تیپ های متفاوت ساینا

ساینا و انواع آن؛ این‌ها تیپ های متفاوت ساینا هستند

ساینا یکی از خودروهای اقتصادی سایپا است که انواع مختلفی هم دارد. در این مطلب قصد داریم تیپ های متفاوت ساینا را معرفی کنیم.

یکی از خودروهای اقتصادی که طی سال‌های اخیر توانسته بازار خوبی برای خود دست و پا کند، ساینا بوده است. سایپا نیز در راستای متنوع‌سازی و البته گسترش بازار اقدام به تولید تیپ‌های مختلفی از این خودرو کرده است. البته لازم به ذکر است که مشتریان از تیپ های مختلف ساینا و ویژگی‌های مختلف هر یک اطلاع درستی ندارند.

در این مطلب قصد داریم سری به تیپ های مختلف ساینا و ویژگی‌ها و مشخصات آنها بزنیم و برای مشتریان ایرانی این خودروی تولید ملی را بیشتر معرفی کنیم. با گجت نیوز همراه ما باشید.

تیپ های متفاوت ساینا را بشناسید

تیپ های متفاوت ساینا

سال 1395 بود که ساینا به عنوان فیس لیفت بزرگی از تیبا راهی بازار داخلی شد. این خودرو از همان سال تا به امروز در خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار دارد و عرضه می‌شود. جالب اینجاست که ساینا نیز مشخصات یکسانی با تیبا دارد و مجهز به همان پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

نیروی محرکه و توان خروجی این موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (سی وی تی) به محور جلوی این سدان داخلی منتقل می‌شود. سایپا مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را 7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت عنوان کرده و اعلام کرده می‌تواند در عرض 12.8 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

ساینا معمولی (EX و SX)

در همان اوایلی که ساینا معرفی شد دو نسخه اس ایکس و ای ایکس از آن راهی بازار شدند که تیپ SX همان نسخه کم آپشن ساینا بود و امکانات مشابهی با تیبا صندوقدار داشت. تنها آپشن‌هایی که در این خودرو به چشم می‌خورد شامل شیشه‌های جلو برقی، تهویه مطبوع دستی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و EBD و دو ایربگ می‌شود.

از طرفی تیپ EX نسخه فول آپشن و تمام امکانات این سدان به شمار می‌رفت. از جمله امکانات این تیپ نیز می‌توان به سنسور پارک عقب، شیشه‌های برقی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تهویه مطبوع الکتریکی و رینگ آلومینیومی اشاره کرد. همین آپشن‌های اضافی در تیپ ای ایکس باعث شد تا بیشتر مورد استقبال خریداران قرار بگیرد.

تیپ های متفاوت ساینا

نتیجه این شد که سایپا تصمیم گرفت در همان سال‌های آغازین تولید تیپ ساینا SX قید این نسخه را بزند و تمرکز خود را روی تولید تیپ فول آپشن آن بگذارد. از همین روی امروزه اغلب خودروهای ساینا در سطح بازار تیپ EX هستند. همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها در سال 1397، سایپا نیز تصمیم گرفت برخی از آپشن‌های ظاهری این خودرو را کم کند.

از جمله اقداماتی که این خودروساز برای اقتصادی کردن آن انجام داد می‌توان به حذف رینگ آلومینیومی، برچسب مشکی ستون B و رکاب جانبی آن اشاره کرد. از طرف دیگر از همان سال 97 نوار پلاستیکی که چراغ‌های عقب را به یکدیگر متصل می‌کرد از همرنگ بدنه بودن به رنگ مشکی تغییر پیدا کرد.

ساینا اتوماتیک

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد در سال 1397 تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع شد و سایپا نیز مجبور شد برخی از آپشن‌های نسخه ساینا EX را تعدیل کند تا بتواند بازار مشتریان خود را به‌دست گیرد. از همین سال بود که همزمان با عرضه کوییک اتوماتیک پلاس، این خودروساز تصمیم گرفت نسخه اتومات ساینا را وارد بازار کند.

ساینا همچون کوییک از گیربکس CVT استفاده می‌کند و وجه تمایز آن با نسخه دستی دستگیره درب‌های آسان بازشوی آن است. از طرف دیگر نسخه اتوماتیک آپشن‌های بیشتری نسبت به تیپ ای ایکس دارد که می‌توان به کی لس استارتر، کروز کنترل و فرمان برقی اشاره کرد.

