اندروید عجولانه

داستان اندرویدی های عجولانه و آیفونی که آهسته در نوآوری برنده می‌شود

با وجود اصرار سازندگان گوشی های اندرویدی به استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز نظیر طراحی منعطف در محصولاتشان، این آیفون است که در بازار می‌تازد. دلیل این امر چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که کمپانی‌های تولیدکننده گوشی های اندرویدی بسیاری مواقع محصولات خود را با ایرادات فاحش نرم افزاری و حتی سخت افزاری به بازار عرضه می‌کنند. برخی اوقات این ایرادات به حدی مهم هستند که بر روی تجربه کلی کار با این گوشی‌ها تاثیر می‌گذارند و باعث از بین رفتن اثر نوآوری‌های چشمگیر به کار رفته در آن‌ها می‌شوند. از طرف دیگر اپل با استفاده آهسته و پیوسته از نوآوری در محصولاتش توانسته برنده میدان مبارزه گوشی های هوشمند شود.

آیفون های اپل، محافظه‌کار و انقلابی

پیش از اینکه داستان را پیش ببریم باید این نکته را در نظر بگیریم که اپل هم در بسیاری مواقع در تجهیز آیفون‌های خود به تکنولوژی‌های جذاب روز بسیار کند عمل می‌کند. با این وجود تقریبا در اکثر مواقع خروجی کار تیم کوک و دوستانش بسیار بهتر از اندرویدی هاست. به عنوان مثال موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قابلیت فیس آیدی محصولات اپل که پیشرفته‌ترین و قابل اطمینان‌ترین روش آنلاک کردن گوشی است، سال‌ها پس از عرضه نخستین محصول اندرویدی با قابلیت فیس آنلاک معرفی شد.
  • دوربین‌های چندگانه – آیفون‌های اپل قادرند به سادگی و به بهترین شکل ممکن بین لنزهای ماژول دوربین جابجا شوند.
  • باتری‌های بزرگ – آیفون 13 پرو مکس نخستین گوشی اپل با حجم باتری بالاتر از 4000 میلی آمپر ساعت است. البته این حجم باتری در مقایسه با بسیاری گوشی‌های اندرویدی کم به نظر می‌رسد. با این وجود باتری آیفون 13 پرو مکس بیشترین میزان شارژدهی در میان تمامی پرچمداران بازار را دارد.
  • اسپیکرهای استریو – آیفون 7 در شمار آخرین پرچمدارهای مطرحی بود که به استفاده از اسپیکرهای استریو رو آورد. اما نسخه‌های جدیدتر آیفون همگی در شمار بهترین محصولات از حیث عملکرد اسپیکرهای استریو هستند.
  • شارژ بی‌سیم – درگاه مگ سیف نه تنها راه حلی فوق‌العاده برای شارژ بی‌سیم محصولات اپل بود؛ بلکه قابلیت استفاده از برخی اکسسوری‌ها از طریق اتصال مغناطیسی را هم در اختیار کاربران قرار می‌داد. این تکنولوژی اکنون توسط تعدادی از گوشی‌های اندرویدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ایربادهای بلوتوثی – اپل نخستین ایربادهای بلوتوث خود را شش سال پیش رونمایی کرد. این زمان تقریبا 12 سال پس از عرضه نخستین هدفون‌های بلوتوث در دنیا بود. با این وجود همه باخبریم که AirPod چگونه توانست انقلابی در روش گوشی دادن به موسیقی ایجاد کند.
  • ابزارک‌ها (ویجت‌ها) –ابزارک‌ها بسیار دیرتر از گوشی‌های اندرویدی به آی او اس اضافه شدند. با این حال اپل آن‌ها را بسیار کاربردی و کم نقص طراحی کرد. به همین دلیل است که بسیاری محصولات اندرویدی جدیدتر از اپل برای طراحی ویجت‌ها الهام می‌گیرند.

آیفون‌های اپل بی عیب و نقص نیستند

قبل از اینکه به بحث محصولات اندرویدی عجولانه بپردازیم، باید تاکید کنیم که آیفون‌های اپل به هیچ وجه محصولات بی عیب و نقصی نیستند.

