قیمت آیفون

انفجار قیمت آیفون در بازار ایران

قیمت آیفون در سال‌های اخیر به طور باورنکردنی افزایش پیدا کرده و حالا ممنوعیت واردات نیز باعث انفجار قیمت گوشی های اپل شده است.

طی سال‌های اخیر قیمت اکثر لوازم الکترونیکی افزایش چشمگیری یافته است. انفجار قیمت آیفون یکی از نمونه‌های عینی این گرانی‌های افسارگسیخته است. خبر ممنوعیت واردات گوشی های آیفون باعث شده تا اخباری در چند روز اخیر مبنی بر گرانی گوشی های اپل منتشر شود. بعضی‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که ممنوعیت واردات این سری از گوشی‌ها باعث می‌شود تا آیفون‌های موجود در بازار به خصوص خانواده آیفون 13 گران‌تر از الان شوند.

انفجار قیمت آیفون طی سال‌های اخیر

با نگاهی به قیمت گوشی های هوشمند در سال 96 و مقایسه آنها با قیمت‌های کنونی می‌توان تفاوت فاحشی میان آنها پیدا کرد. برای مثال در سال 1396 گران‌ترین گوشی سامسونگ در بازار تنها 3 میلیون و 600 هزار تومان قیمت داشته است، در حالی که ارزان‌ترین آنها 77 هزار تومان بود.

انفجار قیمت آیفون

در مدل‌های آیفون نیز در سال 1396 گران ترین گوشی اپل حوالی 3 میلیون و 840 هزار تومان قیمت داشته و این در حالی است که ارزان ترین گوشی این برند یک میلیون و 30 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود. در وهله اول ممکن است خیال کنید که این قیمت‌ها مربوط به سال‌ها پیش است، اما نباید جای دوری رفت چرا که این قیمت‌ها تنها برای چهار تا پنج سال پیش است.

هم اکنون در تاریخ 4 اردیبهشت 1401 قیمت محصولات الکترونیکی و گوشی های هوشمند برندهای مختلف به قدری افزایش یافته که تصور آن دور از ذهن است. روند رشد قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا بوده، به طوری که هم اکنون قیمت گران ترین مدل آیفون یعنی آیفون 13 پرو مکس در کشور 58 میلیون تومان و گران ترین گوشی برند سامسونگ نیز 45 میلیون تومان است.

انفجار قیمت آیفون

جالب است بدانید که از سال 96 تا به امروز تحولات قیمتی عجیبی در بازار رخ داده است. در آن سال‌ها با کمتر از 4 میلیون تومان گران ترین گوشی بازار را در دست داشتید، اما هم‌اکنون بابت آن باید 58 میلیون هزینه کنید. در سال 96 با 58 میلیون تومان می‌شد یک دستگاه خودروی ام وی ام ایکس 33 خرید.

خودروی تیبا نیز در سال 96 در محدوده 25 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد و این یعنی در آن زمان با پول یک آیفون 13 پرو مکس می‌توانستید دو دستگاه تیبا بخرید. هم‌اکنون فاجعه بزرگی در بازار تلفن‌های همراه در راه است و امیدواریم که ممنوعیت واردات برند اپل به حقیقت نپیوندد. از طرفی همین خبر ممنوعیت واردات در روزهای اخیر باعث شده تا قیمت گوشی های آیفون افزایش محسوسی را تجربه کنند و با نگاهی به وضعیت بازار متوجه می‌شویم که در همین یک هفته اخیر چند میلیون تومان روی قیمت این گوشی‌ها آمده است.