کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک

کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک ایران خودرو دیزل معرفی شد + مشخصات فنی

شرکت ایران خودرو دیزل به تازگی از کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک رونمایی کرد. مشخصات فنی و قیمت این محصول را در ادامه بخوانید.

یکی از سه خودروساز برتر چین که در حوزه کامیون سازی فعالیت عمده‌ای دارد، فوتون است که سال‌های زیادی است در ایران حضور دارد و محصولات کامیونت خود و سپس کشنده‌هایش را در بازار داخلی ما عرضه کرده و می‌کند. حضور موفق این برند باعث شده تا امروز شاهد عرضه کامیون دیگری از آن باشیم.

مشخصات و قیمت کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک

هم‌اکنون محصولات این کمپانی اعم از کامیون، کامیونت و کشنده‌های آن در کارخانه‌های خودروسازی مختلف ایران مونتاژ و روانه بازار می‌شوند. ایران خودرو دیزل از سال 1394 توانست کشنده‌های تک دیفرانسیل این برند را مونتاژ و راهی بازار داخلی کند. یکی از مزایای کشنده‌های فوتون قیمت بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه در مقایسه با سایر رقبا است.

از طرف دیگر خوشبختانه لوازم جانبی این کامیون و کشنده‌ها در دسترس‌تر از سایر محصولات مشابه است و استهلاک کمتری نیز دارند. بنابراین هم‌اکنون کامیون‌های این شرکت خودروسازی برتر چینی مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است. طی چند سال اخیر در ابتدا فوتون 420، 440 و سپس فوتون 430 با کابین نسل سومی در ایران مونتاژ شده‌اند.

کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک

اکنون ایران خودرو دیزل تصمیم گرفته تا جدیدترین محصول این برند که نسل جدید کامیون‌های فوتون دیزلی محسوب می‌شود را در ایران تولید کند و در نهایت فوتون H5 را در اردیبهشت‌ماه 1401 راهی بازار کند. نسل پنجم کشنده‌های فوتون آخرین نسل قبل از معرفی گلکسی فوتون یا همان فوتون برقی است و توانسته در چین هم بازار خوبی داشته باشد. حالا فوتون اچ 5 تازه‌ترین محصول و مجهزترین کامیون این برند در ایران است.

جالب است که بدانید تمامی کامیون‌های فوتون الهام گرفته و الگوبرداری شده از روی کشنده‌های مرسدس اکتروس بوده و علت این کار، مالکیت بخشی از سهام فوتون توسط دایملر است. حالا محصول جدید فوتون با نام فوتون H5 مانند سایر تولیدات این کمپانی شباهت بسیاری به مرسدس اکتروس دارد.

در مجموع می‌توان این‌گونه گفت که فوتون اچ 5 بر اساس نسل چهارم مرسدس بنز اکتروس تولید و الگوبرداری شده است. البته تمام بخش‌های این کامیون از روی این محصول کپی نشده و تغییراتی در کابین به وجود آمده و طراحی داخلی شباهت‌هایی با نسل سوم اکتروس دارد. بزرگترین سایز کابین در میان محصولات برند فوتون هم متعلق به اچ 5 است.

کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک

این محصول مجهز به موتور کامینز و گیربکس ZF است و می‌تواند به خوبی در رسته حمل و نقل ایران خدمت کند. کابین این خودرو و نحوه طراحی آن نسبت به نسل‌های قبلی آیرودینامیک‌تر شده و خطوط پهن‌تری را درون آن مشاهده می‌کنیم. خوشبختانه جلوپنجره، سپر و فلاپ‌ها از جنس فایبرگلاس و پلاستیک فشرده است و به این دلیل این‌گونه طراحی شده تا کامیون بتواند کمترین وزن ممکن را داشته باشد و بیشترین بار را حمل کند.

از جمله شباهت‌های فوتون اچ 5 با محصولاتی نظیر امپاور بهمن موتور و کشنده دیما در موتور است. البته راندمان و خروجی کار در هر یک از این تولیدات تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. دیما و امپاور مجهز به همین موتور هستند، اما دارای یورو 5 خواهند بود و می‌توانند نهایت قدرت 490 اسب بخار را تولید کنند. نسخه پیشرانه نصب شده در فوتون H5 یورو 4 است و می‌تواند حداکثر قدرت 460 اسب بخار را تولید کند.

بنابر آنچه تاکنون گفتیم، فوتون H5 سومین محصول چینی برتر بازار ایران است که پس از دیما و دافران قرار می‌گیرد و قدرت خوبی خواهد داشت. همچنین از نظر برخورداری از گیربکس و توان آن در هندل کردن اوضاع این محصول با دیما، دافران و امپاور در یک سطح قرار می‌گیرد.

