مکس نگه داشته است.

در ادامه، نگاهی به مشخصات فنی iPhone 13 Mini می‌اندازیم و سپس بخش‌های مختلف گوشی مانند طراحی، سخت افزار، نرم افزار، نمایشگر، باتری، دوربین و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

فهرست عناوین بررسی آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی

ابعاد131.5 در 64.2 در 7.7 میلی‌متر
وزن141 گرم
جنس بدنهشیشه‌ای
مقاومت در برابر نفوذ آباستاندارد IP68 (مقاومت به مدت 30 دقیقه در عمق 6 متری آب)
نمایشگر5.4 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل، پشتیبانی از اچ دی آر 10، دالبی ویژن، روشنایی 800 تا 1200 نیت، نسبت تصویر 19.5 به 9، تراکم 476 پیکسل در هر اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه85.1 درصد
سیستم عاملآی او اس 15 قابل ارتقا به آی او اس 15.1
تراشهA15 Bionic پنج نانومتری
پردازنده6 هسته‌ای شامل 2 هسته 3.22 گیگاهرتزی و چهار هسته کوچک‌تر
پردازشگر گرافیکیApple GPU چهار هسته‌ای
رم4 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی128 یا 256 یا 512 گیگابایت
دوربیندوگانه
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF)، لرزش‌گیر Sensor-Shift
دوربین دوم12 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با دیافراگم f/2.4، میدان دید 120 درجه و فاصله کانونی 13 میلی‌متر
سایر ویژگی‌های دوربیناچ دی آر، پانوراما، فیلمبرداری 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه و 1080p در نرخ 30 تا 240 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 23 میلی‌متر و اندازه سنسور 1/3.6 اینچ به همراه حسگر سه بعدی، فیلمبرداری 4K
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
بلوتوث5.0
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6
جی پی اسدارد با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS و QZSS
ان اف سیدارد
یو اس بیلایتنینگ USB 2.0
حسگرهافیس آی دی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و بارومتر
باتری2438 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم یونی
شارژرشارژ سریع 18 واتی، شارژ بی سیم مگ سیف 15 واتی، شارژ بی سیم معکوس 7.5 واتی
رنگ‌بندیاستارلایت (سفید)، میدنایت (مشکی)، آبی، صورتی، قرمز
قیمت699 دلار (128 گیگ)، 799 دلار (256 گیگ)، 999 دلار (512 گیگ)

ویدیوی بررسی

آیفون 13 مینی

در این ویدیو به بررسی گوشی آیفون 13 مینی اپل پرداخته‌ایم:

طراحی

آیفون 13 مینی

تفاوت‌های بین طراحی آیفون 13 مینی با آیفون 12 مینی بسیار اندک هستند. یکی از تغییرات مهم، رنگ‌بندی گوشی است. اپل گزینه‌های بنفش و سبز را حذف کرده و رنگ صورتی را اضافه کرده است. به این ترتیب این گوشی در رنگ‌های استارلایت یا سفید، میدنایت یا مشکی، آبی، قرمز و صورتی به بازار عرضه می‌شود که هر یک از این رنگ‌ها جذابیت خاص خود را دارند و انتخاب آنها کاملا به سلیقه خریدار بستگی دارد.

اپل نحوه قرارگیری دوربین‌های پشتی را تغییر داده و اکنون به جای چینش عمودی، شاهد چینش مورب دو لنز پشتی هستیم. شاید این تصمیم اپل در نگاه اول خنده‌دار به نظر برسد؛ انگار اپل فقط برای متمایز کردن گوشی 2021 با همتای 2020 خود این تغییر بسیار جزئی را ایجاد کرده است. اما شاید هم بتوان گفت به دلیل بزرگتر شدن لنزها، اپل تصمیم گرفته آنها را به صورت مورب، نه به صورت زیر هم در ماژول دوربین قرار دهد. از سوی دیگر اگر با گوشی آیفون خود به گرفتن عکس‌های سلفی در آینه علاقه دارید، این تغییر می‌تواند باب میل شما باشد، چرا که اگر همین تغییر جزئی هم نبود، کمتر کسی می‌توانست تشخیص دهد که گوشی دست شما از خانواده آیفون 13 است!

