ثبت شرکت در تهران

ثبت شرکت سهامی خاص در تهران ؛ ثبت شرکت در تهران چه شرایطی دارد؟

ثبت شرکت در تهران به عنوان بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران، می‌تواند موقعیت و سکوی پرتاب بسیار خوبی برای هر فعالیت تجاری و کسب و کار باشد. این بزرگی و موقعیت ویژه‌ی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و جغرافیایی و تمرکز امکانات در آن باعث شده است تا بسیاری از افراد برای کار و… به تهران مهاجرت نمایند.

میزان تجارت در تهران، بر اساس اطلاعات منتشر شده از طریق مراکز آمار رسمی (مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی) در دهه‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است که این افزایش نیاز به توسعه تشکیلات تجاری و ایجاد شرکت‌های بازرگانی را تشدید نموده است. امروزه، شرکت‌ها که خود دارای شخصیت حقوقی جداگانه‌ای می‌باشند، برای تولید و استفاده از منابع طبیعی و صنعتی و حمل و نقل و تاسیس موسسات بزرگ تولیدی و صنعتی که سرمایه‌های کلان و اجتماع کارگران را ایجاب می‌نماید، پا به عرصه‌ی تجاری گذاشته و نفوذ بسیاری در سیاست اقتصادی پیدا کرده‌اند.

انواع ثبت شرکت در تهران

پس از این‌که تصمیم به ثبت شرکت در تهران را گرفتید. باید بدانید که چه نوع شرکتی را می‌خواهید در تهران به ثبت برسانید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع شرکت‌ها را به شما معرفی کنیم. بر اساس ماده‌ی ۲۰ قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های تجاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های: سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی، مختلط سهامی و غیر سهامی، نسبی.

  • شرکت سهامی

شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه و سهام آن بین صاحبان شرکت تقسیم شده است. هر کدام از مسئولان به مقدار سهام خریداری شده مسئولیت دارند.

  • شرکت با مسئولیت محدود

این نوع شرکت‌ها معمولا از دو شریک تشکیل شده است که در امور تجاری فعالیت می‌کنند و هر یک از آن‌ها دقیقا به میزان سرمایه‌ای که دارند، تعهد و مسئولیت دارند.

  • شرکت تضامنی

به شرکت‌هایی که تحت اسمی مخصوص کارهای تجاری بین دو یا چند شریک با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود، شرکت تضامنی می‌گویند. در این نوع از شرکت‌ها، اگر دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌ها کافی نباشد، شرکا مسئول پرداخت هستند.

  • شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی از چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل می‌شود.

  • شرکت مختلط سهامی

ترکیبی از شرکت‌های تضامنی و سهامی است. نسبت به شرکا یا شریک ضامن مقررات شرکت تضامنی، نسبت به شرکا سهامی مقررات شرکت سهامی جاری است و در مواردی که با یکدیگر ارتباط دارند مقررات مخصوصی قرار دارند.

  • شرکت نسبی

شرکتی است که برای تشکیل آن حداقل به دو شریک نیاز داریم، مسئولیت شریک‌ها به نسبت سرمایه‌ای است که با خود به شرکت آورده‌اند.

  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

برای ثبت کردن این نوع شرکت، صورت تشکیل آن‌ها و سهم شرکا لازم است. این نوع شرکت‌ها از جهت نوع فعالیت‌ها و از جهت اعضا به دو قسمت تولیدی و توزیع تقسیم می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در تهران

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در تهران عبارتند از:

_ کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی

_ پذیره نویسی سهام برای شرکت های سهامی عام

_ گواهی واریز حداقل ۳۵درصد سرمایه اولیه برای شرکت‌های سهامی خاص

_ ارائه مجوز برای شرکت‌ها و موسساتی که فعالیتشان به مجوز نیاز دارد.

_ ارائه گواهی عدم سوء پیشینه برای تمامی افراد (متقاضیان ثبت تعاونی و موسسات غیر تجاری از این مورد استثنا می‌باشند).

_ ارائه‌ی مدارک تحصیلی مرتبط برای شرکت‌هایی که موضوع آنان تخصصی است.

