گلکسی آ 55 وان پلاس 12R

گلکسی آ 55 سامسونگ در برابر وان پلاس 12R؛ نبردی که اصلا منصفانه نیست!

دو گوشی گلکسی آ 55 – Galaxy A55 و وان پلاس 12R – OnePlus 12R میان رده‌هایی توانمند و محبوب در سال 2024 به شمار می‌روند. اما کدامیک از این دو گوشی بهتری است؟

سامسونگ هفته گذشته نسل جدید گوشی‌های میان رده خود، گلکسی آ 55 را رونمایی کرد. این گوشی همان‌طور که انتظار می‌رفت پیشرفتی جزیی نسبت به گلکسی A54 به شمار می‌رود که سال گذشته عملکرد درخشانی را ارائه کرد و به محصولی محبوب نزد هواداران و منتقدین تبدیل شد. در عین حال میان رده جدید سامسونگ در بازار تنها نیست و رقبای بزرگی دارد. یکی از مهم‌ترین گوشی‌های چند ماه اخیر که بسیاری افراد آن را در شمار بهترین میان رده های سال می‌دانند، OnePlus 12R است که طرفداران پر و پاقرصی هم در دنیا دارد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد وان پلاس 12 آر گوشی ارزشمندتری در مقایسه با میان رده سامسونگ است و ارزش خرید بالاتری دارد. این گوشی از یک تراشه پرچمدار متعلق به نسل قبل بهره برده و صفحه نمایشی بسیار باکیفیت دارد. علاوه بر این، شارژ فوق سریع نیز دیگر قابلیت جذاب و شگفت‌انگیز گوشی میان رده وان پلاس 12R به شمار می‌رود. با این وجود سامسونگ نیز در رقابت با وان پلاس دست و پا بسته ظاهر نشده و با تجهیز به مشخصات فنی قابل قبول و ارائه قابلیت‌های جذاب توانسته در برخی جنبه‌ها OnePlus 12R را به چالش بکشد.

گوشی Galaxy A55

در ادامه قصد داریم ضمن معرفی بیشتر دو گوشی گلکسی آ 55 سامسونگ و وان پلاس 12R، این دو میان رده را با یکدیگر مقایسه کرده و ارزش خرید هریک در برابر دیگری را تحت موشکافی قرار دهیم.

مقایسه مشخصات فنی گلکسی آ 55 سامسونگ و وان پلاس 12R

پیش از بررسی تقصیلی دو گوشی Galaxy A55 و OnePlus 12R بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی هریک از این دو گوشی.‌ روی کاغذ، میان رده جدید وان پلاس برنده قطعی رقابت این دو گوشی است. با این وجود نقاط مبهمی مانند دوربین وجود دارند که نیازمند گذر زمان و انجام تست‌های واقعی خواهند بود. جدول زیر مشخصات فنی دو گوشی Galaxy A55 و OnePlus 12R را بررسی می‌کند.

گوشیگلکسی آ 55وان پلاس 12R
ابعاد و وزن
  • 161.1 در 77.4 در 8.2 میلیمتر
  • وزن 213 گرم
  • 163.3 در 75.3 در 8.8 میلیمتر
  • وزن 207 گرم
صفحه نمایش
  • 6.6 اینچی امولد
  • رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل
  • نرخ نوسازی 120 هرتزی
  • قابلیت Vision Booster
  • 6.78 اینچی LTPO4 امولد
  • رزولوشن 1264 در 2780 پیکسل
  • نرخ نوسازی 120 هرتز
  • قابلیت Aqua Touch
پردازندهاگزینوس 1480اسنپدراگون 8 نسل 2
رم و حافظه داخلی
  • 8 گیگ رم، 128 گیگ حافظه داخلی
  • 8 گیگ رم، 256 گیگ حافظه داخلی
  • 8 گیگ رم، 128 گیگ حافظه داخلی
  • 12 گیگ رم، 256 گیگ حافظه داخلی
  • 16 گیگ رم، 256 گیگ حافظه داخلی
دوربین‌ها
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • ماکرو 5 مگاپیکسلی
  • سلفی 32 مگاپیکسلی
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • 8 مگاپیکسلی فوق عریض
  • ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • سلفی 16 مگاپیکسلی
باتری5000 میلی آمپر ساعت5500 میلی آمپر ساعت
شارژ
  • درگاه USB-C
  • 25 وات سیمی
  • فاقد شارژ بیسیم
  • درگاه USB-C
  • 100 وات سیمی
  • فاقد شارژ بیسیم