آیفون 13 مینی

لبه‌های مربعی شکل آیفون 4 که در سری آیفون 12 دوباره دیده شد، در گوشی های سری آیفون 13 نیز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد در مدل امسال، اندکی انحنای لبه‌ها بیشتر شده است. همچنین یک تغییر کوچک دیگر این است که درگاه سیم کارت از زیر دکمه پاور به لبه سمت چپ منتقل شده است.

در جلوی گوشی به جز کوچک‌تر شدن ناچ بالای نمایشگر، تغییر دیگری را مشاهده نمی‌کنید. علاوه بر این، iPhone 13 Mini چند گرم سنگین‌تر و اندکی ضخیم‌تر از آیفون 12 مینی شده، ولی باز هم باید آن را یکی از سبک‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی های حال حاضر جهان بدانیم. مخصوصا اگر به گوشی‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر عادت کرده‌اید، آیفون 13 مینی در دست شما مثل یک پر سبک است.

آیفون 13 مینی

صفحه نمایش 5.4 اینچی هم در این روزها که اندازه نمایشگر گوشی‌ها حتی تا نزدیک 7 اینچ نیز رسیده، شاید کمی کوچک به نظر برسد، اما خیلی سریع به آن عادت می‌کنید و احساس خوبی را از آن دریافت خواهید کرد. فقط تایپ کردن روی صفحه کلید کوچک‌تر ممکن است کمی برایتان سخت باشد، مگر این که انگشتان ریزی داشته باشید. کمی برایمان عجیب است که چگونه زمانی با نمایشگر 3 و 4 اینچی گوشی‌ها کار می‌کردیم!

آیفون 13 مینی مثل مدل سال قبل از استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب (30 دقیقه در عمق 6 متری آب)، بلندگوهای استریو، قابلیت فیس آی دی یا تشخیص چهره و درگاه لایتنینگ برخوردار است و به لطف تراشه A15 Bionic، پشتیبانی از شبکه 5G نیز در آن وجود دارد.

صفحه نمایش

آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی، واقعا یک گوشی پرچمدار مینی است و در زمینه‌های مختلف مثل نمایشگر و سخت افزار در مقابل پرچمداران امروزی کم نمی‌آورد. بنابراین تصور نکنید که به دلیل ارزان‌تر بودن آن، شما نمی‌توانید صفحه نمایش و توان سخت افزاری خوبی را دریافت کنید. در این بخش نگاهی به عملکرد صفحه نمایش این گوشی می‌اندازیم.

صفحه نمایش سوپر رتینا XDR OLED نسخه مینی با همان زاویه دید گسترده و توانایی نمایش تصاویر اچ دی آر، مانند برادران بزرگترش واضح، روشن و پرجنب‌وجوش است. تنها ایرادی که به نمایشگر این گوشی می‌توانیم بگیریم، محدود شدن آن به نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی است. در حالی که مدل‌های پرو و پرو مکس از نمایشگر پروموشن با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی بهره می‌برند، اپل برای کاهش هزینه‌ها در مدل‌های مینی و استاندارد از نمایشگر معمولی‌تر با نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی استفاده کرده است.

آیفون 13 مینی

این نمایشگر 5.4 اینچی دارای رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسلی 477 پی پی آی است. نمایشگر کاملا واضح، روشن و دلچسب بوده و به خصوص در این اندازه، شما اصلا متوجه پیکسل‌های جداگانه نخواهید شد. این نمایشگر نسبت تصویر 19.5 به 9 را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود با نمایشگر کشیده‌ای روبه‌رو باشیم.

ناچ بالای نمایشگر نسبت به گوشی های آیفون 12 کوچک‌تر شده، اما هنوز هم وجود آن توی ذوق می‌زند. این روزها تمام گوشی های اندرویدی دارای حفره روی نمایشگر یا حتی جدیدا بعضی از آنها دارای دوربین سلفی زیر نمایشگر هستند، اما اپل هنوز به استفاده از این بریدگی روی نمایشگر اصرار دارد.

آیفون 13 مینی

در پایان لازم است بگوییم که نمایشگر گوشی 85.1 درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده و حداکثر روشنایی آن تا 1200 نیت می‌رسد که بسیار جالب توجه است. اپل ادعا کرده که آیفون 13 مینی اکنون 28 درصد صفحه نمایش روشن‌تری نسبت به قبل دارد. این امر به عملکرد نمایشگر در زیر نور، مشاهده محتوای دالبی ویژن HDR و کنتراست غنی در گوشی کمک می‌کند.