به همراه داشتن تمام این مدارک برای اقدام به ثبت شرکت تهران لازم و ضروری است. پیشنهاد می‌شود به همراه خود، اصل کارت ملی و اصل شناسنامه را هم داشته باشید تا در موقع نیاز، بتوانید آنها را هم ارائه دهید.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص، یکی از انواع شرکت‌های تجاری است که برای فعالیت‌های کوچک و متوسط مناسب است. در این شرکت سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر یک از سهام دارای قیمت اسمی معینی است. تعداد سهامداران این شرکت حداقل دو نفر است. مسئولیت سهامداران محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.

شرکت سهامی خاص چه ویژگی‌های دارد؟

سرمایه تقسیم شده به سهام: سرمایه شرکت سهامی خاص به سهام مساوی تقسیم شده است. هر یک از سهام دارای قیمت اسمی معینی است.

تعداد سهامداران حداقل دو نفر: تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص حداقل دو نفر است.

مسئولیت محدود سهامداران: مسئولیت سهامداران شرکت سهامی خاص محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.

ثبت شرکت سهامی خاص چه مزایایی دارد؟

  • به دلیل تقسیم سرمایه شرکت به سهام، نقل و انتقال سهام (که می‌توانند بی‌نام باشند) به راحتی صورت می‌گیرد.
  • اعتبار شرکت‌های سهامی خاص جهت اخذ وام از بانک‌ها، شرکت در مزایده یا مناقصه‌ها و امور تجاری بزرگ از شرکت مسئولیت محدود بیشتر است.
  • هر سهامدار فقط به اندازه سهم خود در شرکت مسئولیت دارد. سهامداران در انتخاب اعضای هیئت مدیره نقش دارند.
  • یکی دیگر از مزایای تقسیم سرمایه به سهام این است که هر شخصی می‌تواند به اندازه وسع خود اقدام به خرید سهام کند. بدین ترتیب سرمایه‌های کوچک روی هم جمع می‌شوند و زمینه انجام امور تجاری را فراهم می‌کنند.

معایب ثبت شرکت سهامی خاص:

  • در مقایسه با دیگر شرکت‌ها مانند شرکت مسئولیت محدود، قوانین سخت و پیچیده‌تری بر ثبت و نگهداری شرکت‌های سهامی خاص حاکم است.
  • تمدید بازرسین هر یک سال یک‌بار و هیئت مدیره و مدیران هر دو سال یک‌بار باید انجام و به اداره ثبت در قالب یک صورت‌جلسه اعلام شود. (شرکت مسئولیت محدود این تمدیدها را ندارد و شخصی که مدیرعامل یا سمتی می‌گیرد می‌تواند تا سال‌ها بدون نیاز به تمدید مدیر یا عضو باشد)
  • در ابتدای تاسیس لازم است هر میزان سرمایه که برای شرکت سهامی خاص در نظر گرفته شود ابتدا ۳۵ درصد آن در حسابی که برای شرکت افتتاح می‌شود واریز شود اما در مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود نیاز به واریز هیچ میزانی از سرمایه به حساب نزد بانک بانک نیست.

نام شرکت سهامی خاص چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در نام شرکت باید کلمه‌ی «خاص» قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود و این کلمه در کلیه‌ی نوشتجات شرکت و آگهی‌ها باید رعایت گردد. قید کلمه‌ی خاص باید در تمام نوشتجات شرکت تصریحا معلوم باشد. زیرا این نوع شرکت‌ها در حقیقت یک قسم شرکت سهامی خانوادگی و خصوصی است که مراجعه کنندگان باید از آن اطلاع داشته باشند.

همچنین در تعیین نام باید موارد ذیل رعایت گردد:

  • از نام و نام خانوادگی و اسامی خاص استفاده نگردد.
  • اسامی پیشنهادی قبلاَ ثبت نشده باشد.
  • دارای معنا و مفهوم باشد و با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.
  • عدد و یا لاتین نباشد.
  • از فرهنگ لغات فارسی استفاده شده باشد و در صورتی که نام پیشنهادی متداول نیست تصویری از مستند ضمیمه گردد.
  • از کلماتی نظیر شاهد، شهید، جانباز، آزاده، اسامی متبرکه، انتظام، نظام، موزه، کیش، نیروی انسانی، اینترنت، کارگشا استفاده نگردد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت در تهران:

برای ثبت تغییرات شرکت تهران هم می‌توانید با در دست داشتن مدارک زیر، اقدام نمایید:

یک نسخه صورت‌جلسه مورد نظر که به امضاء حاضرین در مجمع رسیده باشد.

