بهترین پیکاپ 2023

بهترین پیکاپ های سال 2023؛ وانت هایی جذاب و کاربردی

در ادامه به معرفی بهترین خودروهای پیکاپ سال 2023 در کلاس‌های مختلف می‌پردازیم که قدرت فراوان را با قابلیت‌های جذاب و رانندگی لذت‌بخش همراه کرده‌اند.

خودروهای پیکاپ در بسیاری نقاط دنیا از جمله آمریکا محبوبیت فراوانی داشته و هر سال به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال، در ماه می سال 2023 تنها در کشور آمریکا شاهد فروش بالغ بر 1.4 میلیون دستگاه خودرو بودیم که از این تعداد تنها حدود 300 هزار دستگاه، خودروهایی غیر از پیکاپ‌ها بودند!

خودروهای پیکاپ در دسته‌های مختلفی مثل سبک (Compact)، سایر متوسط (Mid-size) و سایز کامل (Full-size) قرار می‌گیرند و با پیشرانه‌های مختلف بنزینی، دیزلی، هیبریدی و الکتریکی روانه بازار شده‌اند.

البته دسته‌بندی خودروهای پیکاپ در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده؛ به‌طوری که شاهد قدرت گرفتن مجدد خودروهای با اندازه کوچک‌تر هستیم. در حال حاضر، اکثر خودرهای پیکاپ سایز متوسط، اندازه‌ای نزدیک به پیکاپ‌های فول سایز دهه 80 دارند!

همچنین اخیرا پیکاپ‌های سایز متوسط و فول ساز با مشخصات طراحی و قابلیت‌های فنی نزدیک به مدل‌های فول سایز روانه بازار شده و با ارائه بهینه‌سازی‌های متعدد، مصرف سوخت پایین‌تر و قیمت مناسب‌تری دارند.

به این ترتیب، افرادی که به‌طور خاص از حداکثر قابلیت‌های حمل بار پیکاپ‌های سنگین استفاده نمی‌کنند، گزینه‌های مدرن‌تر و خوش‌قیمت‌تری پیش رو دارند.

امروز قصد داریم تعدادی از بهترین خودروهای پیکاپ سال 2023 در دسته‌های مختلف را معرفی کنیم. خودروهای حاضر در این لیست، همگی علاوه بر قابلیت‌های حمل بار و ویژگی‌های استاندارد مورد انتظار در پیکاپ ها، از امکانات رفاهی و ایمنی جذابی هم برخوردار هستند که تا چند سال پیش در این خودروها اهمیتی نداشتند، اما اکنون به بخشی اصلی از مشخصات این دسته اتومبیل‌ها تبدیل شده‌اند.

بهترین خودروهای پیکاپ سال 2023

پیکاپ سبک: فورد ماوریک

فورد ماوریک

فورد مدت‌هاست با پیکاپ‌های سری F خود بازار این محصولات را در مشت خود دارد. خودروهای پیکاپ سری F فورد در 46 سال گذشته، همواره پرفروش‌ترین وانت در این کشور بوده‌اند و در نسل‌های مختلف، رانندگان پرشور فراوانی را با خو همراه می‌کردند.

با این وجود، مدل Maverick جدیدترین دستاورد فورد در زمینه خودروهای پیکاپ است که با پیشرانه هیبریدی خود قرار است مدلی ارزان‌قیمت‌تر از فورد رنجر یا F-150 باشد.

ماوریک اصلا قرار نیست با پیکاپ‌های قدرتمند و سنگین وزن بازار رقابت کند. در عوض، ترکیب موتور درون‌سوز 2.5 لیتری و چهار سیلندر آن با یک موتور الکتریکی با باتری 1.1 کیلووات ساعتی باعث تولید توان 191 اسب بخاری و گشتاور 259 نیوتن متری می‌شود و عملکرد بسیار بهینه آن را نتیجه می‌دهد.

