رسپکت بهمن موتور

رسپکت بهمن موتور ؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت

رسپکت بهمن موتور یک سدان جذاب از گروه خودروسازی بهمن است و در ادامه قصد داریم درباره مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت آن صحبت کنیم.

گروه خودروسازی بهمن موتور چند روز پیش از سدان جدید خود با نام رسپکت رونمایی به عمل آورد و وعده داد که این خودروی جذاب را به زودی و احتمالا تا پایان سال جاری راهی بازار کند. در کنفرانس خبری رونمایی از این محصول خوش رنگ و جذاب گفته نشده است که رسپکت مونتاژ شده از کدام شرکت چینی است.

هنوز نمی‌دانیم که این خودرو قرار است در چه تاریخی و تحت چه عنوانی به بازار داخلی ما راه یابد، اما هر چه هست می‌دانیم که بهمن موتور محصول بی‌کیفیت وارد بازار نخواهد کرد. از طرفی برخی از کارشناسان خودرویی معتقدند که این خودرو همان Xuandu از شرکت خودروسازی چینی Cowin است.

این شرکت چینی یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ چری محسوب می‌شود و گفته شده که رسپکت ایرانی مدل 2021 است و هنوز چند ماه بیشتر از عرضه آن در چین نمی‌گذرد. بهمن موتور چند سال پیش نیز خودروی فیدلیتی را از یکی از زیرمجموعه‌های دیگر چری یعنی جتور مونتاژ موفق کرده بود.

همان‌طور که گفتیم، کمپانی Cowin یکی از زیرمجموعه‌های خودروساز برتر چین، چری است و هدف این شرکت تولید خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی و در عین حال با امکانات قابل قبول و سطحی رو به بالا است. چری اعلام کرده که سهم بزرگی از این شرکت دیگر در دست آن نیست، اما همچنان بر فعالیت‌های آنها نظارت دارد.

نمای ظاهری بهمن رسپکت

طراحی این خودرو واقعا جذاب است و می‌توان گفت رسپکت بهمن موتور یک سدان کلاس C است که از طراحی مدرن و به‌روزی بهره می‌برد. می‌توان گفت جذاب‌ترین و بهترین قسمت این خودرو در واقع نمای روبه‌رویی آن است و تا حدودی از طراحی‌های کمپانی پژو الهام گرفته است.

جلوپنجره این خودرو به صورت دو تکه طراحی شده و با طرح کهکشانی که دارد خشن و جسورانه به نظر می‌رسد. چراغ‌های دی لایت یا روشنایی روز هم دو تکه است و یک تکه داخل چراغ و تکه دیگر ادامه یافته و زیر سپر قرار دارد. آن‌طور که در تصاویر این خودرو مشاهده می‌شود، جلو پنجره ترکیبی از رنگ قرمز و دو رنگ آبی بوده و تا حدودی شبیه خودروهای سری M بی ام و است.

در نمای جانبی رسپکت بهمن موتور شاهد طراحی ساده و معمولی هستیم. تنها قسمت‌هایی که باعث شده این خودرو کمی عضلانی‌تر به نظر برسد، وجود دو خطی است که یکی از آنها از چراغ‌های عقب شروع شده و تا روی گلگیر ادامه یافته است. اما در نمای پشتی طراحی مدرن‌تر و به‌روزتر به نظر می‌رسد.

شاید بتوان گفت طراحی نمای عقب کمی ناهماهنگ است و توازن درست حسابی ندارد، اما انتظار می‌رود که سلایق و علایق افراد مختلفی را پوشش دهد. طراحی چراغ‌های عقب نیز دو تکه و کشیده است اگرچه خیلی به همدیگر نزدیک شده‌اند اما کاملا متصل نشده‌اند.

روی در صندوق عقب نیز یک طرح شبیه باله‌مانند دیده می‌شود که همین باعث شده چهره خودرو اسپرت‌تر از قبل به نظر برسد. روی سپر عقب و زیر جاپلاکی دو خروجی اگزوز مشاهده می‌شود، اما مشخص نیست که آیا این‌ها واقعی هستند یا همچون اکثر اگزوزهای چینی فیک‌اند.

