اسنپدراگون X Elite

اگر قصد خرید یک کامپیوتر یا لپ تاپ جدید دارید، صبر کنید تا سیستم های مجهز به اسنپدراگون X Elite به بازار بیایند

با رونمایی تراشه اسنپدراگون X Elite کوالکام، بازیگر جدیدی در دنیای پردازنده‌های لپ تاپ و کامپیوتر برای رقابت با اینتل ظهور کرده است. اگر قصد دارید یک لپ تاپ بخرید، شاید بد نباشد فرصتی به این تراشه‌ها بدهید!

زمانی که اپل در سال 2020 از تراشه کامپیوتر M1 خود بر اساس معماری ARM رونمایی کرد، توجهات فراوانی را به خود جلب نمود.‌ در آن زمان البته طراحی پرازنده‌های ARM اتفاق چندان جدیدی نبود؛ اما آن چه چیپست‌های M1 اپل را از رقبا متمایز می‌کرد، قدرت پردازشی فوق‌العاده و مصرف بهینه تراشه‌های این کمپانی بود که توانست پردازنده‌های x86 اینتل را به‌طور کامل به حاشیه رانده و معماری ARM را با موفقیت به کامپیوترها بیاورد.

اکنون اما کوالکام هم وارد گود شده و با معرفی تراشه کامپیوتری قدرتمند و بهینه خود، اسنپدراگون X Elite، به جنگ اپل رفته است. به کمک این تراشه‌های فوق‌العاده قدرتمند و کم‌مصرف، کامپیوترهای ویندوزی بر پایه ARM هم قادرند شانه به شانه اپل پیش رفته و عملکرد فنی استثنایی ارائه کنند. بر اساس پیش‌بینی‌ها حتی این امکان هم وجود دارد که چیپست‌های کوالکام قادر باشند در برخی زمینه‌ها اپل و تراشه M1 را شکست دهند!

در گجت نیوز بخوانید:

اسنپدراگون X Elite، قدرتمندترین پردازنده ویندوزی برای رقابت با اینتل آمد

به همین دلیل اگر قصد خرید یک لپ تاپ یا کامپیوتر جدید را داشته باشید، توصیه ما به شما این است که منتظر عرضه دستگاه‌های مجهز به تراشه Snapdragon X Elite بمانید؛ چرا که محصولاتی قدرتمند، کم‌مصرف و جذاب در انتظارتان خواهند بود. اگر پیش خود فکر می‌کنید که چرا باید به‌جای لپ تاپ های مجهز به پردازنده‌های اینتل و AMD سراغ تراشه کوالکام بروید، در ادامه این متن با ما همراه باشید.

تمرکز تراشه اسنپدراگون X Elite روی لپ تاپ است

لپ تاپ کوالکام

پیش از هرچیز بهتر است بدانید که کوالکام تصمیم دارد تراشه جدیدش را تا مدتی مشخص صرفا در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار دهد. در همین زمینه مدتی پیش مدیر بخش پردازش و گیمینگ کوالکام با تاکید بر این مساله اشاره کرد که در ابتدا تمرکز کوالکام صرفا روی لپ تاپ‌ها خواهد بود. با این وجود، به دلیل تنوع و گستردگی پردازنده‌های Oryon می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد استفاده از آن‌ها در فرم‌های دیگر هم باشیم.

در همین زمینه همچنین کوالکام پیشتر در خصوص احتمال استفاده از این تراشه‌ها در خودروها نیز سخن گفته بود؛ هرچند به نظر نمی‌رسد این اتفاق حداقل در آینده نزدیک رخ دهد!

از طرف دیگر، کوالکام همچنین از عرضه گوشی های موبایل مجهز به چیپست اسنپدراگون X Elite در سال 2024 هم خبر داده بود. البته در این خصوص باید در نظر داشت که این کمپانی چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 را به‌تازگی رونمایی کرده است و باید دید این دو تراشه چگونه در نبرد تراشه گوشی‌های موبایل در برابر یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد.

بنابراین با وجود این که استفاده از تراشه های کامپیوتر جدید کوالکام در گوشی های موبایل و خودروها دور از ذهن نیست؛ اما احتمالا نباید در آینده نزدیک منتظر این اتفاق بود؛ چرا که نخستین محموله از لپ تاپ های مجهز به این پردازنده در میانه سال 2024 روانه بازار خواهند شد.

