مدیرعامل ایران خودرو

مدیرعامل ایران خودرو: قیمت ها باید افزایش یابد، زیان می‌دهیم!

روز گذشته مدیرعامل ایران خودرو درباره برنامه‌ها و نیاز به اصلاح قیمت محصولات این شرکت صحبت کرد؛ اما آیا قیمت خودرو افزایش خواهد یافت؟

دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا طی ماه‌های اخیر، بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که باید قیمت محصولات کنونی آنها افزایش یابد، وگرنه بابت این موضوع زیان خواهند دید. در همین راستا مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده قیمت محصولات این شرکت باید اصلاح شود و تغییراتی در آن اعمال گردد.

به گفته وی، هیچ دلیل و توجیه قابل قبولی وجود نخواهد داشت که یک خودروساز با وجود شمار بسیاری از کارکنان، سهام‌داران خرد و کلان و زحمات فراوانی که عوامل گوناگونی برای تولید محصول متحمل می‌شوند، دچار خسران و زیان شود. مهدی خطیبی در ادامه توضیح داده که مسائل سیاسی جهان و ژئوپلیتیک باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو درباره اصلاح قیمتی محصولات

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه گفتگوی خود بیان می‌کند که باید اهمیت ویژه‌ای به مسائل سیاسی و ریسک‌های ناشی از آن بدهیم، زیرا این موارد بر تصمیم‌گیری‌های مهم در صنعت خودرو تأثیر خواهند گذاشت. به عقیده او باید در چنین شرایطی با نگاه عمیق‌تری نقشه راه و فعالیت‌ها را در مقیاس تحولات جهانی ترسیم و در راستای برنامه‌های تعریف شده گام برداریم. وی گفت:

ما برای رسیدن به اهداف کلان و از پیش تعیین شده، برنامه‌های زیادی را پیش رو داریم که باید با جدیت آن‌ها را به نتیجه برسانیم و از این رو برای ارتقای کیفیت پروژه‌های متعددی تعریف شده و بیش از گذشته پیگیری می‌شود.

خطیبی

یکی از بیانات مهم مهدی خطیبی ضرورت توجه ویژه به مدیریت کارآمد لجستیک و توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی در ایران خودرو است. وی توضیح داد که باید به صورت آگاهانه و با برنامه‌ریزی و دقت بسیار به سمت کاهش هزینه‌ها قدم برداریم و باید عملا 25 تا 30 درصد از تحویل محصولات را به صورت مستقیم در سایت‌های تولیدی سراسر کشور انجام دهیم تا هم جاذبه‌ای برای مشتریان به وجود آید و هم هزینه‌های این قسمت به طرز قابل توجهی کاهش یابد.

به گفته این مقام مسئول در گروه خودروسازی ایران خودرو، یکی از مسائل مهمی که این روزها باید به آن پرداخت، مسئله جهاد تبیین و روشنگری است که مقام معظم رهبری هم به آن تأکید کرده‌اند. خطیبی خاطرنشان ساخت به عنوان جهادگران عرصه صنعت باید فعالیت‌های شرکت را روشنگری و تبیین کنیم تا همه مردم در جریان کار و فعالیت‌ها و اقدامات ما قرار بگیرند.

یکی از اقداماتی که خطیبی به آن تأکید ویژه‌ای داشته، ادامه تولید به صورت مقتدرانه است که باید حتما جریان یابد. در واقع به باور مدیرعامل ایران خودرو باید تولید محصولات با قدرت ادامه پیدا کند. او در ادامه به برخی از برنامه‌های این گروه صنعتی اشاره کرد که در زمینه‌های تجاری‌سازی، ارتقای کیفیت محصولات و رفع چالش‌ها و موانع صورت پذیرفته انجام شده بود. از طرفی وی تأکید داشت:

این شرکت استمرار تولید کامل را با برنامه‌تر، با کیفیت‌تر و ریشه‌دارتر پیش خواهد برد و آثار این نوع عملکرد نیز در حال نمایان شدن است. اقداماتی که طی ماه‌های اخیر انجام شده و تلاش‌هایی که صورت پذیرفته مورد توجه رسانه‌ها، مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است. کم‌ترین آثار تولید کامل محصول، کاهش هزینه، افزایش کیفیت و نیز عملکرد و هماهنگی بهتر شبکه تامین است و در این زمینه شرکت ساپکو نقش بسیار محوری در اجرای این پروژه مهم دارد و انتظار می‌رود تلاش‌ها در این مسیر هر روز بیشتر و بهتر شود.

همان‌طور که گفتیم یکی از خواسته‌های مدیرعامل ایران خودرو این است که قیمت محصولات هر چه سریع‌تر افزایش یابد و اصلاح شود. به بیان او هیچ دلیل و توجیهی قابل قبول نخواهد بود که یک خودروساز با وجود حضور بسیاری از کارکنان، سهام‌داران خرد و کلان و زحمات فراوانی که عوامل گوناگون برای تولید محصول متحمل می‌شوند، دچار خسران و زیان می‌شود. چنین شرایطی نه توجیه اقتصادی دارد و نه منطقی است؛ بنابراین به هر شکل ممکن باید برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها منتج به سودآوری و رونق کسب و کار شود.