مقایسه طراحی و ابعاد گلکسی A55 سامسونگ و وان پلاس 12R

دو گوشی میان رده سامسونگ و وان پلاس از نظر اندازه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. گلکسی ای 55 ابعادی 161.1 در 77.4 در 8.2 میلیمتر دارد و ابعاد وان پلاس 12R نیز 163.3 در 75.3 در 8.8 میلیمتر است. البته میان رده سامسونگ با وجود آن که کوتاه‌تر و باریک‌تر از وان پلاس 12 آر است، وزن بیشتری دارد! گلکسی A55 وزن 213 گرمی دارد؛ درحالیکه وزن وان پلاس 12R برابر با 207 گرم است.

در گجت نیوز بخوانید:
گلکسی A55 در برابر گلکسی A35؛ کدام میان رده سال 2024 سامسونگ برای ما مناسب‌تر است؟ گلکسی A55 در برابر A54 سامسونگ؛ میانرده پرفروش سامسونگ در یک سال گذشته چه تغییراتی کرده؟ ۵ گوشی پرچمدار اندرویدی که می‌توانید به جای گلکسی اس ۲۴ اولترا خریداری کنید

البته طراحی این دو گوشی تفاوت‌های نسبتا زیادی با یکدیگر دارد. گلکسی A55 امسال تابع طراحی کلی گوشی‌های سامسونگ عمل کرده و همانند سری گوشی‌های گلکسی اس 24 صفحه نمایش و حاشیه‌هایی تخت دارد. از سوی دیگر اما وان پلاس در میان رده جدیدش از صفحه نمایشی خمیده بهره برده و ظاهر کلی پیچیده‌تری برای آن رقم زده است. همچنین در قسمت پشت این دو گوشی هم شاهد تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در طراحی هستیم. قاب پشتی Galaxy A55 5G ظاهری مینیمال داشته و ساده داشته که در آن تنها سه بیرون‌زدگی لنزهای دوربین قابل مشاهده هستند. از سوی دیگر وان پلاس 12R همانند برادر گران‌قیمت‌ترش از یک ماژول دوربین دایره‌ای بهره می‌برد که ظاهری جسورانه‌تر و تهاجمی‌تر به قاب پشتی می‌بخشد.

در این میان همچنین حاشیه‌های بسیار باریک‌تر صفحه نمایش وان پلاس 12R نکته مثبت طراحی آن است که باعث شده صفحه نمایش آن بزرگ‌تر احساس شده و فضای بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد.

در میان تمامی این موارد مقاومت و دوام بیشتر گلکسی آ 55 قابلیتی است که نباید فراموش شود! گلکسی A55 از استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت بهره می‌برد؛ درحالیکه همتای چینی‌اش در این زمینه استاندارد IP65 را کسب کرده است. به این ترتیب میان رده سامسونگ در برابر نفوذ گرد و غبار یا نفوذ رطوبت استحکام بیشتری خواهد داشت.

همچنین سامسونگ گوشی گلکسی آ 55 را در چهار رنگ آبی (Awesome Blue)، مشکی (Awesome Black)، صورتی (Awesome Pink) و زرد (Awesome Yellow) به بازار عرضه کرده؛ درحالیکه علاقمندان به وان پلاس 12R تنها دو رنگ آبی (Cool Blue) و خاکستری (Cool Gray) را پیش روی خود خواهند دید. کره‌ای‌ها همچنین مثل همیشه مینیمال‌ترین حالت جعبه را برای میان رده جدیدش در نظر گرفته و آداپتور شارژ سریع را در جعبه قرار نداده. از سوی دیگر، در جعبه وان پلاس 12R علاوه بر کابل، شاهد تعبیه محافظ صفحه نمایش، قاب سیلیکونی مخصوص و آداپتور شارژ سریع خواهیم بود. در این میان، OnePlus در اقدامی بسیار دوست‌داشتنی یک یادداشت برای تشکر از خرید گوشی را نیز درون جعبه گنجانده است.