این تراشه‌ها بسیار قدرتمند هستند

اسنپدراگون X Elite

علیرغم این که با اندکی جستجو در بازار می‌توان لپ تاپ های بسیار قدرتمندی پیدا کرد، باید به این نکته هم توجه نمود که بر اساس آمار و ارقام، تراشه اسنپدراگون X Elite کوالکام اگر قدرتمندتر از محصولات مشابه اینتل و AMD نباشد، عملکردی هم تراز با آن‌ها دارد!

از سوی دیگر، اینتل و AMD مدتی طولانی است که مشغول ساخت تراشه‌های لپ تاپ‌ها بوده و تجربه فراوانی در این زمینه دارند؛ در حالی که کوالکام اولین مدل از چیپست‌های کامپیوتری خود را روانه بازار خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد کوالکام بسیار زودتر از آن‌چه انتظار می رود به یک قدرت بزرگ در بخش پردازشگرهای کامپیوتری تبدیل خواهد شد.

با توجه به این که Snapdragon X Elite نخستین تراشه دسکتاپی کوالکام است، اطلاعات چندانی از تاریخچه آن در اختیارمان نیست و برای شناخت بیشتر آن باید به بنچمارک‌ها و مقایسه عملکرد فنی آن با سایر دستگاه‌ها پرداخت. بر اساس نتایج تست‌های انجام شده روی تراشه جدید کوالکام، این چیپست موفق شده از نظر عملکرد پردازنده‌های قدرتمند Core i9-13980HX و Apple M2 Max را پشت سر گذاشته و حتی مصرف پایین‌تری هم در مقایسه با آن‌ها داشته باشد. این مساله برای یک چیپست نوپا بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر به دلیل آن که بسیاری اپلیکیشن‌های کامپیوتری برای کارکرد مناسب روی تراشه‌های ARM کدنویسی نشده‌اند، قدرت سخت افزاری مساله‌ای بسیار مهم برای چیپست کوالکام به شمار می‌رود. تا زمانی که اپلیکیشن‌های مختلف برای این پردازنده‌های کدنویسی شوند، ویندوز آن‌ها را از طریق شبیه‌سازی (Emulation) اجرا خواهد کرد. این روند تا زمانی که کامپایل کردن اپلیکیشن‌ها برای ARM به اتمام برسد، ادامه خواهد داشت.

با این وجود، بر اساس اظهار نظر مدیر بخش پردازش و گیمینگ کوالکام، تراشه اسنپدراگون X Elite قادر است اپلیکیشن‌های اجرا شده در امولاتور را با عملکرد قابل قبولی در مد شبیه‌سازی اجرا کند.

دستگاه‌های مجهز به این چیپست، شارژدهی باتری چند روزه خواهند داشت

مصرف انرژی تراشه کوالکام

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه‌های مجهز به تراشه Snapdragon X Elite، عمر باتری شگفت‌انگیز آن‌هاست. در این زمینه، مدیر بخش پردازش کوالکام اعلام کرده که شارژدهی لپ تاپ های مجهز به این چیپست، چند روزه خواهد بود، نه چند ساعته!

البته در حال حاضر لپ تاپ های متعددی با شارژدهی بسیار عالی در بازار حضور دارند. با این وجود بسیاری از آن‌ها محصولاتی با عملکرد فنی متوسط یا حتی ضعیف هستند و از پس اجرای برنامه‌های سنگین برنخواهند آمد. در این میان چیپست جدید کوالکام قصد دارد ضمن این که بتواند بازی‌های پرجزئیات را اجرا کرده و از پس اپلیکیشن‌های سنگین برآید، عمر باتری چند روزه را نیز ارائه دهد!

البته ادعای کوالکام در خصوص توان پردازشی لپ تاپ هایش کاملا انتزاعی و ذهنی بوده و قطعیت چندانی در آن نیست. همچنین دستگاه‌های مجهز به این تراشه جدید هم هنوز به بازار عرضه نشده و به همین دلیل نمی‌توان در خصوص عملکرد باتری آن‌ها اظهار نظر کرد. با این وجود، کوالکام بر اساس تست‌هایی که انجام داده اطمینان دارد که تراشه جدیدش از نظر مصرف انرژی، عملکردی بسیار بهتری از رقبا خواهد داشت. بنابراین شارژدهی  چندروزه لپ تاپ های مجهز به این تراشه کاملا در دسترس خواهد بود.

