ریختن آب روی لپ تاپ

چه کنیم اگر آب روی لپ تاپ ما ریخت؟

اتفاق ساده‌ و غیرمنتظره‌ای همچون ریختن آب روی لپ تاپ، می‌تواند منجر به‌سوختن مدارهای الکترونیکی آن شود. اما با آگاهی از نکات ذکر شده در ادامه مطلب، می‌توان از خراب شدن لپ تاپ جلوگیری کرد.

ریختن آب روی لپ تاپ یکی‌از پیشامدهای خطرناک و دلهره‌آوریست که اگر به موقع برای رفع آن چاره‌ای نیابید، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سیستم شما وارد خواهد شد. علاوه‌بر آب، ریختن سایر مایعات همانند نوشابه، قهوه، الکل و چای نیز می‌تواند خطرآفرین باشد.

اما نگران نباشید! اقداماتی وجود دارد که با پیروی از آنها می‌توانید لپ تاپ خود را نجات دهید. برای اینکه بهترین نتیجه حاصل شود، شما باید بسیار سریع عمل کنید. اما توجه داشته باشید که عجولانه و بدون فکر کار کردن، می‌تواند آسیب بیشتری به لپ‌ تاپ شما وارد کند. بنابراین حتما خونسردی خود را حفظ کرده و با انجام مراحل زیر از سلامت لپ تاپ خود اطمینان حاصل کنید.

بعد از آبخوردگی لپ تاپ چه باید کرد؟

به‌سرعت آسیب را ارزیابی کنید

ریختن آب روی لپ تاپ

اگر مقدار کمی آب روی لپ‌ تاپ شما ریخته شده و میزان رطوبت اندک است، سریعا دست به‌کار شوید و با پارچه‌ رطوبت را جذب کنید. اما اگر مقدار آب ریخته شده روی لپ‌ تاپ تا‌حدی زیاد است که به‌ سیم شارژر و پریز برق رسیده، باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا در این صورت علاوه‌بر به‌خطر افتادن ایمنی لپ تاپ، ایمنی خودتان نیز ممکن است به‌خطر بیفتد. خطر برق گرفتگی در این شرایط یک احتمال واقعی است.

در این وضعیت، قبل از اینکه به‌چیزی دست بزنید، باید برق پریز را مستقیماً از کلید اصلی قطع کنید. توجه کنید که هرگونه اقدام برای نجات لپ تاپ در این شرایط، می‌تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به خودتان ‌شود.

موضوع دیگری که قبل از نجات لپ تاپ باید به‌آن توجه کنید، این است که آیا آب روی لپ تاپ خود ریخته‌اید یا مایعی دیگر. بااینکه ریختن آب روی لپ تاپ شوخی نیست، اما ریختن مایعی شیرین یا اسیدی قطعا آسیب‌های بدتری را به‌سیستم وارد خواهد کرد.

مایعاتی مانند قهوه، نوشابه یا لیموناد رسانای بهتری برای جریان برق هستند و می‌توانند آسیب و خوردگی بیشتری به لپ تاپ شما وارد کنند. ذرات قند موجود در چنین مایعاتی حتی با سر و ته کردن لپ تاپ و خارج شدن مایعات از آن، همچنان روی بورد اصلی می‌مانند و کارهای بیشتری برای پاکسازی آنها باید انجام شود.

لپ تاپ خود را خاموش کنید

ریختن آب روی لپ تاپ

پس از ریختن آب روی لپ تاپ، چه تصمیم بگیرید آن را پیش یک متخصص حرفه‌ای ببرید و چه به‌تنهایی مشکل را رفع کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که در صورت روشن بودن سیستم، آن را خاموش کنید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، اگر لپ تاپ شما به‌پریز وصل است و آب در نزدیکی آن وجود دارد، هوشمندانه‌ترین راه قطع مستقیم برق ازطریق مدار اصلی است. هنگامی که جریان برق از پریز به‌‌لپ تاپ قطع شد، می‌توانید با خیال راحت لپ تاپ خود را خاموش کنید.

در شرایط عادی شما سیستم خود را از منوی استارت خاموش می‌کنید، اما در این وضعیت بهتر است دکمه پاور لپ تاپ را تا زمانی که تمام چراغ‌ها خاموش شده یا صفحه نمایش سیاه شود، نگه‌دارید. معمولاً حدود پنج ثانیه طول می‌کشد تا لپ تاپ شما به‌طور کامل خاموش شود.

توجه داشته باشید که هر چه بیشتر لپ تاپ را روشن نگه‌دارید، احتمال وارد شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به قطعات داخلی سیستم افزایش می‌یابد.

