عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا

عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا که شما را شگفت زده خواهند کرد

وقتی واژه مومیایی را می‌شنویم معمولاً‌ به یاد مصر باستان می‌افتیم؛ اما عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا فقط متعلق به مصر باستان نیستند.

مومیایی حیوانات و انسان‌ها در هر قاره‌ای یافت شده‌اند. شرایط طبیعی و اهداف مذهبی یا فرهنگی از جمله دلایل حفظ شدن اجساد هستند. بسیاری از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا در آمریکای جنوبی و آسیا پیدا شده‌اند که در ادامه مطلب به ۱۰ مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱۰ مورد از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا

۱- مومیایی یک پسر شش ماهه در گرینلند

صورت این پسر کوچک همیشه به سمت بالا است،‌ انگار همیشه منتظر مادرش است. تصویر این مومیایی از اولین لحظه‌ای که کشف شد به روی جلد مجلات و اخبار وارد شد و قلب مردم را تسخیر کرد. اولین باری که این کودک کشف شد، افراد تصور کردند که او یک عروسک است؛ اما به زودی مشخص شد که او یک کودک ۶ ماهه است.

عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا

این نوزاد در شهرک قیلاکیتسوق کشف شد. او به همراه مادرش که قبلاً درگذشته بود، زنده به گور شد. احتمالاً دلیل زنده به گور کردن او این بوده که دیگر کسی برای مراقبت از او باقی نمانده بوده است.

نوزاد کوچک اینویت به همراه یک پسر دوساله و شش زن دیگر پیدا شد که در دو قبر جداگانه بر فراز غاری کم عمق دفن شده بودند. این جسد به طور طبیعی در دمای زیر صفر و در منطقه‌ی اومنناق غرب گرینلند حفظ شده بود. این اجساد، قدیمی‌ترین اجسادی هستند که در این منطقه یافت شده‌اند.

۲- مومیایی مرد قربانی شده

این جسد معروف به مرد تولوند (Tollund Man) به طور طبیعی حفظ شده‌است. این مرد در قرن چهارم قبل از میلاد و در دوره‌ای که اسکاندیناوی به عنوان عصر آهن پیش از روم شناخته می‌شد،‌ زندگی می‌کرد.

عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا

ظاهراً او به عنوان قربانی برای خدایان به دار آویخته شده و سپس در باتلاق ذغال قرار گرفته است. جسد او بیش از دو هزار سال در آن محل نگه داری شده‌است.

چهره این مرد تولوند هنوز هم مانند روز مرگش به نظر می‌رسد. چهره آرامی دارد و شبیه مردی در خواب به نظر می‌رسد. جسد این مرد در سال ۱۹۵۰ میلادی کشف شد و اکنون در موزه سیلکبورگ دانمارک به نمایش گذاشته شده‌است.

۳- بانوی دای؛ مومیایی شین ژوی

مومیایی

وقتی صحبت از مومیایی می‌شود، اکثر افراد در سراسر جهان به مصر باستان فکر می‌کنند؛ اما افراد زیادی نمی‌دانند که برخی از بهترین و عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا مربوط به چین هستند.

بانو دای (مومیایی دیوا) یک مومیایی ۲۱۰۰ ساله از سلسه هان هان غربی و محافظت شده‌ترین انسان باستانی است که تا کنون کشف شده‌است. شین ژوی (بانوی دای) بین سال‌های ۱۴۵ تا ۱۷۸ قبل از میلاد زندگی می‌کرده و در حدود ۵۰ سالگی درگذشته است.

اشیاء و پارچه‌های گرانبهای داخل قبر او نشان دهنده ثروت این زن هستند. اما این مسئله زیاد مورد توجه نبود و در واقع وضعیت فوق العاده بقایای حفظ شده او بود که توجه باستان شناسان را به خود جلب کرد.

