سامسونگ و معرفی اولین درایو حالت جامد ۱۶ ترابایتی جهان

یکی از بزرگترین محدودیت های درایوهای حالت جامد , اس اس دی (SSD) یا سالید درایو ها ، ظرفیت‌ پایین آنها نسبت به دیسک های سخت یا هارد دیسک ها بود.اما اکنون این محدودیت به طور کامل برطرف شده است.چرا که سامسونگ به تازگی اولین درایو حالت جامد ۱۶ ترابایتی جهان را معرفی کرده است.

همین چند روز پیش، سامسونگ حافظه‌ها‌ی SSD با تکنولوژی V-NAND را معرفی کرد. این تکنولوژی قرار است تحولی در این نوع از درایوهای حافظه ایجاد کند و امکان افزایش قابل توجه حافظه‌ها‌ی SDD را فراهم کند. اکنون هم این شرکت بزرگ کره‌ای یک حافظه‌ی SSD 16 ترابایتی را معرفی کرده است.

اصولا، سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین سازندگان هارد دیسک در جهان محسوب می‌شود و در این زمینه مهارت و تخصص ویژه‌ای دارد. این دستگاه هم که از حافظه‌ی ۱۶ ترابایتی بهره می‌برد، در نشست حافظه‌ی فلش کالیفرنیا معرفی شد. اما این شرکت چگونه موفق شد به چنین ظرفیتی از حافظه‌‌ی SSD دست یابد

سامسونگ چنین دستاوردی را مدیون تکنولوژی V-NAND 3D است. درایوهای SSD در واقع از کنار هم قرار دادن تعداد زیادی حافظه‌ی فلش ساخته می‌شوند که در حال حاضر به صورت دو بعدی کنار هم قرار می‌گیرند. اما با ۳D V-NAND این فلش‌ها به صورت عمودی و سه بعدی در کنار هم قرار می‌گیرند. این باعث می‌شود فضای بیشتری برای تعداد بیشتری از فلش‌ها فراهم شود. در یک مثال ساده، می‌توان به نحوه‌ی ساخت و ساز خانه اشاره کرد. خانه‌های ویلایی چون کنار هم ساخته می‌شوند فضای بیشتری از زمین را اشغال می‌کنند، اما آپارتمان‌ها که روی هم ساخته می‌شوند در عین این که فضای کمتری از زمین را اشغال می‌کند، می‌توانند تعداد بیشتری از خانواده‌ها را مسکن دهند.

Samsung-16TB-ssd-1

در حال حاضر، درایوهایی که بیشترین میزان ظرفیت را دارند، می‌توانند ۱۰ ترابایت فضای ذخیره را در اختیار قرار دهند. این درایوها برای کاربران عادی نیستند زیرا بسیار گرانقیمت هستند و معمولا شرکت‌ها برای سرورهای‌شان از آنها استفاده می‌کنند. حافظه‌ی ۱۶ ترابایتی SSD سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نیست و کارشناسان تخمین زده‌اند که احتمالا حداقل قیمتی معادل ۷۸۰۰ دلار خواهد داشت.

منبع : engadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*