حتی جدیدترین گوشی‌های این شرکت، خانواده آیفون 13 هم گاه و بیگاه با مشکلات نرم افزاری دست به گریبان هستند. از جمله این ایرادات می‌توان به مشکل در آنلاک کردن آیفون‌ها به کمک اپل واچ یا نرخ رفرش ناپایدار 120 هرتزی در برخی اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.

کاربرانی که با نسخه‌های مختلف آیفون کار کرده‌اند، بدون شک از مشکلات نرم افزاری و باگ‌های این گوشی‌ها باخبرند. مثلا در بسیاری مواقع با خاموش کردن نمایشگر، ممکن است صدایی که از طریق یک اپلیکیشن خاص پخش می‌شود به طور ناگهانی قطع شود. همچنین یکی دیگر از مشکلات آیفون‌ها که تا به امروز نیز حل‌نشده باقی مانده است، بالا رفتن ناگهانی صدای تایپ با کیبورد بدون هیچ دلیل خاص است.

علاوه بر مشکلات نرم افزاری، آیفون‌ها در سال‌های گذشته از عمرشان مشکلات سخت افزاری زیادی هم داشته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد اپل از تمام اشتباهات گذشته خود درس گرفته است.

آیا کاربران موش آزمایشگاهی گوشی‌سازهای اندرویدی هستند؟

همان گونه که اشاره شد بسیاری مشکلات گوشی‌های اپل ناشی از کنترل کیفیت ضعیف است. اما مشکل اندرویدی‌ها چیزی فراتر از این است.

بزرگترین مشکل گوشی‌سازهای اندرویدی تمایل به “اولین بودن” است.‌ این عطش سیری‌ناپذیر برای ارائه تکنولوژی‌های به ظاهر جذاب در سریع‌ترین زمان ممکن، در بسیاری مواقع باعث عملکرد فاجعه‌بار محصول نهایی می‌شود. تلاش برای اولین بودن تا کنون بسیاری کمپانی‌های بزرگ و شناخته‌شده بازار گوشی‌های اندرویدی را هم در باتلاقی بزرگ گرفتار کرده است.

به همین جهت در ادامه به بررسی این مشکل بزرگ گوشی‌های اندرویدی خواهیم پرداخت. چرا نام‌های بزرگی چون گوگل، سامسونگ و موتورولا در پاره‌ای اوقات کاربرانشان را در نقش تست‌کننده‌های اولیه تکنولوژی‌های جدید خود قرار می‌دهند؟ چاره این کار چیست؟

گلکسی اس 22 اولترا و آپگرید نه چندان موفق دوربین

عملکرد خارق‌العاده گلکسی اس 21 اولترا در بخش دوربین باعث شد که انتظارات از نسخه بعدی آن به شدت افزایش پیدا کند. بنابراین Galaxy S22 اولترا محکوم به ارائه پیشرفت‌هایی چشمگیر در بخش دوربین بود.

با اینکه گلکسی اس 22 اولترا در برخی موارد نظیر کیفیت زوم پیشرفت‌های چشمگیری داشت، اما برخی قابلیت‌های دوربین این گوشی در مقایسه با نسخه قبل با عقبگردهایی روبرو شدند. به طور کلی Galaxy S22 Ultra تصویرهایی با روشنایی بیش از حد را در نور روز ثبت می‌کند.

البته عملکرد دوربین این گوشی همچنان در حد و اندازه‌های یک پرچمدار است. اما زمانی که آن را با گوشی‌های بزرگ دیگری نظیر پیکسل 6 یا آیفون 13 پرو مقایسه می‌کنید، متوجه کیفیت نه چندان چشمگیر آن خواهید شد.

بنابراین شاید در بخش دوربین Galaxy S22 آن آپگریدی نبود که هواداران دوآتشه سامسونگ انتظارش را داشتند.

گوگل پیکسل 6 – بدترین رونمایی برای بهترین پیکسل گوگل

کسانی که نسل ششم از پیکسل های گوگل را زودتر از سایرین خریداری کردند، حتما متوجه باگ‌های فراوان نرم افزاری این گوشی شده‌اند. افزایش ناگهانی میزان روشنایی تصویر، سرعت بسیار پایین حسگر اثر انگشت و حتی از کار افتادن آن از جمله مشکلات عدیده‌ای بودند که پیکسل 6 با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد.

