گلکسی A55 A54

گلکسی A55 در برابر A54 سامسونگ؛ میانرده پرفروش سامسونگ در یک سال گذشته چه تغییراتی کرده؟

آیا گوشی میان رده گلکسی A55 سامسونگ می‌تواند کاربران کنونی گلکسی A54 را به فکر ارتقا بیندازد؟ در اینجا به مقایسه مشخصات و قابلیت‌های این دو میان رده سامسونگ خواهیم پرداخت.

هفته گذشته سامسونگ سرانجام گوشی گلکسی A55 خود را به‌طور رسمی رونمایی کرد. نسل قبلی این سری گوشی‌های میانرده، گلکسی A54، سال گذشته استانداردهای طراحی گوشی های اندرویدی میانرده را یک پله ارتقا داد و به یکی از بهترین گوشی های میان رده سال 2023 تبدیل شد. به این ترتیب گلکسی ای 55 کار سختی را به‌عنوان دنباله این گوشی پیش رو خواهد داشت.

علاوه بر ارتقاهای معمولی و قابل انتظار در هر نسل از گوشی‌های اندرویدی مانند استفاده از پردازنده جدیدتر، گلکسی A55 همچنین در چندین زمینه نیز تغییراتی نسبت به نسل پیشین خود داشته است. در عین حال بسیاری مشخصات فنی این دو گوشی اعم از چینش دوربین‌ها یا حتی اندازه باتری کاملا یکسان هستند تا سامسونگ نشان دهد حداقل فعلا قصد ریسک کردن روی محصولات پرفروش میان رده‌اش را ندارد.

گلکسی A55 A54

البته در هفته‌های آتی و با انجام تست‌ها و بنچمارک‌های مختلف تفاوت‌های دو گوشی گلکسی A55 و A54 سامسونگ بیش از پیش مشخص خواهد. شد. با این وجود در ادامه قصد داریم ضمن معرفی مختصر این دو گوشی میان رده شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و ارزش خرید گلکسی A55 برای کاربران کنونی A54 را موشکافی کنیم.

مقایسه مشخصات فنی گلکسی A55 در برابر گلکسی A54

پیش از این که به بررسی تفصیلی مشخصات فنی دو گوشی گلکسی ای 55 و ای 54 بپردازیم مشخصات فنی این دو را به‌طور مختصر مقایسه خواهیم کرد. جدول زیر به معرفی مشخصات فنی این دو خواهد پرداخت.

گوشیگلکسی A55گلکسی A54
اندازه صفحه نمایش6.34 در 3.05 در 0.32 اینچ6.23 در 3.02 در 0.32 اینچ
شروع قیمت480 یورو480 یورو
صفحه نمایش
  • 6.6 اینچی امولد
  • رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل
  • نرخ نوسازی 120 هرتز
  • 6.4 اینچی امولد
  • رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل
  • نرخ نوسازی 120 هرتز
تراشهاگزینوس 1480اگزینوس 1380
رم
  • 8 گیگ
  • 12 گیگ
  • 6 گیگ
  • 8 گیگ
حافظه داخلی
  • 128 گیگ
  • 256 گیگ
  • 128 گیگ
  • 256 گیگ
دوربین
  • 50 مگاپیکسلی اصلی، f/1.8
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض، f/2.2
  • 5 مگاپیکسلی ماکرو، f/2.4
  • 50 مگاپیکسلی اصلی، f/1.8
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض، f/2.2
  • 5 مگاپیکسلی ماکرو، f/2.4
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی، f/2.232 مگاپیکسلی، f/2.2
باتری5000 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ25 وات سیمی25 وات سیمی
رنگ‌بندی
  • آبی کم‌رنگ
  • زرد
  • بنفش
  • آبی پررنگ
  • نوک مدادی
  • سفید
  • زرد لیمویی
  • ارغوانی

مقایسه طراحی و صفحه نمایش Galaxy A55 و Galaxy A54 سامسونگ

گوشی گلکسی ای 55

ابعاد و اندازه دو گوشی گلکسی ای 55 و ای 54 سامسونگ تقریبا مشابه است. با این وجود مدل جدید حدود 0.1 اینچ بلندتر بوده و با نسبتی مشابه نیز عریض‌تر است. در عین حال این تفاوت اندازه به هیچ وجه به‌سادگی قابل تشخیص نخواهد بود. گلکسی A55 همچنین اندکی سنگین‌تر است که دلیل آن به استفاده از صفحه نمایش 6.6 اینچی برمی‌گردد که در مقایسه با صفحه نمایش 6.4 اینچی A54 اندکی بزرگ‌تر خواهد بود. پانل به کار رفته در صفحه نمایش هر دو گوشی همچنین از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی کرده و حداکثر روشنایی 1000 نیت را ارائه خواهد داد.

