ماشین برقی شیائومی

ماشین برقی شیائومی EV به دل برف و بوران می‌زد + ویدیو

ماشین برقی شیائومی EV در آخرین روزهای تست خود قرار دارد و اکنون به دل جاده‌های برفی زده است. در این ویدیو عملکرد Xiaomi EV 2024 را ببینید.

خودروهای برقی معمولا در چند مرحله مختلف، تست و آزمایش می‌شوند. از تست‌های فنی و آزمون‌های تصادف که عبور کنیم، به آزمایش رانندگی در زمستان می‌رسیم که تقریبا غول مرحله آخر به حساب می‌آید. خودرو تمام الکتریکی شیائومی دقیقا در همین مرحله قرار دارد. پس با یک ویدیو جذاب از عملکرد «سیستم رانندگی خودکار» در ماشین برقی شیائومی به سراغ ادامه کار می‌رویم.

ویدیویی از عملکرد ماشین برقی شیائومی در برف

مدیرعامل شیائومی یعنی لی جون در یک اقدام نمایشی، شخصا خودش پشت فرمان ماشین برقی شیائومی نشست تا تست‌ زمستانی این خودرو EV را انجام دهد. در این تست‌ها شاهد حضور دو نسخه از خودرو الکتریکی شیائومی بودیم که احتمالا یکی از ‌آن‌ها مدل FWD یا به اصطلاح دیفرانسیل جلو است و دیگری احتمالا به مدل AWD یا تمام چرخ محرک مربوط شود.

مشخصات فنی ماشین برقی شیائومی EV مدونا و لمانز

خودرو الکتریکی Xiaomi EV

تصویر شکار شده از اولین خودرو الکتریکی شیائومی در پارک فناوری Xiaomi

اکثر خودروهای جهان در مرحله تست با کد شناخته می‌شوند و مدونا، کد اولین خودرو الکتریکی شیائومی است. لمانز هم به دومین ماشین برقی شیائومی اشاره دارد که احتمالا تا اواسط سال 2025، هیچ خبری از آن نخواهیم شنید.

در تمام تصاویری که از تست زمستانی ماشین‌ Xiaomi EV منتشر شده است، به وضوح می‌توانید سنسور لیدار را پیدا کنید. سنسور لیدار در کنار سنسورهای موج میلی متری، اولترا سونیک و دوربین‌های نظارتی، می‌تواند تمام نقاط مسیر را اسکن کند و یک نقشه سه بعدی را به پردازنده خودرو تحویل دهد. حدس می‌زنیم که خودرو الکتریکی شیائومی هم به مانند اکثر رقیبان خود، از پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8295 بهره‌مند باشد و انویدیا Orin X هم کار پردازش تصویر را بر عهده خواهد گرفت.

به احتمال خیلی زیاد، نسخه FWD با یک موتور الکتریکی به توان 250 اسب بخار مجهز خواهد بود و از معماری برق 400 ولت DC بهره خواهد برد. اما ماشین‌ Xiaomi EV در نسخه AWD احتمالا به دو موتور الکتریکی با توان 350 تا 400 اسب بخار مجهز خواهد بود و بر روی معماری 800 ولت DC ساخته خواهد شد. یعنی این نسخه با شارژرهای اولترا فست DC هم هماهنگ است و می‌تواند در یک چشم بر هم زدن، آماده حرکت شود.

تست‌های زمستانی علاوه بر اطمینان از عملکرد و پایداری سیستم حرکتی در برف و جاده‌های لغزنده، بیشتر بر روی پایداری باتری‌ها تمرکز می‌کنند. کارایی باتری‌های خودروهای برقی در روزهای سرد زمستانی، به شدت افت می‌کند و دمای ایده‌ آل آن‌‌ها دقیقا 21.5 درجه سانتی گراد است. همچنین حدس می‌زنیم که ظرفیت باتری‌های ماشین برقی شیائومی (بسته به تریم انتخابی) بین 60 تا 80 کیلو وات ساعت باشد که در هر بار شارژ شدن، تقریبا 700 کیلومتر دوام می‌آورند.

اکنون می‌دانیم که باتری‌های ماشین های برقی شیائومی از نوع «بلید باتری بی وای دی» و «کولین CATL» خواهند بود و به لطف شارژهای اولترا فست DC می‌توانند در کمتر از 15 دقیقه، از 0 تا 80 درصد شارژ شوند.

قیمت خودرو الکتریکی شیائومی و تاریخ ورود به بازار

ماشین برقی شیائومی

تصاویر شکار شده از خودرو الکتریکی شیائومی در خیابان‌های چین

طبق شایعات، قیمت ماشین برقی شیائومی EV احتمالا در بازه قیمتی 38.5 تا 51.6 هزار دلاری خواهد بود. همچنین گفته می‌شود احتمالا در اواسط سال 2023 میلادی یعنی تیر ماه 1402 برای اولین بار و به صورت رسمی، معرفی شود و اولین نسخه از خودرو الکتریکی شیائومی احتمالا در سال اوایل 2024 (دی ماه 1402) راهی خیابان‌های چین خواهد شد.