شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

آیتو M7؛ شاسی بلند بهمن موتور برای بازار ایران و سریع‌تر از دوج چارجر RT + ویدیو

آیتو M7 یک شاسی بلند بزرگ و سه ردیف است که احتمالا به عنوان SUV جدید گروه بهمن موتور به ایران بیاید. در ادامه متوجه می‌شوید که AITO M7 از چارجر RT و مرسدس بنز GLS یا بی ام و X7 هم بهتر عمل می‌کند!

تقریبا چند ماهی می‌شود که خبر واردات شاسی بلند جمع و جور آیتو M5 به بازار خودرو ایران شنیده می‌شود اما در یک خبر شوکه کننده، با شاسی بلند سایز بزرگ جدید این شرکت رو به رو شده‌ایم که شاید بتواند حتی تیگو 8 پرو را هم از میدان به در کند. در ادامه به تمام زوایای این خودرو نگاهی خواهیم داشت و پس از سر زدن به کابین آن، به سراغ قیمت این شاسی بلند 7 نفره می‌رویم اما ملاقات با این شاسی بلند زیبا و به روز بدون وجود یک ویدیو جذاب، واقعا خالی از لطف است؛ پس بیایید و قبل از هر چیزی، با یک ویدیو کامل به استقبال این SUV جدید چینی و احتمالا ایرانی برویم.

معرفی آیتو M7

برند AITO یکی از خودروسازان نوپای چینی محسوب می‌شود که به تازگی و طی همکاریِ شرکت سیریس (Seres) با هواوی متولد شده است. همچنین عبارت “AITO” به معنای «هوشمند کردن خودروها» است که با توجه به حضور هواوی در این برند، کاملا قابل پیش بینی خواهد بود.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7 - آیتو M5

کراس اور تمام برقی آیتو M5

در مورد سرعت پیشرفت این شرکت فقط همین نکته را باید بدانید که شاسی بلند جمع و جور AITO M5 در ابتدای 2022 به بازار آمد و اکنون پس از گذشت 6 ماه، با یک محصول کاملا جدید از آیتو طرف هستیم. طراحی بدنه این SUV، حرف های زیادی برای گفتن دارد پس بیشتر از این، وقت را تلف نمی‌کنیم.

طراحی ظاهری و ابعاد

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

در ابتدای متن، به رقابت آیتو M7 و تیگو 8 پرو اشاره کردیم اما به نظر می‌رسد که در فاکتور ابعاد، M7 برنده رقابت باشد چرا که ابعاد این شاسی بلند شامل 5020 میلی متر طول، 1945 میلی متر عرض و 1775 میلی متر ارتفاع می‌شود. یعنی نسبت به تیگو 8 پرو تقریبا 25 سانتی متر درازتر، 10 سانتی متر عریض‌تر و همچنین 10 سانتی متر بلندتر است. به علاوه فاصله محوری AITO M7 به 2820 میلی متر می‌رسد که باز هم تقریبا 10 سانتی متر بیشتر از Tiggo 8 Pro محسوب می‌شود.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

چهره‌ی کلی این شاسی بلند، شاید زیاد چنگی به دل نزند اما با توجه به قیمت اقتصادی آن و بازار هدف که قشر خانواده‌های متوسط را هدف می‌گیرد، کاملا منطقی و شاید حتی بالاتر از میانگین باشد. در قسمت جلو با یک جلو پنچره‌ی دو تکه با خطوط موازی طرف هستیم که از وجود یک پیشرانه بنزینی خبر می‌دهد اما از همین الان می‌گوییم که آیتو M7، اصلا یک ماشین بنزینی نیست.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

کمی بالاتر، چراغ‌هایی را داریم که ما را به یاد میتسوبیشی اوتلندر می‌اندازند. چراغ‌های دی لایت هم با یک طراحی زیبا، به گوشه سپر جلویی منتقل شده‌اند. طراحان شرکت AITO در این SUV، اصلا اسپرت بودن را معیار قرار نداده‌اند اما باز هم می‌توانید رینگ‌های زیبای 20 اینچی و اسپویلر سقفی را مشاهده کنید. ستون‌های دو رنگ در قسمت B و C هم به همراه تزئینات کرومی، شما را از راندن یک ماشین کسل کننده، نجات می‌دهند و کمی عقب‌تر، ستون D پهن پیکر را داریم؛ پس از چپ کردن و له شدن سقف خودرو، نگران نباشید.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

