نمایشگاه CES 2023

نمایشگاه CES 2023؛ چه انتظاری از بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم الکترونیکی جهان داریم؟

با نزدیک شدن به نمایشگاه CES 2023 لاس وگاس، در اینجا از انتظاراتمان نسبت به محصولاتی که در بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم الکترونیکی جهان معرفی می‌شوند، خواهیم گفت.

پس از اینکه دو سال پیاپی به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا نمایشگاه CES به صورت مجازی برگزار شد، این دفعه قرار است لاس وگاس به‌صورت حضوری میزبان تمام علاقه‌مندان به لوازم الکترونیکی باشد. مثل همیشه این رویداد در ماه ژانویه سال جدید میلادی برگزار خواهد شد و میزبان طیف گسترده‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه لوازم الکترونیکی مثل سامسونگ، سونی، ال جی و پاناسونیک است.

البته حتماً نیازی نیست به‌صورت حضوری به این نمایشگاه بروید؛ ما اینجا در گجت نیوز مثل روال هر سال تمام اتفاقات و حواشی این رویداد بزرگ جهانی را تحت پوشش خبری می‌دهیم و شما را از جدیدترین دستاوردهای شرکت‌های حوزه فناوری برای بازار الکترونیک مصرفی مطلع می‌کنیم.

انتظارات از نمایشگاه CES 2023

رویداد CES 2023 از ۱۵ تا ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

هنوز تا زمان برگزاری این رویداد فاصله نزدیک به ۲۰ روزه داریم. در این مقاله به بررسی تمام گمانه‌زنی‌ها در خصوص برندها و محصولات جدیدشان که قرار است در نمایشگاه CES 2023 معرفی شود خواهیم پرداخت.

سامسونگ

سامسونگ در CES 2023

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که پا به لاس وگاس می‌گذارد، کمپانی سامسونگ است. این شرکت مطابق معمول یک کنفرانس مطبوعاتی مستقل را در این نمایشگاه برگزار خواهد کرد. شعار امسال سامسونگ «آرامش بخشیدن به دنیای متصل ما» است که نشان می‌دهد این شرکت در CES امسال بیشتر از تلویزیون‌ها یا لپ‌تاپ‌های جدید خودش، روی لوازم خانگی هوشمند متمرکز است.

البته منظور ما این نیست که هیچ خبری از تلویزیون‌های QD-OLED یا محصولات گلکسی نخواهد بود، اما با توجه به ادعام محصولات SmartThings سامسونگ و استاندارد خانگی هوشمند Matter، این انتظار را به‌وجود آورده تا شاهد رونمایی از محصولات هوشمند خانگی جدیدی از سوی غول کره‌ای باشیم.

سونی

سونی در CES 2023

برنامه سونی برای CES همیشه مثل یک معما بوده است. شما هیچوقت نمی‌توانید حدس بزنید که این شرکت ژاپنی حوزه فناوری یک تلویزیون معمولی را با خودش به CES میاورد یا یک اتومبیل الکترونیکی؟ بنابراین خیلی دشوار است بخواهیم در مورد کنفرانس این شرکت در نمایشگاه CES 2023 گمانه‌زنی کنیم.

ما می‌دانیم که خودرو الکتریکی سونی Vision-S EV با کمی تغییرات یا یک مدل جدید به لاس وگاس خواهد آمد. این را Sony Honda Mobility در یک توییت تأیید کرده است. ولی باید ببینیم که آیا اطلاعات بیشتری از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR 2 یا کنسول تأیید نشده پلی استیشن ۵ اسلیم ارائه می‌شود. ضمناً به احتمال زیاد سونی از نمایشگرهای 4K و 8K متنوعی در این رویداد بزرگ جهانی رونمایی خواهد کرد.

ال جی

ال جی در CES 2023

عملکرد ال جی هم مثل سونی در نمایشگاه CES غیرقابل پیش‌بینی بوده است. این شرکت کره‌ای اغلب در کنار تلویزیون‌های خودش از محصولات عجیب و غریبی رونمایی می‌کند که فراتر از انتظارات ما است. بنابراین بعید است امسال هم برای آن‌ها متفاوت باشد.

به‌طور مثال ما در مورد یک مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچی OLED و همینطور تلویزیون اولد LG C3 شایعاتی را شنیده‌ایم. اما این برند احتمالاً می‌خواهد فناوری‌های نمایشگر انعطاف‌پذیر رزولوشن بالای خودش را در نمایشگاه سی ای اس ۲۰۲۳ به‌نمایش بگذارد که قاعده بازی را عوض خواهد کرد. در بخش لوازم خانگی هم می‌توان انتظار داشت این شرکت از ماشین لباس‌شویی، یخچال فریزر و دیگر وسایل جدیدش رونمایی کند.