۴- مومیایی کودک ۵۰۰ ساله در قله آتشفشان

مومیایی کودک

در سال ۱۹۹۹ میلادی، بقایای سه کودک اینکا در قله آتشفشان Llullaillaco در آرژانتین کشف شدند. پارسال یک آنالیز انجام شد که نتیجه آن نشان داد که به این دختر ۱۳ ساله و یک پسر و دختر ۴ یا ۵ ساله طی فرآیند تشریفات یک ساله به طور منظم الکل و مواد مخدر خورانده شده است و در نهایت این کودکان قربانی شده‌اند.

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که مراسم قربانی این کودکان احتمالاً به عنوان نوعی روش برای کنترل جامعه استفاده شده‌است. ظاهراً قرار بوده که انتخاب شدن به عنوان قربانی افتخاری بزرگ برای افراد باشد؛ اما در واقع فضایی از ترس ایجاد می‌کرد. همچنین بروز هر گونه ناراحتی از سمت والدینی که کودکشان به این مراسم قربانی اهدا شده بود، تخلف بزرگی محسوب می‌شده‌است.

۵- مومیایی دختر کوچک مصری 

مومیایی مصری

دختر کوچکی به نام Tjayasetimu در مصر باستان (تقریباً ۳ هزار سال پیش) یک خواننده معروف بود. او عضو گروه کر سلطنتی بود و در معابد روی رود نیل برای فراعنه آواز می‌خواند. این دختر ۷ ساله در هنگام مرگ با وجود سن کم، فرد مهمی محسوب می‌شد که شایستگی مومیایی دقیقی داشت.

جسد این دختر کوچک در باندهای رنگ آمیزی شده‌، پوشانده‌ شده بود. چهره او را با حجابی ظریف پوشانده بودند و با ماسک طلایی پنهان کرده بودند. او در یک تابوت طلایی قرار داشت و هنوز موهای او تا سر شانه‌اش می‌رسیدند.

محققان حتی دندان‌های شیری او را تشخیص دادند. او فقط ۴ فوت قد داشت و برای تابوت خود بسیار کوچک بود. البته مشخص نیست که چرا یک تابوت به اندازه دختر ساخته نشده‌است. دانشمندان معتقدند که او به علت یک بیماری کوتاه مدت مانند وبا درگذشته است.

۶- مومیایی زیبای لولان

عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا

یکی از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا، مومیایی لولان است که در سال ۱۹۸۰ کشف شد. او ۳۸۰۰ سال پیش در جاده ابریشم از دنیا رفته بود. خشکی طبیعی این منطقه و خاک شور، بدن او و بیش از ۲۰۰ جسد دیگر را حفظ کرده است.

این مومیایی، زیبایی لولان نامیده می‌شود؛ زیرا ویژگی‌های شگفت‌انگیز صورت او حتی پس از مرگ نیز بسیار زیبا باقی مانده است. دولت چین به دلیل هویت نژادی مومیایی‌های این منطقه، اجازه دسترسی کامل به آن‌ها را نمی‌دهد.

مومیایی‌های تاریم، سفیدپوست هستند و این مسئله به ادعاهای مردم محلی (اویغورها) مبنی بر این که بیشتر اروپایی به نظر می‌رسند تا آسیایی اعتبار بخشیده است. بر اساس ادعاهایی در تاریخ چین، آن‌ها نوادگان ساکنان اصلی این مناطق هستند و از نوادگان مهاجران بعدی نیستند.

۷- مومیایی اوتزی؛ مرد یخی

مرد یخی

برخی از گردشگران آلمان در سال ۱۹۹۱ میلادی، اوتزی (مرد یخی) را در کوه‌های آلپ کشف کردند. ابتدا تصور می‌شد که این جسد مربوط به یک کوهنورد یا سرباز است که در طول جنگ جهانی اول درگذشته است. اما آزمایش‌ها تایید کردند که این مرد یخی ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد و بر اثر ضربه به پشت سر جان باخته است.

این مرد یخی، قدیمی‌ترین مومیایی طبیعی در اروپا است. بدن او به طرز عجیبی حفظ شده بود و سلول‌های خون او شبیه نمونه خون انسان مدرن بود. دانشمندان حتی توانستند آخرین وعده غذایی مرد یخی را تشخیص دهند. ظاهراً او آهوی قرمز و نان گیاهی متشکل از سبو گندم و میوه خورده بود.

