مقایسه گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

مقایسه دو گوشی سامسونگ گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE؛ کدام را بخریم؟

اگر در انتخاب بین دو گوشی سامسونگ گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE گیر افتاده‌اید، در اینجا با مقایسه دو گوشی سامسونگ به پاسخ خود می‌رسید.

سامسونگ امسال با معرفی گلکسی آ 55 درست بعد از گوشی پرچمدار اقتصادی گلکسی اس 23 اف ای، خریداران را سردرگم کرده است. گلکسی S23 FE با قیمت کمی بالاتر خود در حد یک پرچمدار ظاهر شده و عملکرد شگفت‌انگیزی را نیز به نمایش گذاشته است. از طرف دیگری هم گلکسی A55 با ایجاد تعادل بین کیفیت سخت افزار و قیمت توانسته در مدت زمان کمی به یکی از محبوب ترین‌های سامسونگ تبدیل شود.

از همین جهت در گجت نیوز وظیفه دانستیم تا این مطلب را به مقایسه گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE اختصاص دهیم تا با بررسی تمام جزئیات این دو گوشی بتوانید به گزینه مطلوبتان برسید. بنابراین اگر دغدغه خرید یکی از این دو را داشته و سردرگم مانده بودید، این مطلب برای شماست.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله

مقایسه گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

هر دو گوشی سامسونگ واقعا از لحاظ کیفیت ساخت با نظر گرفتن قیمتشان بسیار فوق‌العاده هستند و این موضوعی است که باعث سردردگمی خریداران شده است. نکته مهمی که باید توجه کرد این است که گلکسی اس 23 اف ای به نوعی یک پرچمدار با مشخصات پرچمداری کمتر است و گلکسی آ 55 هم در نوع خود بهترین سری میان رده ها محسوب می‌شود. بنابرای مقایسه این دو می‌تواند به جدال جذابی تبدیل شود.

ابعاد و اندازه

گلکسی آ 55 و گلکسی اس 23 اف ای از نظر اندازه مشابه هستند اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز وجود دارد. به طور کلی گلکسی اس 23 اف ای طراحی جمع و جورتری دارد و صفحه نمایش آن تنها 0.2 اینچ از نمایشگر گلکسی آ 55 کوچک تر است. در نتیجه این باعث شده تا بدنه گلکسی S23 FE باریک تر و کوتاه تر باشد.

اختلاف 0.2 اینچی روی اعداد کاغذ شاید چندان به نظر مهم نرسد اما وقتی هر دو گوشی را کنار هم قرار بگیرد، اختلاف اندازه کاملا محسوس است.مقایسه اندازه گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

گرد بودن فریم کناری گلکس اس 23 اف ای باعث می‌شود تا راحت تر در دست جای بگیرد اما در مقابل فریم تخت گلکسی آ 55 می‌تواند کف دست را سوراخ کند. از طرفی هم طراحی کلی گلکسی آ 55 دوست داشتنی تر است و حتی برخی خریداران زیبایی بصری آن به سوراخ کردن ترجیح داده و گلکسی آ 55 را انتخاب می‌کنند.

کیفیت ساخت کلی این دو گوشی مشابه بوده و شیشه گوریلا گلس هم در پنل جلویی و هم در پنل پشتی همراه با فریم آلومینیومی در هر دو گوشی مورد استفاده قرار گرفته است. البته قابل ذکر است که گلکس آ 55 در این بخش می‌تواند با داشتن لایه اضافی تر گوریلا گلس Victus پلاس جدیدتر پیشتاز باشد.

گلکسی آ 55

گلکسی آ 55

این در حالی است که پنل گلکسی اس 23 اف ای از نوع گوریلا گلس 5 است اما در عوض گواهی IP68 گلکسی اس 23 اف ای در مقابل IP67 گلکس آ 55 ضامن حفاظت بیشتر از گوشی در برابر آب و غبار است.

