بهترین خودروهای رنو

بهترین خودروهای رنو در طول تاریخ

امروز نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین خودروهای رنو از ابتدای حیات این کمپانی فرانسوی تا به امروز. خودروی دوست‌داشتنی رنو 5 در میان این محصولات قابل مشاهده است!

خودروهای رنو را می‌توان به‌نوعی سمبل اتومبیل‌سازی کشور فرانسه دانست. محصولات این خودروساز فرانسوی معمولا با اتومبیل‌های سایر رقبا متفاوت است و تاریخچه این کمپانی پر از اتومبیل‌های ضعیف و قدرتمند بسیاری است که در سال‌های گذشته خاطرات بد و خوبی را از خود به جای گذاشته‌اند.

تعداد اتومبیل‌های فوق‌العاده رنو بسیار زیاد بوده و کلاس‌های متفاوت عملکردی، از هاچبک‌های تاریخ‌ساز گرفته تا مینی ون‌های با موتور V10 را در برگرفته است. علاوه بر این، رنو همچنین یکی از کمپانی‌های اثرگذار و جریان ساز در صنعت ابرخودروها به شمار رفته و محصولات جذابی را در این کلاس عرضه کرده است.

بخش عمده‌ای از خودروهای فوق‌العاده رنو توسط زیربرند رنو اسپرت طراحی و ساخته شده‌اند. این برند، محصولات گسترده‌ای اعم از خودروهای هاچبک قدرتمند و سریع تا ماشین‌های مسابقه‌ای پرتوان را تولید کرده و به بازار عرضه نموده است.

علاوه بر این، برند اصلی خودروسازی رنو که سال‌ها پیش از رنو اسپرت تاسیس شده بود هم مسئولیت ساخت برخی از خاطره‌انگیزترین محصولات این اتومبیل‌ساز فرانسوی را عهده‌دار بوده است.

بهترین خودروهای رنو در طول حیات این کمپانی

در ادامه سعی داریم به معرفی تعدادی از بهترین خودروهای رنو در طول تاریخ بپردازیم و هریک را به‌طور مختصر بررسی کنیم.

البته این خودروساز تاریخچه‌ای بسیار طولانی داشته و انتخاب ده محصول از میان خودروهای مختلف آن، کار چندان ساده‌ای نیست. با این وجود، محصولاتی که در ادامه معرفی می‌شوند، هریک نمادی از دوره‌ای طلایی در تاریخ این برند جذاب هستند.

رنو مگان آر اس تروفی آر – Renault Megane RS Trophy-R

مگان آر اس تروفی آر

جدیدترین مدل از هاچ بک های توانمند رنو را باید یکی از بهترین خودروهای این کمپانی دانست که با دقت مثال زدنی به جزئیات طراحی، از اکثر محصولات رقیب سبک‌تر است؛ اما توانی هم‌تراز با آن‌ها دارد.

مدل Trophy-R از مگان آر اس در حقیقت همان مدل RS است که تمامی آیتم‌های غیرضروری آن حذف شده و به محصولی کاملا بهینه تبدیل شده است. به‌طور دقیق، صندلی‌های پشت دستگاه حذف شده و تمامی عناصر پشت خودرو و کابین عقب با هدف سبک‌تر کردن آن کنار گذاشته شده‌اند.

به این ترتیب، مگان آر اس تروفی آر به یکی از سبک‌ترین محصولات جاده‌ای و مسابقه‌ای رنو تبدیل شده است.

این لاغر کردن مگان آر اس بی‌هدف نبوده؛ چرا که مدل تروفی آر موفق شد در سال 2019 رکورد جدیدی را برای اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو در پیست نوربورگرینگ به ثبت رساند.

البته باید توجه کرد که تهیه کردن یکی از این اتومبیل‌های جذاب و سریع، نه آسان و نه ارزان است؛ چرا که بین سال‌های 2019 تا 2021 تنها 500 نمونه از این اتومبیل توسط رنو تولید شد. این مساله باعث می‌شد که قیمت آن با افزودن برخی آیتم‌های تزیینی به حدود 81 هزار دلار برسد.

این قیمت، برای یک هاچ بک دیفرانسیل جلو، بسیار گران به نظر می‌رسد؛ اما Megane RS Trophy-R به هیچ وجه یک هاچ بک معمولی نیست!

