شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز تاریخ + عکس

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز جهان که تا ابد در تاریخ صنعت خودروسازی باقی خواهند ماند.

هنری فورد، نخستین فردی بود که در سال 1913 اولین خط تولید خودرو در جهان را راه‌اندازی کرد و صنعت اتومبیل سازی را با تحولی شگرف روبرو نمود. از آن زمان، متدهای مختلف تولید انبوه خودرو در دنیا روز به روز بهینه‌تر و پیشرفته‌تر شدند تا جایی که امروزه تیراژ خودروهای برخی خط تولیدها به‌حدی بالاست که آقای فورد در رویاهای خود هم تصور نمی‌کرد!

با این وجود، علیرغم این که خودروهای تولید شده در کارخانجات اتومبیل سازی ارزان تر بوده و تولیدشان سریع‌تر انجام می‌شود، کیفیت آن‌ها هرگز در حد و اندازه خودروهای دست ساز نخواهد بود.

خودروهای دست ساز، اساسا بسیار کمیاب هستند؛ چرا که تولید آن‌ها به تعداد بسیار زیادی نیروی متخصص نیاز داشته و زمان تولیدشان فوق‌العاده بالاست. همین مسائل باعث می‌شوند که تیراژ این دسته خودروها بسیار محدود باشد. به همین دلیل است که خودروهای دست ساز معمولا لوکس‌ترین، قدرتمندترین، پرامکانات‌ترین و خاص‌ترین محصولات تولید شده توسط هر کمپانی هستند.

در عین حال در بین خودروهای دست ساز نیز برخی بسیار خاص‌تر از سایرین بوده و توانسته‌اند به محصولاتی ماندگار در تاریخ صنعت خودروسازی تبدیل شوند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به معرفی 12 مورد از شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز تاریخ بپردازیم.

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز تاریخ

لیست زیر دربرگیرنده تعدادی از کمیاب‌ترین، خاص‌ترین و شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز دنیاست که تا ابد در ذهن علاقمندان به خودروهای منحصربفرد باقی خواهند ماند.

مک لارن اف 1 – McLaren F1

مک لارن اف 1

مک لارن اف 1 توسط بسیاری افراد به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای جاده‌ای شناخته می‌شود که در زمان خود، تعریف جدیدی از خودروهای با عملکرد بالا ارائه کرد. این خودرو همین الان هم در شمار ارزشمندترین اتومبیل‌های جهان قرار دارد.

تمامی عناصر به کار رفته در این ابرخودرو با هدف ارائه بهترین عملکرد فنی در دنیا طراحی و ساخته شده‌اند. تنها ساخت شاسی این خودرو حدود 3000 ساعت زمان برده و حتی ظریف‌ترین و کوچک‌ترین حفره‌های موجود روی شاسی هم با هدف ارائه عملکرد بهینه، به‌صورت دست‌ساز طراحی شده‌اند.

ساخت هر خودرو F1 حدودا سه ماه از مک لارن زمان می‌برد؛ اما نتیجه کار، کاملا ارزش زحمتی که برای آن کشیده شده بود را داشت.‌ این خودرو نه تنها فوق‌العاده سریع بود؛ بلکه فرمان‌پذیری آن نیز به‌مراتب بهتر از اتومبیل‌هایی با کسری از توان آن بود. این خودرو همچنین در برخی زمینه‌های صنعت خودروسازی به یک الگو تبدل شد؛ به‌طوری که بسیاری اتومبیل‌های شناخته شده مدرن به‌دفعات از دستاوردهای این خودرو بهره می‌برند. نمونه این موارد، شاسی فیبر کربنی است.

علاوه بر این، سطح جزئیات مک لارن اف 1 نیز در سطحی باورنکردنی و منحصربفرد قرار دارد. به‌عنوان مثال، سی دی پلیر و سیستم تهویه این خودرو نیز به‌طور اختصاصی توسط مهندسان مک لارن از سبک‌ترین مصالح ممکن ساخته شده‌اند تا اتومبیل، تا جایی که می‌تواند سبک باشد!

با وجود این که مدتی پس از عرضه MacLaren F1، بوگاتی ویرون جای آن را به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولید شده در تاریخ گرفت، اما این شاهکار انگلیسی همچنان جایگاهی ثابت در میان شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز جهان دارد.

کونیگزگ جسکو – Koenigsegg Jesko

کونیگزگ جسکو

مدل جسکو یکی از بهترین و جذاب‌ترین خودروهای تولید شده توسط کونیگزگ است که تا به امروز تنها 125 دستگاه از آن تولید شده است. Jesko در دو تریم مختلف Attack یا Absolut به دست مشتریان می‌رسد که اولی بیشتر روی توانایی‌های مسابقه‌ای در پیست متمرکز است و دومی قصد دارد حداکثر سرعت ممکن را ارائه دهد.