از دستگیره‌های درب «پاپ اوت» که برای کم کردن ضریب درگ و مقاومت خودرو در برابر جریان هوا طراحی شده‌اند هم عبور می‌کنیم و به قسمت عقبی می‌رویم. متاسفانه در نمای عقبی هم همه چیز یکنواخت و راکد است. چراغ‌های خطر معمولی با طراحی بهم پیوسته در کنار دیفیوزر یک رنگ و دو چراغ مه شکن و چند سنسور پارک، تنها مواردی هستند که در این قسمت دیده می‌شوند.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

در ادامه به رنگ بندی‌های جذاب آیتو M7 می‌رسیم که شامل رنگ‌های خاکستری فضایی، مشکی، سفید سرامیکی، طلایی مه‌ای، سبز جنگلی و آبی آزور (Azure) می‌شود.

کابین مدرن با 6 یا 7 صندلی و نمایشگر 15 اینچی

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

شاید این موضوع را ندانید اما مسافرت‌های خانوادگی در کشور چین طی سال‌های اخیر، به طرز شگفت‌ انگیزی زیاد شده است. پس مهندسان AITO سعی کرده‌اند تا در همین راستا، بهترین فرمت را برای اتاق آیتو M7 طراحی کنند. فرمت 2+2+2 در چینش صندلی‌ها باعث می‌شود که راننده بیشترین دیدِ عقب را داشته باشد و سرنشینان ردیف سوم هم به راحتی از منظره‌های مسیر لذت ببرند. همچنین «صندلی‌های کاپیتانی» هم نسبت به صندلی‌های معمولی، واقعا راحت‌تر هستند. همانطور که در فیلم هم دیدید، این صندلی‌ها کاپیتانی که در ردیف دوم نصب شده‌اند، می‌توانند تا حد زیادی به عقب خم شوند و یک سفر خاطره انگیز را به شما هدیه دهند.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

صندلی های کاپیتانی در ردیف دوم

در حال حاضر نسخه 2+2+2 برای آیتو M7 تایید شده است اما باید منتظر نسخه 7 سرنشینه هم باشیم. در ادامه به تریم زیبای سفید رنگی می‌رسیم که در ترکیب با تزئینات چوبی و پلاستیک‌های نرم، از یک کابین زیبا و دلنواز خبر می‌دهد. بر روی داشبورد هم اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است. در این قسمت یک نمایشگر دیجیتال بزرگ 15.6 اینچی را داریم و در سمت چپ آن هم می‌توانید صفحه نمایش پشت آمپر 10.25 اینچی را ببینید. فرمان AITO M7 هم از طراحی دو پره بهره می‌برد و واقعا دلنشین است.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

سهامدار بودنِ هواوی در آیتو را به یاد دارید؟ پس بدون شک سیستم مولتی مدیای آیتو M7 از سیستم عامل هارمونی یا همان HarmonyOS هم بهره می‌برد. اما شاهکار هواوی فقط به همین مورد ختم نمی‌شود و می‌توانید سیستم صوتی 19 اسپیکری با توان هزار وات را هم انتظار داشته باشید. نصب این سیستم صوتی در بازار ایران، حداقل 15 میلیون تومان هزینه دارد.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

همچنین تمام دکمه‌های فیزیکی اضافه از داشبورد و کنسول وسطی حذف شده است. در حقیقت بر روی کنسول وسطی به جز دو شارژر وایرلس و اهرم دنده کریستالی و کلید فلاشر، چیز دیگری دیده نمی‌شود. البته تریم زیبای پیانویی این قسمت را فراموش نکنید. در پایان این بخش به تریم‌های مختلف کابین می‌رسیم که شامل رنگ‌های سفید سرامیکی، قهوه‌ای آمبر، مشکی قطبی و قهوه‌ای روشن می‌شود. همچنین فراموش نکنید که صندلی‌های ردیف اول و دوم از سیستم گرمکن و ماساژور 5 حالته هم بهره می‌برند. همچنین نیازی به گفتن نیست که تمام صندلی‌های کابین، به صورت برقی تنظیم می‌شوند.