در عین حال تفاوت اصلی این دو گوشی میانرده زمانی مشخص می‌شود که به طراحی آن‌ها دقیق‌تر نگاه کنید! سامسونگ در گلکسی ای 55 قسمت مجزایی را برای تعبیه کلیدهای روی قاب سمت راست صفحه نمایش تعبیه کرده و کلیدهای Power و کم و زیاد کردن صدا را در آن قرار داده است.‌ این قسمت جدید بر خلاف A54 که قابی از جنس پلاستیک داشت، تماما فلزی بوده و ظاهری پریمیوم‌تر به میانرده جدید سامسونگ بخشیده است.

گلکسی A55 A54

البته این تنها تغییر گلکسی A55 در این بخش نیست؛ چرا که کره‌ای‌ها تصمیم گرفتند در نسل جدید این میانرده لایه‌های محافظ گوریلا گلس 5 را با گوریلا گلس ویکتوس جایگزین کرده و دوام و مقاومت بیشتری را برای صفحه نمایش و قاب پشتی پرچمدارشان به ارمغان بیاورند. علاوه بر این، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، سامسونگ همچنین رنگ‌بندی میانرده‌های جدیدش را هم با تغییرات بزرگی روبرو کرده؛ به‌طوری که امسال شاهد معرفی گلکسی A55 در رنگ‌های آبی کم‌رنگ، زرد، بنفش و آبی پررنگ هستیم که همانند سال گذشته همگی با پسوند «Awesome» معرفی شده‌اند.

مقایسه دوربین گلکسی ای 55 و ای 54 سامسونگ

سال گذشته گلکسی A55 با استفاده از همان حسگر 50 مگاپیکسلی به کار رفته در گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 توانست غوغایی در بازار میان رده‌ها به پا کند. این اتفاق باعث شد که میان رده سامسونگ قادر به ثبت تصاویری با کیفیت هم‌تراز با گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 باشد و از این طریق استاندارد تازه‌ای را در بخش عکسبرداری گوشی های میانرده پایه‌ریزی کند.

ماژول دوربین Galaxy A55

سامسونگ در سال 2024 تصمیم گرفته از همان ماژول فوق‌العاده سال گذشته در گوشی میان رده جدید گلکسی A55 استفاده کند و سیستم دوربین A54 را عینا در پرچمدار جدیدش هم به کار برد.‌ بنابراین نه فقط دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، بلکه دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و لنز 5 مگاپیکسلی ماکرو هم در ای 55 تعبیه شده و همان عملکرد را ارائه می‌کنند. بعلاوه، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز در این دو گوشی سامسونگ مشترک بوده و عملکردی قابل قبول را ارائه می‌کند.

بررسی‌های انجام شده روی گلکسی A54 حاکی از عملکرد بسیار خوب این میان رده در عکسبرداری، خصوصا ثبت تصاویر در نور کم بود. بنابراین باید اندکی منتظر ماند و دید نسل جدید این میان رده چگونه قرار است در برابر سایر رقبا قد علم کند!

مقایسه عملکرد فنی گلکسی A55 در برابر گلکسی A54 سامسونگ

سامسونگ در گوشی A55 خود سراغ تراشه اگزینوس 1480 رفته که قاعدتا قرار است ارتقای بزرگتری در مقایسه با چیپست اگزینوس 1380 به کار رفته در گلکسی A54 باشد. مدل پایه A55 همچنین با 8 گیگ رم روانه بازار خواهد شد که در مقایسه با ظرفیت رم 6 گیگابایتی گلکسی A54 پیشرفت درخور توجهی به شمار می‌رود و قطعا در عملکرد مالتی تسکینگ آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

صفحه نمایش Galaxy A55

البته علیرغم این که انتظار می‌رود تراشه Exynos 1480 به کار رفته در گلکسی ای 55 عملکرد فنی آن را نسبت به پارسال ارتقا دهد، اما توقع مهم‌تری که از این میانرده می‌رود آن است که بتواند عملکردی هم‌تراز با سایر محصولات میان رده در این کلاس قیمتی ارائه دهد؛ چرا که این مساله سال‌هاست که به مشکل اصلی سری گوشی‌های Galaxy A سامسونگ تبدیل شده است! به عنوان مثال، سال گذشته گلکسی ای 54 در مقایسه با پیکسل 7a عملکرد بسیار ضعیف‌تری را از نظر توان پردازشی و گرافیکی ارائه می‌داد. این درحالیست که خود گوشی Pixel 7a نیز در برابر میانرده‌های هم‌قیمت چینی هم‌قیمت و هم‌ترازش حرفی برای گفتن نداشت!

شاید سامسونگ تصمیم بگیرد که در نسل کنونی اختلاف میان رده اصلی سری Galaxy A خود با سایر رقبا را به حداقل برساند. برای این کار، نخستین گام ارائه عملکرد بهتر در مقایسه با پیکسل 8a خواهد بود. بنابراین باید منتظر عرضه میانرده مورد انتظار گوگل هم باقی ماند تا بتوان عملکرد این دو را بهتر با یکدیگر مقایسه نمود.