۸- مومیایی بانوی کائو در پرو

مومیایی

در ساحل زیبای شمال پرو منطقه‌ای به نام «مکان مقدس جادوگر» وجود دارد که نشانی از فرهنگ موچه و جادوگر مدفون در آن جا دارد. دو هرم اصلی در این منطقه به نام‌های هواکا دل سل (Huaca del Sol) و هواکا دلا لونا (Huaca de la Luna) در گذشته مرکز فعالیت‌های اجتماعی و فرقه‌ای بوده‌اند.

یک مومیایی خالکوبی شده معروف به بانوی کائو نیز در این منطقه وجود دارد. بانوی کائو احتمالاً در اواسط دهه بیست سالگی خود در حدود ۱۵۰۰ سال پیش هنگام زایمان در گذشته است. فرقه موچه‌ها، مردگان خود را به طور هدف مند مومیایی نکرده‌اند. ظاهراً شرایط مومیایی شدن فقط برای بانو کائو اتفاق افتاده است.

می توان با اطمینان گفت که خالکوبی این زن نشان دهنده تقویت ارتباط الهی او از طریق جادو بوده است و احتمالاً نوع تدفین او نشان دهنده مقام بالای او است.

۹- مومیایی‌های مرموز ایرانی در روسیه

عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا

منطقه زلنی یار (Zeleniy Yar) یک مکان دورافتاده در نزدیکی قطب شمال است و در میان مردم بومی به عنوان «انتهای زمین» شناخته می‌شود. دوازده مومیایی در این منطقه منحصر به فرد کشف شده‌اند.

به نظر می‌رسد که این اجساد متعلق به این منطقه نیستند. در واقع ردپای تاریخی آن‌ها به ایران باستان در فاصله ۶ هزار کیلومتری از این منطقه برمی‌گردد. هم اکنون دانشمندان در حال انجام آزمایش‌های ژنتیکی برای تعیین منشاء این مومیایی‌های مرموز هستند.

ظاهراً این اجساد به طور کاملاً اتفاقی در این منطقه حفظ شده‌اند. آن‌ها در پوششی از خز گوزن شمالی،‌ خرس یا سگ آبی قرار داشتند و ماسک‌های مسی داشتند. بسیاری از جمجمه و اسکلت‌های این اجساد شکسته یا مفقود شده‌است.

یکی از مومیایی‌ها، یک مرد مو قرمز است که از سینه تا پاها توسط محافظی از جنس مس پوشانده شده‌است. باستان شناسان در قبر او یک دریچه آهنی، خز و یک سگک از جنس برنز که نشان دهنده یک خرس بود را پیدا کردند.

۱۰- مومیایی‌ دختر دو ساله

مومیایی دختر

یکی از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا کودک دوساله‌ای به نام روزالیا لومباردو است که در دخمه‌های پالرمو کشف شد. دخمه‌های کاپوچینی پالرمو در منطقه سیسیل ایتالیا واقع شده‌اند.

در قرن شانزدهم، راهبان کاپوچین پالرمو به این پی بردند که دخمه‌هایشان حاوی مواد نگه دارنده طبیعی است که به حفظ مومیایی‌ها کمک می‌کند. روزالیا در سال ۱۹۲۰ درگذشت و در دخمه‌ها قرار گرفت. به او لقب زیبای خفته داده شده‌است؛ زیرا بدن او به خوبی حفظ شده‌است.

راز حفظ بدن این دختر چند سال پیش در خاطرات آلفردو سلفیا (فرد مومیایی کننده) کشف شد. در خاطرات او به مواد شیمیایی اشاره شده‌ که به خون روزالیا تزریق شده‌اند. این مواد شیمیایی شامل فرمالین، نمک روی، الکل، اسید سالیسیلیک و گلیسیرین بودند. ظاهراً‌ نمک روی مهم‌ترین عامل در حفظ وضعیت روزالیا بوده‌است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*