هزینه رجیستری آیفون

چرا هزینه رجیستری آیفون، 2 برابر شد؟

ماجرای دو برابری شدن هزینه رجیستری آیفون چیست؟ آیا با افزایش هزینه‌های رجیستری، گوشی آیفون در بازار کشور گران می‌شوند؟

قیمت هر چیزی در کشور ما نوسانی است و گاه ارزان و گاه گران می‌شود. البته مدتی است که دیگر ارزانی معنایی ندارد و هر چیزی که فکرش را بکنید فقط در کانال صعودی به حرکت خود ادامه می‌دهد. گوشی‌های گران قیمت در کشور ما کالای لوکس خوانده شده‌اند و مورد توجه ویژه انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی واقع قرار گرفتند.

ماجرای افزایش هزینه رجیستری آیفون و دو برابر شدن آن چیست؟

به‌تازگی زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دو برابری هزینه رجیستری به گوش می‌رسد که به‌عقیده دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه چنین چیزی به هیچ‌وجه مطرح نیست و در هیچ قانونی حرفی از افزایش هزینه رجیستری زده نشده است. عبقری در همین راستا افزوده است:

آنچه مطرح شده این است که سود بازرگانی تمام رویه‌ها به‌جز واردات تجاری دو برابر شود که تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد؛ چرا که اساسا خرید و فروش کالای مسافری مجاز نیست.

هزینه رجیستری آیفون

پیرو انتشار همین خبر بود که دبیر انجمن مذکور خاطرنشان کرده مجلس شورای اسلامی در سال جاری مصوب کرده کلیه رویه‌های وارداتی خارج از رویه تجاری، مشمول دو برابر هزینه واردات شوند و این موضوع مختص به گوشی آیفون نبوده و نیست. در واقع ماجرای افزایش دو برابر هزینه رجیستری چیز تازه‌ای نیست و پیش‌تر نیز وجود داشت. وی همچنین اضافه کرد:

در اصل در رویه تجاری علاوه بر زمان‌بر بودن تامین ارز، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌ای دیگر پرداخت می‌شود؛ اما موبایل مسافری به‌راحتی با هزینه و قیمت کمتر وارد می‌شد. همچنین با وجود گذشت شش سال از طرح رجیستری شاهد هستیم که موبایل‌های مسافری عملاً مسافری واقعی نیستند و بیش از 70 درصد موبایل‌های مسافری، به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و با بهره‌مندی از معافیت‌های مسافری از سامانه استفاده می‌کنند. تاکنون پرونده‌های تخلف بسیاری در حوزه پاسپورت، آژانس‌های هواپیمایی که کد در اختیار افراد قرار می‌دادند و غیره وجود داشته است.

عبقری تأکید کرده کالای مسافری را نمی‌توان نوعی کالای تجاری محسوب کرد و نباید چنین اقلامی در بازار خرید و فروش شوند. در حال حاضر عمده کالاهای مسافری از طریق قاچاق تأمین می‌شوند، ولی با پوشش مسافری به‌دست فروشندگان می‌رسند. دو برابر شدن سود بازرگانی به‌معنای گران شدن آیفون در بازار نیست.

هزینه رجیستری آیفون

هم‌اکنون شاهد عرضه آیفون 13 و مدل‌های قبلی به کشور هستیم که همگی به‌طور تجاری وارد می‌شوند. سود بازرگانی این کالا در حالت عادی 15 درصد بوده و بازرگان نمی‌تواند برای آن افزایش قیمت اعمال کند. واردات مسافری آیفون 13 و مدل‌های قبلی بسیار کم است، زیرا نمونه‌های قانونی و دارای گارانتی این محصولات در بازار به‌وفور وجود دارد و برای فروشندگان واردات مسافری آن صرفه اقتصادی ندارد.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، آن‌طور که در کتاب تعرفه آمده سود بازرگانی برای موبایل‌های زیر 100 دلار حدود 6 درصد است؛ حال آن‌که برای موبایل‌های 100 تا 600 دلار این سود به چهار درصد می‌رسد و برای گوشی‌های بیش از 600 دلار نیز 15 درصد خواهد بود. بنا بر ادعای عبقری، در قانون چیزی به‌عنوان هزینه رجیستری وجود ندارد و شاید منظور از این هزینه، تعرفه گمرکی، سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده باشد.

آیفون 14 به بالا و پیشنهادی جذاب

نزدیک به یک ماه پیش بود که نامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور به انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ارسال شد. از جمله موضوع‌هایی که در نامه مذکور به آن اشاره شده بود می‌توان به محرومیت واردات آیفون 14 و نسخه‌های بالاتر این گوشی برای تجار و بازرگانان بود.

هزینه رجیستری آیفون

از اوایل اسفند سال گذشته واردات مسافری آیفون 14 ولو به‌صورت رجیستر نشده وجود داشت؛ ولی بعد از تاریخ مذکور ورق برگشت و هیچ‌گونه وارداتی برای آیفون 14 ثبت نشده است. ممنوعیت واردات این قبیل محصولات، زمینه را برای قاچاق آنها ایجاد کرده و فرصت‌طلبی‌هایی در بازار مشاهده می‌شود. عبقری معتقد است در طی این مدت، دولت هم نفعی از واردات آیفون 14 نبرده است و می‌گوید:

با توجه به این شرایط و تصمیم مجلس مبنی بر تعرفه 15 درصدی برای موبایل‌های بالای 600 دلار، انجمن در این نامه تقاضا کرده مانند ترکیه، در راستای جلوگیری از سودجویی در بازار و واردات آیفون‌های 12 و 13 رفرش و ریپک بی‌کیفیت، تعرفه واردات تجاری آیفون 14 به بعد را 25 درصد کند، اما اجازه واردات آن را بدهد.