هایسنس

هایسنس در CES 2023

هایسنس با کنفرانسی که در سالن LVCC Central Hall با محوریت گیمینگ، متاورس و فناوری‌های صوتی/تصویری برگزار خواهد کرد، دست پر به CES قدم می‌گذارد. این شرکت سال گذشته از تلویزیون‌های خودش با قیمت‌های متنوع رونمایی کرد. برجسته‌ترین مدل آن‌ها L9G TriChroma Laser TV بود. اما در کنار آن از تلویزیون‌های U7H ،U8H و U9H که نخستین تلویزیون‌های هایسنس با بهره‌گیری از فناوری بک لایت mini-LED هستند (و می‌تواند ظرفیت‌های کنتراست تلویزیون را ارتقا دهد) نیز رونمایی شد.

امسال هم انتظار داریم هایسنس تمرکز ویژه‌ای روی نمایشگرها داشته باشد. شاید هم این شرکت از یک یا دو ساندبار جدید رونمایی کند. علاوه بر این محصولات جدید این شرکت که به فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مرتبط هستند را هم می‌توانیم در CES امسال ملاقات کنیم.

اینتل

اینتل در CES 2023

اینتل سال گذشته در CES از مجموعه جدیدی از پردازنده‌های لپ تاپی خودش رونمایی کرد. ما در مورد پردازنده‌های سری H صحبت می‌کنیم که شاهد حضور آن‌ها در زیر قاب بسیاری از بهترین لپ تاپ‌های سال ۲۰۲۲ بودیم. قدرتمندترین عضو این خانواده، پردازنده پرچمدار Intel Core i9-12900HK بود که به ۶ هسته قدرتمند و ۸ هسته کارآمد مجهز بود تا جمعاً ۱۴ هسته و ۲۰ ترد را ارائه کند. اینتل همچنین از این فرصت استفاده کرد و درباره فعالیت خودش در زمینه هوش مصنوعی و برنامه‌هایی مثل اتومبیل‌های خودران صحبت کرد.

این شرکت آمریکایی امسال بار دیگر از نسل جدید پردازنده‌های خودش رونمایی خواهد کرد که شامل پردازنده‌های نسل Raptor Lake می‌شوند. پردازنده‌هایی که قرار است امسال به‌لطف فناوری‌های جدید، با پردازنده‌های Zen 4 شرکت AMD‌ رقابت هیجان‌انگیزی داشته باشند.

AMD

AMD در CES 2023

کمپانی AMD شاید نمایش خیلی بزرگی را در نمایشگاه CES 2023 برگزار نکند، اما در هر صورت پا به این نمایشگاه خواهد گذاشت. ای ام دی هم مثل اینتل در این رویداد جهانی از نسل جدید پردازنده‌های لپ تاپی خودش رونمایی خواهد کرد. سال گذشته هم با پردازنده‌های سری Ryzen 6000 به لاس وگاس آمده بود.

پردازنده‌های جدید این کمپانی که به معماری Zen 4 مجهز هستند شامل خانواده تراشه‌های Ryzen 7000 می‌شوند که بر اساس اطلاعات به بیرون درز کرده، بسیار امیدوارکننده خواهند بود. بنابراین اینتل رقیب خیلی جدی را برای پردازنده‌های خودش در این رویداد خواهد دید.

انویدیا

انویدیا در CES 2023

درست مثل سال گذشته، انویدیا حضور پررنگی در رویداد CES ندارد. این شرکت چیزی در مورد اینکه از چه دستاوردهایی در لاس وگاس رونمایی می‌کند نگفته است. ولی ما انتظار داریم کارت گرافیک RTX 4070 Ti که بر اساس شواهد به‌دست آمده بسیار توانمند هم هست، در CES امسال معرفی شود. کارت گرافیک RTX 4090 که اکتبر امسال معرفی شد بسیار توانمند بود. اکنون از نسخه کمی رده پایین‌تر RTX 4070 Ti با قیمتی اقتصادی‌تر رونمایی می‌کند که همچنان توانمند و البته بسیار ارزشمند است. این شرکت همچنین از کارت‌های گرافیک دیگری هم رونمایی می‌کند، ولی هیچ یک به اندازه RTX 4070 قدرتمند نخواهند بود.

