هاچ بک برقی لومین کورن
هاچ بک برقی لومین کورن

لومین کورن؛ هاچ بک برقی ارزان چانگان با شعاع حرکت 300 کیلومتر + ویدیو

لومین کورن یک هاچ بک برقی ارزان قیمت از کشور چین و برند چانگان است که با شعاع حرکت 300 کیلومتر با یک بار شارژ و قیمت 7300 دلار، مشتری‌های پاکستانی را حسابی وسوسه ‌می‌کند.

خودروهای برقی کوچک که یک پله بالاتر از سگمنت NEV دسته بندی می‌شوند، به سرعت بازار خود را در کشور چین پیدا کرده‌اند. شهرهای شلوغ با جای پارک کم به همراه قیمت منطقی برق و هزینه‌های نگهداری فوق العاده پایین، این هاچ بک‌های برقی کوچک را به شدت خاص می‌کنند.

در ادامه به سراغ یکی از جذاب‌ترین مینی هاچ بک های الکتریکی چینی می‌رویم که با قیمت استثنایی، قصد دارد تا مشتریان پاکستانی را به سمت خود بکشد. همچنین به دیگر رقبای این خودرو که قرار است به پاکستان سفر کنند هم سری می‌زنیم. اما قبل از هر چیزی اجازه دهید تا با ویدیو معرفی لومین Corn همراه شویم تا مینیمال بودن این EV را بهتر درک کنیم.

معرفی هاچ بک برقی لومین کورن

هاچ بک برقی لومین کورن

شرکت‌های چری و وولینگ Wuling)، تقریبا اصلی‌ترین رقبای تجاری برند چانگان هستند. در ماه‌های اخیر شاهد معرفی دو مینی هاچ بک برقی از این شرکت‌ها، یعنی چری QQ Ice و وولینگ مینی EV بودیم. شرکت چانگان تا اینجای کار، پاسخ مناسبی برای مقابله با این محصولات نداشت اما به لطف لومین کورن می‌بینیم که توازن این رقابت، دوباره به جای خود بازگشته است.

طراحی ظاهری و ابعاد

هاچ بک برقی لومین کورن

ساده و لطیف بودن را می‌توانید در چهره‌ی لومین Corn مشاهده کنید. بدون خطوط شکسته با چراغ‌های گرد و مهربان به همراه زیر پا گذاشتن اصول آیرودینامیک برای دستیابی به بیشترین فضای کابین، از اصول طراحی این خودرو الکتریکی هستند. در قسمت های کناری می‌توانید رینگ‌های آیرودینامیکی 15 اینچی را ببینید که به لاستیک‌های “165/70 R14” مجهز شده‌اند. همچنین دستگیره‌های درب هم از نوع «پاپ اوت» هستند. همین دو نکته برای ما کافی است تا حدس بزنیم که لومین کورن بر اساس پلتفرم EPA 0 چانگان طراحی شده باشد.

هاچ بک برقی لومین کورن

در ادامه به فاکتور ابعاد می‌رسیم که شامل طول 3270 میلی متر، عرض 1700 میلی متر، ارتفاع 1545 میلی متر و فاصله محوری 1980 میلی متر می‌شود. اگر این اعداد را در کنار ابعاد وولینگ مینی EV یا همان ” Hongguang ” قرار دهیم، می‌بینیم که لومین کورن نسبت به رقیب اصلی خود تقریبا 353 میلی متر درازتر، 207 میلی متر عریض‌تر و 76 میلی متر کوتاه‌تر است. البته این موضوع، برتریِ هیچ کدام از آن‌ها را نسبت به یکدیگر تضمین نمی‌کند.

کابین مینیمال با چهار صندلی

هاچ بک برقی لومین کورن - هاچ بک برقی Lingbox Uni mini EV

زمانی که ابعاد کوچک این هاچ بک برقی را در کنار دو درب بودن آن قرار می‌دهید، اصلا نمی‌توانید که چهار سرنشینه بودن آن را تصور کنید. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که لومین کورن در برابر پراید ایرانی و ام وی ام 110 جدید، به ترتیب تقریبا 70 و 35 سانتی متر کوتاه‌تر است.

هاچ بک برقی لومین کورن - ام وی ام 110 جدید

ام وی ام 110 جدید

در داخل کابین، همه چیز در ساده‌ترین و بهینه‌ترین حالت خود قرار دارد. یک صفحه نمایش 10.25 اینچی در وسط داشبورد با نمای برجسته به همراه نمایشگر دیجیتال 5 اینچی پشت فرمان، دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه هوا و کلید استارت، تقریبا تمام چیزی است که در روبروی راننده قرار دارد. فرمان خودرو هم به لطف یک طرح 3 پره‌ی D شکل با تریم دو رنگ و علامت تجاری شرکت لومین (آن هم به انگلیسی) از احتمال صادرات این هاچ بک الکتریکی جمع و جور خبر می‌دهد.