مقایسه صفحه نمایش Galaxy A55 و OnePlus 12R

سامسونگ همواره به ساخت بهترین صفحه نمایش‌های صنعت گوشی‌های موبایل و تعبیه آن‌ها در گوشی‌هایش معروف بوده و این مساله در سال‌های اخیر به گوشی‌های ارزان‌تر این کمپانی نیز گسترش یافته است. بنابراین صفحه نمایش گلکسی A55 یکی از بهترین نمونه‌هایی‌ست که در محصولات این رده قیمتی قابل مشاهده است. از سوی دیگر، وان پلاس 12R هم به‌طور مشابه صفحه نمایش باکیفیت و خوش‌ساختی در اختیار داشته و در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

گلکسی آ 55 از یک صفحه نمایش 6.6 اینچی با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل بهره خواهد برد که نرخ رفرش 120 هرتزی داشته و از نمایش محتوای HDR10+ پشتیبانی می‌کند. این کمپانی کره‌ای همچنین قابلیت Vision Booster را نیز در گوشی جدیدش تعبیه کرده که به ادعای خودش به نمایش محتوای واضح‌تر با رنگ‌بندی مناسب‌تر زیر زیر نور شدید کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، صفحه نمایش OnePlus 12R هم با اندازه 6.78 اینچی و رزولوشن 1264 در 2780 پیکسلی خود جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای دارد. این صفحه نمایش قابلیت ارائه نرخ رفرش 120 هرتزی را داشته و انیمیشن‌ها را درست مثل A55 روان و باکیفیت به تصویر می‌کشد. همچنین پشتیبانی از فناوری LTPO 4 و ارائه نرخ رفرش متغیر هم قابلیت مهمی است که میان رده وان پلاس ارائه می‌کند.

در کنار تمامی قابلیت‌های فنی صفحه نمایش وان پلاس 12 آر این گوشی همچنین به قابلیت جذاب و منحصربفردی به نام Aqua Touch مجهز شده که امکان کارکرد ایده‌آل آن در آب و هوای بارانی را فراهم می‌کند.

گلکسی A55 سامسونگ همچنین حاشیه‌های ضخیم‌تری دارد که ممکن است باعث نارضایتی برخی کاربران سخت‌گیرتر شود. این حاشیه‌ها خصوصا در قسمت‌های بالا و پایین صفحه نمایش و زمانی که دو گوشی را کنار یکدیگر قرار دهید، بیشتر مشخص خواهد بود. از طرف دیگر حاشیه‌های خمیده وان پلاس 12R هم زیر تابش مستقیم نور باعث بازتاب نور از گوشه‌های دستگاه شده و کمی آزاردهنده خواهد بود.

مقایسه عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری Galaxy A55 و OnePlus 12R

حتی بدون انجام هیچ‌گونه تست سخت افزاری و صرفا با نگاه کردن به مشخصات فنی دو گوشی گلکسی آ 55 و وان پلاس 12R هم می‌توان متوجه شد که میان رده OnePlus در این بخش فرسنگ‌ها جلوتر از سامسونگ ایستاده است! دلیل این مساله آن است که وان پلاس 12R از تراشه پرچمدار نسل قبل کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره می‌برد؛ درحالیکه A55 به چیپست میان رده نه چندان مطرح و شناخته‌شده اگزینوس 1480 مجهز خواهد بود.

این مساله البته به آن معنا نیست که میان رده سامسونگ عملکرد بدی داشته و رابط کاربری کند و با تاخیری ارائه می‌کند؛ بلکه نشان‌دهنده عملکرد بهتر وان پلاس 12R در اجرای اپلیکیشن‌های سنگین یا بازی‌های پرگرافیک خواهد بود. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 همچنین تاثیر قابل توجهی هم روی عملکرد سایر بخش‌های وان پلاس 12R مثل دوربین خواهد داشت. تفاوت‌های این دو به‌زودی و با تست‌های بیشتر آشکار خواهد شد.

گلکسی آ 55 وان پلاس 12R

از سوی دیگر OnePlus 12R همچنین در بخش حافظه داخلی و رم نیز دست بالاتر را دارد؛ چراکه خریداران آن بین سه گزینه 8 گیگ رم/128 گیگ حافظه داخلی، 12 گیگ رم/256 گیگ حافظه و 16 گیگ رم/256 گیگ حافظه قادر به انتخاب هستند؛ درحالیکه گلکسی آ 55 در تنها دو مدل با 8 گیگ رم/ 128 گیگ حافظه داخلی و 8 گیگ رم/256 گیگ حافظه داخلی روانه بازار خواهد شد.