رنو 5 توربو – Renault 5 Turbo

رنو 5 توربو

احتمالا بارزترین و قابل تشخیص‌ترین خودروی رنو، رنو 5 توربو است که از جمله معروف‌ترین خودروهای هاچبک تاریخ به شمار می‌رود. البته اهمیت این خودرو نه فقط به خاطر طراحی جعبه‌مانند منحصربفرد، بلکه به خاطر موفقیتی است که این خودرو در مسابقات رالی به دست آورد!

قدرت این خودروی چهار سیلندر که از یک موتور 1.6 لیتری بهره می‌برد، برابر با 160 اسب بخار بود. این توان در مقایسه با استانداردهای امروز اصلا قابل ملاحظه نبوده و در حد و اندازه اتومبیل‌های هاچبک اقتصادی است. با این وجود، در آن زمان، رنو 5 توربو قدرتمندترین خودروی جاده‌ای فرانسه به شمار می‌رفت!

البته مدل استاندارد رنو 5 به هیچ وجه برای مسابقه مناسب نبود. به همین جهت، فرانسوی‌ها برای بهبود آن با طراح مشهور ایتالیایی، مارسلو گاندینی، همکاری کردند.

گاندینی، رنو 5 را به‌طور قابل ملاحظه‌ای عریض‌تر کرد؛ اما ظاهر کلی آن را حفظ نمود. از سوی دیگر، مدل توربو همچنین بر خلاف مدل اسپرت، قدرت را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد.

علاوه بر این، موتور مدل توربو به قسمت میانی اتومبیل منتقل شده بود که لازمه آن، حذف ردیف عقب صندلی‌ها بود!

رنو 5 توربو در دو سری مختلف روانه بازار شد. سری اول این خودرو دقیقا با همین مشخصاتی که در بالا اشاره شد تولید شده و سری دوم، برخی آیتم‌ها و قطعات را به سری اول اضافه کرد.

بد نیست بدانید که هر دو سری از رنو 5 توربو در حال حاضر طرفداران زیادی در بازار محصولات قدیمی و طرفداران دوآتشه اتومبیل‌های خاص دارند.

البته به نظر نمی‌رسد این خودرو قصد بازنشسته شدن کامل را داشته باشد؛ چرا که  رنو به‌تازگی با معرفی خودروی مفهومی R5 Turbo 3E concept خبر از احیای احتمالی این خودرو به‌صورت تمام الکتریکی داده و قصد دارد آینده خود را نیز بر پایه این محصول خاطره‌انگیز بنا کند.

رنو کلیو ویلیامز – Renault Clio Williams

بهترین خودروهای رنو

ممکن است در نگاه اول، کلیو ویلیامز نتواند از حیث قدرت و عملکرد فنی، هم‌تراز برخی هاچ بک‌های استثنایی رنو ظاهر شود؛ اما این اتومبیل یکی از تاثیرگذارترین محصولات در تاریخ خودروهای هاچ بک به شمار می‌رود.

نام این خودرو از یک تیم فرمول 1 موفق تحت برند رنو الهام گرفته شده بود و تولید آن در زیربرند رنو اسپرت این کمپانی با هدف عرضه برای رقابت در پیست مسابقه یا رالی انجام شده بود.

در ابتدا قرار بود Clio Williams در تنها 2500 دستگاه تولید شده و روانه بازار شود؛ اما استقبال فوق‌العاده از این محصول در نهایت باعث تولید 12 هزار دستگاه از آن شد.

کلیو، محصولی جمع و جور بود که از یک موتور دو لیتری بهره برده و توانی 150 اسب بخاری داشت. این مشخصات، در آن زمان Clio Williams را به یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌های بازار تبدیل کرده بود.

رنگ نوستالژیک و منحصربفرد آبی به کار رفته در بدنه، با طراحی داخلی آبی همراه شده بود؛ به‌طوری که کمربندهای این اتومبیل به رنگ آبی آسمانی بودند و پرده هایی از رنگ طلایی نیز برای القای پریمیوم بودن آن، در بخش‌های مختلف به کار رفته بود.