البته گوگل در گذر زمان اکثر مشکلات Pixel 6 را رفع کرد. اما آنچه در این میان بیش از همه خودنمایی می‌کرد، سرعت بسیار پایین گوگل در رفع ایرادات بود. به عنوان مثال مشکل حسگر اثر انگشت پس از آپدیت سوم یا چهارم پیکسل 6 رفع شد. همچنین ایراد در روشنایی صفحه نمایش نیز حدود پنج تا شش ماه پس از عرضه این محصول به طور نصفه و نیمه برطرف شد!

به طور خلاصه با اینکه پیکسل 6 یکی از بهترین گوشی‌های گوگل تا به امروز به شمار می‌رود، سرعت پایین گوگل در پشتیبانی و رفع ایرادات این محصول باعث ناامیدی بسیاری کاربران شد.

گلکسی اس 20 اولترا – عملکرد ناامیدکننده فوکوس خودکار

بار دیگر نوبت به سامسونگ می‌رسد!

گلکسی اس 20 اولترا پرچمدار سامسونگ در سال 2020 بود که با برچسب قیمتی 1400 دلاری روانه بازار شد. همین قیمت بسیار بالا از ابتدا فروش نه چندان خوب کهکشانی‌های سامسونگ را وعده می‌داد. با این وجود سیستم فوکوس خودکار ناامیدکننده این گوشی که برای تشخیص عمق از یک حسگر زمان پرواز استفاده می‌کرد، آخرین میخ را بر تابوت این پرچمدار ناکام کوبید!

البته سامسونگ با چندین آپدیت سعی در رفع مشکل دوربین پرچمدارانش داشت. با این وجود فوکوس خودکار گلکسی اس 20 اولترا هرگز نتوانست به شرایط ایده‌آل برسد!

نکته خنده‌دار در این میان، عرضه گلکسی نوت 20 اولترا تنها شش ماه پس از عرضه خانواده اس 20 بود. Note 20 Ultra مشکل فوکوس خودکار را به طور کامل رفع کرد و عملکرد بسیار خوبی را در بخش دوربین ارائه داد. علاوه بر این نوت 20 اولترا از لنزهای پریسکوپ و قلم S-Pen هم بهره می‌برد و قیمتی ارزان‌تر از S20 Ultra داشت!

مایکروسافت Duo – احتمالا بزرگ‌ترین شکست سخت افزاری مایکروسافت

اگر فکر می‌کنید گلکسی اس 20 اولترا محصولی فکرنشده و بیش از حد گرانقیمت بود، باید با یک محصول 1400 دلاری دیگر هم آشنا شوید. این بار بحث در خصوص مایکروسافت است!

مایکروسافت Duo یک محصول تاشوی به ظاهر جذاب بود. اما ایرادات نرم افزاری فراوان، کیفیت بسیار پایین تصاویر دوربین‌ها و عملکرد فنی ناامیدکننده باعث شد که این محصول بیشتر شبیه به یک نمونه اولیه به نظر برسد.

داستان زمانی بدتر شد که مایکروسافت نسل دوم از این گوشی تاشو را رونمایی کرد. سرفیس دوئو 2 مایکروسافت هیچ یک از ایرادات نسل اول را رفع نکرد و با طراحی عجیب و غریب، دوربین‌های ضعیف و عملکرد غیر قابل اتکا به بازار عرضه شد.

گلکسی فولد – محصولی که سامسونگ را وادار به معذرت خواهی کرد

گلکسی فولد سامسونگ از بسیاری جهات یک محصول انقلابی بود؛ چراکه به نخستین گوشی هوشمند تاشوی بازار تبدیل شد. سامسونگ توانست در جدال تبدیل شدن به “اولین” شرکت در ارائه این تکنولوژی برنده میدان شود. در عین حال کسانی که این گوشی 2000 دلاری را خریدند، بدون شک ناراضی‌ترین افراد در آن زمان بودند!