گوشی‌هایی که معرفی خواهند شد

طی سالیان اخیر، از تعداد گوشی‌هایی که در نمایشگاه CES معرفی می‌شوند کاسته شده است. در واقع بسیاری از گوشی‌سازها ترجیح می‌دهند از محصولات جدیدشان در رویدادهای مستقلی که برگزار می‌کنند پرده بردارند. به‌طور مثال به گوشی‌های سری گلکسی S23 نگاه کنید که در رویداد مستقلی در ماه فوریه ۲۰۲۳ معرفی می‌شوند.

گوشی های موبایل در CES 2023

اما امسال رونمایی از گوشی‌های هوشمند در این رویداد دور از ذهن نیست. ریزر با گوشی ریزر اج 5G به‌دنبال آن است تا بهترین گوشی گیمینگ بازار را معرفی کند. این محصول در واقع یک کنسول گیمینگ اندرویدی دستی با پشتیبانی از اینترنت 5G است که ریزر با همکاری ورایزن مشغول توسعه آن است و به احتمال زیاد در نمایشگاه CES 2023 رخ نشان دهد.

تی‌سی‌ال نیز تمایل دارد گوشی‌های اندرویدی مقرون به صرفه جدیدی را در خلال برگزاری این نمایشگاه معرفی کند. و اگر اتفاقات CES 2022 تکرار شود، ما می‌توانیم گوشی‌های جدید نوکیا را هم ملاقات کنیم. ضمن اینکه به احتمل خیلی زیاد سامسونگ هم از نسل جدید گوشی اقتصادی گلکسی S21 FE پرده‌برداری خواهد کرد.

تلویزیون‌هایی که معرفی خواهند شد

برندهای بزرگی مثل ال جی و سونی تصمیم گرفتند تلویزیون‌های جدیدشان را در نمایشگاه CES 2022 رونمایی نکنند. اما سال ۲۰۲۳ قضیه متفاوت است؛ چرا که بار دیگر بزرگان بازار نمایشگرها از جدیدترین دستاوردهای خود پرده‌برداری خواهند کرد.

همیشه در نمایشگاه CES، نمایشگرهای بزرگ‌تر جذابیت و هیجان را به‌همراه دارند، اما امسال ترند بازار بزرگ‌تر کردن نمایشگر نیست، بلکه کیفیت و روشنایی بهتر است.QD-OLED فناوری شگفت‌انگیز جدید سامسونگ است که با تلویزیون S95B در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و سونی هم تلویزیون XR-A95K خودش را با چنین فناوری مشابهی رونمایی کرد. انتظار می‌رود در این رویداد تلویزیون‌های QD-OLED با سایزهای بیشتری نسبت به دو سایز ۵۵ و ۶۵ اینچی فعلی و با اضافه شدن برندهای دیگری معرفی شوند.

تلویزیون ها در سی ای اس ۲۰۲۳

تلویزیون‌هایی با فناوری mini-LED هم وجود دارد که روشنایی صفحه ارتقا یافته‌تر از LED و رنگ‌های مشکی عمیقی به سبک تلویزیون‌های OLED را ارائه می‌کنند. یکی از آن‌ها تلویزیون‌های سری U8H هایسنس هستند که با قیمتی اقتصادی در دوره قبلی این نمایشگاه معرفی شدند.

تلویزیون‌های MicroLED با ابعاد فراتر از ۱۰۰ اینچی نیز توسط سامسونگ و سونی به‌نمایش درخواهند آمد و نمونه‌های اولیه آن‌ها را دیگر برندها هم رونمایی می‌کنند. اما آن‌ها محصولات بسیار گران قیمتی هستند که تا سال‌های سال نباید انتظار کاهش قیمت آن‌ها را داشت.

کامپیوترهایی که معرفی خواهند شد

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، انویدیا یکی از بازیگران بزرگ رویداد CES امسال خواهد بود. این شرکت علاوه بر این که از کارت گرافیک مورد انتظار RTX 4070 Ti رونمایی می‌کند، به اعتقاد بسیاری از نسخه کم توان‌تر 4070 معمولی نیز رونمایی خواهد کرد. قیمت‌گذاری روی این کارت‌های گرافیک بسیار مهم خواهد بود، زیرا انویدیا قیمت‌های سرسام‌آوری را روی کارت‌های گرافیک پرچمدار جدید خودش گذاشته است.

کامپیوترها در سی ای اس ۲۰۲۳

شرکت AMD هم به این نمایشگاه خواهد آمد. لیسا سو، مدیرعامل این کمپانی نطق اصلی خودش را بیان خواهد کرد و سپس از نسل جدید پردازنده‌های Ryzen 7000 رونمایی می‌کند. در برخی دیگر از گزارش‌ها آمده است که اینتل احتمالاً از پردازنده‌های نسل سیزدهمی خودش هم در نمایشگاه CES 2023 رونمایی کند.

پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک به‌کنار، معمولاً سازندگان بزرگی مثل دل، ایسوس و لنوو با لپ تاپ‌های جدیدشان به لاس وگاس می‌آیند. ما کیس‌های کامپیوتر جدید این برندها را هم می‌توانیم ملاقات کنیم.

سیستم‌های صوتی که معرفی خواهند شد

همه نگاه‌ها به یک فرمت موسیقی فیزیکی جدید مبتنی بر وینیل دوخته شده که بیشتر شبیه دیسک ۱۲ اینچی CD است. چیزی که Bob Dylan اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی کرد.

لوازم صوتی در CES 2023

در بخش سیستم‌های صوتی بی‌سیم قابل حمل، کدک‌های های رزولوشن پیشرفته‌تر خواهند شد، اما سخت افزار SoC که روی آن‌ها اجرا می‌شود هم تغییراتی می‌کند. اوپو اخیراً از یک چیپ جدید رونمایی کرده که ادعا می‌کند کیفیت اتصال بی‌سیم بلوتوثی را به قدری بالا می‌برد که عاشقان و شیفتگان موسیقی را هم راضی کند. این چیپ در ایربادهای بی‌سیم به کار خواهد رفت. شاید هم در این رویداد از چند ایرباد بی‌سیم ANC جدید با بهره گیری از این چیپ به صورت نمونه اولیه معرفی شود.

گجت‌های پوشیدنی که معرفی خواهند شد

نام‌های بزرگی در بخش فناوری سلامت CES امسال شنیده خواهد شد، اما در بخش ساعت‌های هوشمند این اسمارت واچ‌های هیبریدی هستند که سرتیتر خبرها هستند. ساعت‌های هوشمندی که شبیه ساعت‌های آنالوگ معمولی با کنترل فیزیکی هستند. سال گذشته گارمین از ساعت‌های هیبریدی سری Vivomove خودش رونمایی کرد که با استقبال خوبی مواجه شدند. انتظار می‌رود گارمین  در نمایشگاه سال آینده با همکاری ساعت‌ساز مشهور ژاپنی، سیتیزن از نسل جدید ساعت‌های هیبریدی خود رونمایی کند.

گجت های پوشیدنی هوشمند در CES 2023

مردم از نگاه کردن به یک نمایشگر دیگر شبیه به گوشی خود اینبار روی مچ دستشان خسته شده‌اند و به همین خاطر ساعت‌های هوشمند هویت مستقلی از موبایل ندارند. CES فضای خوبی است که شرکت‌ها در آن با ساعت‌های هوشمند هیبرید خود چیز متفاوتی را به نمایش بگذارند.

کمپانی فیلیپس در بخش‌های دیگر گجت‌های پوشیدنی این مراسم حضور خواهد داشت که انتظار می‌رود در آن از مسواک‌های برقی و خمیردندان برقی جدیدش رونمایی کند. یا شرکت Renpho به عنوان برند مادر Joicom با جدیدترین نسل ترازو هوشمند، ماساژور گان و یک دوچرخه که توسط هوش مصنوعی رانده می‌شود پا به لاس وگاس بگذارد.

لوازم خانگی هوشمندی که معرفی خواهند شد

اتصال بیشتر، ارتباط بیشتر. خانه‌های ما امسال به لطف استاندارد جدید Matter، هوشمندتر از گذشته خواهند شد. امسال شرکت‌های سازنده لوازم خانگی هوشمند با محصولات جدیدی وارد CES می‌شوند که همگی با استاندارد Matter سازگاری کاملی دارند. محصولاتی که می‌توانند نورپردازی منزل شما را به بهترین شکل اتوماسیون کنند و به جای نصب چندین اپلیکیشن، تنها با نصب یک برنامه Matter بتوانید تمام گجت‌های هوشمند خانگی را کنترل کنید و به آن‌ها اجازه دهید با یکدیگر در ارتباط باشند.

لوازم خانگی هوشمند در CES 2023

ربات‌های جاروبرقی هوشمندتری با عملکرد توانمندتر معرفی خواهند شد که رویای تمیزکاری خودکار خانه را می‌توانند تحقق ببخشند. به جز این محصولاتی هم برای افزایش امنیت خانه شما مثل دوربین‌های امنیتی خانگی، زنگ درب تصویری و قفل‌های هوشمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی معرفی خواهند شد که شما را از هر حرکت مشکوکی در بیرون و خارج از منزلتان مطلع می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*