در حال حاضر تعداد زیادی از این اتومبیل‌ها باقی نمانده است. با این وجود، یکی از همین نمونه‌های سالم، در سال 2022 در یک مزایده با قیمت 74 هزار یورو به فروش رسیده و رکورد قیمت را برای یک هاچبک دست دوم اروپایی جابجا کرد.

رنو مگان آر 26.آر – Renault Megane R26.R

مگان آر 26

خودروی مگان R26.R را باید آغازگر مسیر رنو در دستکاری خودروهای مگان به منظور دستیابی به محصولی بهینه‌تر دانست. این دسته خودروهای رنو که در تیراژ بسیار محدود تولید می‌شدند، با هدف سبک‌تر شدن و ارائه عملکرد فنی بهتر، برخی بخش‌ها و آیتم‌های اضافی مدل‌های استاندارد را حذف می‌کردند.

برای مثال، مدل R26.R توانست در پیست نوربورینگ رکورد جهانی سرعت را جابجا کند. این رکورد البته بعدها چندین بار توسط اتومبیل‌های مختلف، از جمله تعدادی از خودروهای سفارشی جدیدتر مگان شکسته شد!

از جمله مشخصات بارز طراحی R26.R می‌توان به کاپوت ساخته شده از فیبر کربن، رنگ روشن بدنه و حضور یک رول کیج در کابین عقب اشاره کرد.

موتور این خودرو چهار سیلندر بوده و با حجم دو لیتری خود قادر به تولید توان 27 اسب بخار بود. کاهش وزن این خودرو باعث شده بود که حداکثر سرعت این مدل به 239 کیلومتر بر ساعت رسیده و صفر تا صد آن برابر با شش ثانیه شود.

البته عملکرد فنی این خودروی سفارشی مگان کاملا تحت‌الشعاع مدل‌های بعدی قرار گرفت. با این وجود به هیچ وجه نمی‌توان منکر تاثیر شگرف این مدل، در پیشرفت رنو در ساخت هاچ بک‌های آتشین شد.

رنو اسپیس اف 1 – Renault Espace F1

رنو اسپیس

اشتباهی در کار نیست! اتومبیل بعدی حاضر در لیست بهترین خودروهای تاریخ رنو، یک مینی ون تحت نام اسکیپ اف 1 است که توانایی نبرد در مسابقات فرمول 1 را دارد!

شاسی این خودرو از جنس فیبر کربن ساخته شده و طراحی آن از خودروی فرمول 1 ویلیامز در سال 1993 الهام گرفته است. ویلیامز در سال‌های 1992 و 1993 با یک موتور V10 رنو توانست برنده رقابت‌های فرمول 1 شود و همین مساله باعث شد که موتور به کار رفته در آن، در مینی ون Espace V10 هم تعبیه شود.

بد نیست بدانید که موتور به کار رفته در اسپیس اف 1 قادر به عبور از دور موتور 13 هزار دور بر دقیقه بود و توان خروجی آن بیش از 800 اسب بخار اعلام شده بود.

رنو به منظور توزیع بهینه وزن این خودرو، صندلی‌ها را در طرفین موتور تعبیه کرده بود. با این حال، بدنه این خودرو تا جای ممکن نزدیک به یک خودروی معمولی طراحی شده بود.

خودروی اسپیس اف 1 اساسا قرار بود یک خودروی تبلیغاتی باشد؛ بنابراین تنها یک نمونه از آن به‌طور رسمی تولید شد. در عین حال، این اتومبیل توانست به‌طور کامل به هدف خود که به رخ کشیدن توانایی فرانسوی‌ها در ساخت خودروهای متفاوت و باورنکردنی است، برسد!

رنو توییزی اف 1 – Renault Twizy F1

بهترین خودروهای رنو

خودروی توییزی رنو یک اتومبیل برقی است که علیرغم ظاهر نامتعارف و جمع و جورش، به‌سختی می‌تواند در لیست بهترین خودروهای رنو قرار گیرد.