خطیبی

آن‌طور که خطیبی توضیح می‌دهد، برای این که به نکات مهمی که پیش‌تر گفته شد برسیم، باید بسترها و فضای کاری و تخصصی مناسبی دست و پا کنیم. بدین ترتیب گروه صنعتی ایران خودرو نیز می‌تواند فارغ از هرگونه حاشیه به مأموریت اصلی خود یعنی تولید مستقیم محصول با کیفیت و جلب رضایت مردم برسد. از طرف دیگر در این مراسم عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو نیز گفت:

با عنایت به منویات ویژه مقام معظم رهبری برای تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و در راستای رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو در جهت تحقق برنامه تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی همراه با حفظ و ارتقای کیفیت، برنامه‌های مهمی به اجرا درآمده است.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان ساخت که این برنامه‌ها شامل افزایش یکپارچگی تمامی ارکان اجرایی تولید در محورهای کاهش خودروهای کف پارکینگ، تسریع جریان عبور مستقیم، تثبیت برنامه تولید با پیش‌بینی و کاهش ریسک و در نهایت افزایش تولید با حفظ و افزایش کیفیت، در دستور کار بوده است و این روند با جدیت ادامه دارد.

پیرمحمدی همچنین خاطرنشان ساخت که در میان 150 نوع فولاد با مدیریت صنعت خودروی کشور، برندگان عرصه صنعت و اقتصاد بخش‌هایی نظیر صنعت خودرو هستند. به گفته وی آن دسته از شرکت‌هایی که با درصد بالایی از خودکفایی، به تولید محصول مشغول هستند دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و تلاش در این جهت است که با اعمال سیاست‌های زمینه ساز تقویت و توسعه آنها شویم.

به عقیده مدیرعامل ساپکو باید امروزه تولید عددی در گروه صنعتی ایران خودرو را افزایش دهیم و 75 درصد از تولیدات را ساخت داخل کنیم و این استراتژی را به عنوان مبنایی برای توسعه اقتصادی کشور پی ببریم. وی همچنین افزود:

نقش راهبردی صنعت خودرو در تبدیل مواد اولیه نظیر مس و سنگ آهن به محصول، ارزش افزوده را بالا می‌برد و از این رو باید توجه کنیم که خام‌فروشی به عنوان آفت توسعه اقتصادی بوده و ایران خودرو از جمله شرکت‌هایی است که مواد خام در آن تبدیل به یک محصول تولیدی می‌شود.

پیرمحمد

وی همچنین تأکید کرد که دستاوردهایی که هم اکنون داریم بسیار ارزنده هستند زیرا در شرایطی آنها را به دست آورده‌ایم که تحریم بوده‌ایم و از برکات همین تحریم بوده که محصولاتی نظیر رانا، دنا، تارا و ریرا سر برآورده‌اند. گفتنی است که یکی از راه‌های نجات این مجموعه صنعتی این است که محصولات توسعه یابند و وارد بازارهای جهانی شوند. در این نشست مهم، فرشاد به‌آبادی که از اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران است گفت:

ژئوپلیتیک، دانش به دست آوردن قدرت است؛ مدیر یک سازمان بزرگ به عنوان یک بازیگر، برای این که در یک محیط جغرافیایی به قدرت برسد، لازم است یک‌سری سیاست‌ها را به کار گیرد.

به گفته فرشاد به‌آبادی ایران خودرو در منطقه خاورمیانه پرچمدار صنعت خودروسازی است و باید به ریسک‌های ژئوپلیتیک این عرصه کاملا آگاه باشد. به عقیده وی ژئوپلیتیک از یک مثلث سه ضلعی تشکیل شده که محور اصلی قدرت و پس از آن جغرافیا و سیاست است. وی همچنین بیان داشت که هر اتفاقی که امروزه در سراسر جهان رخ می‌دهد بی‌شک دارای یکی از این سه ضلع است.

فرشاد به آبادی

به‌آبادی در ادامه سخنرانی خود اضافه کرد ایران خودرو از جمله مهم‌ترین بازیگران ژئوپلیتیک در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی است و در محیط جغرافیایی که قرار دارد باید سیاست‌هایی را به کار ببرد که سهم بازارش را بتواند با آن سیاست‌ها حفظ کند. طی روزهای اخیر خوشبختانه مجمع ایران خودرو به طور موفقیت‌آمیز برگزار شد. به‌آبادی در پایان افزود:

ایران خودرو در محیط جغرافیایی داخل کشور و منطقه، باید به عنوان یک بازیگر قدرتمند، سیاست‌ها، استراتژی و ریسک‌های خود را پیوسته مورد بررسی و مطالعه قرار دهد تا بتواند در کار خود قدرتش را توسعه دهد.