هر دو گوشی مورد بحث همچنین با تضمین دریافت چهار نسخه بعدی اندروید، چهار سال دریافت آپدیت‌های سیستم عامل و 5 سال آپدیت‌های امنیتی به دست مشتریان خواهند رسید. بنابراین فارغ از این که کدام یک از این دو گوشی را انتخاب کنید می‌توانید برای چند سال از بروز بودن آن مطمئن باشید. در عین حال سابقه تاریخی نشان‌دهنده این است که سامسونگ پایبندی بیشتر به زمان‌بندی‌های اعلام شده برای ارائه آپدیت‌های اندروید داشته و بروزرسانی‌هایش را با نظم بیشتری در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

مقایسه دوربین گلکسی آ 55 و وان پلاس 12 آر

هر دو گوشی Galaxy A55 و OnePlus 12R به یک ماژول دوربین سه‌تایی در پشت مجهز هستند. با این وجود دوربین سوم در هر دو بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی داشته و چندان قابل اتکا نیست.

به‌طور خاص، چینش لنزهای دوربین گوشی گلکسی A55 به صورت زیر خواهد بود:

  • دوربین اصلی: 50 مگاپیکسلی، f/1.8، فوکوس خودکار، لرزشگیر نوری
  • دوربین فوق عریض: 12 مگاپیکسلی، f/2.2
  • دوربین ماکرو: 5 مگاپیکسلی، f/2.4
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسلی، f/2.2

از سوی دیگر،  دوربین‌های وان پلاس 12R نیز به شکل زیر هستند:

  • دوربین اصلی: 50 مگاپیکسلی، f/1.8، فوکوس خودکار، لرزشگیر نوری
  • دوربین فوق عریض: 8 مگاپیکسلی، f/2.2
  • دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسلی، f/2.4
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسلی، f/2.4

میان رده امسال سامسونگ دقیقا از همان دوربین اصلی به کار رفته در مدل سال گذشته، Galax A54، بهره برده که خود به دوربین‌هایی یکسان با گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 مجهز بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت عملکرد دوربین اصلی این گوشی یک سر و گردن بالاتر از دوربین اصلی وان پلاس 12R باشد. البته میان رده وان پلاس نیز عملکرد بسیار خوبی را در تست‌های مربوط به دوربین ارائه کرده و در بررسی‌های انجام شده عملکردی بسیار خوب را به ثبت رسانده بود. با این وجود به دلیل نبود تست‌های کافی روی عملکرد واقعی آ 55 هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق در این خصوص اظهار نظر کرد.

کیفیت صدا و ویبره Galaxy A55 در برابر OnePlus 12R

با توجه به این که گلکسی آ 55 سامسونگ در بخش اسپیکرها و سیستم صوتی تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نکرده، می‌توان انتظار داشت که اسپیکرهای دوتایی این دستگاه صدایی شفاف و قابل قبول ارائه کنند. با این وجود عملکرد سیستم صوتی این گوشی قطعا بی‌نقص نخواهد بود و باید انتظار همان مشکلات متداول نسل قبل مثل پیچش صدا در حجم‌های بالا، خصوصا در موزیک‌های دارای باس سنگین را داشت. در عین حال این احتمال هم وجود دارد که سامسونگ در نسل جدید کاربران را سورپرایز کرده و کیفیت صدای نسل جدید میان رده‌هایش را ارتقا دهد.

گلکسی آ 55 وان پلاس 12R

اما وان پلاس 12R اسپیکرهایی بسیار باکیفیت دارد که در این محدوده قیمتی عملکردی ایده‌آل ارائه می‌کنند. تست‌های انجام شده روی سیستم صوتی این گوشی حاکی از حضور صدایی شفاف و متوازن حین پخش موزیک و گوش دادن به پادکست‌ها بوده که می‌تواند آن را به یکی از بهترین گوشی های میان رده بازار از نظر توانمندی‌های صوتی تبدیل کند.