مقایسه نمایشگر

جدا از اندازه صفحه نمایش، گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE هر دو نمایشگر یکسانی دارند. در این بخش تفاوت تنها در اندازه نمایشگر بوده که اگر به دنبال پنل بزرگتری هستید، می‌توانید گلکسی آ 55 را با نمایشگر 6.6 اینچی اولد انتخاب کنید. اما اگر از کاربرانی هستید که به گوشی‌های جمع و جور علاقه مند باشید، گلکسی S23 FE با پنل 6.4 اینچی اولد برای شماست.

مقایسه نمایشگر گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

مقایسه نمایشگر گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

هر دو صفحه نمایش از HDR10+ پشتیبانی کرده و با نرخ نوسازی 120 هرتز در کنار حداکثر رزولوشن 1080p و بیشینه روشنایی حدودا 1000 نیت هر دو گوشی می‌توانند گزینه مناسبی برای فیلم دیدن و بازی کردن باشند.

عمر باتری

برای مقایسه باتری در ابتدا باید گفت که گلکسی آ 55 دارای بارتری 5000 میلی آمپر ساعتی بزرگتر بوده اما سامسونگ در گلکسی اس 23 اف ای تنها به یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی اکتفا کرده است.

البته تفاوت در استقامت تا حدی قابل توجه است و تنها این تفاوت را نمی‌توان به خاطر کم بودن ظرفیت باتری گلکسی اس 23 اف ای دانست. به عبارتی دیگر گلکسی آ 55 توانست در تست‌های عمر باتری، استقامت شگفت انگیزی را نسبت به نسخه اگزینوس گلکسی اس 23 اف ای نشان دهد. البته علت اشاره به نسخه دارای تراشه اگزینوس در گلکسی اس 23 اف ای این است که نسخه مجهز به تراشه اسنپدراگون، وضعیت پایداری به مراتب بهتری نسبت به نسخه اگزینوس نشان داده است.

مقایسه عمر باتری گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

مقایسه عمر باتری گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

به طور کلی می‌توان گفت که گلکسی آ 55، این گوشی میان رده بازار با حدود 12 ساعت و 27 دقیقه استفاده فعال توانست رقیب خود گلکسی اس 23 اف ای با 8 ساعت و 28 دقیقه استفاده فعال از میدان به در کند. همچنین با در نظر گرفتن این که نمایشگر گلکسی آ 55 بزرگتر است اما استقامت باتری بیشتری دارد، می‌توان گفت که اگزینوس 1480 میان رده بهتر از اگزینوس 2200 پرچمدار عملکرد پایداری باتری دارد.

در گجت نیوز بخوانید:
نسخه اسنپدراگون و اگزینوس گلکسی S23 FE سامسونگ چه تفاوتی باهم دارند؟ 7 ویژگی که گلکسی آ 55 سامسونگ را به میانرده ای بهتر از پیکسل 7a تبدیل می‌کند آیا گلکسی آ ۵۵ سامسونگ بدون هوش مصنوعی هم می‌تواند دل کاربران را به دست آورد؟

سرعت شارژ

گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE هیچ کدام سرعت شارژ چندان خوبی نداشته و با قدرت 25 وات شارژ می‌شوند. همچنین باید در نظر گرفت که در جعبه هیچ کدام نیز شارژر اورجینال وجود ندارد و هزینه جانبی خرید شارژر را هم باید در نظر گرفت.مقایسه سرعت شارژ گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

سرعت شارژ هر دو گوشی تقریبا در دنیای واقعی یکسان است و نمی‌توان هیچ تفاوت خاصی را احساس کرد. با بررسی جزئی‌تر تنها می‌توان این مورد را گفت که گلکسی آ 55 در دقایق پایانی شارژ، سریعتر از گلکسی اس 23 اف ای شارژ می‌کند.

البته مورد پشتیبانی از شارژ بی سیم نیز یکی از مواردی است که حتما باید به آن توجه کرد. گلکسی اس 23 اف ای برخلاف گلکسی آ 55 از شارژ بی سیم 15 وات پشیبانی کرده و می‌تواند به صورت معکوس نیز شارژ کند.

