اندروید 13 بتا؛ آموزش کامل دانلود + لیست گوشی های هماهنگ

گوگل شب گذشته اندروید 13 بتا را برای عموم کاربران منتشر کرد. در اینجا قصد داریم به نحوه دانلود کردن Android 13 Beta و فهرست گوشی‌های سازگار با آن بپردازیم.

سرانجام مراسم I/O سال 2022 گوگل برگزار شد و در همین راستا، باید به گل سر سبد این مراسم یعنی اندروید 13، نگاهی داشته باشیم. در اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که با نسخه‌ی مخصوص به توسعه دهندگان اندروید 13 آشنا شدیم اما اکنون وقت آن رسیده است که به سراغ نسخه‌ی بتای عمومی آن برویم. پس اگر از دیوانه‌های دنیای تکنولوژی هستید، محکم سر جای خود بنشینید.

فهرست مطالب:

نگاهی به اندروید 13، نسخه توسعه دهندگان و نسخه بتا

اندروید 13 بتا

اگر به خاطر داشته باشید، نصب نسخه‌ی دولوپرهای اندروید 13، تقریبا فرایند نفس گیری بود که با فعال کردن گزینه‌ی توسعه دهندگان در تنظیمات گوشی، دانلود فایل‌های پر حجم، ریست فکتوری های پیاپی و مراحل دیگر، به پایان می‌رسید. اما خبر خوش این است که نسخه‌ بتای اندروید 13، رفتار کاملا دوستانه‌ای دارد. مطمئنا نسخه‌ی نهایی اندروید 13، حس و حال کاملا متفاوتی خواهد داشت اما اگر نمی‌توانید تا زمان انتشار آن برای گوشی خود صبر کنید و می‌خواهید که زودتر از همه با شاهکار گوگل آشنا شوید، پس تا انتها با ما همراه باشید.

لیست گوشی های هماهنگ با سیستم عامل اندروید 13 بتا

اندروید 13 بتا

اما چه گوشی‌ هایی می‌توانند آخرین سیستم عامل گوگل را تا اینجای کار داشته باشند؟ جواب این سوال تقریبا واضح است؛ گوشی های گوگل یا همان گوشی های پیکسل! در ادامه به لیست گوشی های هماهنگ با سیستم عامل اندروید 13 بتا نگاهی خواهیم داشت:

  • پیکسل 4
  • پیکسل 4 XL
  • پیکسل 4a
  • پیکسل 4a نسخه 5G
  • پیکسل 5
  • پیکسل 5a
  • پیکسل 6
  • پیکسل 6 پرو

آموزش نصب اندروید 13 بتا

اندروید 13 بتا

اگر شما یکی از گوشی های لیست بالا را داشته باشید، می‌توانید به راحتی، ادامه‌ی مراحل را طی کنید. البته در همین ابتدای کار باید شارژ باتری گوشی خود را به بالای 10 درصد برسانید و حتما از تمامی اطلاعات خود، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در مرحله اول، باید روی این لینک کلیک کنید. حالا به صفحه رسمی دانلود سیستم عامل اندروید 13 بتا می‌رویم. صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به اسم گوشی خود برسید. اگر گوشی شما جزو دستگاه‌های هماهنگ باشد، می‌توانید برای دریافت اندروید 13 بتا ثبت نام کنید. اکنون باید در قسمت «دستگاه های واجد شرایط» یا همان “Your eligible devices” با چنین تصویری رو به رو شوید.

اندروید 13 بتا

حالا بر روی گزینه “Opt in” و سپس بر روی “Confirm and enroll” بزنید. پس از طی کردن مراحل بعدی مثل موافقت با قوانین، اکنون باید یک نوتیفیکیشنی با مضمون «گوشی شما جزوی از برنامه‌ی اندروید 13 بتا» یا “your device is now part of the Android 13 beta program” است را مشاهده کنید. در ادامه آپدیت OTA برای شما ارسال می‌شود. اگر این پیام را دریافت نکردید، مراحل زیر را طی کنید:

Settings > System > System update

البته دریافت این آپدیت، ممکن است 24 ساعت طول بکشد پس نگران نباشید.

چطور اندروید 13 بتا را پاک کنیم؟

اندروید 13 بتا

دوباره بر روی این لینک کلیک کنید و سپس به قسمت «گوشی های واجد شرایط» یا همان “Your eligible devices” بروید و این بار بر روی “Opt out” بزنید. بعد از انجام این کار و پس از گذشت 24 ساعت، دوباره همه چیز به روال سابق باز می‌گردد و می‌توانید گوشی پیکسل خود را با سیستم عامل اندروید قبلی داشته باشید.

آیا این کار برای گوشی من ضرری دارد؟

اندروید 13 بتا

مطمئنا نسخه بتای اندروید 13 نسبت به نسخه‌ مخصوص توسعه دهندگان، بهینه تر بوده اما نمی‌توانیم قول بدهیم که با باگ‌ ها و ایرادات پیش بینی نشده، رو به رو نشوید. این باگ ها ممکن است بر روی قسمت های مختلف گوشی شما مثل باتری یا رابط کاربری، تاثیر بگذارند اما مطمئن باشید که اگر قبل از نصب آن، از اطلاعات گوشی خود یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید، هیچ اتفاق ناگواری رخ نخواهد داد.

البته توجه داشته باشید که بعضی از قابلیت‌های نسخه بتا، احتمالا به نسخه اصلی راه پیدا نمی‌کنند پس بیایید و ترس را کنار بگذاریم تا زحمات چند ساله‌ی گوگل را به صورت شخصی تجربه کنیم.

نسخه‌های بعدی اندروید 13 بتا

اندروید 13 بتا

احتمالا تا اوایل پاییز امسال (احتمالا می و ژوئن یا همان اردیبهشت و خرداد)، دو آپدیت دیگر را برای Android 13 Beta دریافت خواهیم کرد. البته باید بدانید که پروژه اندروید 13 بتا، تا ژوئن سال 2023 (تیر و خرداد سال بعد) ادامه پیدا خواهد کرد و بعد از آن اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانید نسخه‌ نهایی اندروید 13 را ببینیم.