کپی برابر اصل مدارک شناسایی

ارائه فیش واریزی (در مواردی که افزایش سرمایه جزء دستورات صورت‌جلسه می‌باشد)

مفاصا حساب مالیاتی برای نقل و انتقال سهام و یا سهم‌الشرکه

بهتر است این مدارک را همانند دیگر درخواست‌ها، کامل به‌همراه ببرید تا در صورت در نوبت قرار گرفتن درخواست شما، بیش از اندازه عقب نمانید.

ثبت شرکت در تهران

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص 

  1. تکمیل مدارک و ورود به سامانه: برای اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در ابتدا باید مدارک فوق را فراهم نمود و سپس جهت اعلام درخواست خود به سامانه‌ی اداره‌ی ثبت شرکت‌ها مراجعه فرمایید. در این سامانه اطلاعاتی از متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص خواسته می‌شود که باید آنها را تکمیل کرد. اطلاعاتی مانند: نوع شرکت، سرمایه‌ی شرکت، اعضای شرکت، سمت هر یک از اعضا، نوع روزنامه‌ی رسمی.
  2. انتخاب نام مناسب: سپس با مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات متقاضی، نسبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی (انتخاب نام شرکت) مورد نظر اقدام کنید. برای این کار باید در قسمت نام‌های درخواستی، پنج نام را به ترتیب اولویت در سامانه درج نمایید. همان‌طور که توضیح داده شد، نام‌هایی را انتخاب کنید که: خارجی نباشد، قبلاَ به ثبت نرسیده باشد، دارای معنا و مفهوم باشد و با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد.
  3. تایید مدارک و اطلاعات: پس از درج اطلاعات خواسته شده و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سامانه، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می‌پردازد. اگر دارای نقص باشد برای شما در سامانه، ابلاغ رفع نقص ارسال می‌گردد و باید نقص را رفع نمایید در صورت عدم نقص اطلاعات، آن را تاًیید می‌کند.
  4. ارسال پستی مدارک و صورت‌جلسات: پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه‌ی پذیرش، باید نسخ اصلی صورت‌جلسات تنظیمی و ضمائم آن‌ها را از طریق باجه‌های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تأییدیه‌ی پذیرش ارسال نمایید و از مراجعه‌ی حضوری به منظور تحویل مدارک خودداری کنید.
  5. تایید کارشناس اداره ثبت: با ارسال مدارک از طریق پست، مدارک به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت‌ها تحویل و مسئول مربوطه به بررسی مدارک می‌پردازد. در صورت کامل بودن مدارک ابرازی، کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها نسبت به تهیه‌ی پیش نویس آگهی ثبت اقدام و پس از تایید مسئولین اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تحویل متقاضی می‌شود.
  6. پرداخت و انتشار آگهی روزنامه رسمی: متقاضی بایستی حق الثبت و حق‌الدرج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه را پرداخت نماید و مدارک را به قسمت ثبت دفاتر اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تحویل داده و مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر و تعیین شماره‌ی ثبت سهامداران (که خود یا از سهامداران بوده یا وکیل رسمی شرکت می‌باشد) با قید (ثبت با سند برابر است) امضاء اخذ می‌نماید و سپس آگهی تایپ شده باید به امضاء رئیس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها برسد.

یک نسخه از مدارک ضبط و در پرونده‌ی شرکت در بایگانی اداره‌ی ثبت شرکت‌ها نگهداری خواهد شد و یک نسخه‌ی دیگر از مدارک (اظهارنامه‌ی یک برگ، اساسنامه‌ی یک جلد، صورت جلسه‌ی مجمع عمومی موسسین یک نسخه و صورت جلسه‌ی هیات مدیره یک نسخه) ممهور به مهر اداره شده و تحویل متقاضی می‌گردد.

نسخه‌ی دوم آگهی تاسیس جهت درج در روزنامه‌ی کثیرالانتشار شرکت تحویل و نسخه‌ی اول آگهی تایپ شده را جهت درج در روزنامه‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران (پس از پرداخت حق الدرج که توسط مسئول مربوطه تعیین می‌شود) تسلیم می‌نماید.