بررسی شارژدهی باتری Galaxy A55 و Galaxy A54

در بخش باتری هم وضعیت دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی A54 سامسونگ کاملا مشابه است. ای 55 با همان باتری 5000 میلی آمپر ساعتی روانه بازار شده و احتمالا قادر خواهد بود عملکرد قابل اتکایی را ارائه دهد. سال گذشته گلکسی ای 54 موفق شد علیرغم نرخ رفرش 120 هرتزی صفحه نمایش که باعث بالاتر رفتن مصرف شارژ می‌شود، عملکردی بالاتر از متوسط را در تست‌های باتری و شارژدهی ارائه نموده و از این حیث سامسونگ را سربلند کند. در عین حال تنها فاکتور نامعین در پیش‌بینی عمر باتری Galaxy A55 مصرف تراشه اگزینوس 1480 است که می‌تواند باعث شارژدهی بالاتر یا پایین‌تر A54 در مقایسه با نسل قبل شود.

گلکسی A55 A54

از طرفی، سرعت شارژ میانرده 2024 سامسونگ هم در مقایسه با نمونه سال گذشته بدون تغییر باقی مانده و همچنان 25 واتی است. این سرعت شارژ البته به هیچ وجه ناامیدکننده تلقی نمی‌شود؛ اما گلکسی A55 را فرسنگ‌ها پشت سر رقبای چینی هم‌قیمت قرار خواهد داد! ای 55 همچنین فاقد پشتیبانی از شارژ بیسیم خواهد بود که با توجه به کلاس قیمتی این دستگاه قابل قبول به شمار می‌رود.

مقایسه نرم افزاری گلکسی ای 55 و ای 54 سامسونگ

گوشی میان رده سامسونگ

همانند گلکسی A54، گوشی گلکسی A55 هم با تضمین چهار سال پشتیبانی نرم افزاری و دریافت چهار نسخه بعدی اندروید به دست مشتریان می‌رسد. عرضه این بروزرسانی‌ها از اندروید 15 آغاز خواهد شد. کره‌ای‌ها همچنین دامنه پشتیبانی امنیتی از دستگاه میان رده جدید خود را نیز یک سال افزایش داده و به پنج سال رسانده‌اند. بنابراین خریداران Galaxy A54 تا سال 2029 قادر به دریافت بروزرسانی‌های امنیتی خواهند بود.

البته این مدت زمان در مقایسه با پشتیبانی هفت ساله از سری گلکسی اس 24 چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسد. با این وجود باید در نظر داشت که قیمت گوشی گلکسی ای 55 حداقل 300 دلار ارزان‌تر از پرچمداران خانواده S24 است!

جمع بندی؛ آیا گلکسی A55 برای صاحبان A54 ارزش ارتقا دارد یا خیر؟

گوشی Galaxy A55 سامسونگ

روی کاغذ به نظر می‌رسد گلکسی A55 در مقایسه با نسل قبل متحمل تغییرات چندانی نشده است. این مساله البته لزوما خبر بدی نخواهد بود؛ چراکه به معنای آن است که سامسونگ قصد دارد همان مسیر سال گذشته را ادامه داده و برخی قابلیت‌های پریمیوم سری گلکسی اس خود را به میان رده‌های سری گلکسی A بیاورد.

در عین حال A55 یک پیشرفت نسلی منطقی برای سامسونگ به شمار رفته و می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک میانرده مطمئن و توانمند با قابلیت‌های عکسبرداری برجسته هستند، کاملا مناسب باشد. در عین حال شاید خرید این گوشی برای صاحبان کنونی ای 54 توجیه چندانی نداشته باشد؛ چراکه به جز ارتقای تراشه و افزایش اندازه صفحه نمایش عملا شاهد هیچ تفاوت دیگری بین این دو گوشی نیستیم. علاوه بر این، تراشه اگزینوس 1480 به کار رفته در میان رده‌های امسال سامسونگ نیز هنوز به بوته آزمایش گذاشته نشده و نمی‌توان در خصوص بهبود توان پردازشی این گوشی‌ها اظهار نظر خاصی کرد.

سامسونگ همچنین احتمالا امسال علاوه بر گلکسی A55، گوشی گلسی S24 اف ای را نیز روانه بازار میانرده‌ها خواهد کرد. با این حال اگر قیمت‌گذاری سابق سامسونگ ملاک باشد، اس 24 اف ای احتمالا گران‌تر از ای 55 خواهد بود.

 

در گجت نیوز بخوانید:
گلکسی A55 و A35 سامسونگ چند سال آپدیت دریافت می‌کنند؟ گوشی میان رده یا پرچم دار قدیمی؛ کدام را بخریم؟ موتو جی ۲۰۲۴ رونمایی شد؛ میان رده باارزش چینی در راه ایران