بهترین خودروهای اسپرت 2023

بهترین خودروهای اسپرت سال 2023 جهان

در این مطلب بهترین خودروهای اسپرت دنیا در سال 2023 از از شرکت های سرشناس که با عملکرد خیره‌کننده، طرفداران پروپاقرصی برای خود دست و پا کرده‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

امروز دسته‌بندی خودروهای اسپرت همانند قبل ساده نیست! پیش‌تر، یک خودروی اسپرت محصولی بود که دو در داشت و سقف آن قابل جمع شدن بود!

با این وجود اگر قرار باشد این تعریف را ملاک انتخاب خودروی اسپرت قرار دهیم، تنها اتومبیل مدرنی که در این لیست قرار می‌گیرد، مزدا ام ایکس 5 خواهد بود!

در عین حال در سال‌های اخیر تعریف خودروی اسپرت به محصولی دو در با تمرکز بیشتر بر روی سرعت به جای مصرف بهینه تغییر کرده است.

علیرغم این که تعریف فوق دامنه محصولاتی که در کلاس اسپرت قرار می‌گیرند را گسترده‌تر کرده، اما همچنان تعداد اتومبیل‌های اسپرت جهان با توجه به تمایل بیشتر خودروسازان به ساخت خودروهای چهار در، به‌خصوص شاسی بلندها، چندان زیاد نیست!

با این وجود، تغییر رویه خودروسازان و تمایل کمترشان به ساخت خودروهای اسپرت باعث کاهش محبوبیت آن‌ها نشده؛ به‌طوری که هنوز هم بسیاری افراد در سرتاسر دنیا به سرعت بالا و عملکرد قدرتمند خودروهای اسپرت علاقه‌ای شدید داشته و حاضر نیستند آن را با هیچ چیز دیگری عوض کنند!

اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین خودروهای اسپرت سال 2023 جهان بپردازیم.

بهترین خودروهای اسپرت جهان در سال 2023

تویوتا GR سوپرا

تویوتا سوپرا GR

در سال 1993 تویوتا با معرفی خودروی MkIV Supra توانایی خود در تولید خودروهای اسپرت کلاس جهانی را به رخ کشید و از آن زمان تا به امروز توانست به غول خودروسازی جهان تبدیل شود.

مدل سوپرا در سال 2019 با تغییری بنیادی روبرو شد و همکاری با BMW پیشرفتی شگرف را در این مدل رقم زد.

علیرغم شباهت‌های بسیاری که بین جی آر سوپرا و BMW Z4 وجود دارد، این خودرو شخصیت مستقل خود را داشته و تویوتا ضمن استفاده از تکنولوژی‌های بی ام و موفق شده امضای خود را نیز پای این دستگاه ثبت کند.

این خودروی اسپرت جذاب از یک موتور سه لیتری شش سیلندر خطی مجهز به توربو شارژر بهره می‌برد که قدرتی 382 اسب بخاری داشته و قادر است ظرف چهار ثانیه از سرعت صفر به 60 مایل بر ساعت برسد.

تمامی مواردی که اشاره شد، تویوتا سوپرا GR را به یکی از بهترین خودروهای اسپرت جهان در سال 2023 تبدیل کرده که با قیمتی پایین‌تر از 60 هزار دلار قابل خرید بوده و کمتر محصولی یارای رقابت با آن را دارد.

دوج چلنجر SRT Demon

بهترین خودروهای اسپرت 2023

پلتفرم Challenger دوج ممکن است کمی قدیمی به نظر رسیده و اتومبیل‌های کلاسیک آمریکایی را در ذهن تداعی کند؛ اما سازندگان آن موفق شده‌اند در هر نسل با تغییرات مثبتی که در عملکرد و ظاهر آن ایجاد می‌کنند، رضایت فوق‌العاده مشتریان را جلب کنند.

نخستین مدل از سری چلنجر در سال 2015 به بازار آمد. این مدل SRT Hellcat نام داشت و با موتور 6.4 لیتری V8 خود قدرتی 707 اسب بخاری داشت و به‌طرزی باورنکردنی قدرتمند بود.

با این حال ظاهرا اطلاق لقب قدرتمندترین خودروی اسپرت آمریکایی برای دوج کافی نبود؛ چرا که مدل 2018 چلنجر توانست قدرت را به 840 برساند و مدل SRT Demon 170 سال 2023 قدرت 1025 اسب بخاری را ارائه دهد که آن را هم‌تراز با ابرخودرها قرار می‌دهد!

