قطار هایپرلوپ

قطار هایپرلوپ چین، زودتر از قطار ایلان ماسک به روی ریل آمد

محققان دانشگاه شمالی چین نسخه‌ای از یک سیستم قطار هایپرلوپ را ساخته‌اند که می‌تواند سرعت حمل و نقل را تا 1000 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری China Daily، محققان دانشگاه شمالی چین، آزمایش یک سیستم قطار شبیه به هایپرلوپ (Hyperloop) را با موفقیت به پایان رساندند. در این آزمایش، قطارها در محیطی با خلاء کم در داخل یک لوله حرکت می‌کنند. اصطلاح هایپرلوپ به یک سیستم حمل و نقل پرسرعت اشاره دارد که اولین بار توسط ایلان ماسک در سال 2021 استفاده شد. یک سال بعد، این میلیاردر از طرحی برای اجرای این سیستم در مسیر لوس‌آنجلس و سانفراسیسکو در ایالات متحده رونمایی کرد.

از لحاظ تئوری، این سیستم می‌تواند برای حمل و نقل افراد و هم‌چنین کالاها استفاده شود و از لوله‌های بلندی تشکیل شده که با حفظ خلاء کم، امکان جابجایی را با حداقل مقاومت هوا فراهم می‌کند. غلاف‌های مسافرتی این سیستم از شناور مغناطیسی استفاده می‌کنند که یک فناوری آزمایش شده برای قطارهای پرسرعت جهت ارائه حمل و نقل با سرعت بالا است.

پیشرفت چین در ساخت قطارهای هایپرلوپ

قطار هایپرلوپ چین

طبق گزارش‌ها، چین با انجام اولین آزمایش یکپارچه تمام مقیاس، با استفاده از قطار هایپرلوپ خود به نام «مگلو»، با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، رکوردی جهانی را ثبت کرد. این آزمایش بر روی خط آزمایشی داتونگ به طول 2 کیلومتر که در استان شانشی چین ساخته شده، انجام شد.

بر اساس گزارش‌ چاینا دیلی، دانشگاه شمالی چین و موسسه تحقیقاتی علوم و صنایع هوافضای چین، به طور مشترک آزمایشگاهی را برای وسایل نقلیه مگلو راه‌اندازی کرده‌اند که در محیط‌هایی با خلاء کم کار می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی شکل گرفته، مراسم افتتاحیه خط آزمایشی داتونگ در ماه می سال گذشته انجام شد.

پس از موفقیت در آزمایش اولیه قطارهای هایپرلوپ چین، این آزمایشگاه اکنون کار ساخت یک مسیر ازمایشی 60 کیلومتری در مقیاس کامل را آغاز خواهد کرد تا در سه فاز تکمیل شود. این مسیر در مقیاس کامل خود، امکان آزمایش قطارهایی با سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت را فراهم خواهد کرد.

چشم‌انداز ماسک و پیشرفت چین

طرح قطار هایپرلوپ

اگرچه ماسک اولین کسی نبود که در مورد سیستم‌های ترانزیت داخل لوله‌های مهر و موم، صحبت کرده، اما نسخه هایپرلوپ این سیستم تا حد زیادی از ایده او به دست آمده است. ماسک با سرمایه‌گذاری در حوزه تونل‌سازی و استفاده از شرکت‌های خود نظیر بورینگ و اسپیس‌ایکس در این زمینه، یک مسیر آزمایشی برای میزبانی مسابقات Hyperloop Pod را در بین سال‌های 2015 و 2019 ساخت.

ماسک حتی با وجود آنکه خود می‌توانست این کار را انجام دهد، از هایپرلوپ به عنوان سرمایه‌گذاری تجاری صرف‌نظر کرد و در عوض با توسعه Loop، از ماشین‌های برقی خود برای حمل و نقل عمومی بهره برد. شرکت حمل‌ و نقل Virgin Hyperloop به عنوان یک سرمایه‌‌گذار در این پروژه، در اوایل سال جاری اعلام کرد که تنها بر روی کاربردهای متمرکز بر جابجایی محموله این فناوری تمرکز خواهد کرد. بنابراین، به نظر می‌رسد که علی‌رغم ایده ساخت قطار هایپرلوپ توسط ماسک، این چین بوده که در توسعه فناوری مذکور پیشرفت داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*