دوربین

آیفون 13 مینی

تغییرات سخت افزاری دوربین آیفون 13 مینی نسبت به 12 مینی چشمگیر نیست. همچنان یک جفت دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت گوشی قرار دارد که شامل یک لنز واید با فاصله کانونی 26 میلی‌متر، دیافراگم f/1.6، اندازه پیکسل 1.7 میکرومتر، فوکوس PDAF دوال پیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال به همراه یک لنز اولترا واید یا فوق عریض با فاصله کانونی 13 میلی‌متر، میدان دید 120 درجه و دیافراگم f/2.4 می‌شود. در جلوی گوشی نیز یک دوربین 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 23 میلی‌متر، اندازه سنسور 1/3.6 و دیافراگم f/2.2 به همراه یک حسگر سه بعدی قرار گرفته است.

آیفون 13 مینی

بر خلاف مدل‌های پرو و پرو مکس، لنز تله فوتو در مدل‌های مینی و استاندارد وجود ندارد، اما لنزهای استاندارد و فوق عریض مهم‌ترین چیزهایی هستند که شما به آن نیاز دارید. اپل می‌گوید از سنسور بزرگ‌تری برای دوربین گوشی استفاده کرده که 47 درصد نور بیشتری را جذب می‌کند. دوربین فوق عریض هم به دلیل سنسور سریع‌تر، جزئیات بیشتری را در نقاط تاریک عکس‌ها ثبت خواهد کرد. یکی از دلایلی که اپل از چینش مورب برای قرارگیری دوربین پشتی استفاده کرده نیز همین اندازه بزرگتر سنسور دوربین اصلی عنوان شده است.

آیفون 13 مینی

اپل یکی از ویژگی‌های دوربین آیفون 12 پرو مکس را به دوربین اصلی آیفون 13 مینی آورده و آن هم تثبیت کننده Sensor-Shift است. این ویژگی باعث می‌شود حسگر دوربین برای جبران لرزش دست به جای OIS حرکت کند.

دوربین iPhone 13 Mini واقعا فوق‌العاده است و عملکرد آن حداقل از آیفون 13 استاندارد کمتر نخواهد بود. این یک واقعیت است که سخت افزار دوربین به تنهایی کافی نیست و زمانی که آن را با نرم افزار ترکیب می‌کنید می‌توانید به نتایج عالی‌تری برسید؛ این همان کاری است که اپل انجام می‌دهد و به جای استفاده از دوربین‌های با مگاپیکسل بیشتر، روی بهبود همین دوربین‌های 12 مگاپیکسلی کار کرده و واقعا هم در این زمینه موفق بوده است. برای اثبات این ادعا، کافی است بگوییم که امتیاز دوربین آیفون 13 مینی در DxOMark از آیفون 12 پرو مکس هم بیشتر شد.

نمونه عکس‌های لنز اصلی

نمونه عکس لنز فوق عریض

آیفون 13 مینی

نمونه عکس دوربین سلفی

آیفون 13 مینی

عکس‌های ثبت شده با دوربین در نور روز فوق‌العاده هستند و عکس‌های پرتره هم پس زمینه تار با افکت بوکه دلپذیر را اضافه می‌کنند که در بیشتر موارد کاملا واقع‌گرایانه به نظر می‌رسند. جلوه کلی عکس‌های پرتره کاملا خوب است و این قابلیت روی دوربین سلفی نیز به خوبی کار می‌کند.

آیفون 13 مینی

دوربین‌های آیفون‌های سال گذشته در محیط‌های تاریک کمی ضعف داشتند، اما اپل در گوشی های امسال روی برطرف کردن این نقطه ضعف نیز کار کرده و اکنون می‌توانید در نور کم نیز عکس‌های بسیار خوبی را با گوشی خود ثبت کنید. حالت شب یا Night Mode وجود ندارد، اما آیفون 13 مینی به طور خودکار در نور کم سرعت شاتر طولانی را انتخاب می‌کند و از شما می‌خواهد که در طول شمارش معکوس، گوشی را ثابت نگه دارید تا بتوانید عکس‌های بهتری بگیرید.