البته مدل صد هزار دلاری سال 2023 در حقیقت آواز قویی برای یکی از بهترین خودروهای اسپرت جهان به شمار می‌رود؛ چرا که به‌زودی دوج بر روی خودروهای الکتریکی متمرکز خواهد شد و اتومبیل‌های اسپرت شگفت‌انگیزش را به فراموشی خواهد سپرد.

مزدا ام ایکس 5

مزدا ام ایکس 5

از سال 1989 که مدل MX-5 مزدا قطعات مکانیکی و الکتریکی ژاپنی را در بدنه‌ای شبیه به خودروهای اسپرت انگلیسی قرار داد، این سری خودروها به گزینه‌های محبوبی برای علاقمندان به اتومبیل‌های اسپرت تبدیل شده و همگی به موفقیت‌های تجاری فراوانی رسیده‌اند.

موتور مدل اصلی این خودرو به هیچ عنوان قدرتمند نبود و با توان تنها 116 اسب بخاری خود، قادر بود صفر تا 60 کیلومتر را ظرف 8.6 ثانیه طی کند.

با این وجود، وزن بسیار کم در کنار چالاکی و طراحی کم‌نقص شاسی خودرو باعث شده بود که سری MX-5 نام خود را به‌عنوان یک خودروی اسپرت قابل اتکا بر سر زبان‌ها بیندازد.

مدل کنونی MX-5 پیشرفت چندانی در بخش موتور نداشته؛ به‌طوری که امروز قادر به ارائه قدرت 181 اسب بخاری است. با این وجود تقریبا تمام بخش‌های دیگر آن دستخوش تغییراتی بسیار مثبت شده‌اند تا این اتومبیل به لطف هدایت‌پذیری فوق‌العاده و لذتی که در رانندگی به کاربران می‌دهد، الگویی برای طراحی خودروهای اسپرت باشد.

مرسدس بنز ای ام جی اس ال 63

بهترین خودروهای اسپرت 2023

بر خلاف مزدا MX-5 که علیرغم موتور نه چندان قدرتمندش توانسته رضایت علاقمندان به خودروهای اسپرت را جلب کند، مرسدس بنز AMG SL 63 ابایی از استفاده موتور بسیار قدرتمند نداشته و به همین جهت به یک خودروی کوپه بسیار گردن‌کلفت و مجهز تبدیل شده است.

موتور چهار لیتری V8 این خودرو قدرتی 577 اسب بخاری را برای آن فراهم کرده؛ به‌طوری که این مرسدس قادر است صفر تا 60 مایل بر ثانیه را ظرف تنها 3.5 ثانیه بپیماید.

موتور این خودرو همچنین قدرت را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد و به همین جهت بخشی از هیجان رانندگی با خودروهای اسپرت را فدای فرمان‌پذیری و هندلینگ شگفت‌انگیز کرده که البته مورد پسند بسیاری رانندگان هم قرار گرفته است.

علاوه بر این، در داخل خودرو هم شاهد همان طراحی جذاب و چشم‌نواز مرسدس هستیم که برای هماهنگی با ماهیت اسپرت ماشین، تم جوان‌پسندانه‌تری به خود گرفته است.

البته تهیه کردن این خودروی اسپرت لوکس اصلا کار ساده‌ای نیست؛ چرا که قیمت پایه آن حدود 178 هزار دلار بوده و اکثر مدل‌های آن قیمت‌های بالای 200 هزار دلار دارند.

جگوار تیپ اف آر 75

جگوار تیپ اف

خودروی دو در و اسپرت جگوار F-Type R75 هم یکی دیگر از بهترین خودروهای اسپرت سال 2023 است که خط تولید آن قرار است در سال 2024 از رده خارج شود و بنابراین در آخرین نسل خود عملکردی خیره‌کننده را به جا گذاشته است.

پیش‌تر خودروهای تیپ اف جگوار با موتورهایی چهار سیلندر در مدل پایه و شش سیلند در مدل قدرتمندتر به بازار عرضه می‌شدند. با این وجود، جگوار تصمیم گرفته در نسل جدید از یک موتور V8 در تمامی مدل‌ها استفاده کند. با این وجود، مدل پایه قدرتی 444 اسب بخاری داشته و تریم R75 قدرتی 575 اسب بخاری دارد.

جگوار همیشه به ساخت اتومبیل‌های اسپرت و لوکس مشهور بوده و مدل تیپ اف نیز از این قضیه مستنثنی نیست. با وجود این که ده سال از عمر پلتفرم این خودرو می‌گذرد، همچنین در شمار جذاب‌ترین اتومبیل‌های اسپرت بازار به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری در سرتاسر دنیا دارد.