ثبت شرکت سهامی خاص چه مدت به طول می‌انجامد؟

مدت ثبت شرکت سهامی با احتساب افتتاح حساب و واریز ۳۵ درصد از سرمایه که خود زمان‌بر می‌باشد در بهترین حالت ۷ روز کاری می‌باشد. این زمان تا صدور آگهی تاسیس شرکت می‌باشد. بعد از دریافت آگهی تاسیس شرکت سهامی خاص از اداره ثبت می‌بایست این آگهی در روزنامه رسمی کشور درج شود که پس از پرداخت هزینه آگهی در سایت روزنامه رسمی حدودا ۴ روز طول می‌کشد تا در روزنامه چاپ شود. پس در نهایت حدودا و حداقل ۱۲ روز کاری مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص خواهد بود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در تهران!!

شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه ثبت شرکت سهامی خاص از طریق پیامک و یا از طریق ارتباط با کارشناسان آسان ثبت به صورت آنلاین بر طبق آخرین هزینه‌های سال ۱۴۰۲ جهت درج آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار را علاوه بر هزینه‌های ثبت شرکت استعلام نمایید.

اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص!!!

ماده ۷ قانون تجارت نیز مواردی را جهت درج در اظهارنامه شرکت سهامی الزام کرده است که به شرح زیرند:

  • اظهارنامه شرکت بایستی حاوی نام شرکت آدرس شعبه مرکزی و سایر شعبات آن، زمینه فعالیت شرکت و مشخصات کامل موسین شرکت باشد.
  • میزان مبلغ سرمایه شرکت بایستی در اظهارنامه ثبت و مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک ذکر شود.
  • تعهد سهام با نام و همچنین بی‌نام سهامداران و مبلغ اسمی سهام شرکت بایستی مشخص و در اظهارنامه قید شوند.
  • میزان مبلغی که هر یک از موسسین متعهد به پرداخت آن شده‌اند به‌همراه نام بانک و شماره حسابی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است باید در اظهارنامه شرکت ذکر شود.
  • به‌عنوان مورد آخر، آورده غیر نقد شرکت و توضیح و مشخصات آن است که باید در اظهارنامه شرکت جهت اطلاع ذکر شود.

با توجه به تمام مشکلات و راه‌های ممنوعیت ثبت شرکت شما باید برای هر گونه مانعی که در راه ثبت شرکت مواجه خواهید شد آماده باشید. یکی از راه‌های مقابله با چنین مسائلی استفاده از تخصص افراد این حوزه است. سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های ثبتی شرکت‌ها مانند ثبت شرکت‌ها و انتشار یا استعلام آگهی‌های روزنامه رسمی وجود دارند. همان‌طور که گفته شد پس از ثبت شرکت و دیگر فعالیت‌های ثبتی که انجام می‌دهید باید برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی اقدام کنید. با توجه به سختی‌های پیشرو مراحل ثبت شرکت و یا می‌تواند وقت‌گیر و یا حتی گاهی اوقات دشوار باشد. از نکات مثبت سامانه آسان ثبت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به کمک این سامانه برای ثبت شرکت و انتشار آگهی روزنامه رسمی و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.

بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.

در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.

پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت شرکت به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.

ثبت شرکت در تهران

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص!

برای ثبت شرکت نیازمند موارد زیر می‌باشد :

ثبت نام در ثنا

باید دقت داشته باشید که از آبان ۱۴۰۰، ثبت و تایید هویت در سامانه ثنا به‌عنوان مرحله ضروری برای راه اندازی شرکت در ایران شناخته شده است. این تصمیم با هدف ساده‌سازی فرایندهای قضائی و حقوقی و نیز کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای احداث شرکت اتخاذ گردیده است. در این میان، تمامی متصدیان شرکت، از جمله هیئت مدیره، مدیرعامل و نمایندگان قانونی، ملزم به ثبت و تایید هویت در سامانه ثنا می‌باشند.

