قیمت خودروهای مونتاژی

برخلاف شایعات، قیمت خودروهای مونتاژی افزایش پیدا نمی‌کند

معاون وزیر صمت می‌گوید برخلاف شایعات، قیمت خودروهای مونتاژی نه تنها افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه کاهش پیدا خواهد کرد. اما این چطور ممکن است؟

به‌دنبال افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله در ایران گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای مونتاژی به‌وجود آمده است. بر اساس این مصوبه جدید، سود بازرگانی برای خودروهای مونتاژی بر اساس حجم موتور و میزان داخلی‌سازی بین ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. برخی از کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند که این تغییر تعرفه قطعا روی قیمت نهایی خودروهای چینی مؤثر است و باعث گران‌تر شدن آن‌ها می‌شود. ولی دولت نظر دیگری دارد. برخلاف این گمانه‌زنی‌ها، معاونت وزیر صمت معتقد است که نباید منتظر گرانی در بازار خودروهای چینی باشیم. به گفته منوچهر منطقی نه تنها قیمت این خودروها افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه کاهش هم خواهد یافت.

البته منطقی اشاره کرده که هنوز تعرفه‌ها تغییر نکرده‌اند و قرار است بعد از اصلاحات انجام شده، با هدف تقویت تولید داخلی ابلاغ شوند. اما شاید برای شما هم این سوال به‌وجود آمده که چگونه قرار است قیمت ماشین‌های مونتاژی کاهش پیدا کند؟ منطقی می‌گوید که افزایش تیراژ تولید، علت اصلی این اتفاق است.

افزایش تیراژ در تولید خودروهای مونتاژی قیمت آن‌ها را مهار می‌کند

قیمت خودروهای مونتاژی

معاون وزیر صمت می‌گوید که در سال اخیر، تیراژ تولید خودروهای مونتاژی به‌طور متوسط با رشد ۷۶ درصدی مواجه بوده است. همین باعث شده قیمت برخی از اتومبیل‌های چینی در بازار حتی از درب کارخانه هم ارزان‌تر باشد. در حال حاضر ظرفیت کافی برای ساخت قطعات ۲.۲ میلیون خودرو در داخل کشور وجود دارد.

بنابراین اگر شرکت‌های مونتاژ کننده به سمت داخلی‌سازی هرچه بیشتر محصولات خود گرایش پیدا کنند، برایشان مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. در همین راستا دولت نیز برای تشویق شرکت‌های مونتاژ کننده، از ابتدای امسال مقرر کرده که ارز نیمایی به شرکت‌هایی تعلق بگیرد که ۵۰ درصد محصولاتشان را داخلی‌سازی کرده‌اند.

تعرفه جدید باید اصلاح شود؛ در غیر این صورت…

منطقی معتقد است که تغییر نرخ ارز برای قطعات خودروهای مونتاژی می‌تواند قیمت نهایی خودرو را بالاتر برده و در نتیجه مونتاژ کاران هم درخواست افزایش قیمت بدهند. یکی از مشکلات بزرگ تعرفه جدید که می‌تواند دوباره بازار خودرو را به چالش بکشد، بی‌توجهی به تیراژ تولید است. هم راستا با داخلی‌سازی، باید تیراژ تولید اتومبیل‌های مونتاژی نیز افزایش پیدا کند تا برای شرکت‌های تولیدی بصرفه باشد. در غیر این صورت ممکن است تعرفه خودروهای مونتاژی حتی از خودروهای وارداتی هم بالاتر برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*