این خودرو ظرفی مدت 7.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فورد البته مدلی دیگر از این پیکاپ را نیز مجهز به موتور دو لیتری توربو روانه بازار می‌کند که توانی 250 اسب بخاری داشته و گشتاوری 376 نیوتن متری تولید می‌کند. این مدل، به‌جای جعبه دنده CVT به کار رفته در مدل قبل، از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کند.

خودروی فورد ماوریک قادر به حمل حداکثر بار 680 کیلوگرمی و کشیدن اجسام حداکثر 907 کیلوگرمی است که در مقایسه با بسیار پیکاپ‌های بزرگ بازار چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسد. با این وجود، مصرف سوخت 5.6 لیتری این خودرو در شهر و 7.12 لیتری در بزرگراه، با اختلاف بهتر از سایر پیکاپ های سبک بازار به شمار رفته و ماوریک را به یکی از بهترین پیکاپ های سال 2023 تبدیل می‌کند.

پیکاپ سبک: هیوندای سانتا کروز

بهترین پیکاپ 2023

با این که ممکن است بسیاری افراد معتقد باشند که هیوندای سانتاکروز متعلق به دسته شاسی بلندهاست و نه خودروهای پیکاپ، اما این اتومبیل جذاب به‌خوبی قادر به رقابت با سایر پیکاپ‌های سبک بازار از جمله فورد ماوریک است.

البته شاید Santa Cruz از حیث اسب بخار و قدرت کمی پایین‌تر از دیگر پیکاپ‌ها قرار بگیرد، اما کیفیت رانندگی و راحتی کابین آن هم‌تراز و حتی بهتر از استاندارد پیکاپ های سال 2023 است.

نخستین مدل سانتا کروز، سال گذشته با پلتفرم و پیشرانه‌ای مشابه با هیوندای توسان روانه بازار شد. همین اتفاق باعث شده که کیفیت رانندگی ارائه شده و قدرت مانور سانتا کروز از دیگر پیکاپ‌ها برتر باشد.

هیوندای، پیکاپ سانتا کروز را در مدلی با یک موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی روانه بازار می‌کند. این موتور قادر به تولید قدرت 191 اسب بخاری و گشتاور 245 نیوتن متری است.

علاوه بر این، مدل سفارشی توربوشارژ این خودرو نیز موتوری چهار سیلندر و 2.5 لیتری داشته و توان 281 اسب بخار و گشتاور 421 نیوتن متری تولید می‌کند.

علیرغم این که مدل پایه از این اتومبیل شتاب‌گیری چندان سریعی ندارد، اما تریم‌های گرانقیمت‌تری نظیر SEL Premium و Limited AWD قادر به ثبت رکوردهای صفر تا 96 حدود 6 ثانیه هستند.

آلبته طراحی یکپارچه بدنه این پیکاپ هیوندای، حمل بار در آن را با محدودیت‌هایی روبرو کرده است. با این وجود، هیوندای سانتاکروز همچنان یکی از بهترین پیکاپ های سبک سال 2023 قلمداد می‌شود که خصوصا در تریم‌های بالاتر، کابینی راحت، تکنولوژی‌هایی پیشرفته و رانندگی بی‌دردسری ارائه می‌دهد.

پیکاپ سایز متوسط: هوندا ریج‌لاین

هوندا ریج لاین

در حالی که بدنه بسیاری خودروهای پیکاپ مدرن بر روی شاسی سوار می‌شود، Honda Ridgeline هم همانند هیوندای سانتاکروز از طراحی یکپارچه بهره می‌برد.

همچنین بسیاری خودروهای پیکاپ، حتی در رانندگی در محیط‌های شهری نیز عملکردی خشک را ارائه می‌کنند. با این حال، هوندا ریج‌لاین در مسیرهای شهری، رانندگی بسیار نرم و راحتی دارد.

Ridgeline در تنها یک مدل مجهز به موتور 3.5 لیتری V6 روانه بازار شده که قدرتی 280 اسب بخاری داشته و گشتاور 355 نیوتن متر را ارائه می‌کند. همچنین سیستم انتقال قدرت نه سرعته اتوماتیک این دستگاه نیز، گشتاور تولیدشده در موتور را به هر چهار چرخ ارسال می‌کند.

