آپدیت آیفون

چه می‌شود اگر آیفون خود را هیچوقت آپدیت نکنیم؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در برابر آپدیت آیفون خود مقاومت می‌کنید، بهتر است بدانید که با این کار فقط به گوشی خود ضرر می‌رسانید.

اپل هر ساله آپدیت‌هایی را برای کاربران آیفون منتشر می‌کند که بیشتر این آپدیت‌ها برای رفع باگ‌های معمولی یا وصله‌های امنیتی هستند. کاربران آیفون معمولا هر سال در ماه سپتامبر یعنی زمانی که آیفون جدید رونمایی می‌شود، بزرگترین ارتقا را دریافت می‌کنند. هدف اصلی این به‌روزرسانی‌ها ارائه و حفظ تجربه‌ای روان برای کاربران آیفون است. اما با این حال، برخی از افراد تمایلی به دانلود و نصب آخرین نسخه به‌روزرسانی روی آیفون خود ندارند.

با آنکه نادیده گرفتن یک آپدیت جزئی روی امنیت و عملکرد کلی آیفون شما تاثیری ندارد، اما به خاطر داشته باشید که اگر آیفون خود هیچوقت آپدیت نکنید، این مسئله می‌تواند بیش‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید به دستگاه شما آسیب برساند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که آیفون جدید را به محض ورود به بازار می‌خرید، قطعا می‌دانید که آخرین نسخه iOS روی آن‌ها نصب است. برای مثال اگر سال گذشته آیفون ۱۳ خریده‌اید، بدون شک آن را با iOS 15 دریافت کرده‌اید. از زمان عرضه آن اپل چندین ارتقای جزئی برای رفع مشکلات خاص و بهبود عملکرد کلی سیستم عامل آن منتشر کرده است.

آخرین نسخه‌ی آی او اس که برای کاربران عادی در دسترس است iOS 15.6 است. با این حال، اگر از طرفداران قدیمی گوشی‌های آیفون هستید و در حال حاضر گوشی آیفون ۸، آیفون X یا حتی آیفون ۱۱ دارید و آن را به‌روزرسانی نکرده‌اید، بهتر است بدانید که با این کار اطلاعات و دستگاه خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده‌اید. در اینجا خواهید فهمید که اگر آیفون خود را هیچوقت آپدیت نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

برطرف نشدن باگ‌ها و بهبود نیافتن عملکرد کلی دستگاه

آپدیت آیفون

اتفاقی که در اثر آپدیت نکردن آیفون برایش رخ می‌دهد تا حد زیادی به مدت زمانی که آن را آپدیت نکرده‌اید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر آخرین به‌روزرسانی که برایتان آمده را دانلود نکرده باشید، آیفون شما می‌تواند به خوبی کار کند، مگر آنکه با آن به‌روزرسانی یک مشکل امنیتی مهم برطرف شود. آخرین نسخه‌ی iOS را بررسی کنید تا ببینید که چه اصلاحات و بهبودهایی را با نصب نکردن این به‌روزرسانی از دست داده‌اید.

اپل باگی که به کاربران گزارش اشتباهی درباره اتمام فضای ذخیره‌سازی آیفون نشان می‌داد را در iOS 15.1 برطرف کرد. باگ دیگری هم وجود داشت که باعث می‌شد برنامه Weather دمای فعلی مکانی که کاربر در آن حضور داشت را نشان ندهد و سومین اشکال کوچکی که کاربران را آزار می‌داد این بود که گوشی آیفون نمی‌توانست شبکه‌های Wi-Fi مجاور را تشخیص دهد.

سپس اپل iOS 15.2 را منتشر کرد که مشکل نوردهی بیش از حد عکس‌های ProRAW و بارگیری نشدن محتوای برنامه‌های پخش ویدیو و یک سری مشکلات دیگر در مدل‌های آیفون ۱۳ را برطرف می‌کند. این آپدیت‌ها نه تنها باگ‌ها را از بین می‌برند، بلکه عملکرد کلی آیفون را هم بهبود می‌بخشند. در نتیجه شما به دلیل نصب نکردن آخرین نسخه به‌روزرسانی همچنان با این مشکلات و مسائل دست و پنجه نرم خواهید کرد، در حالی که کاربرانی که گوشی خود را آپدیت کرده‌اند، با این مشکلات مواجه نمی‌شوند. در نتیجه اگر آیفون خود را آپدیت نکنید، از این موارد بی‌نصیب می‌مانید.

افزودن ویژگی‌های جدید به آیفون با آپدیت iOS

آپدیت آیفون

با آپدیت نکردن آیفون خود علاوه بر اینکه با باگ‌های متعددی مواجه می‌شوید، بلکه نمی‌توانید از ویژگی‌های جدید iOS استفاده کنید. با آپدیت‌های جزئی مثل iOS 15.1، iOS 15.2 و … اپل نه تنها باگ‌ها و مشکلات آیفون را برطرف می‌کند، بلکه ویژگی‌های جدیدی را هم همراه با آن‌ها ارائه می‌کند. به عنوان مثال iOS 15.1 با ویژگی SharePlay همراه بود.