صفحه نمایش گلکسی فولد به طرز عجیبی کوچک بود و اتصالات پیچیده و ضخیم این گوشی تاشو نیز آن را به محصولی بدقواره و غیرکاربردی تبدیل می‌کرد. همچنین جنس نمایشگر نیز به شدت آسیب‌پذیر بود و حتی ناخن نیز می‌توانست آن را خش بیندازد.

پس از عرضه Galaxy Fold، سامسونگ ضمن معذرت خواهی رسمی از خریداران، اعتراف کرد که در عرضه این گوشی عجله کرده است. همانند Duo 2 مایکروسافت، سامسونگ نیز هنوز نتوانسته برخی از مشکلات نخستین گوشی منعطف خود را به طور کامل حل کند.

جالب اینجاست که سامسونگ به زودی از گلکسی Z Fold 4 رونمایی خواهد کرد که بر اساس اطلاعات موجود، بسیار شبیه به Z Fold 3 است. این محصول منعطف نیز بسیاری بسیاری از ایرادات گلکسی فولد را در خود دارد. مثلا صفحه نمایش همچنان اندازه بسیار کوچک و استحکام بسیار پایینی دارد.

دلیل عجله اندرویدی ها برای اولین بودن چیست؟

بر خلاف آیفون‌ها، اگر یک گوشی اندروید قصد داشته باشد در میان تعداد زیادی از محصولات مشابه حرفی برای گفتن داشته باشد باید تکنولوژی‌های جدید و جذاب را در اسرع وقت در اختیار کاربرانش قرار دهد. هواوی نمونه خوبی برای استفاده موفق از این رویکرد است. البته نکته متفاوت در خصوص گوشی‌های هواوی، عملکرد بسیار خوب قابلیت‌های جدید در این محصولات بود.

در عین حال امروزه در گوشی‌های اندرویدی شاهد استفاده از پردازنده‌های جدید، حسگرهای دوربین و نرم افزارهایی هستیم که هیچ یک به طور کامل بهینه‌سازی نشده و با هم هماهنگ نیستند. به همین جهت انتظار اینکه جدیدترین تکنولوژی‌های روز در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار گیرد بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

با صرفنظر کردن از گلکسی اس 22 و پیکسل 6، گوشی موتو اج ایکس 6 را باید نخستین محصولی دانست که از تراشه‌های قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده می‌کند. بررسی‌های اولیه این محصول حاکی از مدیریت ناکارآمد رم و عملکرد ویدیویی بسیار ضعیف آن بودند. بر اساس گزارش‌های موجود، ظاهرا این محصول قادر به بهره‌مندی از هیچ یک از قابلیت‌های تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون نبوده است. بدون نیاز به بررسی دقیق‌تر می‌توان حدس زد که دلیل این عملکرد ضعیف، عجله لنوو برای عرضه اولین محصول مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 1 بوده است که زمان بهینه‌سازی نرم افزاری را از مهندسین این کمپانی گرفت.

طبیعتا یکی از دلایل عمده این امر وجود رقیبان زیاد در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی است که منجر به ارائه قابلیت‌هایی می‌شود که هیچ کدام نمی‌توانند عملکردی در سطح انتظارات را ارائه دهند. به طور خلاصه گوشی‌های اندرویدی همیشه به یک قابلیت جدید نیاز دارند تا بتوانند در رقابت با سایر محصولات مشابه از آن استفاده کنند. به همین جهت تولیدکنندگان این محصولات در مقایسه با آیفون‌های اپل متحمل ریسک‌های سنگین‌تری می‌شوند.

چرا کلید موفقیت اپل در ارائه آهسته نوآوری‌ها نهفته است؟

بر اساس آنچه گفته شد اپل در این کارزار دست بالا را در مقایسه با اندرویدی‌ها دارد؛ چراکه سیستم عامل iOS تنها در انحصار آیفون است و هیچ محصول دیگری از این سیستم عامل استفاده نمی‌کند. بنابراین برای کاربران بیشماری که کاملا در اکوسیستم اپل غرق شده‌اند، گزینه دیگری وجود ندارد. برای این دسته افراد، مهاجرت به اندروید به معنای دست کشیدن از لپ‌تاپ‌های مجهز به مک او اس و یا تبلت‌های مجهز به iPadOS است. همچنین این افراد احتمالا باید ایربادها، ساعت‌های هوشمند و بسیاری از گجت‌های دیگر خود را نیز تغییر دهند!

