پاک کردن بدافزار از گوشی های اندرویدی

چطور باید بدافزار را از روی گوشی اندرویدی پاک کرد؟

وقتی گوشی اندرویدی شما دچار بدافزار شد، بدون هرگونه نگرانی کافیست از این پست راهنمایی بگیرید تا آن را از روی گوشی خود پاک کنید.

گوشی‌های هوشمند، اهداف ساده‌ای برای مجرمین سایبری که به دنبال سرقت اطلاعات شخصی هستند، به حساب می‌آیند. به خصوص صاحبان گوشی‌های اندرویدی بیشتر از دستگاه‌های آیفون در معرض این حملات قرار دارند. به گزارش NordVPN، ساخت بدافزار برای سیستم عامل اندروید آسان‌تر است و کاربران بیشتری در سراسر جهان از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

بدافزار، یک نرم افزار مخرب است که به هکرها اجازه دسترسی و سرقت اطلاعات خصوصی کاربران را می‌دهد. پیش از هر چیزی شما نیاز دارید با نرم افزارهای جاسوسی، تروجان، کرم یا ویروس آشنا شوید. همه این‌ها نوعی بدافزار هستند که اطلاعات شما را هدف قرار می دهند، اما روش حملات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بدترین آن‌ها، بدافزارهایی هستند که اطلاعات بانکی شما را هدف قرار می‌دهند و بدون فهمیدن شما آن‌ها را سرقت می‌کنند. دیگر حملات هم به هکرها اجازه گروگان نگه داشتن اطلاعات شما در ازای دریافت پول را می‌دهند.

حذف بدافزار از گوشی اندرویدی

اما هرچقدر هم آن‌ها ترسناک به نظر برسند، نیازی نیست که شما بترسید. چرا که روش‌هایی برای محافظت از دستگاه شما و خلاص شدن از شر بدافزارها هنگام هک شدن وجود دارد. در ادامه به شما خواهیم آموخت که چگونه باید یک بدافزار را از روی گوشی اندرویدی خود پاک کنید.

۱. گوشی خود را به Safe Mode ببرید

پاک کردن بدافزار از گوشی های اندرویدی

اگر مطمئن شدید که یک بدافزار دلیل مشکلی است که برای گوشی شما پیش آمده، یکی از اولین کارهایی که می‌توانید انجام دهید آن است که گوشی خود را وارد حالت امن یا Safe Mode کنید. این حالت تمام برنامه‌های اندرویدی متفرقه که توسط شرکتی به جز گوگل ساخته شده‌اند را غیرفعال خواهد کرد و فقط برنامه‌های پیش‌فرض را به نمایش می‌گذارد. نحوه ورود به حالت امن در گوشی‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما عمدتاً با فشار دادن و چند ثانیه پایین نگه داشتن دکمه پاور به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

برای گوشی‌های سامسونگ، ال جی، گوگل پیکسل و غیره می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا منوی Power Off ظاهر شود. سپس دستگاه خود را خاموش کنید.
  2. گوشی را روشن کنید و درست زمانی که انیمیشنی روی صفحه نمایش داده می‌شود، دکمه ولوم پایین را فشار داده و نگه دارید. اگر موفق شده باشید وارد حالت امن شوید، در پایین صفحه عبارت Safe Mode را مشاهده خواهید کرد.
  3. اکنون به تنظیمات گوشی خود بروید و وارد بخش App & notifications شوید.
  4. در این جا فهرستی از تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی خود را خواهید دید. هر کدام از آن‌ها که به آن مشکوک هستید را پاک کنید. شاید این کار به طور کامل بدافزار را از روی گوشی اندرویدی شما پاک نکند، اما حداقل جلوی آسیب‌های جدیدتر را خواهد گرفت و سپس می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کنید.

۲ یک اپلیکیشن ضد بدافزار نصب کنید

پاک کردن بدافزار از گوشی های اندرویدی

تمام دستگاه‌های اندرویدی به صورت پیش‌فرض با سیستم بررسی بدافزار داخلی گوگل به نام Google Play Protect همراه هستند که می‌تواند وجود بدافزارها در گوشی اندرویدی شما را بررسی کند. این سیستم بررسی‌های امنیتی روی برنامه‌ها را پیش از نصب آن‌ها از روی گوگل پلی انجام می‌دهد. اگر خطری را تشخیص دهد، به شما هشدار خواهد داد که آن برنامه را باید غیرفعال یا از روی گوشی خود حذف کنید.

با این حال آزمایش AV-TEST یک مؤسسه امنیتی آلمانی به نام IT Security نشان می‌دهد که شما باید برای محافظت کامل از گوشی خود، برنامه ضد بدافزار قدرتمندتری را نصب کنید. در این مطالعه شش ماه روی تعدادی برنامه ضد بدافزار آزمایش شده که Google Play Protect به عنوان ضعیف‌ترین برنامه در انتهای این فهرست قرار گرفته است!

برای داشتن بهترین محافظت، شما باید یک ضد بدافزار قوی‌تر را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. این برنامه در دراز مدت می‌تواند به محافظت از گوشی شما در برابر فایل‌های مخرب یا هر نوع دیگری آسیب‌پذیری بدافزاری کمک کند. در حال حاضر برنامه‌های ضد بدافزار زیادی در بازار وجود دارد که به گفته PCMag، بهترین آن‌ها Bitdefender ،Norton ،McAfee و TrendMicro هستند.

۳. تاریخچه دانلود‌ها را پاک کنید

پاک کردن بدافزار از گوشی های اندرویدی

بدافزارها نه تنها در فایل‌های بدی که در اینترنت مشاهده می‌کنید پنهان می‌شوند، بلکه گوشی شما می‌توانید از طریق برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید هم آلوده شود. Tech Radar گزارش می‌دهد بیش از ۱ میلیارد اپلیکیشن دانلود شده از پلی استور گوگل (که اغلب آن‌ها برنامه‌های بانک داری و ارز دیجیتال بوده‌اند) ممکن است توسط بدافزار آلوده شوند. اگر این حملات موفقیت آمیز باشد، هکرها می‌توانند به اطلاعات بانکی شخصی کاربران از جمله جزئیات ورود به حساب‌های بانکی او دسترسی پیدا کنند.

البته که بدافزارها می‌توانند در دیگر برنامه‌ها نیز رخنه کنند. شما می‌توانید آن‌ها را در محبوب‌ترین برنامه‌ها مثل کدخوان‌های QR، چراغ قوه و یا برنامه‌ها مذهبی هم ببینید. وقتی آن‌ها را دانلود می‌کنید، پیش از آنکه بخواهند هزاران تبلیغات آزاردهنده را روی گوشی شما به نمایش بگذارند، شما را وادار به کلیک روی اهدافی می‌کنند که به آن‌ها اجازه کسب درآمد را می‌دهد. به همین خاطر است که همیشه باید کش و فایل‌های دانلود کرده روی گوشی خود که نیازی به آن‌ها ندارید را پاک کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*