مدل استاندارد Twizy یک خودروی برقی ضعیف است که صرفا برای جابجا شدن در ترافیک شهر کاربرد داشته و بیشتر شبیه به یک خودروی اسباب‌بازی است! با این وجود، رنو تصمیم گرفت نسخه‌ای مسابقه‌ای از این خودروی برقی را تحت عنوان Twizy F1 تولید کرده و دنیای خودروسازی را تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود این که توییزی اف 1 یک نمونه مفهومی بود، اما سرانجام به مرحله آزمایش واقعی رسید و با استفاده از سیستم KERS که از خودروهای فرمول 1 به عاریت گرفته شده بود، موفق شد به توان تولیدی 97 اسب بخار برسد.

این توان در خودرویی با ابعاد و اندازه کوچک توییزی باعث می‌شود که صفر تا صد این خودرو تنها شش ثانیه باشد و حداکثر سرعت آن به حدود 110 کیلومتر بر ساعت برسد.

در این میان همچنین استفاده از فیبر کرین در ساخت بدنه یا یک بال در قسمت پشت نیز ضمن علیرغم این که ظاهر خودرو را مسخره‌تر از قبل می‌کرد، اما با کاهش وزن باعث سریع‌تر شدن آن می‌شد.

این خودرو در سال 2013 روانه بازار شد و همانند اسپیس اف 1 تنها در یک دستگاه تولید شد. با این وجود، تحسین و تمجید همیشگی منتقدین از این خودرو تا ابد همراه با رنو خواهد بود.

رنو اسپرت اسپایدر – Renault Sport Spider

بهترین خودروهای رنو

یکی دیگر از بهترین خودروهای رنو که متاسفانه به فراموشی سپرده شده، رنو اسپرت اسپایدر است که نخستین خودرو از زیر برند رنو اسپرت به شمار رفته و تفاوت‌هایی بسیار مهم با تمامی خودروهای تولیدی رنو دارد.

این خودرو، محصولی رودستر و سبک بود که از یک موتور چهار سیلند دو لیتری بهره می‌برد و قدرتی 148 اسب بخاری داشت. علاوه بر این، رنو همچنین در ساخت این خودروی اسپایدر از طراحی خودروهای برند انگلیسی لوتوس الهام گرفته بود.

متاسفانه، عرضه Renault Sport Spider به بازار در سال 1996، با عرضه خودروی Lotus Elise همزمان شد! مدل الیزه در آن زمان توانست یک‌تنه کمپانی لوتوس را نجات دهد؛ در حالی که اسپرت اسپایدر رنو اصلا آن‌طور که فرانسوی‌ها انتظار داشتند، فروش نرفت.

به این ترتیب، از میان رنو و لوتوس، کمپانی انگلیسی برنده نبرد خودروهای رودستر اروپایی سال 1996 شد و Renault Sport Spider رفته رفته در مسیر فراموشی قرار گرفت!

رودستر رنو، بر اساس پیش بینی ها بین 1600 تا 1800 دستگاه فروش داشت و در سال 1999 به دنبال فروش دور از انتظار، از چرخه تولید خارج شد.

این مساله البته باعث نمی‌شود که کیفیت فنی و عملکرد رنو اسپرت اسپایدر را زیر سوال ببریم؛ چرا که این خودرو از هر لحاظ محصولی تکرارنشدنی بود که متاسفانه نتوانست آن‌طور که باید و شاید، دیده شود!

رنو 8 گوردینی – Renault 8 Gordini

رنو 8 گوردینی

یکی از اولین نمونه خودروهای تقویت شده رنو، مدل Renault 8 Gordini بود که مدل اسپرت‌تر رنو 8 به شمار می‌رفت و در میان بهترین خودروهای این برند فرانسوی هم جا دارد.

این خودرو به‌نوعی آغازگر ماجراجویی فرانسوی‌ها در دنیای خودروهای مسابقه‌ای بود که موفق شد با شکست خودروهای پرادعای پورشه و آلفارومئو در رالی کرس برای خود نامی دست و پا کند.

این خودرو همچنین به‌شدت نزد افراد جامعه محبوب بود و در فاصله سال‌های 1964 تا 1970، فروشی حدودا 11800 نسخه‌ای را تجربه کرد.

مدل‌های اولیه رنو 8 گوردینی از یک موتور 1.1 لیتری بهره برده و توانی 95 اسب بخاری داشتند؛ در حالی که در سال 1966 مدلی قدرتمندتر از این خودرو با موتور 1.3 لیتری معرفی شد که توان تولید قدرت 110 اسب بخاری را داشت.

