مقایسه قدرت نظامی آلمان و روسیه

مقایسه قدرت نظامی آلمان و روسیه در یک جنگ احتمالی

شنیده‌ها حاکی از این است که وقوع جنگ و درگیری میان دو کشور آلمان و روسیه محتمل است. در این مقاله به مقایسه قدرت نظامی آلمان و روسیه می‌پردازیم.

طی سالیان اخیر تنش و درگیری بین برخی کشورهای جهان شدت گرفته و خطر وقوع جنگ جهانی سوم افزایش یافته است. مدتی پیش روسیه به ناگاه با ارتش خود به اوکراین حمله‌ور شد و به بهانه‌های واهی آغازگر جنگی شد که تا امروز ادامه دارد. به تازگی اخباری مبنی بر احتمال وقوع جنگ بین روسیه و آلمان منتشر شده، اما آیا این خبر صحت دارد؟

مقایسه قدرت نظامی آلمان و روسیه

مهم‌تر از این که چنین اخباری صحت داشته باشد یا خیر، مهم این است که توان نظامی کشورهای درگیر در جنگ تا چه حدی است و آیا تمهیدات نظامی یکی باعث شکست کشور دیگر خواهد شد؟ روزنامه دولتی اشپیگل آلمان چند روز پیش اعلام کرد به اسنادی محرمانه از دولت دست یافته که نشان می‌دهد قرار است جنگی بزرگ بین آلمان و روسیه آغاز شود.

مقایسه قدرت نظامی آلمان و روسیه

به گزارش این روزنامه، سند محرمانه مذکور 68 صفحه دارد و ماه سپتامبر انتشار یافته است. یکی از مقامات ارشد آلمان به نام ابرهارد زورن اعلام کرده ممکن است به زودی از سمت روسیه مورد حمله قرار گیرند. زورن همچنین به ارتش آلمان گزارش داده طرح‌هایی برای این جنگ احتمالی دارد که شاید در آینده با روسیه به درد این ارتش بخورد.

قدرت روسیه بیشتر است یا آلمان؟

زمزمه‌های وقوع جنگ بین دو کشور روسیه و آلمان تا حدودی بین تمام کشورهای جهان تبدیل به موضوعی مهم و فراگیر شده، به طوری که اغلب کشورهای اروپایی احساس خطر کرده و در آماده‌باش خاموش به سر می‌برند. روسیه نیز طی یک سال اخیر نشان داده در شروع جنگ شک و تردیدی ندارد و در صورتی که بخواهد می‌تواند به راحتی آغازگر تهاجمی گسترده باشد.

البته اگر جنگی بین این دو کشور رخ دهد، مسلما محدود به همین دو دولت نخواهد بود و فراگیرتر از حدود آنها خواهد شد و کشورهای ذی‌نفع دیگر را نیز درگیر خواهد کرد. به همین خاطر نمی‌توان صرفاً قدرت نظامی روسیه و آلمان را برای رسیدن به کشور پیروز حساب کرد و باید متحدان آنها را در شمار طرفین درگیر آورد.

ارتش آلمان

با این حال در این مقاله قصد نداریم به موضوع متحدان و شرکای این دو کشور ورود کنیم و صرفاً قدرت و توان نظامی آلمان و روسیه را زیر ذره‌بین خواهیم گرفت. به هر حال نتیجه هر چه باشد، می‌تواند در نتیجه‌گیری نهایی به کار آید. در حال حاضر ارتش و توان نظامی روسیه آشکارتر از آلمان است، چرا که در جنگ اوکراین بسیاری از تاکتیک‌ها و تجهیزات نظامی‌اش فاش شده، ولی دولت آلمان مدت‌هاست درگیر جنگ نشده و معلوم نیست چه ارتش و توان نظامی دارد!

در ابتدا باید از برتری‌های روسیه صحبت کرد. به لحاظ بودجه نظامی باید گفت این روسیه است که برتری محسوسی نسبت به آلمان دارد، زیرا آلمان 57 میلیارد دلار و روسیه 61 میلیارد دلار بودجه برای این قسمت در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این روسیه تعداد سربازان بیشتری از آلمان دارد، به طوری که روس‌ها 2 میلیون نفر و آلمانی‌ها 200 هزار نفر سرباز فعال دارند و همچنین تعداد سربازان رزروی روسیه 2 میلیون نفر و تعداد سربازان رزرو آلمان 30 هزار نفر است.

روسیه در تعداد تانک‌ها نیز نسبت به آلمان سرآمد است. مسکو در حال حاضر 12 هزار تانک دارد در حالی که تعداد کل تانک‌های برلین به 328 تانک می‌رسد. پیرو همین تجهیزات نظامی باید گفت که ارتش روسیه نزدیک به 24 هزار خودروی زرهی دارد، در صورتی که آلمان تنها 4 هزار خودروی زرهی در اختیار دارد.

برتری‌های روسیه به همین جا ختم نمی‌شود و باید ادامه آن را در تعداد توپخانه‌ها دنبال کرد. 18 هزار توپخانه برای روسیه و تنها 401 توپخانه برای آلمان به نظر اختلافی فاحش می‌رسد. در همین راستا بد نیست بدانید که تعداد توپخانه‌های خودکششی روسیه به 6 هزار عدد می‌رسد، در حالی که آلمانی‌ها فقط 121 عدد از این نوع توپخانه در اختیار دارند.

