تصادف زنجیره ای تسلا مدل 3 در پل سانفرانسیسکو

تماشا کنید: رفتار احمقانه راننده خودکار تسلا، و تصادف زنجیره ای که 9 نفر را به بیمارستان فرستاد

سیستم دستیار راننده خودکار تسلا در حرکتی غیر منتظره و خطرناک، باعث ایجاد یک تصادف زنجیره‌ای شد و 9 نفر را به بیمارستان فرستاد. اما علت تصادف سامانه اتوپایلوت Tesla چیست؟

سیستم رانندگی تمام خودکار جدید تسلا دقیقا همان چیزی است که این روزها، فکر و ذهن ایلان ماسک را درگیر کرده. از تقلب‌های گسترده کاربران برای اینکه سیستم اتوپایلوت ایلان ماسک را گول بزنند تا دادگاه‌های پی در پی فدرال، همگی باعث شده‌اند تا اسم سیستم دستیار راننده خودکار تسلا به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شود. اما این سامانه در جدیدترین شاهکار خود، یک تصادف زنجیره‌ای با 9 مصدوم از جمله دو کودک را روی دست ایلان ماسک گذاشت. در ادامه با ویدیو عجیب این تصادف همراه خواهیم بود و سپس به سراغ دلایل احتمالی آن می‌رویم.

تصادف زنجیره‌ای تسلا مدل 3 به علت خطا در سیستم دستیار رانندگی خودکار

این حادثه در پل سانفرانسیسکو رخ داده است که در طی آن، 8 خودرو به صورت زنجیره‌ای باهم تصادف کردند و نهایتا 9 نفر راهی بیمارستان شدند. این در حالی است که ایلان ماسک در آبان ماه امسال، سیستم فول اتوپایلوت تسلا را در آمریکا شمالی فعال کرده است و کاربران تسلا با دریافت این آپدیت و پرداخت حق اشتراک ماهیانه آن‌‌، می‌توانند سطح جدیدی از رانندگی خودکار را تجربه کنند. اما این به معنی رها کردن خودرو است و ایجاد یک تصادف زنجیره‌ای است؟

راننده‌ خودرویی که به عنوان مقصر اصلی در تصادف زنجیره‌ای با سیستم رانندگی خودکار تسلا شناخته می‌شود، داستان حادثه را اینطور بیان می‌کند:

سیستم رانندگی تمام خودکار تسلا در حال تعویض لاین بود و درست در لحظه‌ای که راهنما فعال شد، ناگهان یک ترمز شدید را تجربه کردم و پس از آن، دیگر متوجه نشدم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است!

حال وقت آن است که به سراغ حقیقت ماجرا برویم. اداره NHTSA در آمریکا که به نوعی نقش «اداره راهنمایی و رانندگی» را دارد، در جدیدترین گزارش خود عنوان کرده است که «سیستم رانندگی خودکار تسلا» از اواسط سال 2021 میلادی تا اینجای کار، تقریبا در 273 تصادف نقش داشته و به نوعی مقصر شناخته شده است. البته نقش سیستم رانندگی اتوپایلوت تسلا در بسیاری از این حوادث، فوق العاده کم رنگ بوده، اما برای مثال اگر از سال 2016 به سیستم رانندگی خودکار و نیمه خودکار ایلان ماسک نگاه کنیم، این سامانه به طور مستقیم در فوت 19 انسان نقش داشته است.

به همین خاطر است که بسیاری از خودروسازان، راجع به استفاده از عبارت «سیستم رانندگی تمام خودکار» نظر متفاوتی دارند و حتی خیلی از آن‌ها، این عبارت را از روی محصولات خود حذف کرده‌اند؛ چرا که همیشه به حضور انسان در پشت فرمان نیاز است!

تقلب خطرناک کاربران در استفاده از سامانه رانندگی تمام خودکار تسلا

برخورد شدید Tesla Model 3 به علت نقص احتمالی سیستم رانندگی خودکار

زمانی که سیستم رانندگی تمام خودکار تسلا فعال است، راننده باید به صورت مداوم و هر چند دقیقه یک بار، هوشیاری و حضور خود در خودرو را به این سیستم ثابت کند. این کار معمولا با ضربه زدن به فرمان یا تکان دادن آن و حتی صحبت کردن قابل انجام است. راننده با انجام این کار، به سیستم رانندگی تمام خودکار Tesla ثابت می‌کند که کنترل ماشین را در دست دارد.

تصادف زنجیره ای تسلا مدل 3 در پل سانفرانسیسکو

حال برخی از کاربران ترجیح می‌دهند تا در زمان رانندگی، بخوابند و تمام وظایف را به سامانه فول اتوپایلوت تسلا واگذار کنند. حالا با تکان دادن زانو یا پخش صدای جعلی، می‌توانند این سیستم را گول بزنند. همچنین اخیرا یک گجت جدید برای تکان دادن فرمان ماشین‌های تسلا اختراع شده است که کار را هزار برابر ساده می‌کند. زمانی که سیستم رانندگی تما خودکار تسلا 5 اخطار بی توجهی از سمت راننده را دریافت کند، به طور اتوماتیک خاموش می‌شود و خودرو را به لاین چپ جاده منتقل می‌کند؛ چرا که احتمالا حال راننده بد یا حتی بی هوش شده است. پلیس آمریکا هنوز علت این حادثه را بیان نکرده است اما بسیاری از کارشناسان تصادف با بررسی این حادثه و حوادث مشابه که راننده در آن‌ها، اخطار سیستم تسلا را پشت گوش انداخته است، حدس می‌زنند که این تصادف هم به علت مشابه‌ای رخ داده باشد!

البته رانندگانی که از این حقه‌ها استفاده کنند و پلیس مچ آن‌ها را بگیرد، از داشتن سیستم رانندگی خودکار تسلا منع خواهند شد. به همین خاطر است که گفته می‌شود احتمالا گجت‌ها و حقه‌های گول زدن تسلا، در تصادف زنجیره‌ای تسلا مدل 3 نقش داشته و شاید سیستم رانندگی تمام خودکار ایلان ماسک، نقش زیادی نداشته باشد.