مقایسه جنگنده لاکهید مارتین F-35 با شنیانگ J-31

مقایسه جنگنده لاکهید مارتین F-35 با شنیانگ J-31؛ شاخ‌و‌شانه چین برای آمریکایی‌ها

شنیانگ J-31 جدیدترین جنگنده در حال توسعه چین است. این هواپیمای جنگی نسل پنجمی آیا می‌تواند با جنگنده لاکهید مارتین F-35 آمریکا مقایسه شود؟

جنگنده‌های F-35 Lightning II آمریکا و J-31 چین (که با نام Shenyang FC-31 هم شناخته می‌شود)، دو نماینده برجسته در دسته جنگنده‌های نسل پنج هستند که اولی در نیروی هوایی ایالات متحده به‌خدمت گرفته شده و دومی همچنان در حال توسعه است. هر یک از این جنگنده‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. هر دو کشور در راستای بهبود توانمندی‌های نظامی خود این جنگنده‌ها را توسعه داده‌اند و در آینده احتمالاً شاهد عملکرد آن‌ها در صحنه‌های مختلف نظامی باشیم.

مقایسه جنگنده لاکهید مارتین F-35 با شنیانگ J-31

بیشتر بخوانید:

تقابل جنگنده اف ۳۵ و سوخو ۵۷ ؛ کدام یک جت بهتری است؟

جنگنده نسل پنجم، دسته پیشرفته‌ای از هواپیماهای نظامی است که شامل تکنولوژی استلت (پنهان‌کاری), سیستم‌های هواپیمایی برتر، ادغام داده‌های دریافتی از حسگرها و سیستم‌های هواپیمایی، و سیستم‌های کامپیوتری یکپارچه می‌شود که قابلیت ارتباط با سایر عوامل در فضای جنگ را دارد. در حالی که دو جنگنده لاکهید مارتین F-35 و شنیانگ J-31 نسل پنجمی هستند، اما به‌خاطر قابلیت‌ها و نقش متفاوتی که دارند، رقیب مستقیم یکدیگر محسوب نمی‌شوند. با این حال می‌شود این دو را از نظر پیشرفت تکنولوژیکی در نیروی هوایی مدرن با یکدیگر مقایسه کرد.

دو جنگنده نسل پنجمی F-35 و J-31 در برابر هم

جنگنده F-35 ساخت شرکت لاکهید مارتین در سه نسخه F-35A (برای نیروی هوایی), F-35B (برای نیروی دریایی و نیروی دریایی فدرال) و F-35C (برای عملیات ناوگان هوایی) تولید شده است. اف ۳۵ یک جت حنگی چندمنظوره است که از ویژگی‌های برجسته‌ای همچون قابلیت استفاده چندنقطه‌ای (Multi-Role), توانایی اجتناب از ردیابی‌های راداری (Stealth) و قابلیت عملیات هوایی و زمینی بهره می‌برد. همچنین، سیستم CMS این جنگنده، اطلاعات تمام حوزه‌های عملیاتی را تجمیع و تحلیل می‌کند. مدل B این جنگنده، به‌لطف سیستم‌های اویونیک پیشرفته و مجموعه‌ای از حسگرها، در برخواست‌های کوتاه و فرود عمودی بسیار توانمند است.

مقایسه جنگنده لاکهید مارتین F-35 با شنیانگ J-31

در سمتی دیگر جنگنده شنیانگ J-31 چین به‌عنوان یک جنگنده چندنقطه‌ای نسل جدید J-20 شناخته می‌شود که برای اهداف هوایی و زمینی طراحی شده است. در حالی که بسیاری از امکانات آن مخفی است، اما می‌دانیم که این جنگنده نیز از ویژگی استتار (Stealth) بهره می‌برد و به دو موتور جت RD-93 چینی نیزنیکولا ایف‌ترشان (البته در نمونه‌های بعدی ممکن است از موتورهای متنوعی استفاده شود) مجهز شده است، قدرت مانور بالایی دارد و از ظرفیت حمل سلاح‌های داخلی بهره می‌برد. جنگنده چینی جی ۳۱ سرعت قابل توجهی دارد و می‌تواند وظایف مختلفی را انجام دهد. انتظار می‌رود این جت جنگی علاوه بر این که در خدمت ارتش چین قرار می‌گیرد، به مشتریان جهانی نیز عرضه شود که یکی از آن‌ها می‌تواند ایران باشد.