نمونه عکس در شب

HDR اندکی بهبود پیدا کرده و به خوبی کار می‌کند. اما یکی از خبرهای خوب، اضافه شدن حالت جدید سینماتیک است که علاوه بر مدل‌های پرو و پرو مکس، در مدل مینی نیز ارائه می‌شود. حالت سینماتیک را می‌توانیم مانند حالت پرتره برای ویدیو و فیلمبرداری بدانیم و به شما اجازه می‌دهد پس زمینه تار به سبک فیلم‌های سینمایی را در ویدیوهای خود داشته باشید. این قابلیت به طور خودکار چهره‌ها و سایر سوژه‌ها را تشخیص می‌دهد و آنها را در فوکوس نگه می‌دارد. همجنین شما می‌توانید با ویژگی Dolby Vision HDR اقدام به فیلمبرداری کنید.

آیفون 13 مینی

تنها خبر بد اینجاست که حالت سینماتیک به رزولوشن 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود شده، اما در حالت استاندارد می‌توانید تا رزولوشن 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه و همچنین ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 240 فریم بر ثانیه در رزولوشن 1080p را ضبط کنید.

سخت افزار

آیفون 13 مینی

سال گذشته، شما با پرداخت 699 دلار می‌توانستید آیفون 12 مینی 64 گیگابایتی را خریداری کنید. 64 گیگ امروزه برای بیشتر کاربران فضای بسیار محدودی است و به همین دلیل اپل در گوشی های امسال دیگر نسخه 64 گیگابایتی را عرضه نمی‌کند و حداقل فضای ذخیره‌سازی به 128 گیگابایت رسیده است. به این ترتیب امسال با پرداخت همان 699 دلار می‌توانید نسخه 128 گیگ را دریافت کنید. علاوه بر آن، مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی نیز در دسترس شما قرار گرفته‌اند تا هیچ مشکلی از بابت میزان حافظه ذخیره‌سازی احساس نکنید.

پردازنده قدرتمند Apple A15 Bionic، مانند مدل‌های گران‌قیمت‌تر پرو و پرو مکس، در نسخه مینی نیز به کار رفته است. به این ترتیب این گوشی از لحاظ توان سخت افزاری هیچ تفاوتی با برادران بزرگترش ندارد و می‌توانیم این سری را قدرتمندترین گوشی‌های حال حاضر بازار بدانیم. A15 Bionic بسیار سریع‌تر از نسل قبل شده، اما شاید در استفاده روزمره خیلی متوجه تفاوت‌ها نشوید، چرا که A14 Bionic در گوشی های سال گذشته نیز به اندازه خود بسیار سریع و قدرتمند بود.

آیفون 13 مینی

در گوشی iPhone 13 Mini هیچ مشکلی از لحاظ پردازش نخواهید داشت؛ گشت و گذار در محیط آی او اس 15 بی عیب و نقص است، برنامه‌ها سریع اجرا می‌شوند و می‌توانید انواع بازی‌های روز را با گرافیک بالا و بدون هیچ‌گونه لگ و مشکل اجرا کنید.

در مجموع، آیفون 13 مینی 13 درصد سریع‌تر از 12 مینی است و این را در تست‌های بنچمارک از جمله بنچمارک چند هسته‌ای گیک بنچ می‌توانید مشاهده کنید. این گوشی در تست Geekbench 5 چند هسته‌ای امتیاز 4622 را دریافت کرده که فاصله بسیار زیادی با گوشی‌هایی مثل گوگل پیکسل 6 با امتیاز 2897، گلکسی اس 21 سامسونگ با امتیاز 3263 و وان پلاس 9 با امتیاز 3492 دارد. در بنچمارک آنتوتو هم این گوشی امتیاز بالای 8021826 را به دست آورده و با اختلاف زیاد بالاتر از آیفون 12 مینی با امتیاز 589838، گوگل پیکسل 5 با امتیاز 291663 و سونی اکسپریا 5 III با امتیاز 564932 قرار گرفته است.

آیفون 13 مینی در تست‌های گرافیکی GFXBench هم عملکرد عالی داشت. البته فراموش نکنید که صفحه نمایش گوشی به نرخ تازه‌سازی 60 هرتزی محدود شده است؛ بنابراین 60 فریم در ثانیه حداکثر نرخ فریم قابل دستیابی در هنگام اجرای بازی‌ها خواهد بود، اما iPhone 13 Mini می‌تواند انواع بازی‌ها را در بالاترین نرخ فریم ممکن اجرا کند.