تمامی خودروهای کونیگزگ، اعم از جسکو یا مدل‌های قبل از آن، به‌طور کامل به‌صورت دست ساز و در کارخانه این برند در سوئد تولید می‌شوند و خریداران می‌توانند مواردی نظیر رنگ و طراحی بدنه را به صلاح‌دید خود تغییر دهند.

جسکو از بسیاری جهات، نقطه عطفی در تاریخ برند کونیگزگ به شمار می‌رود. در زمان عرضه این خودرو، کریستین فون کونیگزگ اعلام کرد که کمپانی متبوعش هرگز خودرویی سریع‌تر از Jesko را تولید نخواهد کرد؛ چرا که محدودیت‌های سرعت در حال حاضر لاستیک‌های به کار رفته در خودروها، شرایط جاده و البته جسارت در رانندگی هستند!

این کمپانی در عوض اکنون مشغول به ساخت هایپرخودروی هیبریدی جمرا (Gemera) است که هرچند به‌طرز دیوانه‌کننده‌ای سریع است، اما هنوز قابل رقابت با Jesko Absolut نیست و احتمالا هرگز هم نخواهد شد!

استون مارتین وان 77 – Aston Martin One-77

استون مارتین وان 77

استون مارتین وان 77 یکی از شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز این برند انگلیسی است که به‌نوعی گل سرسبد محصولات آن به شمار می‌رود. این خودرو در تنها 77 دستگاه تولید شده که هریک به‌صورت دست ساز ساخته شده‌اند. موتور به کار رفته در این اتومبیل 7.3 لیتری و V12 است که توانایی تولید حداکثر سرعت حدودا 355 کیلومتر بر ساعت را به آن بخشیده است.

علاوه بر این، One-77 همچنین یکی از زیباترین خودروهای استون مارتین به شمار می‌رود که حتی پس از گذشت حدود پانزده سال، همچنان جذابیت و وقار خود را حفظ کرده است.

طراحی بسیار پیچیده این خودرو تنها از طریق ساخت با دست امکان‌پذیر شده و تولید هریک از آن‌ها حدودا 3000 ساعت زمان برده است. در میان اجزای تشکیل دهنده این خودرو، استفاده از پانل یکپارچه آلومینیومی در پشت، یکی از جذاب‌ترین مشخصات این خودرو به شمار می‌رود.

چندی پیش قیمت این سوپرخودروی خارق‌العاده برابر با 1.88 میلیون دلار اعلام شد که آن را به یکی از گرانترین خودروهای آن زمان تبدیل کرد. با این حال، به نظر می‌رسد طراحی منحصربفرد و توانایی فنی باورنکردنی این خودرو ارزش پرداخت این هزینه هنگفت را برای عده‌ای از کلکسیونرها دارد!

لانچیا استراتوس – Lancia Stratos

لانچیا استراتوس

لانچیا استراتوس یکی از مطرح‌ترین خودروهای مسابقه‌ای دنیا محسوب می‌شود که به سمبلی برای خودروهای مسابقه‌ای ایتالیایی تبدیل شده است. آنچه این اتومبیل را به محصولی به‌یادماندنی تبدیل می‌کند، طراحی مثلثی شکل و کشیده آن است که تاثیر بسیاری روی خودروسازان پس از آن داشت.

با این وجود، استراتوس، اصلا هم‌تراز سایر خودروهای دست ساز این لیست نیست و تولید آن به دلیل مشکلات اقتصادی Lancia در آن زمان، با حداقل امکانات صورت گرفت!

بسیاری بخش‌های استراتوس از سایر اتومبیل‌های ایتالیایی، خصوصا مدل‌های مختلف فیات، به عاریت گرفته شده بودند. موتور V6 به کار رفته در این اتومبیل با فراری دینو مشترک بود و در نهایت توانست از Stratos خودرویی برنده بسازد!

امروز قیمت خودروی استراتوس اصلا در حد و اندازه‌های سایر اتومبیل‌های کلاسیک ایتالیایی یا اتومبیل‌های مسابقه‌ای شگفت‌انگیز این کشور نیست و حتی در سال‌های اخیر با اندکی افت هم مواجه شده است. بنابراین اگر قصد دارید جمع آوری کلکسیون خودروهای دست ساز خود را آغاز کنید، استراتوس، بهترین گزینه برای شروع به شمار می‌رود.