مقایسه قدرت نظامی آلمان و روسیه

مورد بعدی راکت اندازهای روسیه و آلمان است که باز هم نیروهای تحت امر ولادیمیر پوتین برتری خود را با اختلاف ثابت کرده‌اند. روسیه 4 هزار و 331 راکت انداز دارد و برلین فقط 38 راکت انداز در اختیار ارتش گذاشته است. اگر توجه کنید به لحاظ کمیت تجهیزاتی که در اختیار روسیه قرار دارد بیشتر است، اما از نظر کیفیت باید دید کدام کشور توان بیشتری دارد.

نیروی هوایی روسیه از نظر کمیت قدرت بیشتری نسبت به آلمان دارد. مسکو هم‌اکنون 4 هزار هواپیمای جنگنده در اختیار دارد، حال آن که تعداد هواپیماهای جنگی آلمان به 662 فروند می‌رسد. به لحاظ آماری تعداد جنگنده‌های روسیه دو برابر تعداد جنگنده‌های برلین خواهد بود. هلیکوپترهای روسیه به 2 هزار می‌رسد و آلمان تنها 347 هلیکوپتر دارد.

در نیروی زمینی و هوایی دیدیم که روسیه عملکرد بهتری حداقل از نظر کمیت نسبت به آلمان دارد، اما در خصوص نیروی دریایی اوضاع چطور است؟ ناوهای جنگی روسیه جمعا با هم به 653 عدد می‌رسد، در حالی که آلمانی‌ها تنها 65 ناو جنگی دارند. یک ناو هواپیمابر در اختیار نیروی دریایی روسیه قرار گرفته و آلمان از این امکان نظامی بی‌بهره مانده است.

ارتش روسیه

تعداد زیردریایی‌های روسیه نیز ده برابر زیردریایی‌های آلمان برآورد شده است،‌ یعنی 60 در برابر 6. با این حال در تعداد ناوچه‌ها این آلمان است که عملکرد بهتری از خود نشان داده، زیرا آلمان 12 ناوچه و روسیه 11 ناوچه دارند. در سوی دیگر، تعداد ناوچه‌های سبک روسیه به 80 عدد می‌رسد و آلمانی‌ها فقط 5 عدد ناوچه سبک دارند.

همان‌طور که ملاحظه کردید، ارتش روسیه از هر نظر و در هر زمینه نسبت به آلمان برتری دارد. نکته مهمی که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، کیفیت سلاح‌هایی است که طرفین دارند. سلاح‌های روسی ساختار و روش ساخت مخصوصی دارند، حال آن که اغلب تجهیزات نظامی آلمان، غربی-آمریکایی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. روسیه اگه ده برابر اینم تسلیحات داشته باشه بازم هیچ عددی نیست
    اوکراین با کمتر از بیست عدد هیمارس و بدون نیروی هوایی و جنگنده و بدون تانکهای مدرن غربی تونست ارتش پوشالی روسیه رو متوقف کنه
    فقط کافیه لهستان وارد جنگ بشه تا در کمتر از چند ماه در کرملین سرود لهستانی بخونن

    • !!!!!! رقم کذبت به درد سطل آشغال میخوره
      40 تا کشور مقابل روسیه جبهه گرفتند
      پس حتماً تا الان بیشتر از 300 میلیارد دلار چیپس و پفک برای جنگ اوکراين فرستادند
      جاولین ها و موشک انداز و استینگر و موشک های بالستیک و هزاران تانک و نفربر و جنگنده های ساخت روسیه و شوروی و هزاران پهپاد و ….. که برای کمک به اوکراين فرستادن اسباب بازی بوده؟
      ناتو می‌ترسه حتی یک گلوله سمت خاک روسیه شلیک کنه
      اگر می‌توانستند روسیه را بزنند از ترس جواب روسیه سامانه های موشکی خودشون رو خراب و معیوب تحویل نمی‌دادند بگذریم
      تو اصلاً میدونی بمب اتم چیه؟ روسیه اولین قدرت اتمی جهان هستش قوی ترین بمب های اتم جهان رو هم ساخته مثل تزار و سارمات
      7000 بمب اتم و موشک هسته ای روسیه هم دکوری نیست

    • دقیقا.روسیه هنوز داره از سلاحهای جنگ جهانی استفاده میکنه.عقب مونده ترین ارتش دنیاست.

  2. آقای سام جنگ روسیه با اوکراين در واقع جنگ با تمام اروپاست
    کور که نیستی برو ببین فقط همین هفته چه قدر تسلیحات برای جنگ با روسیه فرستادند

  3. روسیه روی کاغذ فقط قدرت داره همین ، تو جنگ با اکراین قدرت پوشالیشون مشخص شد و تو همین جنگ اکراین هم موندن

    آلمان که تازه قوی تر از اکراین هم هست

    مرگ بر پوتین جنایتکار

    • مرگ بر بایدن جنایتکار
      قدرت پوشالی آمریکا در ویتنام و… یادت رفته

    • اوکراین درواقع حمایت کامل نظامی و سیاسی 30 تا کشور رو داشت
      ولی آلمان چی؟
      آیا همین پیمان روی کاغذ به اسم ناتو می‌تواند بین آمریکا و روسیه جنگ به راه بیندازد؟
      تصور کن بایدن هم این قدر خنگ نیست که بخواد یک جنگ اتمی راه بندازه چون خود آمریکا نابود می‌شود