بر اساس تست‌های انجام شده بر روی هوندا ریج‌لاین، این اتومبیل قادر است ظرف 7.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد.

همچنین، حداکثر ظرفیت حمل بار این خودرو نیز حدود 2.3 تن است که برای یک پیکاپ سایز متوسط کافی به نظر می‌رسد. در عوض، کابین جادار و سواری بسیار روان برای راننده و سرنشینان از قابلیت‌های منحصربفرد این اتومبیل به شمار می‌روند.

در گجت نیوز بخوانید:

هوندا ریج‌لاین در برابر فورد رنجر؛ بهترین پیکاپ سایز متوسط کدام است؟

در کنار آنچه گفته شد، درب پشتی این خودرو که از یک مکانیزم بازشونده دوعملکردی (dual action) بهره می‌برد، سوار شدن به تخت پشت را آسان‌تر کرده و کاربری آن را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهد.

ریج‌لاین همچنین در قسمت پشت بسیار جادار است؛ به‌طوری که می‌توان سه وسیله منزل با اندازه متوسط را به‌راحتی پشت آن جا داد.

پیکاپ سایز متوسط: جیپ گلادیاتور

جیپ گلادیاتور

جیپ گلادیاتور پاسخ کمپانی Jeep به رانندگانی است که آرزوی سوار شدن بر یک پیکاپ با قابلیت‌های آفرودی مشابه با Wrangler SUV را داشتند!

مدل 2023 این پیکاپ چهار در، گنجایش 5 سرنشین را داشته و در تریم‌های اسپورت، اورلند، روبیکان و موهاوه روانه بازار شده که همگی چهار چرخ متحرک هستند.

به جز تریم موهاوه، سایر مدل‌ها از یک موتور استاندارد 3.6 لیتری V6 بهره می‌برند و قابلیت تولید قدرت 285 اسب بخار در دور موتور 6400 را دارند. همچنین در دور موتور 4400 دور بر دقیقه، میزان گشتاور منتقل شده برابر با 352 نیوتن متر است.

علاوه بر این، مدل دیزلی و توربوشارژ این خودرو هم در دور موتور 3600 دور بر دقیقه، توان 260 اسب بخاری تولید کرده و در دور موتور 1400 دور بر دقیقه، گشتاور 599 نیوتن متری تولید می‌کند.

همچنین تمامی تریم‌ها نیز به سیستم انتقال قدرت شش سرعته دستی یا 8 سرعته اتوماتیک مجهز هستند.

جیپ ادعا کرده که برخی قابلیت‌های مدل Gladiator، آن‌ها را به خودرویی فراتر از پیکاپ‌های معمولی و هم‌تراز با خودروهای آفرودی با عملکرد بالا تبدیل می‌کند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به حداکثر کشش در سیستم 4 در 4 و آب‌بندی فوق‌العاده که باعث گذر این اتومبیل از مسیرهای آبی نسبتا عمیق می‌شود اشاره کرد.

علاوه بر این، ارتفاع شاسی این خودرو از سطح زمین هم نسبتا زیاد است و گذر آن از مسیرهای پر از مانع را آسان‌تر می‌کند.

تمامی این موارد، گلادیاتور را به نماینده کمپانی خوش‌نام جیپ در لیست بهترین خودروهای پیکاپ سال 2023 تبدیل می‌کنند.

پیکاپ سایر متوسط: تویوتا تاکوما

بهترین پیکاپ 2023

مدل Tacoma یکی دیگر از خودروهای موفق تویوتا و یکی از بهترین پیکاپ های سال 2023 است که توانسته فروش بیشتری را در مقایسه با مدل‌های محبوب توندرا و فوررانر تجربه کند و با قابلیت‌های آفرودی فوق‌العاده‌اش به گزینه‌ای بسیار ایده‌آل برای افرادی به شمار رود که به یک پیکاپ فول سایز نیاز ندارند و از کمی هیجان هم بدشان نمی‌آید!

