پادگان باستانی رومی‌ها-محراب

پادگان باستانی ۲۰۰۰ ساله‌ی رومی‌ها، از زیر خاک‌های هلند سر درآورد

پادگان باستانی حیرت‌انگیزی که ۲۰۰۰ سال پیش توسط رومی‌ها استفاده می‌شد، اخیرا توسط باستان شناسان در کشور هلند کشف شده است.

پادگان باستانی مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش از زیر خاک‌های هلند سر درآورد. این پادگان توسط رومی‌ها استفاده می‌شد و یکی از گسترده‌ترین مجموعه‌ معابد دوران روم باستان را در خود جای داده است. این مکان شامل محراب‌های قربانی بود و رازهای زیادی برای گفتن دارد.

پادگان باستانی ۲۰۰۰ ساله رومی‌ها در هلند

یکی از بزرگترین مجموعه معابد روم باستان در شمال اروپا که شامل محراب‌های قربانی است در مرزهای دوردست امپراتوری روم قرار داشت. در طول اولین قرن پس از میلاد، مکانی به عنوان پادگان معبد در نزدیکی دوشاخه رودخانه‌های راین و وال و یکی از قلعه‌های رومی قرار داشت.

این مکان در آن زمان، شمالی‌ترین مرز امپراتوری روم محسوب می‌شد. اکنون در منطقه گلدرلند شرقی هلند و در نزدیکی مرز آلمان قرار دارد. این پادگان حداقل ۳ معبد بزرگ و محراب‌های کوچکتر داشت که به خدایان و الهه‌های رومی اختصاص داده شده بود.

در تصویر زیر دو باستان‌شناس را مشاهده می‌کنید که یک محراب قربانی را در معبد این پناهگاه کشف کرده‌اند . این محراب توسط سربازان رومی به خدای عطارد تقدیم شده بود. کتیبه‌ای که در کنار محراب قرار دارد، نام سازنده محراب را نشان می‌دهد.

پادگان باستانی رومی‌ها-محراب

اریک نورد، باستان‌شناس هلندی در آژانس باستان‌شناسی هلند (RAPP) گفت:

صدها شیء از جمله سکه و جواهرات یافت شد. نوک نیزه و بقایای چندین زره نیز یافت شد که نشان‌ دهنده ماهیت نظامی این مکان است. این بهترین پناهگاه رومی در هلند و شاید در منطقه‌ای بزرگتر باشد. واقعا خارق‌العاده است.

دولت مرکزی هلند و دولت استان گلدرلند برای حفاری این مکان با RAPP قرارداد بسته‌اند. مکان باستان‌شناسی در حال حاضر برای عموم بسته‌است.

در تصویر زیر وزنه‌هایی برای مهار اسب را مشاهده می‌کنید که به شکل فالوس، نماد رایج باروری آن زمان ساخته شده بود.

پادگان باستانی رومی‌ها

باستان‌شناسان بقایای چندین مجسمه را نیز در این مکان یافتند، از جمله این سر سنگی که احتمالا خدای اصلی رومی‌ها است.

پادگان باستانی رومی‌ها-سر سنگی-خدای رومی

محراب‌های نذری و قربانی در پادگان باستانی رومی‌ها

پادگان معبد بر روی تپه‌ای کوچک در نزدیکی رودخانه ساخته شده است. نورد گفت که در این مکان یک پلکان سنگی به سمت آب منتهی می‌شد و یک چاه بزرگ نیز وجود داشت. چندیل گودال اجاق، معابد را احاطه کرده بودند که ظاهرا آتش‌های قربانی را در خود جای داده بودند.

معابد اصلی، دیوارهای نقاشی شده رنگارنگ و سقف‌های کاشی‌ کاری شده داشتند. اغلب کاشی‌ها توسط سربازان ساخته شده بودند که این کار یک تخصص تجاری برای لژیون‌های رومی محسوب می‌شد.

پادگان باستانی رومی‌ها

محراب‌های نذری که خارج از معبد اصلی قرار داشتند نیز جالب توجه هستند. دعانویسان از این محراب‌ها برای ریختن شراب و قربانی کردن حیوانات در هنگام نیایش و نذر استفاده می‌کردند. نورد گفت:

محراب‌های نذری به چندین خدای رومی اختصاص داده شده بود. عطارد که خدای پیام‌ها، پول و جادو بود. ژوپیتر-سراپیس که خدای اصلی برگرفته از مصر باستان بود. هرکول ماگوسانوس که ادغام خدای رومی هرکول (هراکلس در یونانی) و خدای بی‌نام آلمانی بود. ایونون‌ها نیز گروهی از الهه‌ها بودند.

هر محراب نذری، کتیبه‌ای لاتین به نام خدایان یا الهه‌ها به همراه نام و درجه سربازی که هزینه‌اش را پرداخت کرده بود، داشت. به نظر می‌رسد این محراب‌ها توسط افسران ارشد رومی به عنوان تشکر از خدایانشان برای برآورده کردن آرزوهایی مثل پیروزی در جنگ، در این مکان قرار گرفته‌اند.

سربازها معمولا نوشته روی کتیبه‌ها را با جمله‌ی « او عهد خود را با میل و دلیل خوب می‌پردازد» به پایان می‌رساندند.

تصویر زیر وسایل شخصی یافت شده در پادگان باستانی رومی‌ها را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این سنجاق میناکاری شده برای بستن شال استفاده می‌شده‌است.

پادگان باستانی رومی‌ها

محدوده پادگان باستانی رومی‌ها و جزئیات بیشتر

پادگان باستانی جدیدی که در سال ۲۰۲۱ یافت شد، در جایی قرار دارد که زمانی مرز شمالی امپراتوری روم بود. این مکان به نام لیم آلمانی پایین معروف بود و با مجموعه استحکاماتی در امتداد رود راین مشخص می‌شد.

در قرن اول پس از میلاد، غربی‌ترین نقطه این پادگان باستانی، دهانه دریای شمال راین بود که اکنون در نزدیکی شهر هلند به نام لیدن قرار دارد. بسیاری از سازه‌های باقی‌مانده در هلند و آلمان، توسط آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت می‌شود.

پادگان باستانی رومی‌ها

کارشناسان امیدوارند که معبد پادگان در نزدیکی شهر زیونار (Zevenaar) نیز به زودی به عنوان میراث جهانی ثبت شود. نورد گفت:

در حال حاضر چندین شیء که از پادگان باستانی رومی‌ها استخراج شده‌اند، در موزه Valkhof هلند به نمایش گذاشته شده‌اند.

باستان‌شناسان هنوز در حال تلاش برای تعیین تاریخ دقیق بناهای مختلف هستند؛ اما به نظر می‌رسد که این پادگان از حدود قرن اول پس از میلاد تا اواخر قرن سوم پس از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است.

نورد معتقد است، این پناهگاه عمدتاً به نزدیک‌ترین قلعه رومی‌ها و سربازانی که از فاصله‌های دورتر می‌آمدند، خدمات می‌داده‌ است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*