مشخصات فنی و قیمت آیتو M7

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

در بخش طراحی ظاهری، به این موضوع اشاره کردیم؛ بله آیتو M7 بر خلاف هواکش‌های نصب شده بر روی جلو پنجره، اصلا یک ماشین بنزینی نیست. البته در زیر کاپوت این SUV، پیشرانه H15RT یا همان موتور چهار سیلندر توربو شارژر 1.5 لیتری با قدرت 125 اسب بخار را داریم اما این پیشرانه، فقط در نقش ژنراتور باتری‌ها عمل می‌کند.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

در حقیقت آیتو M7 یک پلاگین هیبرید است که در دو نسخه و با موتورهای الکتریکی متفاوت به صحنه آمده. در نسخه اول، یک شاسی بلند RWD را داریم که از یک موتور الکتریکی با قدرت 200 کیلو وات (272 اسب بخار) و 360 نیوتن متر گشتاور در محور عقب بهره می‌برد. اما اگر به دنبال نیروی بیشتری هستید، باید به سراغ نسخه‌ی AWD بروید که با دو موتور الکتریکی مجزا در هر محور می‌تواند به صورت مجموع، 330 کیلو وات (450 اسب بخار) قدرت و 660 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین موتورهای برقی هر دو نسخه، از شاهکارهای هواوی هستند.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

موضوع بعدی به شتاب خیره کننده‌ی 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در AITO M7 مربوط می‌شود که این عدد در نسخه RWD و AWD به ترتیب برابر 7.8 و 4.8 ثانیه است. بد نیست بدانید که این عدد در خودروهای اسپرتی مثل دوج چارجر RT و مرسدس بنز E55 AMG، تقریبا برابر 5 ثانیه است و فراموش نکنید که در مورد یک شاسی بلند خانوادگی حرف می‌زنیم.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

همچنین آیتو M7 موفق شده است تا تست گوزن را در سرعت 74 کیلومتر بر ساعت، با موفقیت به پایان برساند؛ کاری که بی ام و X7 و مرسدس بنز GLS در انجام آن ناتوان بوده‌اند. به علاوه کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و اسپرت را هم فراموش نکنید.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

در ادامه به پکیج باتری‌های بی نظیر شرکت CATL می‌رسیم که از نوع «لیتیوم – نیکل – منگنز – کادیوم» هستند و در هر دو نسخه (RWD و AWD)، با ظرفیت 40 کیلو وات ساعتی تهیه شده‌اند. شعاع حرکت نسخه RWD در حالت تمام الکتریکی به 195 کیلومتر می‌رسد و این عدد به کمک پیشرانه‌ی بنزینی، تا 1100 کیلومتر هم گسترش پیدا می‌کند. این اعداد در نسخه AWD در حدود 165 و 1000 کیلومتر ثبت شده‌اند. همچنین باید بدانید که این تست‌ها زیر نظر موسسه‌ی معتبر WLTC انجام شده است. البته مصرف سوخت پیشرانه بنزینی هم اصلا ترسناک نیست چرا که این پارامتر در مدل RWD و AWD به ترتیب فقط به 6.86 و 7.45 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

در انتهای کار به قیمت شاسی بلند بزرگ و زیبای آیتو M7 نگاهی داریم پس اگر شما فقط به دنبال فضای بزرگ کابین هستید و به قدرت خودرو اهیمت نمی‌دهید، حتما باید به سراغ مدل تک موتوره با قیمت 47.7 هزار دلار بروید. البته نسخه AWD هم با 50 هزار دلار معرفی شده است پس به نظر می‌رسد که 2.3 هزار دلار، کاملا ارزش 200 اسب بخارِ اضافه را داشته باشد. البته یک نسخه‌ی 56 هزار دلاری هم وجود دارد که احتمالا با باتری قوی‌تر یا امکانات رفاهی بیشتر همراه باشد.

احتمال واردات آیتو M7 به ایران توسط گروه بهمن موتور

شاسی بلند پلاگین هیبرید آیتو M7

شرکت بهمن موتور، نماینده واردات دیگنیتی به ایران است و همانطور که شاید از آن اطلاع داشته باشید، شرکت سیرس که تقریبا مالک اصلی برند آیتو محسوب می‌شود، نقش زیادی در پروژه ساخت خودروهای دیگنیتی دارد. در همین راستا این انتظار را داریم که AITO M7 و M5 به عنوان اولین خودروهای پلاگین هیبرید و تمام برقی چینی به بازار خودرو ایران بیایند و به شما قول می‌دهیم که این موضوع، واقعا دور از ذهن نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تررررر تو این ماشین رو با دوج چارجر مقایسه میکنی 😂😂😂😂