هوش مصنوعی، محور تمرکز تراشه‌های کوالکام خواهد بود

هوش مصنوهی

چه دوست داشته باشید و چه خیر، هوش مصنوعی نقشی بسیار پررنگ در زندگی آینده ما ایفا خواهد کرد. به همین دلیل، کوالکام تراشه کامپیوتری خود را برای استفاده از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) متعددی مانند مدل‌های مایکروسافت، OpenAI، متا، اندروید و… بهینه‌سازی کرده است. به بیان ساده‌تر، هرکس که یکی از لپ تاپ های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite را خریداری می‌کند، قادر خواهد بود از LLM مد نظر خود به‌راحتی استفاده کند؛ چرا که پردازنده، به‌طور کامل از آن پشتیبانی خواهد کرد.

به این ترتیب، لپ تاپ مجهز به تراشه Snapdragon X Elite قادر به اجرای فرامینی مانند پشتیبانی از دستیارهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش پاسخ‌ها روی لپ تاپ با سرعت حداکثر 20 توکن در ثانیه خواهد بود. توکن، در حقیقت کلمه‌ای‌ست که در یک جمله یا دستور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تراشه اسنپدراگون از طریق واحد پردازش عصبی شش ضلعی روی دستگاه یا از طریق مدل ابری هیبریدی قادر به انجام فرآیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود. کوالکام البته به‌طور جدی باور دارد که بهترین روش برای پردازش امن داده‌ها استفاده از خود دستگاه به‌جای فضای ابری است؛ چرا که با افزایش گرایش کاربران به هوش مصنوعی، استفاده از فضای ابری برای پردازش داده‌ها مدل چندان پایداری نیست. به همین دلیل است که دستگاه‌های مجهز به تراشه جدید کوالکام، خود از نظر سخت افزاری قادر به پردازش اطلاعات مرتبط با فناوری هوش مصنوعی خواهند بود.

جمع بندی

اسنپدراگون X Elite

به‌طور کلی دلایل زیادی وجود دارد که ما را مجاب کرده برای لپ تاپ بعدی خود، دستگاهی مجهز به تراشه اسنپدراگون ایکس الیت را خریداری کنیم. این پردازنده‌ها قادرند فصل جدیدی از همکاری ویندوز با تراشه‌های ARM را رقم بزنند و همانند چیپست‌های M1 اپل خاطره‌انگیز شوند.

در این مورد البته تفاوتی بزرگ میان اپل و کوالکام وجود دارد. اپل به دلیل هماهنگی فوق‌العاده سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه‌هایش موفق شد کوچی ناگهانی به دنیای پردازنده‌های ARM داشته باشد. این در حالی‌ست که چنین کاری برای ویندوز و کوالکام امکان‌پذیر نیست! دلیل آن است که اینتل و AMD همچنان به ساخت تراشه‌های خود برای لپ تاپ ها ادامه داده و تقریبا تمام بازار را در دست خود گرفته‌اند. به همین جهت بسیاری برنامه‌های دسکتاپ با پردازشگرهای ARM سازگار نبوده و ناچارا در مد شبیه‌سازی اجرا خواهند شد.

در این میان البته نرم افزارهایی مثل پکیج مایکروسافت و Davinci Resolve از تراشه ARM پشتیبانی خواهند کرد؛ اما باید توجه کرد که ویندوز اکوسیستمی بسیار گسترده و پهناور است که کمپانی‌های زیادی در آن فعال هستند. کوالکام نیز کمپانی بزرگی است؛ اما در برابر این غول‌های صنعت کامپیوتر، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

توضیحات ارائه شده البته به معنای آن نیست که نباید سراغ تراشه های ARM کوالکام رفت. کاملا برعکس؛ پردازنده‌های ARM آینده صنعت پردازش کامپیوتر هستند و تراشه اسنپدراگون X Elite قدم بزرگی در مسیری درست برای کوالکام به شمار می‌رود. به همین جهت اگر می‌توانید برای خرید لپ تاپ بعدی خود تا نیمه سال 2024 منتظر بمانید، حتما یکی از محصولات مجهز به این چیپست را خریداری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*