ویروس ترسناک

خطر پاندمی یک ویروس ترسناک دیگر در کمین بشر

در شرایطی که بشر کماکان با بحران شیوع ویروس کرونا درگیر است، محققان موسسه ایمونولوژی لا جولا کالیفرنیا از احتمال ایجاد پاندمی یک ویروس ترسناک دیگر خبر دادند.

محققان موسسه ایمونولوژی لا جولا کالیفرنیا طی مطالعات جدید خود دریافتند ویروس زیکا با یک جهش دیگر باعث آغاز پاندمی جدیدی خواهد شد. در واقع این ویروس طی یک جهش جدید عفونی‌تر شده و خطرهای جدی را برای سلامت انسان‌ها به همراه  خواهد داشت. در همین راستا پروفسور سوجان شرستا، محقق موسسه لا جولا عنوان کرد دنیا باید احتمال ایجاد یک جهش شدید در ویروس زیکا را جدی بگیرد.

احتمال شروع پاندمی یک ویروس ترسناک دیگر

ویروس زیکا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری توسط پشه‌ها به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند و تا به امروز توانسته خود را به 86 کشور برساند. البته در حال حاضر ابتلا به این ویروس در بزرگسالان علائم خفیفی را به همراه خواهد داشت، اما زیکا با آلوده کردن جنین در حال رشد باعث ایجاد نقایص مادرزادی نظیر میکروسفالی خواهد شد.

ویروس ترسناک

علاوه بر نیش پشه، ویروس زیکا از طریق پیوند اعضا از انسان به انسان، انتقال خون و فراوده‌های خونی و همچنین از طریق تماس جنسی به سایر افراد سرایت خواهد کرد. ویروس زیکا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در برزیل به شکل گسترده شیوع پیدا کرد و به سرعت توانست خود را به سایر کشورها برساند.

پروفسور سوجان شرستا در ادامه عنوان کرد زیاد بودن جمعیت پشه‌ها و انسان‌ها به عنوان میزبانان زیکا باعث شده تا این ویروس همواره در حال تکامل باشد و به همین دلیل احتمال وجود رشد ناگهانی آن نیز وجود دارد. در همین راستا تیم موسسه لا جولا با بازسازی چرخ‌های عفونتی توانستند مطالعاتی را برای بررسی سرعت تکامل ویروس زیکا آغاز کنند. نتایج این بررسی‌ها باعث خواهد شد تا دانشمندان بتوانند نحوه تکامل طبیعی ویروس زیکا هنگام مواجهه با میزبان‌های بیشتر را به خوبی درک کنند.

ویروس ترسناک

طبق بررسی‌های انجام شده، ویروس زیکا به آسانی با تغییر در اسید آمینه واحد می‌تواند کپی‌های بیشتری را از خود ساخته و افراد زیادی را مبتلا کند. چنین جهشی میزان تکثیر در موش‌ها، پشه‌ها و حتی انسان‌ها را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد. خوزه آنجل رگلا ناوا، مولف اصلی مطالعه و دانشیار فعلی دانشگاه گوادلاخارا مکزیک عنوان کرد جهش جدید می‌تواند شدت ویروس زیکا را افزایش دهد. وی افزود نرخ تکثیر بالا در یک پشه یا میزبان انسان باعث افزایش انتقال ویروس و بیماری‌زایی خواهد شد و می‌تواند پاندمی جدیدی را به همراه داشته باشد.

پرفوسور شرستا در پایان بیان کرد نوع جدید زیکا به اندازه‌ای تکامل پیدا کرده که شیوع گسترده آن باعث ایجاد مشکلات زیاد در زندگی بشر خواهد شد. گفتنی است دانشمندان هم‌اکنون سعی دارند راه‌هایی را برای تطبیق واکسن‌های زیکا و درمان‌هایی را برای این ویروس پیدا کنند تا بتوان از یک پاندمی جدید جلوگیری کرد.