این خودرو در شش تریم مختلف روانه بازار شده که همگی به‌عنوان یک استاندارد از موتور 3.5 لیتری V6 با قدرت 278 اسب بخار و گشتاور 359 نیوتن متر بهره می‌برند. علاوه بر این، تریم‌های SR و SR5 این خودرو هم مجهز به موتوری 2.7 لیتری چهار سیلندر با قابلیت تولید توان 159 اسب بخار و گشتاور 244 نیوتن متر روانه بازار شده‌اند.

همچنین تمامی تریم‌ها قادر به استفاده از یک سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک هستند؛ درحالیکه موتور V6 قابلیت بهره بردن از سیستم انتقال قدرت شش سرعته دستی را هم خواهد داشت.

بر اساس تست‌های انجام شده بر روی این خودرو، توانایی‌های آفرودی، مهم‌ترین برگ برنده این خودرو در مقایسه با سایر پیکاپ‌های هم رده، به جز جیپ گلادیاتور، به شمار می‌رود.

علیرغم این که مدل‌های چهار سیلندر این خودرو، ظرف ده ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسند، مدل‌های شش سیلندر آن شتابگیری 7.7 ثانیه‌ای دارند که برای یک پیکاپ سایز متوسط کاملا آبرومند به شمار می‌رود.

تویوتا تاکوما همچنین قابلیت کشیدن اجسامی با وزن حدودا 3084 کیلوگرم را دارد و در هر صد کیلومتر جاده، به‌طور متوسط 11.76 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

پیکاپ فول سایز: فورد اف 150

فورد اف 150

هر فردی که ادعای خودروشناسی داشته و به دنبال خرید یک خودروی پیکاپ فول سایز باشد، بدون شک Ford F-150 را در صدر لیست خرید خود قرار خواهد داد.

این اتومبیل جذاب با سابقه هفتاد ساله خود اکنون در نسل چهاردهم حیاتش به سر می‌برد و موفق‌ترین اتومبیل کمپانی فورد به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر، فورد مدل‌های مختلف هیبریدی و الکتریکی را به مدل‌های درون سوز F-150 اضافه کرده تا بتواند پاسخگوی نیازهای تمامی مشتریانش باشد.

مدل‌‌های مختلف F-150 با موتورهای متعددی از نوع V6 و V8 روانه بازار شده‌اند و هریک در کلاس عملکردی و قیمتی متفاوتی قرار می‌گیرند.

مدل پایه این خودرو از یک موتور 3.3 لیتری V6 بهره می‌برد که قدرت 290 اسب بخاری داشته و گشتاور 359 نیوتن متری تولید می‌کند. این مدل همچنین در داخل شهر مصرف 12.4 لیتری داشته و در بزرگراه‌ها، مصرفی 10.2 لیتری دارد.

همچنین قدرتمندترین مدل از این پیکاپ نیز موتوری 5.2 لیتری V-8 دارد که قدرت 700 اسب بخاری و گشتاور 868 نیوتن متر را تولید می‌کند.

فورد همچنین تریم Rattler این خودرو را به قابلیت‌های آفرودی جذابی چون سیستم تعلیق مخصوص آفرود، دیفرانسیل قفل‌شونده عقب، سیستم کنترل پایین آمدن از شیب و رینگ‌های 18 اینچی مجهز کرده تا علاقمندان به رانندگی آفرود هم به خرید F-150 جذاب ترغیب شوند!

بد نیست بدانید که وبسایت مطرح موتور ترند، پیکاپ الکتریکی اف-150 لایتنینگ را به‌عنوان بهترین پیکاپ سال 2023 معرفی کرده است.

پیکاپ فول سایز: رم 1500

بهترین پیکاپ 2023

Ram 1500 هم یکی دیگر از برترین وانت های سال 2023 به شمار می‌رود که با فروش حدود 105 هزار دستگاهی خود در آمریکا، توانست پس از فورد اف-150 و شورلت سیلورادو به سومین پیکاپ پرفروش سه ماهه نخست سال 2023 تبدیل شود.

این پیکاپ فوق العاده در چهار مدل موتور زیر در اختیار علاقمندان قرار خواهد داشت. این موتورها همگی به یک جعبه دنده اتوماتیک که قدرت را به دیفرانسیل عقب می‌فرستد، متصل شده اند.

