جانوران پر سروصدای زمین

5 جانوری که بیشترین صدا را تولید می‌کنند؛ حیوانات پر سروصدای زمین

دانشمندان صدای تولید شده توسط حیوانات را در حیات وحش اندازه‌گیری و جانوران پر سروصدای زمین را شناسایی کرده‌اند. این فهرست جالب را از دست ندهید.

شاید تصور کنید پرصداترین حیوان دنیا، سگ و گربه خانگی شماست؛ یا پرندگانی که از آواز صبحگاهی سیر نمی‌شوند. اما در قیاس با این جانوران پر سروصدای زمین ، آن‌ها شوخی به حساب می‌آیند. درباره صداهایی چنان بلند صحبت می‌کنیم که می‌توانند پرده گوش انسان را پاره کنند.

جانوران پر سروصدای زمین

1- میگوی هفت‌تیرکش ببری

جانوران پر سروصدای زمین

این جانور آبزی مدیترانه‌ای از دهان یا سایر اعضای بدنش صدایی تولید نمی‌کند؛ ولی از چنگال‌های بزرگ خود برای پرتاب شلیک‌گونه آب استفاده و حباب‌هایی ایجاد می‌کند. با ترکیدن این حباب‌ها، یک موج کوبشی به وجود می‌آید که بیش از 200 دسیبل برآورده شده است. حتی یک رگه نور به گرمای خورشید ظاهر می‌شود.

چنین موج قدرتمندی می‌تواند هر میگوی دیگری را در شعاع 2 متری بکشد. ناگفته نماند که سرحد تحمل درد انسان، 120 دسیبل است؛ یعنی اگر صدایی از این بلندتر باشد، در گوش‌های خود احساس درد می‌کنیم. در 160 دسیبل هم پرده گوش ما پاره می‌شود.

پس نام میگوی هفت‌تیرکش، برازنده این جانور است.

2- نهنگ آبی

جانوران پر سروصدای زمین

بزرگ‌ترین پستاندار دنیا، یکی از  جانوران پر سروصدای زمین هم محسوب می‌شود. بلندی صدای آن به 188 دسیبل می‌رسد. خوشبختانه نهنگ آبی نیز مانند میگوی هفت‌تیرکش ببری، جانوری آبزی است و پرده گوش ما از سروصدای آن‌ در امان!

ولی اگر ما هم زیر آب زندگی می‌کردیم، می‌توانستیم صدای این حیوان را از فاصله 1600 کیلومتری بشنویم.

3- خفاش بولداگ بزرگ

جانوران پر سروصدای زمین

این خفاش که بومی منطقه کارائیب است، برای یافتن غذا از مکان‌یابی پژواکی استفاده می‌کند؛ مانند هر خفاش دیگری!

اما برخلاف بیشتر هم‌نوعان خود، خفاش بولداگ بزرگ از ماهی تغذیه می‌کند. این یعنی باید صدایی چنان بلند تولید کند که هم قابل نفوذ در هوا باشد و هم آب: 140 دسیبل!

البته اینجا هم شانس با انسان یار است؛ چرا که صدای بلند آن‌ها، اولتراسونیک و خارج از محدوده شنوایی ماست.

4- طوطی کاکاپو

جانوران پر سروصدای زمین

دیگر جانور موجود در این لیست، پر سروصداترین پرنده دنیاست؛ البته پرنده‌ای شبگرد و بدون قدرت پرواز!

این طوطی بومی نیوزیلند، هنگام جفت‌یابی صدایی به بلندی 132 دسیبل تولید می‌کند. چند رکورد دیگر هم به نام او ثبت شده است؛ مثلا سنگین‌ترین گونه طوطی جهان با وزن 2.2 کیلوگرم در جنس نر، یا پرعمرترین پرنده دنیا که می‌تواند حتی به سن 90 سالگی برسد!

5- سیکادا (زنجره)

 

دو گونه از این حشره با اسامی سیکادای سبزی فروش و سیکادای دوشنبه زرد، پر سروصداترین حشرات شناخته شده دنیا هستند.

بلندی صدای جنس نر هر دو حشره، به 120 دسیبل می‌رسد. این صدای بلند از ارتعاش اسکلت خارجی طبل-مانند آن‌ها در ناحیه شکم ایجاد می‌شود. البته این صدای شکمی، در هر گونه منحصر به فرد است و فقط جنس ماده‌ای را جذب می‌کند که قابل جفت‌گیری با آن‌ها باشد.

ناگفته نماند پر سروصداترین جانور دنیا با در نظر گرفتن اندازه، آب خستر (از تیره حشرات قایقران) است که در بسیاری از نقاط دنیا یافت می‌شود. این حشره با مالیدن اندام تناسلی به شکم خود، صدایی اولتراسونیک به بلندی 99 دسیبل تولید می‌کند.

خب اصلا چه کسی گفته که همه صداهای طبیعت، گوشنواز هستند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*