فراری 288 جی تی او – Ferrari 288 GTO

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز

نخستین خودروی هاله‌ای (Halo Car) فراری، مدل 288 جی تی او بود که در تیراژی بسیار محدود تولید شده و ممکن بود هرگز روانه بازار نشود. این خودرو نتیجه اصرار انزو فراری فقید به ساخت خودرویی مناسب برای شرکت کردن در رقابت‌های Group B بود. با این حال، منحل شدن این سری رقابت‌ها، آینده 288 GTO را در هاله‌ای از ابهام قرار داد!

با این وجود فراری تصمیم به ادامه تولید این خودروی جذاب گرفت و حتی به‌دنبال محبوبیت خیره‌کننده آن، تیراژ اولیه 200 دستگاهی را به 272 دستگاه افزایش داد. استقبال از این ابرخودروی اینتالیایی به‌اندازه‌ای بود که برخی خودروهای رزرو شده در ادامه با قیمت‌های بسیار بیشتری به سایر افراد فروخته شد و عایدی فراوانی را نصیب فراری نمود.

با وجود این که از نظر ظاهری شباهت‌هایی میان مدل‌های 288 GTO و 308 وجود داشت، اما موتورهای به کار رفته در این دو بسیارمتفاوت از یکدیگر بودند. به‌طور خاص فراری 288 جی تی او از یک موتور V8 خطی با توربوشارژرهای دوقلو بهره می‌برد و توان تولید توان 400 اسب بخار را داشت.

همچنین استفاده از کامپوزیت‌های گران‌قیمت و با ترکیب پیچیده باعث شده بود که وزن این خودروی فراری به حداقل برسد و شتاب‌گیری آن بسیار سریع انجام شود.

موفقیت خیره‌کننده این مدل باعث شد که فراری به ساخت سوپرخودروهای دست ساز و جذاب دیگر ترغیب شود. این امر در سال‌های بعد منجر به ساخت مدل F40 شد که به هیچ وجه نتوانست موفقیت 288 GTO را تکرار کند.

مرسدس بنز 300 اس ال گالوینگ – Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

مرسدس بنز 300 اس ال گالوینگ

ساخت خودروی 300 اس ال گالوینگ قمار بزرگی برای مرسدس بنز به شمار می‌رفت. این خودروساز آلمانی تازه در حال احیا شدن پس از دوران جنگ بود و در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت یک خودروی اسپرت آلمانی در بازارهای جهانی نیز کاملا مردد بود!

در این میان، تاجری آمریکایی به نام مکس هافمن اصرار داشت که خودرویی این‌چنینی پتانسیل موفقیت فراوانی را در آمریکا خواهد داشت. در نتیجه او توانست مرسدس بنز را با وعده خرید 500 دستگاه نخست این اتومبیل دست ساز به ساخت آن ترغیب کند!

مدل گالوینگ اتومبیل مسابقه‌ای جذابی بود که به لطف بدنه بسیار سبک وزن، قاب فولادی و موتور شش سیلندر خطی توانست به یکی از شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز تاریخ تبدیل شود.

مهم‌ترین بارزه این خودروی فوق‌العاده درب‌های آن بودند که به‌طرزی باورنکردنی و فوق‌العاده خلاقانه رو به بالا باز می‌شدند.

بد نیست بدانید که سری خودروهای گالوینگ امروزه در شمار پرطرفدارترین خودروهای کلکسیونی جهان به شمار می‌روند. در همین راستا، مدلی بسیار کمیاب از این خودرو به‌تازگی توانسته با قیمت 145 میلیون دلاری تبدیل به گران قیمت ترین خودروی فروخته شده در یک مزایده تبدیل شود.

استون مارتین دی بی 5 – Aston Martin DB5

استون مارتی دی بی 5

اگر سری فیلم‌های جیمز باند نبودند، شاید برند استون مارتین اصلا آن‌طور که امروز شناخته‌شده است، معروف نمی‌بود! در میان مدل‌های متعدد تولید شده از این خودرو، DB5 یکی از بهترین مدل‌هاست که با وجود آن که تفاوت چندانی با DB4 ندارد، اما امروزه به کالایی فوق‌العاده ارزشمند و خواستنی برای کلکسیونرها تبدیل شده است.

مدل اصلی DB5 زمانی ساخته شد که استون مارتین همچنان تمامی اتومبیل‌هایش را به‌صورت دست‌ساز تولید می‌کرد. در نتیجه این امر، اطلاعات چندانی در خصوص جزئیات فرآیند ساخت آن در دست نیست. با این وجود، برند انگلیسی در سال 2018 اطلاعات مفید و جالبی را در خصوص تلاش و انرژی صرف شده برای تولید این خودرو اطلاعاتی را منتشر کرد.

