پیشرفت بزرگ مهندسی جهان

10 پیشرفت بزرگ مهندسی جهان در سال 2023 از نگاه آکادمی مهندسی چین

آکادمی مهندسی چین 10 پیشرفت بزرگ مهندسی جهان در سال 2023 را معرفی کرد که در این لیست نام چت جی پی تی آمریکا و ایستگاه فضایی چین به چشم می‌خورند.

آکادمی مهندسی چین با بررسی پیشرفت‌های انجام شده در سراسر جهان و طبق پیشنهاد کارشناسان، نظرسنجی‌های عمومی و بررسی مشاوران توانسته لیستی از 10 پیشرفت برتر حوزه مهندسی مهم طی 5 سال اخیر را تهیه کند. دستاوردهای دو کشور آمریکا و چین سهم زیادی از این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

10 پیشرفت بزرگ مهندسی جهان در سال 2023 

آکادمی مهندسی چین اعلام کرد این لیست روی نتایج نوآورانه در حوزه مهندسی و فناوری طی سال 2018 تا 2023 تمرکز داشته که به‌شکل مشترک یا مستقل تکمیل شدند و دارای اهمیت جهانی هستند. در واقع این لیست پروژه‌های بزرگ مهندسی، تجهیزات مهم حوزه فناوری و نوآوری‌های اصلی در مهندسی و فناوری را شامل می‌شود.

در لیست 10 پیشرفت بزرگ مهندسی جهان در سال 2023 ، سه جایگاه به چین تعلق دارد. از پیشرفت‌های بزرگ مهندسی چین در این لیست می‌توان به سیستم عامل هارومونی او اس هواوی، نیروگاه برقی آبی بایهتان در رودخانه Jinsha چین و ایستگاه فضایی تیانگونگ چین اشاره کرد.

پیشرفت بزرگ مهندسی جهان

طبق اعلام آکادمی مهندسی چین، ایستگاه فضایی قادر به ایجاد فرصت‌های گسترده‌تر برای اکتشاف و توسعه فضایی انسانی است. همچنین این آکادمی سیستم عامل هارمونی او اس هواوی که در سال 2019 معرفی شد را یک راهکار مناسب برای برقراری ارتباط بین افراد و دستگاه‌ها دانست. ضمن این‌که HarmonyOS یک نوآوری فناورانه برای عصر هوشمند در وضعیت‌های مختلف به‌شمار می‌رود.

پیشرفت بزرگ مهندسی جهان

آمریکا نیز با ربات‌های اسپات (Spot) و اطلس (Atlas) شرکت بوستون داینامیکس، آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه موسوم به دارت ناسا، ابررایانه فرانتیر (Frontier) و هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT) توانست چهار جایگاه از این لیست را از آن خود کند. آکادمی مهندسی چین در این خصوص عنوان کرد چت جی پی تی که توسط شرکت آمریکایی OpenAI توسعه پیدا کرده به‌عنوان یکی از موفق‌ترین محصولات برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

پیشرفت بزرگ مهندسی جهان

ابررایانه فرانتیر نیز به‌عنوان نخستین رایانه جهان محسوب می‌شود که موفق به شکست سد اگزامقیاس شده و همچنین قادر به محاسبه بیش از یک کوئینتیلیون محاسبه در ثانیه است. ابررایانه Frontier از ظرفیت بالایی برای محاسبات قوی‌تر در چالش‌های علمی جهان نظیر پیش‌بینی دقیق آب و هوا، شبیه‌سازی هم‌جوشی هسته‌ای و توسعه مواد و داروهای جدید بهره می‌برد.

ابررایانه فرانتیر

پهپاد، باتری‌های لیتیوم یونی و واکسن «RTS, S/AS01» برای مالاریا به‌عنوان سایر فناوری‌های پیشرفته لیست 10 پیشرفت بزرگ مهندسی جهان محسوب می‌شوند. آکادمی مهندسی چین اعلام کرد باتری‌های لیتیوم یونی به‌عنوان یک فناوری جدید ذخیره‌سازی به‌شمار می‌روند و در خودروهای برقی، تجهیزات برقی، هوا فضا و سایر بخش‌ها نیز کاربردهای گسترده‌ای خواهند داشت. پهپادها نیز کاربردهای چشمگیری در بخش‌های مخلتف نظامی و غیرنظامی به‌همراه دارند.

آکادمی مهندسی چین در بیانیه خود تاکید کرد فناوری‌هایی چون ربات‌ها، پهپادها و باتری‌های لیتیوم یونی طی سال‌های اخیر با کاربردهای مختلف خود توانستند در بخش اقتصادی و اجتماعی پیشرفت چشمگیری را به‌وجود آورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*