آیفون 13 مینی

این که اپل، اتصال وای فای این گوشی را به 6E ارتقا نداد، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما این ایراد بسیار جزئی است. آیفون 13 مینی از وای فای 6، بلوتوث 5، ان اف سی و قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G بهره می‌برد.

سیستم عامل و نرم افزار

آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی با سیستم عامل iOS 15 عرضه می‌شود که یک به‌روزرسانی مهم نسبت به نسخه‌های قبلی آن محسوب می‌شود. ویژگی‌های جدیدی مثل اعلان‌های بهینه‌سازی شده، حالت فوکوس، بهبودهای فیس تایم و ارتقای بسیاری از برنامه‌های اصلی مانند سافاری و Notes در این نسخه ارائه می‌شوند. همچنین Photos و Spotlight هوشمندتر شده و برنامه Photos اکنون می‌تواند متن روی عکس‌ها را بخواند و به شما امکان کپی کردن متن را در لحظه می‌دهد؛ این قابلیت با نام Live Text معرفی شده است.

آیفون 13 مینی

رابط کاربری آی او اس 15 همچنان مبتنی بر صفحه اصلی پر از برنامه‌ها و ویجت‌ها است. App Library با مرتب‌سازی خودکار، کشوی برنامه شماست. آی او اس 15 قابلیت فوکوس را ارائه داده که نوتیفیکیشن‌های شما را بر اساس معیارهای مختلف به طور اتوماتیک بهبود می‌بخشد و این برای کسانی که روزانه تعداد زیادی نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند عالی است.

یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های iOS 15 در فیس تایم اتفاق افتاده است. این ویژگی بیشتر شبیه به برنامه زوم شده و اکنون از نمای Grid نیز پشتیبانی می‌کند، رابط کاربری تمیزتری دارد، از قابلیت محو شدن پس زمینه برخوردار است و از همه مهم‌تر می‌توانید در آن تماس‌های کنفرانسی برقرار کنید.

مرورگر سافاری هم کاملا ارتقا پیدا کرده است. نوار آدرس به پایین صفحه رفته و به راحتی قابل دسترسی است. برای جابه‌جایی بین برگه‌ها هم می‌توانید روی آن به چپ یا راست بکشید. همچنین Safari اکنون از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌توانید این موارد را از اپ استور دانلود کنید.

باتری

آیفون 13 مینی

اپل می‌دانست که عمر باتری یکی از نقاط ضعف آیفون 12 مینی بود و به همین دلیل روی پیشرفت‌هایی که برای شارژدهی آیفون 13 مینی ایجاد کرده، تاکید زیادی داشت. تراشه A15 Bionic مانند تمام تراشه‌های جدید، بازدهی انرژی بیشتری دارد، اما علاوه بر آن، اپل از باتری با ظرفیت بیشتر در مقایسه با مدل سال گذشته استفاده کرده است. این گوشی از باتری 2438 میلی‌آمپرساعتی به جای باتری 2227 میلی‌آمپرساعتی مدل سال گذشته بهره می‌برد.

بدیهی است که یک گوشی جمع‌وجور فضای محدودی برای تعبیه باتری دارد و به همین دلیل حتی با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته، باتری این گوشی تقریبا یک روز را با شما همراهی می‌کند. در تست ما، باتری گوشی پس از یک روز استفاده معمولی و متوسط، بین 15 تا 25 درصد شارژ باقی مانده داشت، اما اگر بیشتر از آن برای بازی کردن، پخش فیلم و ویرایش ویدیو استفاده کنید، بیشتر از یک روز دوام نمی‌آورد. با وجود این همانطور که گفتیم، عملکرد باتری آیفون 13 مینی پیشرفت خوبی نسبت به مدل سال قبل کرده است.

آیفون 13 مینی

مانند مدل‌های سال گذشته و سایر مدل‌های امسال اپل، آیفون 13 مینی نیز همراه با شارژر عرضه نمی‌شود، اما این گوشی از شارژ سریع 20 واتی پشتیبانی می‌کند. اپل گفته اگر از شارژر 20 واتی استفاده کنید در مدت نیم ساعت می‌توانید 50 درصد باتری را شارژ کنید. این گوشی همچنین از شارژر بی سیم 15 واتی مگ سیف و شارژ بی سیم معکوس 7.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

اسپیکر

آیفون 13 مینی

درست مانند قبل، ما در آیفون 13 مینی بلندگوهای استریو را داریم. یک اسپیکر در لبه پایینی گوشی و در کنار درگاه لایتنینگ قرار گرفته و یک بلندگوی مکالمه هم در بالا و داخل ناچ وجود دارد که می‌تواند به عنوان کانال دوم و تقویت کننده صدا به اسپیکرهای استریو کمک کند. صدای خروجی از این اسپیکرها خیلی خوب است و کاملا واضح و شفاف به نظر می‌رسد. حتی در حداکثر میزان صدا نیز صدای تمیز و شفافی به گوش شما می‌رسد.