علاوه بر این انتظار می‌رود که کیفیت ارتعاشات و ویبره‌های وان پلاس 12R نیز بسیار بالاتر باشد؛ چراکه در آن از موتورهای لرزشی پریمیوم و بسیار توانمندی استفاده شده است. البته میان رده‌های سامسونگ نیز معمولا با عملکرد قابل قبول سیستم ارتعاشی شناخته می‌شوند. البته شدت، تنوع و کیفیت لرزش‌های گلکسی آ 55 نکته قابل توجهی ندارد و صرفا قادر به ارائه حداقل‌ها با کیفیت مناسب خواهد بود.

مقایسه شارژدهی باتری و سرعت شارژ گلکسی آ 55 و وان پلاس 12R

با توجه به عملکرد نزدیک پرچمداران وان پلاس و سامسونگ در تست شارژدهی باتری گوشی‌های پرچمدار سال 2024، انتظار می‌رود شارژدهی باتری میانرده‌های آن‌ها نیز نزدیک به یکدیگر باشد. هر دو گوشی گلکسی A55 و وان پلاس 12R از باتری‌هایی حجیم و با ظرفیت بالا بهره می‌برند. گلسی ای 55 یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دارد؛ درحالیکه ظرفیت باتری وان پلاس 12R برابر با 5500 میلی آمپر ساعت است. انتظار می‌رود هر دو گوشی بتوانند شارژدهی بسیار خوبی را ارائه کرده و حداقل یک روز کاربران را همراهی کنند.

گوشی میان رده سامسونگ

با وجود شباهت‌های موجود در باتری و شارژدهی دو گوشی، تفاوت‌های میان سرعت شارژ این دو گوشی از زمین تا آسمان بوده و وان پلاس برنده قطعی این بخش خواهد بود! باتری میان رده جدید سامسونگ تنها قادر به پشتیبانی از توان شارژ 25 واتی است که در برابر شارژ 100 واتی OnePlus 12R خنده‌دار به نظر می‌رسد! در این میان البته شباهت هر دو گوشی، نبود شارژ بیسیم در هر دوی آن‌هاست که به دلیل قیمت آن‌ها قابل درک به نظر می‌رسد!

جمع‌بندی، کدامیک از دو گوشی گلکسی آ 55 و وان پلاس 12R محصول بهتری است؟

پیش از ارائه جمع‌بندی نهایی پیرامون دو گوشی میانرده سامسونگ و وان پلاس، در جدول زیر مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گوشی را مورد بررسی قرار می دهیم:

سامسونگ گلکسی A55وان پلاس 12R
تراشه اگزینوس 1480؛ چیپست میان رده با عملکرد متوسطاسنپدراگون 8 نسل 2؛ قدرتمند و پرچمدار
8 گیگ رم16 گیگ رم
صفحه نمایش 6.6 اینچصفحه نمایش 6.78 اینچ
پشتیبانی از محتوای HDR10+پشتیبانی از HDR10+ و دالبی ویژن
استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبتاستاندارد IP65
شارژ 25 واتیشارژ 100 واتی
شرع قیمت 450 دلارشروع قیمت 500 دلار

با مطالعه مشخصات فنی و بررسی اولیه عملکرد این دو گوشی میان‌رده، باید OnePlus 12R را برنده قطعی جدال این دو گوشی دانست. البته هنوز تست‌های انجام شده روی دوربین این گوشی به جمع‌بندی نرسیده و اتمام آن‌ها می‌تواند اندکی از اختلاف سنگین این دو گوشی بکاهد. در عین حال با اطلاعات کنونی از این میان رده ها بعید به نظر می‌رسد گلکسی آ 55 سامسونگ حرف چندانی در برابر وان پلاس 12R داشته باشد.

گلکسی آ 55 وان پلاس 12R

میان رده جدید وان پلاس همچنین به‌حدی قدرتمند و کوبنده ظاهر شده که نه فقط سامسونگ، بلکه سایر گوشی‌سازان نیز کار سختی در برابر آن خواهند داشت. با این وجود شاید پیکسل 8a گوگل یا برخی محصولات سرشناسی چینی بتوانند در ادامه سال 2024 مچ وان پلاس را بخوابانند!

همچنین بخوانید:
این گوشی ها سریعترین سرعت شارژ جهان را دارند از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم 7 ویژگی که گلکسی آ 55 سامسونگ را به میانرده ای بهتر از پیکسل 7a تبدیل می‌کند