این ویژگی به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا محتوای برنامه‌هایی مانند Apple TV، Apple Music و سایر پلتفرم‌های پشتیبانی شده را در طول جلسه FaceTime ببینند. یکی از ویژگی‌های مهمی که در آیفون ۱۳ پرو منتشر شد، قابلیت فیلمبرداری ویدیوهای ProRes بود که از طریق iOS 15.1 عرضه شد.

قابلیت باز کردن قفل آیفون از طریق فیس آیدی با وجود داشتن ماسک روی صورت در آپدیت iOS 15.4 عرضه شد، اما لازم به ذکر است که این قابلیت در گوشی‌های آیفون ۱۲ به بعد کار می‌کند. پس اگر هنوز از iOS 15.0 یا نسخه‌های قدیمی‌تر از آن استفاده می‌کنید، نمی‌توانید از هیچ یک از ایم ویژگی‌ها و سایر ویژگی‌هایی که در iOS 16 عرضه می‌شوند بهره ببرید.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید به ویژگی‌های اساسی آیفون خود دسترسی داشته باشید، همه چیز مثل قبل باقی می‌ماند و کار می‌کند، اما هیچ پیشرفتی مشاهده نمی‌کنید. اگر قابلیتی وجود دارد که آیفون شما از آن پشتیبانی نمی‌کند، راهی به جز به‌روزرسانی آیفون برای دریافت آن وجود ندارد.

در معرض خطر قرار گرفتن اطلاعات آیفون شما

آپدیت آیفون

اغلب به‌روزرسانی‌های iOS دارای وصله‌هایی برای آسیب پذیری‌های امنیتی هستند که این آسیب پذیری‌ها به هکرها اجازه می‌دهد تا به کرنل دستگاه شما دسترسی پیدا کنند. کرنل در واقع به هسته‌ی سیستم عامل دستگاه گفته می‌شود که تقریبا تمام عملیات آن را مدیریت می‌کند. کرنل مسئول مدیریت منابع سخت افزاری آیفون شما مثل RAM و CPU برای برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید، است. از این رو، با داشتن دسترسی راحت هکرها می‌توانند به آیفون شما از جمله تمام منابع سخت افزاری نظیر حافظه، فرستنده‌های داده و … دسترسی داشته باشند.

به همین دلیل اپل تمام تلاش خود را می‌کند تا چنین مسائلی را تحت کنترل داشته باشد و برخی از آن‌ها را در به‌روزرسانی‌هایی که برای کاربران منتشر می‌کند، رفع کند. هکرها همیشه از همه آسیب پذیری و نفوذ‌ها آگاه نیستند و اپل در رفع به موقع و سریع آن‌ها بسیار خوب عمل می‌کند.

وقتی نقص‌های امنیتی که شرکت سازنده آن‌ها را برطرف نکرده و از آن‌ها مطلع نیست مورد هجوم و سواستفاده‌ی هکرها و خطرات قرار می‌گیرند، حملات روز صفر Zero-day نامیده می‌شوند. بیشتر آسیب پذیری‌ها به برنامه‌ها و سرویس‌هایی مثل مرورگر وب سافاری، HomeKit اپل و آیکلاد و …مربوط می‌شوند.

از این رو اپل با جمع آوری اطلاعات از چندین صفحه در وب سایت خود توانست بیش از ۱۷۰ مشکل امنیتی را از زمان انتشار iOS 15 برطرف کند که حدود ۳۹ مورد این رفع اشکالات به انتشار iOS 15.6 مربوط می‌شوند. پس اگر نسخه‌های قدیمی iOS روی آیفون شما در حال اجرا هستند، یا حتی اگر در آیفون ۱۳ خود از iOS 15 استفاده می‌کنید، باید بدانید که با این کار آیفون خود را به خطر می‌اندازید.

نکاتی برای آپدیت راحت و بدون مشکل آیفون

آپدیت آیفون

اگر با خواندن این موارد نظرتان عوض شده و می‌خواهید آیفون خود را آپدیت کنید، لازم است چند نکته را در خاطر داشته باشید. اول اینکه همیشه قبل از نصب به‌روزرسانی iOS بهتر است که یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود داشته باشید. می‌توانید این بکاپ را در مک بوک ، iCloud یا هر هارد دیسکی که مدنظرتان است، ذخیره کنید.

مورد بعدی این است که باید مطمئن شوید آیفون شما به یک شبکه Wi-Fi متصل شده تا برای آن به‌روزرسانی اینترنت دیتا و زمان زیادی صرف نشود. قبل از دانلود و نصب به‌روزرسانی، مطمئن شوید که باتری گوشی آیفون شما به اندازه کافی شارژ دارد. اگر شارژ باتری شما کم باشد، دستگاه به شما اطلاع می‌دهد که آن را به شارژ بزنید.

در نهایت، اگر در مورد نصب آن به‌روزرسانی خیلی دو دل هستید، می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی و صفحه پشتیبانی اپل، موارد موجود در آن به‌روزرسانی را بررسی کنید. اگر بعد از به‌روزرسانی به مشکلی مواجه شدید، بهتر است منتظر بمانید تا اپل در آپدیت بعدی آیفون آن را برطرف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*