تیپ های متفاوت ساینا

آن هنگام که سایپا موفق شد ساینا اتوماتیک را وارد بازار کند، یکی از خودروهای ارزان قیمت اتوماتیک و شاید ارزان‌ترین آنها به شمار می‌رفت و این شرکت خودروساز می‌توانست از پتانسیل آن در جهت بازاریابی قوی استفاده کند و مشتریان بسیاری را به سمت خود بکشاند، اما سایپا ترجیح داد تمام تمرکز خود را روی تولید کوییک اتوماتیک بگذارد و در سال 97 ساینا اتوماتیک در تعداد محدودی روانه بازار شد.

ساینا آپشنال (ساینا پلاس)

اگرچه سایپا اقدام به تولید تیپ‌های مختلفی از ساینا کرد، اما به نظر می‌رسد هیچ‌گاه موفق نشده یکی از این تیپ‌ها را به سرانجام درستی برساند و اکثر آنها در تیراژ محدودی راهی بازار شده‌اند. از جمله تیپ‌هایی که نتوانسته به تعداد بالا عرضه شود، ساینا پلاس یا همان ساینا آپشنال است.

این خودرو در میانه سال های 1399 و 1400 عرضه شده و در بازار با نام ساینا پلاس نیز شناخته می‌شود. مشخصات فنی این سدان با تیپ EX یکسان است، اما همان‌طور که از نام آن پیداست، آپشن‌ها و امکانات رفاهی بیشتری خواهد داشت. از جمله امکانات رفاهی این تیپ می‌توان به سیستم مولتی مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، روکش چرمی صندلی‌ها، کف پوش سه بعدی کف کابین و صندوق بار، فرمان دی کات چرمی با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، دوربین دید عقب و شیشه‌های دودی عقب اشاره کرد.

خوشبختانه این خودرو نیز در ظاهر از سایر نسخه‌ها قابل شناسایی است. دستیگره‌های درب آسان بازشو، رنگ مشکی حاشیه جلو پنجره و قسمت میانی سپر جلو، چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره و برچسب ساینا پلاس از جمله نشانه‌های ظاهری هستند که می‌توانند به عنوان وجه تمایز این خودرو به کار روند.

تیپ های متفاوت ساینا

ساینا S

اولین فیس لیفت جدی که از ساینا راهی بازار شد در سال 1399 بود. سایپا در این سال تصمیم گرفت ساینا اس را با تغییراتی در ظاهر وارد بازار کند و هم‌اکنون تنها تیپی که توسط این شرکت عرضه می‌شود، همین ساینا S خواهد بود. از جمله قسمت‌هایی که دچار فیس لیفت اساسی شده‌اند می‌توان به سپر جلو، چراغ‌های عقب، جلو پنجره، درب صندوق بار و سپر عقب اشاره کرد.

مجموع تغییرات مذکور باعث شده تا ساینا بیش از پیش مدرن و به‌روز به نظر برسد. درون کابین ساینا اس نیز شاهد تعبیه غربیلک فرمان دی کات، صفحه نشان دهنده جدید و چیدمان دکمه‌های سمت چپ فرمان هستیم که با کابین ساینا EX متفاوت است و چهره تازه‌ای به داخل این سدان بخشیده است.

از جمله تغییرات فنی که در این تیپ اعمال شده می‌توان به برقی شدن دریچه گاز و بهره‌مندی از پیشرانه استاندارد یورو 5 اشاره کرد. امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو با تیپ ای ایکس تفاوت چندانی ندارد و تنها آپشن‌های اضافه آن محدود به مواردی نظیر دی لایت، راهنمای تعویض دنده و ریموت کنترل تاشو می‌شود. البته گفتنی است که سایپا یک نسخه دیگر از ساینا را با پسوند G در خط تولید خود دارد، ولی هنوز به بازار عرضه نکرده است.

تیپ های متفاوت ساینا

سخن پایانی

شاید در ابتدای این مقاله با خود می‌گفتید که ساینا تنها یک یا نهایتا دو مدل مختلف در بازار دارد و موقع خرید به تیپ‌های مختلفی که سایپا تولید کرده است، توجه چندانی نداشته بودید اما اکنون می‌توانید با آگاهی کامل نسبت به خرید بهترین نسخه از آن اقدام کنید.

همان‌طور که ملاحظه کردید، تیپ های متفاوت ساینا تفاوت‌های بنیادی و عمیقی با یکدیگر ندارند و تمامی آنها مواردی نظیر کابین و صندوق بار جادار و استهلاک پایین را دارند. تنها تفاوت‌های این تیپ‌های مختلف به امکانات رفاهی و آپشن‌های آنها برمی‌گردد. ساینا خودرویی مقرون به صرفه و اقتصادی است و بنابراین اگر به دنبال یک خودروی استهلاک پایین و جمع و جور هستید نباید فرصت خرید آن را از دست بدهید.