مقایسه اسپیکرها

هر دو گوشی گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE دارای بلندگوهای استریو مشابه هستند اما به نظر می‌رسد که تنظیم و همچنین بلندی صدا بسیار متفاوت است. پخش صدا که قطعا در گلکسی اس 23 اف ای بلندتر است که توانسته با کسب امتیاز LUFS-23.7 به جایگاه خیلی خوبی برسد. در مقابل هم گلکسی آ 55 با کسلب امتیاز 25.7 LUFS پس از گلکسی S23 FE قرار داشته که باز هم توانسته جایگاه خوبی کسب کند.

مقایسه اسپیکرهای گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

مقایسه اسپیکرهای گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

باس گلکسی اس 23 اف ای به طور کلی عمیق‌تر است اما گلکسی آ 55 هم می‌تواند صداها را تمیزتر و با اعوجاج کمتر در سطوح صدای بالا پخش کند. بنابراین می‌توان اعلام کرد گلکسی آ 55 می‌تواند انتخاب مناسب‌ تری در مورد کیفیت پخش صدا باشد.

کارایی

برای مقایسه عملکرد باید گفت که به هر حال تراشه اگزینوس 2200 گلکسی اس 23 اف ای در مقابل تراشه اگزینوس 1480 گلکسی آ 55 یک پردازنده پرچمدار بوده و به طور کلی عملکرد بهتری ارائه خواهد داد.

مشخصات عملکردی گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

مشخصات عملکردی گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

گزینه های موجود برای حافظه در هر دو گوشی یکسان بوده و از 128 گیگابایت حافظه و 8 گیگابایت رم شروع می‌شوند. در این بخش باید به این مورد توجه کنیم که گلکسی اس 23 اف ای، تنها 8 گیگابایت رم در اختیار کاربر قرار می‌دهد اما گلکسی آ 55 با رم 12 گیگابایتی نیز وجود دارد که به عنوان اولین گوشی میان رده سامسونگ با رم 12 گیگابایتی معرفی شده است. همچنین گلکسی آ 55 درگاه کارت میکرو اس دی نیز دارد.

شایان ذکر است که تراشه های اگزینوس سامسونگ بنابه برخی دلایل منجر به داغ شدن گوشی می‌شدند اما در نهایت سامسونگ این مشکل را از سری اگزینوس 2200 خود حل کرد و گلکسی اس 23 اف ای در حال حاضر دیگر چنین مشکلی ندارد.

مقایسه گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE در نتایج تست بنچمارک‌ها

ما از قبل پیش بینی کرده بودیم که قدرت پردازشی گلکسی اس 23 اف ای بالاتر از گلکسی آ 55 است. اما در این بخش به بررسی دقیق نتایج تست آنها می‌پردازیم تا بفهمیم کدام یک واقعا بهتر است.

در تست‌های بررسی سی پی یو خالص، اگزینوس 2200 حدود 18 درصد از اگزینوس 1480 پیشی گرفته که در تست‌های تک هسته‌ای این تفاوت به 41 درصد می‌رسد. در کارهای ترکیبی هم اگزینوس 2200 حدود 56 درصد از اگزینوس 1480 پایدارتر عمل کرده که احتمالا علت این تفاوت در هسته گرافیکی Xclipse 920 موجود در اگزینوس 2200 است.

مقایسه تست بنچمارک‌های گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

مقایسه تست بنچمارک‌های گلکسی آ 55 و گلکسی S23 FE

در تست‌های دیگری مانند 3DMark Wild Life که بیشتر روی کارهای گرافیکی تمرکز دارد، هسته گرافیکی Xclipse 920 اگزینوس 2200 حدود دو برابر هسته گرافیکی Xclipse 530 اگزینوس 1480 سریعتر عمل می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت که گلکسی آ 55 در مقایسه با گلکسی اس 23 اف ای واقعا کند عمل می‌کند که در کارهای پردازشی سنگین نمی‌توانید چندان اعتماد زیادی به آن بکنید.