مطمئنا خودروهای الکتریکی آینده جگوار نیز همان سطح لوکس بودن انگلیسی استاندارد این برند را ارائه خواهند داد؛ با این وجود تا آن زمان اگر به دنبال خودرویی اسپرت می‌گردید، حتما این Jaguar فوق‌العاده را در نظر داشته باشید.

فورد موستانگ

فورد موستانگ

فورد موستانگ بدون شک یکی از محبوب‌ترین خودروهای اسپرت تمام دوران به شمار می‌رود که حدود پنجاه سال است در بازار حضور داشته و با هر نسل عملکرد قدرتمندتری ارائه می‌دهد.

مدل 2023 این خودرو که قیمت پایه 29 هزار دلاری دارد، با موتورهای مختلفی قابل سفارش است. یکی از بهترین چینش‌های موتور برای این خودرو، موتور EcoBoost چهار سیلندر V8 با قدرت 470 اسب بخار است که پیش‌تر هم عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه داده بود.

فورد موستانگ 2023 از یک سیستم تعلیق کاملا مستقل بهره می‌برد که ضمن ارائه هندلینگ عالی، سطح قابل قبولی از راحتی را هم فراهم کرده و گزینه ایده‌آلی برای علاقمندان به خودروهای اسپرت به شمار می‌رود.

فورد همچنین قابلیت‌های جانبی فوق‌العاده‌ای نظیر صفحه نمایش لمسی بزرگ در داشبورد و گیج‌های دیحیتالی قابل شخصی سازی را هم در این خودروی اسپرت باسابقه خود تعبیه کرده است.

بد نیست بدانید که گران‌ترین مدل Ford Mustang قیمتی 60 هزار دلاری دارد.

نیسان Z

نیسان Z

نسل جدید خودروهای Nissan Z جایگزین پلتفرم سیزده ساله 370Z این خودروها شده که به محبوبیت فراوانی در میان علاقمندان به اتومبیل‌های اسپرت رسیده بود.

نخستین نسل از این سری اتومبیل‌های اسپرت در سال 1970 با موتوری 2.4 لیتری با قدرت 151 اسب بخار روانه بازار شد.

طی سال‌های گذشته، خودروهای Nissan Z دستخوش تغییرات فراوانی شده و رفته رفته به محصولی امروزی‌تر و استانداردتر تبدیل شد.

جدیدترین مدل این خودرو در کمال تعجب موتور 3.7 لیتری نسل قبل را با یک موتور سه لیتری V6 جایگزین کرده است. این موتور با بهره‌گیری از توربوی دوگانه قادر به تامین قدرت 400 اسب بخار است.

این خودرو همچنین دیفرانسیل عقب بوده و ظرف 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل بر ثانیه می رسد.

بعلاوه، علیرغم این که خودروهای با دنده دستی تقریبا در حال نابودی هستند، نیسان هنوز به این سیستم انتقال قدرت وفادار مانده و Nissan Z را در مدل شش سرعته دستی و نه سرعته اتوماتیک روانه بازار کرده است.

به‌طور کلی، نسل 2023 نیسان Z هم یکی از بهترین خودروهای اسپرت سال است که توانسته توازنی عالی بین قیمت، عملکرد و قابلیت را به طرفداران خودروهای اسپرت ارائه دهد.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۵ مورد از بهترین خودروهای نیسان در کل دوران

بی ام و زد 4 ام 40 آی

بی ام و زد 4 ام 40 آی

همان‌طور که اشاره شد، بی ام وز زد 4 شباهت‌های انکارناپذیری به تویوتا سوپرا دارد. با این وجود با یک خودروی کاملا مستقل طرف هستیم که در کلاس اتومبیل‌های اسپرت لوکس قرار می‌گیرد.

مدل M40i از این خودرو از یک موتور سه لیتری شش سیلند خطی با قدرت 382 اسب بخار بهره می‌برد؛ در حالی که مدل sDrive30i آن نیز چهار سیلندر بوده و قدرتی 255 اسب بخاری دارد.

این خودرو همچنین رکورد صفر تا 60 مایل بر ساعت 3.9 ثانیه‌ای را ثبت کرده که با هر معیاری سریع به شمار می‌رود.

علیرغم این عملکرد سریع، BMW Z4 صرفا یک خودروی اسپرت است و قرار نیست مانند یک ابرخودرو عملکرد خیره‌کننده داشته باشد! به همین جهت باواریایی‌ها آن را تنها با دنده اتوماتیک روانه بازار کرده‌اند.

در داخل خودرو شاهد تریم بسیار جذاب و گرانقیمت در کنار صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی به همراه جدیدترین نسخه از iDrive هستیم که حاکی از لوکس بودن این خودرو اسپرت هستند.