البته انتظار معجزه نداشته باشید، چرا که با یک گوشی جمع و جور روبه‌رو هستید که طبعا بلندگوهای کوچکی هم دارد. صداهای میانه یا بیس خیلی عالی نیستند، اما راضی کننده خواهند بود. نت‌های بالا نیز غنی و درخشان هستند. بر خلاف مدل پرو مکس که صدای بسیار بلندی دارد، بلندگوهای آیفون 13 مینی بهترین استفاده را برای صدای زنگ یا آلارم خواهند داشت. همچنین برای تماشای فیلم و ویدیو و گوش دادن به موزیک‌های سبک کاملا خوب به نظر می‌رسند و در مجموع می‌توانیم بگوییم با وجود ابعاد کوچک گوشی، با یکی از بهترین اسپیکرهای استریو روبه‌رو هستیم.

قیمت

آیفون 13 مینی

آیفون 13 مینی با قیمت 699 دلار برای نسخه 128 گیگابایتی، 799 دلار برای نسخه 256 گیگابایتی و 999 دلار برای نسخه 512 گیگابایتی عرضه می‌شود. بر خلاف آیفون 13 پرو مکس، در این گوشی خبری از نسخه 1 ترابایتی نیست. گفتنی است که سال گذشته آیفون 12 مینی 64 گیگابایتی با قیمت 699 دلار عرضه شده بود و به این ترتیب می‌توانیم بگوییم اپل قیمت خوبی را برای مدل مینی جدید در نظر گرفته است.

جمع بندی

آیفون 13 مینی

از بسیاری جهات، iPhone 13 Mini بهترین گوشی جمع و جور یا کامپکت حال حاضر جهان است. شما به راحتی نمی‌توانید از پردازنده قدرتمند A15 Bionic، دوربین‌های ارتقا یافته با حالت جدید سینمایی، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و باتری بزرگتر با شارژدهی بیشتر بگذرید. البته عمر باتری آیفون 13 مینی همچنان نسبت به برخی رقبا کمتر است، اما پیشرفت خوبی نسبت به مدل سال گذشته مشاهده می‌شود. این‌ها تغییراتی هستند که iPhone 13 Mini نسبت به آیفون 12 مینی تجربه کرده است:

  • بدنه کمی ضخیم‌تر شده
  • لنزهای دوربین پشتی به صورت مورب قرار گرفته‌اند
  • عمر باتری کمی بیشتر شده
  • ناچ روی نمایشگر باریک‌تر شده
  • صفحه نمایش روشن‌تر شده
  • سنسور بزرگتر برای دوربین اصلی استفاده شده
  • حالت جدید سینماتیک برای فیلمبرداری اضافه شده
  • حافظه ذخیره‌سازی پایه 128 گیگابایت شده
  • از تراشه جدید اپل A15 Bionic استفاده شده

در مجموع، آیفون 13 مینی یک تغییر بزرگ در مقایسه با 12 مینی محسوب نمی‌شود، اما پیشرفت‌های خوبی در آن به وجود آمده و اگر یک گوشی جمع و جور و سبک با عملکرد سخت افزاری قدرتمند و دوربین‌های عالی می‌خواهید، در خرید این گوشی اصلا شک نکنید.

مزایا و معایب

آیفون 13 مینی

مزایا

  • سبک و جمع و جور
  • زیبا و با دوام
  • اسپیکرهای استریو
  • تراشه قدرتمند
  • دوربین‌های عالی
  • صفحه نمایش روشن، دقیق و باکیفیت

معایب

  • وجود ناچ روی نمایشگر
  • عمر باتری محدود نسبت به برخی رقبای هم‌قیمت
  • استفاده نشدن از نمایشگر پروموشن با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی
  • نمایشگر کوچک برای برخی از کاربران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*