اختلال سامانه همتا

اختلال و قطعی سرویس پیامکی سامانه همتا همچنان ادامه دارد

در این مطلب علت اختلال و عدم توانایی برقراری ارتباط پیامکی و اینترنتی با سامانه همتا توسط بازاریان و مردم را برسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

طی هفته‌های اخیر عدم ارائه خدمات از سوی سامانه همتا سبب شده بازاریان و مردم با مشکلات جدیدی در بحث خرید و فروش محصولات سیم‌کارت خور به‌خصوص گوشی موبایل مواجه شوند.

از آنجایی که فعال‌سازی هر تلفن همراه در داخل کشور بدون کد تایید این سامانه تخلف محسوب می‌شود، تلفن مد نظر جز کالاهای قاچاق وارد شده به کشور تلقی می‌گردد و پس از مدت زمان معینی توانایی دریافت خدمات از اپراتورهای تلفن‌ همراه داخلی را از دست می‌دهد. در واقع برای اثبات ورود قانونی هر تلفن همراه به داخل کشور و تایید پرداخت شدن هزینه گمرک توسط وارد کننده، نیاز است که سریال گوشی مد نظر در سامانه همتا ثبت شود.

تا پیش از این، ثبت شدن یک تلفن همراه به دو روش پیامکی و اینترنتی (استفاده از سایت) در این سامانه انجام می‌شد؛ اما در هفته‌های اخیر هنگامی که خریداران می‌خواهند با استفاده از کد فعال سازی، سریال گوشی خود را در سامانه همتا ثبت کنند هیچ پاسخی از این سامانه دریافت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آموزش رجیستر کردن گوشی های موبایل جدید در شبکه اپراتوری تلفن همراه

در پی گزارش‌های دریافت شده از بازار، هنگامی که مردم برای خرید تلفن همراه به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند نمی‌توانند در محل، تلفن خریداری شده را فعالسازی کنند و قادر به تفکیک تلفن‌های قانونی و قاچاق از یکدیگر نیستند. همین موضوع سبب شده سودجویان از شکاف ایجاد شده استفاده کنند و تلفن‌های قاچاق خود را به‌عنوان محصولی قانونی به مردم بفروشند. حتی در برخی از موارد نیز به‌دلیل عدم توانایی در ثبت سریال موبایل در سامانه همتا، گوشی‌ها ارتباط خود با اپراتورها را از دست داده‌اند.

برسی‌ها نشان می‌دهد مطالبات اپراتورهای تلفن همراه از سامانه همتا سبب شده است که این اپراتورها پاسخ‌های سامانه همتا به مشتریان را ارسال نکنند.

سامانه همتا

علت اختلال در دریافت پیامک فعالسازی تلفن همراه از سامانه همتا

از سال 1396 که سامانه همتا برای جلوگیری از ورود قاچاق گوشی همراه به داخل کشور راه‌اندازی شد، این سامانه با کمک اپراتورهای تلفن همراه به ارائه خدمات خود به کاربران می‌پرداخت. این سامانه به‌صورت کاملا رایگان در دسترس مردم قرار دارد و مردم عوارض واردات تلفن همراه به داخل کشور را به گمرک پرداخت می‌کنند. در نتیجه سامانه همتا از خود هیچ منبع درآمدزایی ندارد.

پیش از این در تابستان سال گذشته نیز اختلالات گسترده‌ای در دریافت پیام ریجستری تلفن همراه وجود داشت؛ موضوعی که حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت نیز آن را تایید کرده بود.

مشکل عدم ارسال پیامک‌ها در سال گذشته با پیگیری‌های وزارت صمت برطرف شد؛ اما در هفته‌های اخیر، مجددا پیامک‌های این سامانه برای خریداران ارسال نمی‌شود. حمید محله‌ای در این خصوص بیان کرد:

این سامانه زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند؛ اما به‌دلیل این‌که درآمد مشخص و تعیین‌شده‌ای ندارد، نمی‌تواند هزینه پیامک‌های ارسالی توسط سامانه را پرداخت کند. در 6 سال گذشته اپراتورها حدود 100 میلیارد تومان از سامانه همتا طلبکار هستند.

اپراتور همراه اول نیز در این خصوص گفت که مشخص نیست برای دریافت مطالبات با کدام سازمان و دستگاهی طرف هستیم! مصطفی درجزی، مدیر کل کسب و کار سازمانی همراه اول در خصوص اختلالات پیامکی همتا بیان کرده بود:

پیامک‌های سامانه همتا برای مشترکان همراه اول وصل است؛ اما از سال 1396 تا به امروز حتی یک ریال از طرف سامانه همتا به همراه اول پرداخت نشده و این سامانه بدهی سنگینی به همراه اول دارد؛ خواسته همراه اول از مسئولان این است که مشخص شود سامانه همتا زیر نظر کدام سازمان یا دستگاه دولتی است و این شرکت مطالبات مالی، اختلالات سامانه و به‌روزرسانی‌های مورد نیاز را چگونه و از کدام دستگاه باید پیگیری کند.

با وجود ادعای مسئولین این اپراتور، تجربه بازاریان و مردم نشان می‌دهد که در طول شبانه‌روز تنها در ساعات محدودی امکان دریافت پاسخ‌های اطلاعاتی سامانه همتا وجود دارد و این ارتباط کماکان مختل است.

با توجه به موضوع‌های عنوان شده و اهمیت سامانه همتا بر بازار خرید و فروش تلفن همراه، به‌نظر می‌رسد مسئولان وزارت صمت و ارتباطات در حال ارجاع این مسئله به یکدیگر هستند و هنوز چاره‌ای اساسی برای این معضل اندیشیده نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*