واردات خودرو

محدودیتی از نظر حجم موتور و قیمت برای واردات خودرو وجود ندارد

کلیات طرح واردات خودرو تصویب شده، اما اکنون اخباری مبنی بر محدودیت حجم موتور و قیمت خودروهای وارداتی منتشر شده است؛ ولی آیا این اخبار صحت دارد؟

همزمان با تصویب شدن طرح واردات خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت دولت، شایعاتی پیرامون محدودیت‌های خودروهای وارداتی مطرح شده و برخی مدعی شده‌اند که تنها می‌توان خودروهایی با حجم موتور خاص را وارد کشور کرد.

محدودیتی برای واردات خودرو وجود ندارد

پیرو انتشار همین اخبار کذب در بازار و فضای مجازی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس کل سازمان توسعه و تجارت دو شرط سقف قیمت 7 هزار دلار و حجم موتور 1000 سی سی را شایعه خوانده و خاطرنشان کرده‌اند که چنین چیزی حقیقت ندارد. در واقع همزمان با این که سید رضا فاطمی امین درباره تصویب شدن کلیات واردات خودرو توضیح داد و ذکر جزئیات آن را به هفته پیش رو موکول کرد، اخبار ضد و نقیضی در فضای مجازی منتشر شد.

توییت حاج حسینی

در این اخبار کذب گفته شده بود که دولت قصد دارد در طرح واردات خودرو تنها محصولاتی را وارد کشور کند که قیمت زیر 7 هزار دلار دارند و حجم موتور آنها نیز زیر 1000 سی سی است. در واکنش به انتشار چنین اخباری در فضای مجازی، معاون امور حقوقی وزارت صمت در صفحه شخصی خود این محدودیت‌ها را شایعه دانست و آنها را به شدت تکذیب کرد. محمدجواد حاج حسینی اعلام کرد:

آیین نامه مصوبه هیات دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشر شده در رابطه با محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با واردات خودرو اعلام نموده است که هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و این مصوبه از هفته آینده نهایی خواهد شد. همزمان با اینکه واردات افزایش خواهد یافت، میزان تولیدات و عرضه خودروسازان نیز افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد تا تقاضای موجود در بازار از بین برود.

توییت علیرضا پیمان پاک

به گفته فاطمی امین تمام برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا واردات در اسرع وقت انجام پذیرد. ولی گفتنی است که دولت واردکننده نخواهد بود بلکه وظیفه ما تسهیل شرایط واردات است. وی در پایان نیز خاطرنشان کرد در حال حاضر تمرکز دولت روی خودروهای اقتصادی است تا عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. به بیان وزیر صمت 5 روش برای واردات مطرح شده که به زودی درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

علاوه بر این، رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران، آقای علیرضا پیمان پاک در رابطه با شایعات اخیر گفت محدودیتی در خصوص قیمت و حجم موتور خودروهای وارداتی نخواهیم داشت. وی در ادامه رشته توییت خود بیان کرد:

جزئیات مصوبه نهایی شده و در حال سیر مراحل ابلاغ است. این جزئیات، کارشناسی و جامع است و غیر از مطالبی است که منتشر شده. لذا عزیزان بعدا توییت نزنند که با پیگیری ما اصلاح شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*