مقایسه دوربین

هر دو دستگاه دارای سیستم دوربین مشابهی هستند. دوربین اصلی آنها 50 مگاپیکسلی و با اندازه سنسور 1/1.56 اینچی، دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های 1.0 میکرومتری بوده که تثبیت اپتیکال نیز دارند.

دوربین‌های فوق عریض نیز تقریبا یکسان هستند که در کنار مشخصاتی مانند 12 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و میدان دید 123 درجه، گلکسی اس 23 اف ای حسگر کمی بزرگتری در پشت اپتیک دارد.

دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری نیز می‌تواند یکی از عوامل خرید گلکسی اس 23 اف ای باشد؛ چراکه باعث می‌شود این گوشی به یک دستگاه همه کاره تبدیل شود.

مقایسه کیفیت تصویر برداری

با توجه به کیفیت تصاویر واقعی، این دو دستگاه با دوربین اصلی خود عکس‌های بسیار مشابهی گرفته و به سختی می‌توانیم تفاوت معناداری بین این دو پیدا کنیم. با این حال تصاویر دوربین فوق عریض گلکسی اس 23 اف ای تمیزتر بوده و رنج داینامیکی وسیع‌تری دارد. همچنین زوم 3 برابری دوربین تله فوتو گلکسی اس 23 اف ای به راحتی زوم 2 برابری گلکسی آ 55 را زمین می‌زند.

کیفیت تصویر برداری در شب با گلکسی اس 23 اف ای بیشتر جلو می‌رود. به طور کلی می‌توان علت این تفاوت‌ها را در توانمندتر بودن ISP تراشه گلکس اس 23 اف ای دانست که تصاویر را تمیزتر و با محدوده داینامیکی وسیع‌تری ثبت می‌کند.

جمع بندی

با بررسی مشخصات گلکس اس 23 اف علیرغم قیمت بالاتر اما مقرون به صرفه است؛ چراکه در داخل خود سخت افزار قدرتمندتر و دوربین با کیفیت‌ تری دارد و اگر به دنبال یک گوشی جمع و جور نیز هستید، گلکسی اس 23 اف ای بهترین برای شماست.

گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE

با ادامه بررسی‌ها می‌توان به گلکسی آ 55 نیز اشاره کرد که در آن می‌توان مشخصات مشابه گلکسی اس 23 اف ای با قیمت کمتری یافت. همچنین گلکسی آ 55 نیز دارای عمر باتری بسیار برتر، کیفیت و ویژگی های نمایشگر یکسان، عملکرد قابل مقایسه دوربین اصلی در سناریوهای مختلف و احتمالاً تنظیم بهتر بلندگوی استریو بوده که می‌تواند کاربر را شگفت زده کند.

بنابراین اگر مورد کیفیت نسبتا بالاتر دوربین اولویت شما نباشد، گلکسی آ 55 با اندازه بزرگتر می‌تواند بهترین گزینه برایتان باشد.

مزایا گلکسی آ 55
  • قیمت پایین تر
  • عمر باتری بیشتر
  • اسپیکرهای با کیفیت تر
  • صفحه نمایش بزرگتر
مزایا گلکسی S23 FE
  • دوربین باکیفیت تر
  • عملکرد و کارایی بالاتر
  • اسپیکرهای بلندتر
  • طراحی فشرده و جمع و جور تر
در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با گلکسی S23 FE ؛ میان‌رده یا قاتل پرچمداران؟ ویدیویی بسیار دیدنی از ماجراجویی یک روزه با سامسونگ گلکسی S23 FE در دل طبیعت تماشا کنید: گلکسی S23 FE چقدر ارزش خرید دارد؟ گلکسی آ 55 سامسونگ در برابر وان پلاس 12R؛ نبردی که اصلا منصفانه نیست! چرا باید گلکسی آ ۵۳ خود را به گلکسی آ ۵۵ سامسونگ ارتقاء دهیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*