خودروی وارداتی

نگاهی به وضعیت ۲۲۴۹ دستگاه خودروی وارداتی که در گمرک در حال نابود شدن هستند

سخنگوی گمرک آخرین وضعیت و دلیل عدم ترخیص ۲۲۴۹ دستگاه خودروی وارداتی که در گمرک در حال نابودی هستند را تشریح کرد.

در حال حاضر 2249 دستگاه انواع خودرو وارداتی در انبارهای سازمان بنادر و مراجع تحویل گیرنده کالا در حال نابودی هستند. در همین راستا گمرک اعلام کرد دولت و قوه قضاییه باید تکلیف این خودروهای وارداتی را تعیین کنند؛ چرا که گمرک در حوزه تجارت خارجی سیاست‌گذار نبوده و فقط اجراکننده است.

آخرین وضعیت دستگاه خودروی وارداتی در گمرک

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک با اعلام این که بین بیش از 2 هزار خودروی وارداتی که منتظر ترخیص هستند با خودروهایی که در سازمان اموال تملیکی قرار دارند تفاوت وجود دارد، گفت خودروهایی که در سازمان تملیکی هستند یا به کشور قاچاق شدند یا به دلیل عدم امکان ترخیص برای آنها اظهار متروکه صادر شده است.

سخنگوی گمرک در ادامه با اعلام این که صاحبان بیش از 2 هزار خودرو کماکان منتظرند تا خودروی آنها ترخیص شود گفت در این بین برای 900 دستگاه خودرو ثبت سفارشی وجود ندارد. در واقع هر کالایی با ثبت سفارش و تاییدیه منشا ارز از بانک مرکزی و همچنین قبض انبار می‌تواند ترخیص شود. از این رو 900 دستگاهی که ثبت سفارش ندارند به دلیل عدم رعایت یکی از شروط اظهار کالا به گمرک نمی‌توانند ترخیص شوند.

خودروی وارداتی

لطیفی در ادامه بیان کرد البته از بین این 900 دستگاه خودروی وارداتی بیش از 300 دستگاه در گذشته دارای ثبت سفارش بودند، اما ثبت سفارش آنها خارج از موعد بوده که پس از بررسی گمرک و تصمیم نهادهای نظارتی این ثبت سفارش‌ها لغو شد. 600 دستگاه دیگر نیز به طور کامل فاقد ثبت سفارش بودند.

سخنگوی گمرک در مورد این که چرا این 600 دستگاه فاقد ثبت سفارش بودند گفت در واقع در گذشته برخی از واردکنندگان ابتدا کالا را وارد کرده و مدتی بعد آنها را ثبت سفارش می‌کردند، اما پس از این که واردات خودرو ممنوع اعلام شد، واردکنندگان دیگر قادر به انجام ثبت سفارش نبودند. مالکان آن خودروهای وارداتی نیز کماکان منتظرند تا سیاست‌گذار فرصتی را در نظر بگیرد تا آنها بتوانند خودروی خود را ترخیص کنند.

خودروی وارداتی

لطیفی در خصوص هزار خودروی وارداتی دیگر نیز بیان کرد از بین این 1000 خودرو حدود 140 دستگاه برای منطقه آزاد اروند بالای 2500 سی سی بوده یا سفارش و تولید آنها به کشور آمریکا مربوط می‌شد که به همین دلیل طبق قانون امکان ترخیص آنها وجود نداشت. البته دولت و مجلس می‌توانند تکلیف این خودروها را مشخص کنند، اما این موضوع باید ابتدا توسط وزارت صمت در هیئت دولت مطرح شود.

سخنگوی گمرک در ادامه به وجود شاکی خصوصی یا پرونده قضایی برای این 1000 خودرو اشاره کرد و گفت بیش از 12 هزار خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو نتوانستند ترخیص شوند که طبق مصوبه‌های دولت قبل در چهار مرحله زمانی حدود 10 هزار خودرو ترخیص شدند. حدود 2 هزار خودرو در گمرک باقی ماندند که وضعیت آنها را شرح دادیم. آن 1000 خودرو دیگر نیز یا دارای شاکی خصوصی هستند یا برای آنها پرونده قضایی یا ظن قاچاق وجود دارد که پس از حل مشکلات می‌توان آنها را ترخیص کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. براستی این چجور بازی و حقه بازیست که درآوردین.
    چگونه است که همین نهادهای نیم بند، دولت و قوه قضاییه، صمت و گمرک،
    نمیتونند به یک توافقی برسند. که این همه سرمایه های مردم، در اصل
    سرمایهّ ملی، باید خاک خورده و زیر نور شدید تخریب شوند،
    آیا جز باند بازی، مافیا گری، دشمنی و غرض ورزی، و ترجیح نفع شخصی
    بر منافع عمومی، چیز دگری میتوان یافت.
    شرم بر همهّ آنان که به هر شکل و شیوه ای به این سرزمین، و ملت خیانت میکنند…

  2. گمرک جزو «مکاسب محرّمة» است. و السلام

  3. مملکت بی در و پیکر و بی صاحب