به جهت ثبت نام در ثنا، اعضای شرکت می‌توانند هم حضوراً و هم آنلاین اقدام کنند. در رویکرد حضوری، با ارائه مدارک شناسایی به مراکز خدمات الکترونیک قضائی باید مراجعه شود. در حالت آنلاین، با ورود به سایت sana.adliran.ir  می‌توانند به ثبت نام و تأیید هویت پرداخته و از آنجا کد ثنا خود را برای دریافت اطلاعیه‌های قضائی و حقوقی شرکت استفاده کرد.

امضاء الکترونیکی

امضاء الکترونیک، روشی برای امضا کردن اسناد و مدارک به صورت الکترونیکی است و با استفاده از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری مختلف انجام می‌شود و دارای اعتبار قانونی مشابه امضاء دست نویس است.

از امضاء الکترونیک در ثبت شرکت برای امضاء اسناد و مدارک ثبتی استفاده می‌شود.

این امر به منظور تسهیل و تسریع فرایند ثبت شرکت و همچنین کاهش هزینه‌ها و زمان صرف شده انجام شده است. همان‌طور که ذکر شد مانند ثبت نام در ثنا امضاء الکترونیک در ثبت شرکت‌ها نیز به‌عنوان یکی از مراحل برای ثبت شرکت تعیین شده است که به منظور غیر حضوری شدن و کم کردن مراحل ثبت است.

در این راستا، تمامی اعضای شرکت، از جمله اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و سایر نمایندگان قانونی شرکت، باید از امضاء الکترونیک برای امضاء اسناد و مدارک ثبتی استفاده کنند. البته این قانون جدید هنوز به‌طور کامل اعمال نشده است و درحال حاضر در بخش مالیات و حسابرسی شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود.

برای امضاء الکترونیک در ثبت شرکت، اعضای شرکت باید ابتدا از یک مرکز صدور گواهی امضاء الکترونیک معتبر (CA) گواهی امضاء الکترونیک دریافت کنند و آن را حفظ نمایند. این گواهی امضاء الکترونیک، اعتبار قانونی امضاء الکترونیک اعضای شرکت را تضمین می‌کند.

پس از دریافت گواهی امضاء الکترونیک، اعضای شرکت می‌توانند از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها، اسناد و مدارک ثبتی را امضا کنند.

آیا برای ثبت شرکت نیاز به اخذ مجوز می‌باشد؟

در نظر داشته باشید با توجه به نوع فعالیت، شرکت ملزم به داشتن برخی از مجوزهاست. مجوز شرکت، سندی است که به شرکت اجازه فعالیت در یک حوزه یا زمینه خاص را می‌دهد و معمولاً توسط یک مرجع دولتی یا نهاد ذیصلاح صادر می‌شود. این سند برای فعالیت شرکت در یک حوزه یا زمینه خاص ضروری است و بدون آن، شرکت نمی‌تواند فعالیت قانونی داشته باشد و در صورت فعالیت غیرقانونی، ممکن است با مجازات‌های قانونی مواجه شود.

اقدامات بعد از ثبت شرکت سهامی خاص

تا اینجا به شما نحوه ثبت و شرایط لازم جهت ثبت شرکت‌های سهامی خاص را توضیح دادیم. اما باید بدانید که تازه این شروع داستان کسب و کار شماست و نیاز است که بعد از ثبت یک سری موارد ضروری را را به انجام برسانید. بلافاصله بعد از ثبت، اطلاعات شرکت شما از طرف اداره ثبت به صورت آنلاین و برخط به سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات ارسال می‌گردد.

اقدامات بعد از ثبت عبارتند از:

1- پلمپ دفاتر قانونی مربوط به همان سال.

شرکت‌ها باید دو دفتر تجاری، شامل دفتر روزنامه و دفتر کل، تهیه کنند و به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. این دفاتر باید توسط اداره ثبت شرکت‌ها پلمپ شوند.

2- تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی.

شرکت‌ها باید در حوزه مالیاتی مربوط به خود، پرونده مالیاتی تشکیل دهند و کد اقتصادی دریافت کنند. کد اقتصادی برای پرداخت مالیات شرکت ضروری است.

3- اخذ گواهی ارزش افزوده.

4-اخذ کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی جهت ارسال بیمه کارکنان.

شرکت‌ها موظف هستند برای کارکنان خود، بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنند. برای این منظور، شرکت‌ها باید کد کارگاهی تامین اجتماعی دریافت کنند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*