نکته: سیستم خود را به‌هیچ عنوان روشن نکنید! بعد از ریختن آب روی لپ تاپ، اگر با روشن کردن لپ تاپ می‌خواهید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید، در صورت خاموش بودن به هیچ‌وجه آن را روشن نکنید. زیرا ما هنوز مطمئن نیستیم که لپ تاپ به‌صورت کامل خشک شده است یا نه و این اقدام می‌تواند باعث نابودی سیستم شما شود.

هر وسیله جانبی متصل را جدا کنید

ریختن آب روی لپ تاپ

پس از ریختن آب روی لپ تاپ، هر چیزی که می‌تواند کوچکترین جریان برقی را تولید کند، یک خطر محسوب می‌شود؛ هم برای شما و هم برای اجزای داخلی لپ‌تاپ. این شامل هر دستگاه جانبی است که از طریق یک درگاه USB به‌سیستم وصل می‌شود، مانند ماوس یا صفحه کلید سیمی، هدفون یا هندزفری، فلش مموری، دیسک‌های DVD.، کابل شارژ و غیره.

باتری و سایر قطعات کلیدی را خارج کنید

ریختن آب روی لپ تاپ

جدا کردن قطعات یکی‌از مهم‌ترین اقدامات بعد از ریختن آب روی لپ تاپ خاموش یا روشن محسوب می‌شود. جدا کردن اجزائی مثل باتری، کار ساده‌ای است و از آنجایی که نباید هیچ جریان الکتریکی فعالی وجود داشته باشد، شما باید هر‌چه سریعتر منبع تغذیه لپ‌تاپ را جدا کنید.

بسته به مدل سیستم شما، دو راه برای جدا کردن باتری لپ تاپ وجود دارد. هر دو روش مستلزم آن هستند که لپ تاپ خود را به‌سمت پشت برگردانید.

باتری لپ تاپ‌ها معمولا با فشردن یک کلید کوچک یا حرکت دادن یک ضامن در بخش پشتی، جدا می‌شوند. برخی از شرکت‌ها اما پا فراتر گذاشته و از باتری‌های غیرقابل جابجایی در طراحی دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند که جداسازی آن‌ها برای افراد عادی بدون کمک حرفه‌ای مشکل است. در این مواقع برای خارج کردن باتری باید به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

ریختن آب روی لپ تاپ

در صورت ریختن حجم زیادی از مایعات روی سیستم، شما می‌توانید درایو ذخیره‌سازی، پردازنده و رم لپ‌تاپ خود را نیز جدا کنید. گفتنی است که جداسازی و مونتاژ مجدد لپ تاپ کار آسانی نیست. بنابراین تنها درصورتی دست به‌این اقدام بزنید که اطمینان دارید عدم جداسازی این قطعات به آنها آسیب وارد می‌کند.

بیرون آوردن اجزای کلیدی لپ تاپ به آنها اجازه می‌دهد تا به طور جداگانه خشک شوند و در صورت خیس شدن احتمال آسیب دائمی آنها را کاهش می‌دهد.

لپ‌تاپ خود را برگردانید تا آب تخلیه شود

ریختن آب روی لپ تاپ

ایجاد یک شکل V وارونه با لپ‌تاپ بهترین راه برای تخلیه هر مایعی است. شما نیروی جاذبه را با سر و ته کردن لپ تاپ خود به کار انداخته و مایعات را به سمت پایین هدایت می‌کنید تا تخلیه شود.

برای انجام این کار، لپ تاپ خود را به‌حالت عادی باز کنید، به‌طوری که صفحه نمایش با صفحه کلید زاویه‌ای تقریبا 90 درجه ایجاد کند. سپس آن را برگردانید و از لبه‌های لپ تاپ خود برای ایستادن آن استفاده کنید.

هرگونه رطوبت را از لپ تاپ خود پاک کنید

ریختن آب روی لپ تاپ

در حالی که لپ تاپ شما به‌صورت V شکل برگردانده شده، زمان آن رسیده که هر رطوبتی که قابل مشاهده است را پاک کنید. اگر آب روی لپ تاپ شما ریخته شده – نه مایع اسیدی دیگر – این فرآیند بسیار ساده است و با استفاده‌از یک پارچه جاذب می‌توانید گوشه‌ها و دریچه‌های لپ تاپ خود را خشک کنید.

اگر چیزی چسبناکتر و خورنده‌تر از آب ریخته‌اید، کار کمی سخت‌ خواهد شد. برای حذف قند باقی مانده‌ از قهوه، نوشابه، چای یا هر نوشیدنی شیرین دیگر، به‌مقداری الکل ایزوپروپیل نیاز دارید.

