نیروگاه خورشیدی فضایی

فقط 6 سال تا ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی چین فاصله داریم!

آکادمی فضایی چین اعلام کرد نیروگاه خورشیدی فضایی این کشور در سال 2028 ساخته خواهد شد تا نور خورشید در فضا را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

آکادمی فضایی چین اعلام کرد برنامه جدیدی را برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی فضایی در نظر گرفته که این پروژه تا سال 2028 میلادی تکمیل خواهد شد. این نیروگاه که در خارج از جو زمین مستقر می‌شود می‌تواند نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. چین قصد دارد بخشی از این انرژی را برای هدایت ماهواره‌ها در مدار استفاده کند و مابقی آن را به زمین بفرستد.

جزئیات ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی چین

نیروگاه خورشیدی فضایی

نیروگاه خورشیدی فضایی یک فناوری هات‌اسپات و یک سیستم تولید برق در فضا محسوب می‌شود که می‌تواند انرژی خورشیدی زیادی را ذخیره کند. در ادامه انرژی که در مایکروویوها وجود دارد توسط آنتن مخصوص در فضا یا در سطح زمین قابل برداشت خواهد بود تا امواج مایکروویو به برق تبدیل شود. گفتنی است نور خورشید در خارج از جو روشن‌تر بوده و به شکل شبانه‌روزی می‌توان از آن استفاده کرد.

نیروگاه خورشیدی فضایی

میزان برقی که توسط نیروگاه‌های خورشیدی در فضا تولید می‌شود، چندین برابر نیروگاه‌های خورشیدی در زمین بوده و بر خلاف نیروگاه‌های مستقر در زمین هزینه‌های دیگری را به همراه نخواهند داشت؛ چرا که نیروگاه‌های خورشیدی زمین دائما در معرض تابش نور آفتاب قرار نمی‌گیرند و باد نیز دائما توربین‌های بادی را به چرخش در نمی‌آورد. از این رو شرکت‌ها برای این نیروگاه‌ها ژنراتورهای جایگزین برق یا باتری‌هایی با قدرت ذخیره بالا را در نظر گرفتند تا مانع خاموشی نیروگاه در شرایط آب و هوایی نامساعد شوند.

گفتنی است ایده ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی یک ایده جدید نبوده و چندین کشور ساخت آن را دنبال می‌کنند؛ برای مثال پیتر ادوارد گلیزر، دانشمند آمریکایی و مهندس هوافضا در سال 1968 میلادی پروژه‌ای را ارائه کرد تا از ماهواره‌ها برای ارسال انرژی خورشیدی از فضا به زمین استفاده شود. جان سی‌منکینز، فیزیکدان سابق ناسا نیز در سال 2012 طرحی را با نام ماهواره انرژی خورشیدی در نظر گرفته بود.

نیروگاه خورشیدی فضایی

شرکت نورث روپ گرومن نیز در سال 2015 در آمریکا یک تحقیق 17.5 میلیون دلاری را برای توسعه طرح انرژی خورشیدی فضایی طی 3 سال در نظر گرفته بود. علاوه بر این، ژاپن هم فناوری انرژی خورشیدی فضایی را به عنوان بخشی از برنامه توسعه فضایی خود می‌داند. در همین راستا دانشمندان ژاپنی در سال 2015 توانستند انرژی مایکروویو را از 55 متری منتقل کنند که یک دستاورد بزرگ در انتقال انرژی بی‌سیم محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*