  • موتور 3.6 لیتری V6 هیبریدی با قدرت 305 اسب بخار و گشتاور 365 نیوتن متر
  • موتور 5.7 لیتری V8 با قدرت 395 اسب بخار و گشتاور 556 نیوتن متر
  • موتور 3 لیتری توربوشارژ دیزلی با قدرت 260 اسب بخار و گشتاور گشتاور 650 نیوتن متر
  • موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ V8 با قدرت 702 اسب بخار و گشتاور گشتاور 881 نیوتن متر

لازم به ذکر است که قدرتمندترین موتور این پیکاپ‌ها که در تریم TRX به کار رفته، از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل بهره خواهد برد.

آن چه باعث تفاوت Ram 1500 از پیکاپ‌های هم‌رده‌اش شده، رانندگی بسیار نرم و روان ارائه شده توسط این خودرو است. تمامی تریم های این خودرو در سیستم تعلیق پشت از فنرهای مارپیچی به‌جای فنرهای پیچشی استاندارد استفاده می‌کنند که عملکرد این سیستم را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده است.

علاوه بر این، برخی مدل‌ها هم قادرند با تغییر هوشمند و خودکار ارتفاع شاسی خودرو، عملکرد آفرود را ارتقا داده و مصرف بهینه‌تر سوخت را ارائه کنند.

رم 1500 همچنین کابین بسیار جادار و بی‌صدایی را ارائه کرده و پر از قابلیت‌های جذاب تکنولوژیک در کابین است. گل سرسبد این قابلیت‌ها صفحه نمایش لمسی 12 اینچی است که در محوریت سیستم اطلاع‌رسانی/سرگرمی قرار گرفته است.

پیکاپ قدرتمند: فورد اف-150 رپتور

فورد اف 150 رپتور

زمانی که فورد در سال 2010، پیکاپ Ford F-150 SVT Raptor را معرفی کرد، استانداردی جدید را در طراحی و ساخت ابرپیکاپ‌های قدرتمند پایه‌ریزی کرد.

این مدل در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند تا اینکه سرانجام مدل 2023 از Ford Raptor R موفق شد به پیکاپی قدرتمندتر از تمامی نسل‌های پیشین خود تبدیل شود.

فورد، این خودروی وحشی و قدرتمند را به یک موتور 5.2 لیتری V8 مجهز کرده که قادر به تولید توان 700 اسب بخار و گشتاور 868 نیوتن متر است.

این مدل قادر است ظرف تنها 3.6 ثانیه از حالت سکون به به سرعت 96 کیلومتر بر ثانیه برسد.

همچنین بخوانید:

فورد F-150 رپتور شلبی مدل 2022 معرفی شد؛ وقتی شن‌های کویر با آسفالت تفاوتی ندارد

مدل رپتور از Ford F-150 همچنین به عنوان یکی از سریعترین پیکاپ های آفرودی بازار شناخته می‌شود. این خودرو علاوه بر قدرت بسیار بالایی که دارد، از سیستم تعلیق پیچیده‌ای متشکل از میراگرها و چینش پنج‌تایی فنرهای پیچشی هم بهره می‌برد که با ارائه کشش فوق‌العاده، رانندگی بسیار نرم و روانی را در هر شرایطی برای این خودرو رقم می‌زند.

مدل‌های 2023 از Ford Raptor و Ford Raptor R به ترتیب قیمت‌هایی 77 و 107 هزار دلاری دارند. البته علیرغم این قیمت‌های به نسبت بالا، هیچ‌یک از این دو مدل، از حیث قابلیت‌های کشش بار قابل رقابت با مدل معمولی F-150 نیستند.

با این وجود به نظر می‌رسد جذابیت‌های این مدل در چیزی بیش از توانایی حمل بار نهفته باشد! به همین دلیل است که فروش این محصول هم مثل دیگر اعضای سری F-150 باورنکردنی بوده است!