به‌ادعای این کمپانی، ساخت مدل دی بی 5 به زمانی حدودا 4500 نفر ساعته نیازمند بوده است. این زمان البته دربرگیرنده زمان اضافی مورد نیاز برای تعبیه گجت‌های جذاب جیمز باند مانند سپرهای تقویت شده یا دیگر موارد هم بوده است. اگر خواهان تهیه یکی از این اتومبیل‌های جذاب و خاطره‌انگیز باشید، لازم است مبلغی حدودا 3.53 میلیون دلاری برای خرید آن کنار بگذارید!

بوگاتی تیپ 57 اس سی آتلانتیک – Bugatti Type 57 SC Atlantic

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز

نه تنها بوگاتی تیپ 57 اس سی آتلانتیک یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز تولید شده پیش از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، بلکه یکی از مرموزترین آن‌ها نیز هست! تنها چهار نمونه از این خودرو بین سال‌های 1936 تا 1938 تولید شدند که سه‌تای آن‌ها به فروشنده‌های شخصی فروخته شدند و یکی، توسط جین بوگاتی به‌عنوان خودروی شخصی نگهداری شد.

سه مدلی از این اتومبیل که به فروشنده‌های شخصی فروخته شدند، تا به امروز، سالم و دست‌نخورده باقی مانده‌اند؛ هرچند که یکی از آن‌ها در دهه 50 میلادی آسیب دیده و مجددا احیا شد. با این وجود، خودروی شخصی بوگاتی که با نام La Voiture Noire شناخته می‌شد، در خلال جنگ جهانی دوم، به یک باره ناپدید شد! بر اساس گزارش‌ها، این خودرو به‌همراه سایر محتویات مهم کمپانی بوگاتی، پس از شروع جنگ توسط یک قطار از کارخانه خارج شدند. اما این اتومبیل هرگز به مقصد نرسید و پس از آن در هیچ‌جا هم رویت نشد.

در صورتی که این خودرو سرانجام پیدا شود، احتمالا قیمتی چند صد میلیون دلاری خواهد داشت. با این وجود، تا به امروز هیچ اثری از این اتومبیل مرموز و شگفت انگیز مشاهده نشده است.

بوگاتی چنتودیچی – Bugatti Centodieci

بوگاتی چنتودیچی

بوگاتی چنتودیچی حتی با استانداردهای بوگاتی هم محصولی فوق‌العاده کمیاب به شمار رفته و در تنها 10 دستگاه تولید شده و به دست مشتریان رسیده است. هریک از این 10 اتومبیل شگفت انگیز به‌صورت دست ساز در کارخانه مولشایم این برند در فرانسه تولید شده‌اند.

بوگاتی این اتومبیل جدید را به‌عنوان ادای احترامی به مدل EB110 تولید کرده است که به‌ادعای خود این کمپانی، آغازگر مسیر شگفت‌انگیز ساخت ابرخودروهای ویرون و شیرون بوده است.‌ بوگاتی همچنین استاد بزرگ ساخت خودروهای با تیراژ بسیار پایین و با قیمت بسیار بالا به شمار می‌رود و اتومبیل La Voiture Noire را در تنها یک نسخه تولید کرده و با قیمتی سرسام‌آور به فروش رسانده است.

تمامی مدل‌های چنتودیچی با نظارت مستقیم خریداران آن‌ها تولید شده‌اند تا تمامی المان‌های طراحی و رنگ‌بندی، مطابق نظر مشتریان باشد. از این خودرو همچنین یک نمونه 9 میلیون دلاری هم در کلکسیون اتومبیل‌های کریستیانو رونالدو مشاهده می‌شود. او مدتی پیش سوار بر این خودرو در شهر مادرید رویت شد و توجهات فراوانی را هم به خود جلب کرد. با این وجود، به نظر می‌رسد دیگر خریداران این خودرو علاقه چندانی به نمایش آن نداشته باشند و ترجیح دهند آن را در کلکسیون شخصی‌شان نگه دارند.

پاگانی زوندا – Pagani Zonda

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز

با وجود این که تاریخچه برند پاگانی به اندازه اسطوره‌های ایتالیایی مثل فراری یا لامبورگینی درخشان نیست، اما خودروهای این برند مسحورکننده و خیره‌کننده هستند. نخستین ابرخودروی این برند و صاحب خلاق آرژانتینی ایتالیایی آن، هوراسیو پاگانی، مدل زوندا (Zonda) بود که در سال 1999 رونمایی شد و نام Pagani را از یک استارتاپ ناشناخته به یکی از نام‌های تثبیت شده در صنعت خودروسازی تبدیل کرد.

