شاسی بلند تمام الکتریکی نیسان آریزون کانسپت

کانسپت نیسان آریزون معرفی شد؛ شاسی بلند برقی آینده‌گرایانه برای چینی‌ها

نیسان از کانسپت شاسی بلند برقی نیسان آریزون رونمایی کرد. خودرو مفهومی الکتریکی Arizon دارای طراحی آینده‌گرایانه با فناوری‌های پیشرفته است.

نیسان به‌تازگی طی نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 از خودرو مفهومی Arizon پرده برداشت. شاسی بلند تمام الکتریکی آریزون جدیدترین کانسپتی است که نیسان معرفی کرده است. این شاسی بلند با طراحی آینده‌گرایانه را می‌توان چشم‌اندازی از برنامه‌های آینده این خودروساز ژاپنی در حوزه محصولات برقی بر شمرد.

معرفی شاسی بلند تمام الکتریکی نیسان آریزون کانسپت

نمای جلو شاسی بلند تمام الکتریکی نیسان آریزون کانسپت

شرکت نیسان در نمایشگاه خودرو شانگهای 2023 دو خودرو مفهومی برقی را به‌نمایش گذاشت. یکی از آن‌ها خودرو اسپرت کانورتیبل مکس اوت بود که پیش‌تر طی رویداد Nissan Futures از آن رونمایی شده بود؛ خودرویی با طراحی چشمگیر که یادآور وسیله حمل و نقل شخصیت‌های آثار علمی‌تخیلی بود. گذشته از این محصول اسپرت، نیسان خودرو کانسپت کاملاً جدیدی با نام آریزون را نمایش داد. بنا به گفته این شرکت ژاپنی، این شاسی بلند برقی «همراهی چندمنظوره» برای رانندگان چینی است که «تجربه جدید هیجان‌انگیزی» را با خود به‌دنبال می‌آورد.

نمای جلو شاسی بلند تمام الکتریکی نیسان آریزون کانسپت

نیسان خودرو کانسپت آریزون را بر پایه پلتفرم جدیدی با نام CMF-EV مختص به اتومبیل‌های الکتریکی توسعه داده است. این پلتفرم که نقش زیربنای مجموعه‌ای از خودروهای برقی را خواهد داشت، امکان ساخت خودرو با مرکز ثقل پایین و کابین جادار، بدون ستون و روباز را فراهم می‌کند. خودروهایی که مبتنی بر این پلتفرم ساخته می‌شوند، از کابینی با انواع امکانات پیشرفته برخوردار خواهند بود. نورپردازی محیطی قابل تنظیم و سقف شیشه‌ای با قابلیت کاهش خودکار شدت نور برخی از این امکانات پیشرفته‌اند.

نمای عقب شاسی بلند تمام الکتریکی نیسان آریزون کانسپت

در طراحی خودرو مفهومی Arizon نیسان راننده در مرکز توجه قرار داشته است. یک دستیار شخصی مجازی به‌نام Eporo هم وظیفه ارائه اطلاعات دقیق به رانده را بر عهده دارد و ضمن این، با سرنشینان داخل این اس یو وی تعامل برقرار می‌کند. به‌ادعای نیسان، این خودرو برقی برای آن دسته از رانندگان چینی طراحی و ساخته شده است که به‌دنبال تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده با ادغام هرچه عمیق‌تر فناوری‌های پیشرفته با فضای داخلی‌اند.

اس یو وی Arizon، بخشی از برنامه‌های آینده نیسان

فضای داخلی شاسی بلند تمام الکتریکی نیسان Arizon

همان‌طور که ذکر شد، کانسپت آریزون بخشی از برنامه ویژه نیسان برای الکتریکی‌سازی تا سال 2030 است. نیسان هدف از این دارد که تا سال 2030 با عرضه چندین خودرو برقی، به فروش 55 درصدی محصولات الکتریکی دست پیدا کند. این خودروساز ژاپنی یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه الکتریکی‌سازی در یک دهه گذشته بود و لیف را به‌عنوان اولین خودرو الکتریکی تولید انبوه خود روانه بازار کرد. این هاچ بک کامکپت با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و حتی در سال 2018 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تمام برقی در اروپا نام گرفت.

با وجود این، رفته‌رفته بازار خودروهای برقی را ساخته‌های متنوع شرکت‌هایی نظیر تسلا، فولکس واگن، هیوندای، فورد و جنرال موتورز فرا گرفت. نیسان پس از لیف، بالاخره در سال 2020 از کراس اوور تمام برقی آریا به‌عنوان دومین خودرو برقی تولید انبوه خود رونمایی کرد. عرضه این خودرو چندین بار به تعویق افتاد، ولی در آخر آریا تحت مدل 2023 به بازار راه پیدا کرد. قدرت 390 اسب بخار، شعاع حرکتی 400 تا 480 کیلومتری و قیمت پایه 43 هزار دلاری مشخصه‌های اصلی Ariya در نظر گرفته می‌شوند. حالا آریزون نیسان جدیدترین محصول الکتریکی نیسان در قالب یک خودرو مفهومی یا کانسپت است.