رنو 8 گوردینی همچنین با دو بار موفقیت در سال‌های 1965 و 1966 در رالی کرس و بردن چندین مسابقه دیگر در اروپا به یکی از جذاب‌ترین اتومبیل‌های اسپرت اروپا تبدیل شد.

Renault 8 Gordini قطعا با استانداردهای امروز اتومبیل ضعیفی است؛ اما رنو با معرفی این خودرو مقدمات ورود خود به بازار اتومبیل‌های اسپرت را فراهم کرد؛ جایی که فرانسوی‌ها امروز استاد مسلم آن به شمار می‌روند.

رنو آر اس 01 – Renault RS.01

رنو RS01

معرفی رنو RS.01 در سال 2014 هیجان زیادی را در میان علاقمندان به خودروهای مسابقه‌ای برانگیخت. این خودرو محصولی قدرتمند و سریع بود که قصد داشت در رقابت‌های GT3 شرکت کند.

موتور 3.8 لیتری V6 این اتومبیل از نیسان GT-R برداشته شده بود و قدرتی 550 اسب بخاری را ارائه می‌کرد. علاوه بر این، شاسی آن نیز توسط کمپانی خوشنام Dallara و به‌طور کامل از فیبر کربن ساخته شده بود.

متاسفانه این رقابت‌ها به دلیل نبود توجیه مالی منحل شد و RS.01 نیز پس از آن تنها چند حضور مختصر در چندین رویداد دیگر داشت.

با توجه به این که RS.01 اساسا یک خودروی مسابقه‌ای بود، رنو هرگز مدل خیابانی این خودرو را به بازار عرضه نکرد. بنابراین امروزه محال است که بتوانید یکی از این خودروهای جذاب را در سطح شهر مشاهده نمایید.

این مساله البته جای تاسف فراوانی دارد؛ چرا که فرانسوی‌ها می‌توانستند با عرضه مدل شهری این خودرو، خیلی سریع نمونه‌های هاچ بک یا سدان آن را نیز روانه بازار کرده و شهرت بیشتری برایش دست و پا کنند.

شاید به همین دلیل است که Renault RS.01 به‌عنوان یکی از برترین خودروهای فراموش شده رنو و کل صنعت خودروسازی شناخته می‌شود.

رنو کلیو – Renault Clio V6

بهترین خودروهای رنو

دقیقا همانند اتفاقی که برای رنو 5 توربو رخ داد، رنو کلیو شش سیلندر هم به‌منظور تعبیه موتور قدرتمندتر، ناچار به حذف صندلی‌های عقب شد. این مساله باعث تفاوت چشمگیر این مدل با مدل‌های معمولی Clio شد.

در عین  حال، Clio V6 به‌جای استفاده از یک موتور چهار سیلندر مانند مدل‌های معمولی، از یک موتور سه لیتری V6 استفاده می‌کرد که در مدل‌های اولیه 226 و در مدل‌های بعدی، 255 اسب بخار توان تولید می‌کرد.

این موتور قدرتمند قادر بود حداکثر سرعت کلیو وی 6 را به حدود 250 کیلومتر بر ساعت برساند که هم‌تراز با بهترین مدل‌های بی ام و مرسدس AMG بود.

خودروی کلیو شش سیلندر همچنین با همکاری کمپانی TWR، یک برند خودروسازی شناخته شده انگلیسی که در ساخت اتومبیل‌های مطرحی چون جگوار ایکس جی 220 و نیسان آر 390 جی تی 1 هم همکاری داشته است.

Clio V6 در ابتدا به‌عنوان یک خودروی مفهومی در سال 1998 معرفی شد و پس از دریافت بازخوردهای بسیار مثبت، دو سال بعد روانه بازار شد. بین سال‌های 2000 تا 2005، رنو بیش از 2800 دستگاه از این خودرو را به فروش رساند.

بد نیست بدانید که مدل معمولی Clio یکی از هاچ بک‌های اقتصادی محبوب اروپایی‌ها به شمار می‌رفت. با این وجود، Clio V6 بار دیگرثابت کرد که رنو راه و رسم تولید هاچ‌بک‌های قدرتمند و پرتوان را به‌خوبی بلد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*