قارچ پلاستیک‌ خوار

قارچ پلاستیک‌ خوار زمین را نجات می‌دهد

هر روز حجم زیادی زباله پلاستیکی وارد طبیعت می‌شود که می‌توانند محیط‌زیست را در درازمدت به‌نابودی بکشانند. حذف پلاستیک از زندگی انسانی کار آسانی نیست. بنابراین راه نجات در قارچ پلاستیک‌ خوار است.

کره زمین در وضعیت اسفناکی قرار دارد. پلاستیک نقش گسترده‌‌ای در زندگی انسان‌ها پیدا کرده است. از ظروف ساده گرفته تا تجهیزات گران‌قیمت و پیشرفته همگی میزانی پلاستیک در خود دارند. به‌همین خاطر جایگزینی پلاستیک با ماده‌ای دیگر در آینده‌ نزدیک به‌هیچ‌وجه ممکن نیست. این مسئله زمانی بیشتر جلوه می‌کند که بدانید طبیعت برای تجزیه پلاستیک (با توجه به‌ساختار و ترکیبات آن) به ۲۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز دارد.

سرعت خیره‌کننده قارچ پلاستیک خوار دانشمندان را امیدوار کرده است

قارچ پلاستیک‌ خوار / زباله

با وضعیت کنونی تنها را‌ه حفظ محیطزیست و در مرحله بعدی کره زمین برای آیندگان یافتن راهی برای تجزیه پلاستیک است. خوشبختانه دانشمندان دانشگاه سیدنی توانسته‌اند به‌راه‌حل این مشکل دست یابند. آنها در آزمایش‌های خود از ۲ نوع قارچ به‌نام‌های Aspergillus terreus و Engyodontium album که به‌وفور در خاک و گیاهان یافت می‌شوند، استفاده کردند.

بررسي‌ها نشان دادند که این دو قارچ پلاستیک‌ خوار می‌توانند در تنها ۱۴۰ روز پلاستیک را به‌طور کامل تجزیه کنند. زمانی که نسبت به حالت عادی فو‌ق‌العاده سریع‌ به‌نظر می‌رسد و در واقع سریع‌ترین نرخ تجزیه پلاستیک در جهان است. در سال ۲۰۲۲ بود که گزارش نگران‌کننده‌‌ای از Greenpeace منتشر شد. در این گزارش گفته‌شده بود که بخش زیادی از پلاستیک‌های بازیافتی در آمریکا در نهایت به محل‌های دفن زباله در خاک یا اقیانوس‌ها می‌رسند. جایی که می‌توانند مواد خطرناکی را وارد هوا کنند.

قارچ پلاستیک‌ خوار

در واقع تنها ۵ درصد از پلاستیک‌هایی که سالیانه بازیافت می‌شوند، به‌شکل محصولات جدید در می‌آیند. این در حالیست که بررسی‌ها از افزایش سه‌برابری تولید پلاستیک تا سال ۲۰۵۰ حکایت دارند. در آینده پلاستیک بیشتری تولید خواهد شد و میزان بسیار کمی از آنها امکان بازیافت دارند. اینجاست که قارچ پلاستیک‌ خوار به‌عنوان یک راه‌حل بسیار مهم جلوه مي‌کند.

البته توجه داشته باشید که مسئله نبود اراده کافی برای بازیافت پلاستیک نیست، بلکه اینکار با چالش‌های متعددی روبرو است. به‌عنوان مثال پلاستیک‌ها معمولا با مواد غذایی یا دیگر موارد آلوده شده‌اند. آمریکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۹۲.۴ میلیون تن زباله شهری تولید کرد و تنها توانست ۹۴ میلیون تن یعنی حدود ۳۲ درصد از آنها را بازیافت کرده یا تجزیه کند.

زباله

البته دانشمندان دانشگاه سیدنی از سرعت کنونی قارچ های پلاستیک‌ خوار نیز راضی نیستند و می‌خواهند آنها را برای استفاده به‌صورت تجاری بهینه‌تر کنند. کاری که ممکن است بین ۳ تا ۵ سال طول بکشد. هرچند در صورت آماده‌‌شدن این کپک‌‌های نجات‌بخش نیز مشکلات زیادی وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید مهمترین مسئله تغییر نگرش و رفتار افراد در رابطه با استفاده از پلاستیک باشد. در واقع قارچ‌ ها در بهترین حالت قادرند تنها نیمی از مشکل را حل کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*