هاچ بک برقی لومین کورن

در ادامه به کنسول وسطی می‌رسیم که برای داشتنِ فضای بیشتر، در کوچکترین ابعاد ممکن طراحی شده است و بر روی آن فقط می‌توانید سلکتور دنده و دکمه‌های مربوط به شیشه برقی را پیدا کنید. متاسفانه صندلی‌ها از نوع دستی هستند اما به لطف تریم سه رنگ که از رنگ‌های ذغالی، سفید و آبی آسمانی تشکیل شده است، احساس رضایت بخش و با کیفیت بودن را به سرنشینان می‌دهد.

هاچ بک برقی لومین کورن

در نهایت کار خود را با ردیف دوم تمام می‌کنیم. این قسمت واقعا برای افراد بزرگسال طراحی نشده است و شرکت لومین با اهدای یک صندلی کودک رایگان، قصد دارد تا این مفهوم را به خریداران القا کند. همچنین ستون‌های D بزرگ به همراه پنجره‌های کوچک در ردیف دوم، کمترین دیدِ ممکن را در اختیار سرنشینان این قسمت قرار می‌دهند.

درب صندوق عقب هم به لطف جک‌های فنری، بیشترین زاویه‌ی باز شدن را دارند. در ادامه می‌توانید با تا کردن صندلی‌های عقب، یک فضای بزرگ را به عنوان صندوق عقب در اختیار داشته باشید. البته صندوق عقب این خودرو به تنهایی، 104 لیتر ظرفیت دارد که برای رفت و آمدهای درون شهری، کاملا مناسب خواهد بود.

مشخصات فنی و قیمت لومین کورن

هاچ بک برقی لومین کورن

این خودرو در سه تریم مختلف معرفی شده است که تفاوت تریم‌ها، فقط به ظرفیت باتری‌ها مربوط می‌شود. در نسخه پایه‌، خریداران می‌توانند پکیج باتری‌های LFP با ظرفیت 12.92 کیلو وات ساعت را داشته باشند که طبق تست‌های رسمی، شعاع حرکت 155 کیلومتر با یک بار شارژ را هدیه می‌دهند. این مدل، فقط 48.9 هزار یوان یعنی 7.3 هزار دلار قیمت دارد. در نسخه بعدی، باز هم همان باتری‌های LFP اما این بار با ظرفیت 17.65 کیلو وات ساعت را داریم که می‌توانند یک مسافرت 210 کیلومتر را تضمین کنند. اما تقریبا 700 دلار گران‌تر هستند. یعنی این نسخه، با قیمت 53.9 هزار یوان یا 8 هزار دلار به بازار خواهد آمد.

هاچ بک برقی لومین کورن - هاچ بک برقی وولینگ Hongguang Mini EV

هاچ بک برقی وولینگ Hongguang Mini EV

در نهایت به گران‌ترین مدلِ لومین Corn می‌رسیم که به لطف باتری‌های 27.99 کیلو وات ساعتیِ LFP می‌تواند تا 301 کیلومتر را فقط با یک بار شارژ طی کند. این نسخه، 63.9 هزار یوان معادل 9.5 هزار دلار خواهد بود. به هر حال تفاوتی ندارد که شما، کدام یک از این سه نسخه را انتخاب کنید؛ چرا که در نهایت با یک موتور الکتریکی تک دنده با قدرت 32 کیلو وات (معادل 41 اسب بخار) در محور جلو طرف خواهید بود که می‌تواند نهایت سرعت لومین کورن را به 10 کیلومتر بر ساعت برساند.

رقبای دیگر

چی QQ Ice Cream یا Lingbox Uni را می‌توان جزو هاچ بک‌های برقی چینی دسته بندی کرد که تنه به تنه‌ی لومین کورن حرکت می‌کنند. اما اصلی ترین حریف این خودرو، کسی نیست به جز وولینگ Hongguang Mini برقی!  این خودرو که در بازه قیمت 32.8 تا 69.8 هزار یوان یعنی تقریبا 4.9 تا 10.4 هزار دلار قرار می‌گیرد، نسبت به لومین کورن، امکانات برابر اما ظاهر مدرن‌تری دارد.

هاچ بک برقی لومین کورن - هاچ بک برقی وولینگ Hongguang Mini EV

خودرو برقی وولینگ Hongguang Mini EV در نسخه کروکِ سافت تاپ

همچنین در فاکتور قیمت هم کاملا برتری وولینگ مشهود است اما زمانی که به سراغ گران‌ترین نسخه می‌رویم، این لومین کورن است که برنده‌ی رقابت خواهد بود. البته وولینگ Hongguang Mini برقی با یک موتور الکتریکی، فقط می‌تواند 20 کیلو وات قدرت (تقریبا معادل 27 اسب بخار) را به راننده هدیه بدهد.

به فرض اینکه هر دو خودرو به ایران بیایند، کدام یک از آن‌ها را به عنوان یک خودرو شهری سبک انتخاب خواهید کرد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*