به دنبال محبوبیت خیره‌کننده Zonda،  در طول دو دهه مختلف، مدل‌های خاص و سفارشی متعددی از این خودرو نیز روانه بازار شد.

همانند بسیاری از دیگر خودروسازان کوچک‌تر، پاگانی به خط تولیدهای پیشرفته و تکنولوژی‌های اسمبل مدرن دسترسی نداشت و به همین دلیل تمامی محصولاتش کاملا با دست طراحی و ساخته شده‌اند. با این وجود، موتور V12 AMG به کار رفته در زوندا در کنار استفاده بسیار هوشمندانه از فیبر کربن باعث شده بود که این خودرو قادر باشد با بهترین ابرخودروهای جهان رقابت کند.

پاگانی زوندا همچنین یکی از نخستین هایپرخودروهای تاریخ به شمار رفته و به زعم بسیاری صاحب نظران، یکی از بهترین نمونه‌های جهان هم به شمار می‌رود. البته علیرغم این مشخصات شگفت انگیز، فروش این محصول هرگز نتوانست با رقبای قدرتمندترش رقابت کند. با این وجود، نام Zonda همواره در تاریخچه صنعت خودروسازی باقی خواهد ماند.

جگوار ایکس کی اس اس – Jaguar XKSS

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز

جگوار ایکس کی اس اس در واقع مدل جاده‌ای خودروی مسابقه‌ای D-Type این برند است که برنده مسابقات لمانز شده بود. این خودرو در ابتدا قرار بود در 25 دستگاه تولید شود؛ اما پس از تحویل شانزده نسخه از آن، آتش‌سوزی در انبار جگوار باعث شد که نه نمونه باقی مانده به‌طور کامل نابود شوند!

با این وجود، جگوار در سال 2016 اعلام کرد که خط تولید این اتومبیل را بار دیگر راه‌اندازی خواهد کرد و هریک از نه نسخه باقی مانده را با قیمت یک میلیون دلار به فروش خواهد رساند.

این کمپانی تلاش بسیار زیادی کرد تا مدل‌های سال 2016 شباهت فراوانی به مدل‌های اوریجینال داشته باشند. در این مسیر، انگلیسی‌ها مطالعه‌ای گسترده روی تمامی بخش‌های مدل‌های اوریجینال اعم از طراحی بدنه و حتی دوخت صندلی‌های داخل کابین انجام دادند تا محصول نهایی تولید شده آن‌ها، کوچکترین تفاوتی با مدل اوریجینال نداشته باشد.

به این ترتیب، ساخت هریک از این خودروها حدودا 10 هزار نفر ساعت زمان برده است! بنابراین قیمت یک میلیون دلاری اعلام شده برای آن، در مقایسه با سایر خودروهای دست‌ساز و شناخته شده دنیا نه‌تنها منطقی، بلکه ارزان هم به نظر می‌رسد.

رولز رویس سوییپ تیل – Rolls-Royce Sweptail

شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز

رولز رویس یکی از نخستین نام‌هایی‌ست که با شنیدن عبارت «خودروی دست ساز» به یاد آن می‌افتیم! در این میان، Sweptail محصولی فوق‌العاده و باورنکردنی است که در تنها یک نسخه و ظرف مدت چند سال برای خریدار فوق‌العاده ثروتمندش تولید شد.

سوییپ تیل بدون شک یکی از شگفت انگیزترین خودروهای دست ساز تاریخ است که تمامی بخش‌هایش با دقیق‌ترین جزئیات طراحی شده و درون خودرو قرار گرفته است. این اتومبیل گنجایش تنها دو سرنشین را دارد و طراحی آن تداعی‌کننده خودروهای لوکس دهه 1920 میلادی جهان است.

قیمت این خودروی فوق‌العاده کمیاب هرگز به‌طوررسمی اعلام نشده است. با این وجود بر اساس برخی گزارش‌ها، قیمت این دستگاه حدودا 10 میلیون دلار برآورد می‌شود. البته برای این دسته خودروها، قیمت، فاکتور چندان تاثیرگذاری نیست؛ چرا که تنها افراد معدودی در دنیا می‌توانند به رولز رویس مراجعه کرده و درخواست تولید یک خودروی منحصربفرد را داشته باشند! برای این دسته افراد، معمولا چند ده میلیون دلار، هزینه‌ای ناچیز به شمار می‌رود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*