خوشبختانه درون کابین محصول جدید فوتون، متریالی به کار رفته که می‌تواند کیفیت بصری خوبی در بیننده ایجاد کند. تودوزی این خودرو نیمه فابریک است و کیفیت ابزار درون کابین را بهتر از قبل جلوه می‌دهد. تعلیق و شاسی این کشنده ساختار مشابهی با امپاور و دیگر کشنده‌های فوتون دارد و تنها تفاوت در دیفرانسیل این کامیون است؛ چرا که فوتون اچ 5 دارای تعلیق دیفرانسیل چهار بالن است اما در دیگر فوتون‌ها نوع تعلیق فنری است.

کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک

امکانات رفاهی و آپشن‌های فوتون جدید همچون دافران ارزیابی شده و مجهز به ترمز اضطراری و رادار خط‌خوان خواهد بود. البته در این میان کامیون امپاور اوضاع بهتری دارد و می‌توان گفت آپشنال‌ترین کامیون کشنده ایران، امپاور محسوب می‌شود. برای مثال مانیتور و یک‌سری دیگر از آپشن‌های امپاور در فوتون H5 وجود ندارد.

به نظر می‌رسد که قیمت فوتون چینی حدود 4 میلیارد و 300 میلیون تومان است و این قیمت اگر صحت داشته باشد آن وقت کار برای فوتون اچ 5 سخت خواهد شد، چرا که قیمت سایر کامیون‌های چینی موجود در بازار ارزان‌تر از این محصول است. در ادامه نگاه دقیق‌تری به اجزایی مانند کابین، موتور، گیربکس و تعلیق این کامیون خواهیم انداخت.

از نظر کابین این کامیون دارای یک صندلی بادی با تنظیم حالت‌های مختلف و مجهز به گرم‌کن است، اما متاسفانه صندلی شاگرد بادی نیست. از طرفی خوشبختانه فوتون اچ 5 مجهز به یک جفت تخت خواب با کیفیت بالا است. در قسمت پایینی تخت می‌توان یخچال و جعبه‌های جادار را دید، اما این جعبه ادامه دارد و در همین قسمت تمام نمی‌شود و در سقف کامیون نیز سه جعبه دیگر تعبیه شده است.

صفحه کیلومتر محصول جدید فوتون شباهت زیادی با دیگر تولیدات و کشنده‌های فوتون دارد و تنها تفاوت آنها در این است که یک صفحه مانیتور نیمه هوشمند مشابه آنچه در کامیون‌های مرسدس بنز در بین عقربه‌های دور موتور و سرعت قرار گرفته است، دارد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز به موتور این خودرو اشاره کردیم، پیشرانه فوتون اچ 5 ساخت شرکت کامینز است و شش سیلندر خطی با حجم 11.8 لیتر خواهد بود. این پیشرانه می‌تواند 460 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. استاندارد آلایندگی فوتون H5 یورو 4 و مجهز به ترمز موتور تک زمانه است.

کامیون کشنده فوتون H5 اتوماتیک

خوشبختانه گیربکس این کشنده مشابه رقبا بوده و از نوع ترکسون ZF و دوازده سرعته اتوماتیک است که شرکت فوتون آن را به اینتاردر پنج زمانه گیربکسی مجهز کرد. سیستم تعلیق روی چهار بالن سوار شده و نرمی و راحتی خوبی را برای سرنشینان مهیا خواهد کرد. تعلیق دیفرانسیل سوار بر چهار بالن است که کامیون را برای استفاده در کاربری‌های مختلف مجهز می‌کند. تعلیق اکسل جلو هم سوار بر فنر است.

گفتنی است که وزن این کشنده هشت تن و مجموع وزن ناخالص آن به 45 تن می‌رسد. این محصول دارای دو باک 300 و 500 لیتری است و یک باک ادبلو 40 لیتری نیز دارد. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به رادار خط‌خوان، ترمز اضطراری، قفل‌کن دیفرانسیل، کروز کنترل، سانروف برقی، تنظیم برقی آینه‌ها، گرم کن آینه، گرم کن سوخت، بالابر اتاق برقی، کلید EBA، ترمز ضد لغزش، ضبط ساده و تنظیمات تماس از روی فرمان اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. قیمتش ۲برابر کشنده داف۴۸۰ واف اچ ولوو۵۰۰وکامیون رنو وکامیونهای برند دنیاست