امکانات رفاهی بهمن رسپکت

همین که وارد کابین رسپکت شوید متوجه خواهید شد که با یک کابین معمولی سر و کار ندارید، بلکه با بهترین کابین موجود در بازار ایران مواجه خواهید شد. این کابین زیبا و مدرن طراحی شده و مجهز به امکانات و آپشن‌های بی‌نظیری است. اولین چیزی که معمولا مخاطب را مجذوب خود می‌کند، نمایشگر لمسی بزرگی است که به صورت جدا از داشبورد طراحی شده و روی دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است.

زیر دریچه‌های هوا چندین کلید و دکمه دیده می‌شود که با آنها می‌توانید تنظیمات سیستم تهویه مطبوع را درست کنید و همچنین در ادامه سایر آپشن‌های این خودرو را به همراه یک قاب کرومی و دسته دنده می‌بینید. خوشبختانه فرمان خودرو به صورت دی کات طراحی شده و توانسته به خوبی چهره اسپرت رسپکت را حفظ کند و به راننده فضای مطلوبی برای جابه‌جا شدن بدهد. امکانات رفاهی دیگر این خودرو عبارتند از:

شش کیسه هوا، رینگ‌های ۱۷ اینچی، تودوزی چرمی، دوربین ۳۶۰ درجه، نورپردازی مخفی داخل کابین، تنظیم صندلی راننده به صورت برقی در شش جهت، تنظیم صندلی شاگرد به صورت برقی در چهار جهت، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی برای مولتی مدیا، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم‌های ترمز کمکی با برنامه کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش یا TCS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD، سنسور نور و باران، اتوهلد، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، استارت دکمه‌ای و سانروف.

مشخصات فنی بهمن رسپکت

آن‌طور که گروه خودروسازی بهمن موتور اعلام کرده، Respect یک سدان مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که می‌تواند حداکثر 145 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو نیز از طریق یک گیربکس سی وی تی با تعویض دنده مصنوعی 9 سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

بهمن موتور همچنین اعلام کرده که این خودرو در هر 100 کیلومتر تنها 7.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. پلتفرمی که روی بهمن رسپکت سوار شده پیش‌تر روی چری آریزو 7 بوده و البته که برای رسپکت به طور اساسی و جدی بازطراحی شده است. ابعاد و نسبت‌های خودرو در قسمت درب‌ها و شیشه‌ها حفظ شده.

همان‌طور که گفتیم پلتفرم این خودرو بازطراحی شده و از نظر طراحی ظاهری تغییرات زیادی داشته و تجهیزات روشنایی و تمامی لوازم جانبی خارجی بدنه عوض شده است؛ البته جز سقف. به لحاظ ابعاد می‌توان این خودروی جذاب را با محصولاتی نظیر هیوندای النترا یا تویوتا کرولا مقایسه کرد.

ابعاد بهمن رسپکت عبارتند از 4666 میلی‌متر طول، 1825 میلی‌متر عرض، 1483 میلی‌متر ارتفاع و 2700 میلی‌متر نیز فاصله محوری. این سدان نیز همچون آریزو 7 دارای سیستم تعلیق عقب و جلوی مستقل است.

بهمن رسپکت بخریم یا نه؟

خودروی Cowin Xuandu که همان بهمن رسپکت است در خود چین قیمتی معادل 94 هزار یوان دارد که تقریبا با چری آریزو 5 در یک سطح هستند. البته بهمن موتور هنوز این خودرو را به بازار عرضه نکرده و نمی‌دانیم که قیمت آن چقدر است، اما اگر قیمت‌گذاری آن شبیه به چری آریزو 5 باشد، می‌توان با توجه به امکانات و مشخصات فنی که دارد برای آن ارزش خرید بالایی متصور بود.

از طرفی آنچه این خودرو را جذاب می‌کند، تازه‌وارد بودن آن حتی در بازار چین است. امکانات رفاهی و آپشن‌های رسپکت نیز در حد قابل قبولی است و توان فنی خوبی نیز دارد و باید دید بهمن موتور چه قیمتی برای آن در نظر گرفته است. همان‌طور که گفتیم بهمن رسپکت یک سدان سایز متوسط است که از مزدا 3 بزرگتر خواهد بود.

با در نظر گرفتن قیمت این خودرو در بازار ایران می‌توان گفت که رقبای رسپکت خودروهایی مانند چری آریزو 5 و چری آریزو 6 باشند. اگر قیمت این خودرو نزدیک به چری آریزو 5 باشد، برنده رقابت بی‌شک رسپکت خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*