هرگز نباید این الکل را مستقیماً روی لپ تاپ خود بریزید یا اسپری کنید. درعوض، پنبه یا پارچه جاذب خود را به آرامی در الکل آغشته کرده و قبل از اینکه لپ تاپ خود را با آن لمس کنید، مقدار اضافی آن را روی حوله بکشید.

ایزوپروپیل الکل قادر است هر نوع باقیمانده مایعات را از بین ببرد و پس‌از پاکسازی چیزی جز یک سطح تمیز باقی نمی‌گذارد. توجه داشته باشید که هرگز از سشوار، بخاری یا نور خورشید برای تسریع روند خشک شدن یا آسان کردن کار خود استفاده نکنید. این گرمای اضافی می‌تواند حتی بیشتر از ریختن مایعات به لپ تاپ شما آسیب برساند.

اجازه دهید لپ تاپ یک تا دو روز در هوای آزاد خشک شود

ریختن آب روی لپ تاپ

برای اطمینان از خشک شدن کامل لپ تاپ، شما باید حداقل 4 تا 6 ساعت صبر کرده و سپس اقدام به روشن کردن سیستم خود کنید. اما ترجیحاً و در صورت امکان اجازه دهید دستگاه بین 24 تا 48 ساعت در هوای آزاد قرار گیرد.

حتی اگر به نظر برسد که همه چیز پس‌از چند ساعت خشک شده، قطعات لپ تاپ ممکن است مقداری رطوبت را درون خود نگه داشته باشند. بنابراین اگر کار مهمی با لپ تاپ خود ندارید، بهتر است یک تا دو روز به آن وقت بدهید تا به‌خوبی خشک شود.

نکته: علیرغم توصیه‌هایی که تاکنون شنیده‌اید، در صورت ریختن آب روی لپ تاپ هرگز آن را در برنج قرار ندهید. گرد و غبار و دانه‌های ریز برنج می‌توانند وارد دریچه‌های لپ تاپ شما شوند و آسیب بیشتری را به‌سیستم وارد کنند. اگر باید لپ تاپ خود را هرچه سریعتر خشک کنید، از یک فن ساده هوا آنهم با فاصله دور استفاده کنید تا به‌روند خشک‌سازی کمک کند.

درصورت وجود هرگونه مشکل، با یک فرد متخصص مشورت کنید

ریختن آب روی لپ تاپ

ریختن آب روی لپ تاپ یک مشکل جدی است و گاهی اوقات آسیب به اندازه‌ای زیاد خواهد بود که شما مجبور به‌کمک گرفتن‌از یک حرفه‌ای می‌شوید. بنابرلین اگر در هر نقطه از فرآیند تمیز کردن و خشک کردن احساس مشکل کردید، از یک متخصص کمک بگیرید.

برای این‌منظور شما می‌توانید به نزدیک‌ترین مغازه تعمیرات وسایل الکترونیک محل زندگی خود مراجعه کنید. از طرف دیگر شما با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید شماره تماس چندین مشاور در این حوزه را یافته و از آنها مشورت بگیرید.

ریختن آب روی لپ تاپ

در صورت روشن نشدن لپ تاپ پس‌از انجام مراحل ذکر شده، افراد متخصص ممکن است چند ترفند برای نجات لپ تاپ شما پیشنهاد داده یا اینکه به‌طور قطعی بگویند که دیگر امیدی نیست و زمان تعویض لپ تاپ شما فرا رسیده است.

پیشگیری بهتر از درمان است!

حتی اگر سیستم شما از فاجعه‌ی ریختن آب روی آن جان سالم به‌در ببرد، ممکن است در آینده آسیب‌های وارده از این حادثه سبب کاهش عمر باتری و سایر قطعات کلیدی لپ تاپ شود. بنابراین یک روش معقول برای متوقف کردن تمام این مشکلات، جلوگیری‌از وقوع حادثه است.

ریختن آب روی لپ تاپ

رعایت نکات ساده‌ای همچون دور نگه‌داشتن نوشیدنی‌ها از لپ‌تاپ یا قرار دادن لپ‌تاپ روی زمین می‌تواند از این تجربه وحشتناک جلوگیری کند. علاوه‌براین شما می‌توانید چند محصول برای محافظت از لپ‌تاپ خود در برابر نشت احتمالی خریداری کنید.

روکش‌ صفحه کلید ضد آب نمونه‌ای از محصولات کاربردی برای جلوگیری از آسیب است. همچنین زمانی که از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را در یک کیف ضدآب نگهداری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*