پیکاپ قدرتمند: رم 1500 تی آر ایکس

بهترین پیکاپ 2023

Ram 1550 TRX یک هیولای واقعی است! در قلب این پیکاپ فوق‌العاده یک موتور 6.2 لیتری V8 به کار رفته که قدرتی 702 اسب بخاری تولید کرده و گشتاوری 881 نیوتن متری ایجاد می‌کند. این قدرت باورنکردنی توسط سیستم انتقال قدرت هشت سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند.

در این میان، مدل TRX ظرف تنها 3.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ثانیه رسیده و در تنها 12.3 ثانیه به سرعت 177 کیلومتر بر ثانیه می‌رسد.

رم 1500 تی آر ایکس هم همانند فورد اف-150 رپتور آر نه تنها در رانندگی در جاده، بلکه در مسیرهای آفرودی هم عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد.

قاب این پیکاپ از فولاد تقویت شده ساخته شده و سیستم تعلیق آن نیز عملکردی ستودنی دارد. همچنین ضربه‌گیرهای جدید و دیفرانسیل عقب قفل شونده الکترونیکی به کار رفته در آن نیز باعث می‌شوند که در نوردیدن سخت‌ترین مسیرهای آفرودی نیز برای این خودرو کاری ساده باشد.

در این میان، ترمزهای غول پیکر 15 اینچی و تایرهای 35 اینچی این اتومبیل را نیز نباید از یاد برد!

البته با وجود این قدرت شگفت‌انگیز، نمی‌توان انتظار داشت که پیکاپ جدید رم مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشد. به‌طور خاص، مصرف این خودرو در شهر برابر با 23.5 لیتر و در جاده برابر با 16.8 لیتر در هر صد کیلومتر است که به هیچ‌وجه پایین به شمار نمی‌رود؛ اما همچنان به‌طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از مصرف Raptor است.

TRX همچنین از یک کابین جادار و نسبتا لوکس بهره می‌برد که به‌خوبی در برابر صداهای بیرون محافظت شده است. همچنین اکثر قابلیت‌های مورد انتظار از یک پیکاپ مدرن در این خودرو تعبیه شده و از آن، یک هیولای درخور سال 2023 ساخته است!

پیکاپ فوق قدرتمند: فورد اف 250 سوپر دیوتی

فورد اف 250

Ford F-250 Super Duty هم یکی دیگر از بهترین خودروهای پیکاپ سال 2023 است که با طراحی جدید کابین، تکنولوژی‌های مثال‌زدنی و البته دو گزینه مختلف برای موتور، جایی برای حرف باقی نگذاشته است.

علاقمندان به این اتومبیل می‌توانند آن را در مدل پایه با موتور 6.8 لیتری V8 با قدرت 405 اسب بخار و گشتاور 603 نیوتن متر یا موتور 7.3 لیتری V8 با قدرت 430 اسب بخار و گشتاور 657 نیوتن متر تهیه کنند.

هر دو موتور یاد شده، قدرت خود را از طریق سیستم انتقال قدرت 10 سرعته اتوماتیک به محورها منتقل می‌کنند.

همچنین تریم‌های XLT و بالاتر این خودرو نیز با سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متغیر روانه بازار شده‌اند.

در سال‌های اخیر خودروهای پیکاپ رفته رفته به محصولاتی لوکس‌تر تبدیل شده و با قابلیت‌هایی جذاب در اختیار رانندگان قرار می‌گیرند. فورد اف 250 نیز البته چنین رویکردی را پیش برده؛ اما همچنان تمرکز فراوانی بر ارائه عملکرد فنی تکرارنشدنی داشته است.

فورد در این پیکاپ خود از یک سیستم تامین انرژی الکتریکی 2 کیلوواتی استفاده کرده که برای تامین انرژی اکسسوری‌ها و وسایلی که در داخل کابین به برق نیاز دارند، استفاده می‌شود.

همچنین از دیگر قابلیت‌های این پیکاپ قدرتمند هم می‌توان به سیستم دستیار راننده هوشمند با توانایی‌های متعدد و دوربین 360 درجه کاربردی اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*