خواب آرام

این خوراکی‌ ها خواب آرام را برای شما رقم می‌زنند

یکی از دغدغه‌هایی که ما می‌توانیم در طول روز داشته باشیم این است که چه خوراکی‌ هایی بخوریم تا در طول شب یک خواب آرام را تجربه کنیم. پس اگر با مشکل بی خوابی یا بدخوابی مواجه هستید، این مطلب را از دست ندهید.

نداشتن خواب آرام و کافی در طول شب می‌تواند شما را در طول ساعات کار‌ی‌تان کسل و بی‌حال کند. بنا به گفته محققان آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب، داشتن کمتر از 7 ساعت خواب منظم، فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی، فشار خون بالا و افسردگی قرار می‌دهد. این وضعیت علاوه بر آسیب روحی و جسمی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، می‌تواند باعث آسیب به موقعیت شغلی و حتی اجتماعی گردد.

چه خوراکی هایی به داشتن خواب آرام کمک می‌کنند؟

بنا به گفته پزشک ایرانی، ابن سینا، غذای شما دوای شماست و دوای شما غذای شماست؛ یکی از راهکار‌های حل این مشکل استفاده از خوراکی های مفید در این زمینه می‌باشد.

1. آلبالو

خواب آرام

این ماده غذایی سرشار از هورمون ملاتونین می‌باشد. این هورمون که توسط غده پینه آل مغز ترشح می‌شود، مسئول تنظیم ریتم‌های شبانه‌روزی بدن است. بنا‌ به تحقیقات انجام شده، افرادی که در برنامه غذایی خود این خوراکی را دارند از کیفیت خواب خوبی برخوردار هستند.

2. کیوی

خواب آرام

این خوراکی بسیار مفید علاوه بر فوایدی که در سلامت جسمانی دارد، می‌تواند از بروز برخی ناهنجاری‌های خواب مانند بیداری‌های ناگهانی جلوگیری کند.

3. بادام زمینی

خواب آرام

این ماده غذایی سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان نوعی آمینو اسید است که در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی سرتونین کمک می‌کند. تریپتوفان در بسیاری از مواد غذایی مانند بوقلمون، شیر و تخم مرغ یافت می‌شود.

4. ماهی سالمون

خواب آرام

غذا‌های دریایی که سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 هستند، می‌توانند علاوه بر نقش داشتن در سلامت قلب، با افزایش ترشح هورمون ملاتونین باعث بهبود کیفیت خواب گردند.

 

5. قارچ

خواب آرام

قارچ‌ها در بین خوراکی‌ها دارای بیشترین میزان ویتامین D طبیعی هستند. کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث ناهنجاری‌های خواب از جمله کاهش طول مدت خواب شود.

6. گوجه فرنگی

خواب آرام

گوجه فرنگی نیز مانند آلبالو سرشار از ملاتونین است. این ماده غذایی علاوه بر ملاتونین دارای مقادیر زیاد لیکوپن می‌باشد و مصرف هر چه بیشتر آن منجر به کاهش اختلالات خواب می‌شود. بنا بر تحقیقات صورت گرفته، مصرف ۲۵۰ گرم گوجه فرنگی (خام یا در وعده شام) در حدود دو ساعت قبل از خواب می‌تواند به‌طور چشمگیری باعث بهبود کیفیت خواب و داشتن خواب آرام شود. طی تحقیقاتی دیگر، کاهش دریافت لیکوپن نیز می‌تواند باعث کاهش مدت خواب تا 5 ساعت شود.

چه راهکار‌های دیگری وجود دارد؟

قطعا خوراکی‌هایی که در این مقاله معرفی شد به تنهایی نمی‌توانند برای شما خواب آرام و راحت را به ارمغان بیاورند. در کنار استفاده از این خوراکی‌ها راهکار‌های دیگری مانند تاریک کردن محل خواب یا انجام برخی ورزش‌های مدیتیشن و کنار گذاشتن ابزار‌های الکترونیکی حدود یک ساعت قبل از خواب نیز می‌تواند به شما در تجربه یک خواب آرام کمک کنند.  ‌