البته در این میان باید به سلیقه عمومی کاربران گوشی‌های اندرویدی نیز اشاره کرد. مشتریان گوشی‌های اندرویدی عموما ریسک‌پذیرتر بوده و تمایل بیشتری به بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز در گوشی هوشمندشان دارند؛ حتی اگر این امر به عملکرد پایین تر از انتظار محصول خریداری‌شده بینجامد!

از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی فشار رسانه‌ای کمتری را در مقایسه با اپل احساس می‌کنند. بنابراین حتی در صورت بروز یک مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری در محصولاتشان، کمتر از اپل زیر ذره بین انتقادات قرار می‌گیرند. به همین جهت، این کمپانی‌ها عموما ضرورت چندانی برای رفع فوری ایرادات محصولاتشان نمی‌بینند.

بیایید گوشی‌های قابل اعتمادتری تولید کنیم!

با وجود همه آنچه گفته شد، یک نکته مهم در خصوص گوشی‌های هوشمند این است که کاربران نباید برای تست قابلیت‌های جدید گوشی‌های هوشمندی که بعضا از یک خودرو کارکرده هم گرانقیمت‌تر هستند، مورد استفاده قرار گیرند.

بنابراین گلکسی اس 22 اولترا باید دوربین بهتری را در مقایسه با نسل قبلی خود ارائه می‌کرد و پیکسل 6 باید از ابتدا با یک حسگر اثر انگشت بی نقص به دست کاربران می‌رسید؛ نه شش ماه پس از عرضه! همچنین تجربه‌هایی نظیر گلکسی فولد یا مایکروسافت Duo نیز می‌بایست در نطفه خفه می‌شدند!

به عنوان مثال اوپو را در نظر بگیرید. همزمان با معرفی گوشی منعطف اوپو فایند N، کمپانی سازنده اعلام کرد که پیش از رونمایی از محصول نهایی سال‌ها بر روی نمونه‌های آزمایشی مختلفی از این گوشی کار می‌کرده است. نتیجه کار محصولی شد که در نگاه اول بسیار بهتر از همه نمونه‌های مشابهی است که در این سال‌ها توسط سامسونگ ساخته شده‌اند. از طرف دیگر سامسونگ نیز در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی از نسل چهارم از گوشی‌های گلکسی Z Fold خود در ماه آگوست 2022 است.

در این جا باید بار دیگر از اپل نام ببریم! این کمپانی هرگز برای یک محصول ناتمام از مشتریانش 2000 دلار طلب نمی‌کند. درست است که این غول کوپرتینویی در ارائه تکنولوژی‌های جدید بسیار محافظه‌کار و کند عمل می‌کند؛ اما محصولات آن واقعا کم‌ریسک‌تر از اندرویدی‌ها هستند.

البته اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، هنوز فرصت‌های زیادی در بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد که کمپانی‌های فعال در این بازار بتوانند با بهره‌گیری از آن‌ها محصولاتی کاربردی را روانه بازار کنند. بنابراین سامسونگ، گوگل، موتورولا و یا حتی اپل زمان زیادی دارند که محصولاتی با تکنولوژی‌های روز و کارکرد فوق‌العاده ارائه کنند.

در حال حاضر صحبت از گوشی‌های رول‌شونده در بازار مطرح است و این تکنولوژی ممکن است به ترند اصلی بازار در ماه‌ها و سال‌های آینده تبدیل شود. انتظار می‌رود که یکی از دو کمپانی سامسونگ یا اوپو نخستین گوشی رول‌شونده بازار را در سال 2023 عرضه کنند. با این حال خواسته مهم کاربران قطعا این خواهد بود که محصول نهایی بهینه، قابل استفاده و نوآور باشد؛ چراکه هیچ یک از ما تحمل تکرار تجربه ناگوار گلکسی فولد را نداریم!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*