خودرو Z4 به‌خوبی توانسته توازن مناسبی بین رانندگی عملکرد فنی قدرتمند و رانندگی دقیق برقرار کند. این اتومبیل همچنین 55 تا 75 هزار دلار قیمت دارد که شاید چندان ارزنده به نظر نرسد. با این وجود مشخصا کسی BMW را به‌خاطر ارزنده بودن خریداری نمی‌کند!

سوبارو BRZ

بهترین خودروهای اسپرت 2023

سوبارو سال‌ها مدت‌ها قبل در مسیر ساخت یک خودروی اسپرت قتصادی با تویوتا همراه شد تا تویوتا FR-S که اکنون با نام GR86 شناخته می‌شود، متولد شود.‌

مدل سوباروی این خودرو نیز BRZ نام داشت که اکنون در دومین نسل از حیات خود به سر برده و همچنان یکی از بهترین تجربه‌های اقتصادی از اتومبیل‌های اسپرت را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد.

این خودرو سال گذشته با تغییر چشمگیری در طراحی روبرو شد. با این وجود، همچنان همان موتور 2.4 لیتری با قدرت نه چندان بالای 228 اسب بخار را ارائه می‌کند.

طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که سوبارو BRZ بتواند رکوردهای سرعت و شتاب‌گیری در پیست‌ها را جابجا کند. با این وجود، رانندگی لذت‌بخش و با کنترل کامل روی خودرو چیزی است که سوبارو در ارائه آن استاد است!

با وجود این که بسیاری خودروهای لیست امروز تنها درصدد بهترین عملکرد بوده و تلاشی برای ارائه محصولی اقتصادی نداشته‌اند، برگ برنده سوبارز BRZ قیمت است که آن را در اختیار افراد بیشتری قرار می‌دهد.

لکسوس آر سی اف

لکسوس آر سی اف

تویوتا برند لکسوس را به‌عنوان تجلی لوکس بودن ژاپنی معرفی کرد و تحت این برند تعدادی از مورداعتمادترین و بهترین خودروهای جهان را تولید کرد.

مدل RC F نیز از این قضیه مستثنی نیست. این خودرو در دو مدل مختلف، یکی مجهز به موتور 3.5 لیتری V6 با قدرت 311 اسب بخار و دیگری با یک موتور بسیار جذاب V8 با حجم پنج لیتر با توان 472 اسب بخاری به بازار عرضه شده است.

البته با وجود در اختیار داشتن این موتورهای بسیار قدرتمند، ظاهر این خودروی اسپرت لکسوس اصلا تهاجمی نیست و بیشتر به یک خودروی سدان شبیه است.

مهم‌ترین دلیل برای خرید این خودرو، کیفیت فوق‌العاده این دستگاه است که نتیجه مهندسی بی‌نقص تویوتاست و عملکرد بی‌نقص آن برای سال‌های طولانی را تضمین می‌کند.

لکسوس این خودروی خود را چهار سال و سیستم انتقال قدرت آن را هم شش سال بیمه کرده تا خیال رانندگان از خرید آن راحت باشد.

شورلت کوروت

بهترین خودروهای اسپرت 2023

جدیدترین نسل از خودروی شورلت کورت، سری C8، موتور را به وسط انتقال داده و طراحی متفاوتی را در مقایسه با مدل‌های پیش ارائه می‌دهد.

مدل‌های نخست Corvette که طلایه‌داران خودروهای اسپرت در آمریکا به شمار می‌رفتند، بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس و فاقد سقف را ارائه می‌کردند که در آن زمان شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید.

با این حال سری کوروت در گذر زمان دستخوش تغییرات فراوانی شد تا سرانجام به مدل جذاب و هیجان‌انگیز C8 رسید.

در این کوروت موتور هشت سیلندر LT2 V8 در یک شاسی آلومینیوم جای گرفته و ادامه رویه ساخت بدنه از فایبرگلاس باعث شده که این خودرو به یک اتومبیل اسپرت بسیار سبک تبدیل شود.

Corvette C8 در مدل پایه قدرتی 490 اسب بخاری دارد. با این وجود علاقمندان به قدرت بیشتر می‌توانند به سراغ مدل Z06 با قدرت 670 اسب بخار هم بروند.

مدل پایه C8 هم‌اکنون با قیمتی حدودا 6 هزار دلاری قابل خرید است؛ در حالی که مدل گران قیمت Z06 نیز حدودا 110 هزار دلار، یعنی دویست هزار دلار کمتر از یک فراری با مشخصات مشابه، قیمت دارد!

شما در خصوص لیست بهترین خودروهای اسپرت سال 2023 گجت نیوز چه نظری دارید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.