شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا

مقایسه شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا، آیفون 15 پرو مکس، وان پلاس 12 و پیکسل 8 پرو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکرد یک گوشی پرچمدار، شارژدهی باتری آن است. در اینجا به مقایسه شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا با سایر پرچمداران سال 2024 خواهیم پرداخت.

چند ماه اخیر، دوران شگفت‌انگیزی در تاریخ صنعت گوشی‌های موبایل بوده؛ چراکه پرچمداران مختلف برندهای سرشناس گوشی‌ساز یکی پس از دیگری روانه بازار شده و باعث شکل‌گیری رقابتی نفس‌گیر در بازار شده‌اند. این نبرد در ابتدا توسط آیفون 15 پرو مکس و پیکسل 8 پرو گوگل آغاز شد. با این وجود در ادامه محصولات دیگری چون گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ و وان پلاس 12 نیز به نبرد ملحق شده و برای تصاحب عنوان بهترین پرچمدار تاریخ به رقابت با یکدیگر پرداختند.

تقریبا بخش‌های مختلف عملکرد پرچمداران مختلف کنونی بازار تا کنون با یکدیگر مقایسه شده است. پیش‌تر در گجت نیوز به مقایسه دو گوشی گلکسی اس 24 اولترا و آیفون 15 پرو مکس پرداختیم و به این مساله هم اشاره کردیم که چرا در برخی شرایط وان پلاس 12 محصول بهتری از گلکسی اس 24 اولترا به شمار می‌رود. همچنین در مقایسه دو گوشی وان پلاس 12 و آیفون 15 پرو مکس هم به توانمندی‌های هریک در مقایسه با دیگری اشاره کردیم.

گلکسی اس 23 اولترا

در عین حال تا به امروز هیچ مقایسه تفصیلی در خصوص مقایسه شارژدهی باتری پرچمداران کنونی بازار انجام نشده است. به همین جهت امروز سعی داریم به مقایسه چهار گوشی Galaxy S24 Ultra، iPhone 15 Pro Max، Pixel 8 Pro و OnePlus 12 از نظر شارژدهی و عمر باتری بپردازیم.

طبق گزارش‌های موجود شارژدهی میانگین باتری گوشی‌های موبایل در حال حاضر حدود 10 ساعت است. به همین جهت شارژدهی زیر ده ساعت هریک از این پرچمداران می‌تواند حاکی از عملکرد ضعیف‌تر آن در مقایسه با میانگین صنعت گوشی‌سازی باشد. برای انجام تست‌های مربوط به این بررسی، شرایطی یکسان برای تمامی گوشی‌های شرکت‌کننده در تست در نظر گرفته شد. در گام نخست با کمک گرفتن از یک نورسنج، میزان روشنایی صفحه نمایش تمامی شرکت‌کنندگان روی 150 نیت تنظیم شد. علاوه بر این، اتصال 5G در تمام گوشی‌ها برقرار شده و با استفاده از اسکریپت‌هایی، کاوش در صفحات وب روی دستگاه‌های مربوطه شبیه‌سازی شد. این فرآیند تا خالی شدن کامل باتری هر چهار گوشی ادامه یافت.

در گجت نیوز بخوانید:
گلکسی اس ۲۴ اولترا در فضا؛ ثبت تصاویری حیرت انگیز از کره زمین با دوربین پرچمدار سامسونگ این گوشی چینی تاج پادشاهی دوربین را از گلکسی اس ۲۴ اولترا سامسونگ گرفت آیفون ۱۶ پرو مکس با تکیه بر این قابلیت ها گلکسی اس ۲۴ اولترا را شکست خواهد داد

در ادامه نتایج تست و بررسی این چهار پرچمدار قدرتمند را مشاهده خواهید فرمود.

مقایسه شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا با سایر پرچمداران بازار

نتایج شارژدهی باتری چهار گوشی پرچمدار مورد آزمایش در جدول زیر ارائه شده‌اند:

گوشیاندازه باتریمیزان شارژدهی باتری
وان پلاس 125400 میلی آمپر ساعت17:41
گلکسی اس 24 اولترا5000 میلی آمپر ساعت16:45
آیفون 15 پرو مکس4422 میلی آمپر ساعت14:02
پیکسل 8 پرو5050 میلی آمپر ساعت10:03

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌فرمایید، پیکسل 8 پرو با ثبت شارژدهی حدود 10 ساعته در تست مورد اشاره در بالا ضعیف‌ترین عملکرد را در میان پرچمداران ماه‌های اخیر ارائه می‌کند. از لحاظ ظرفیت باتری، این گوشی پس از وان پلاس 12 بزرگترین باتری را در اختیار دارد. با این وجود به نظر می‌رسد تراشه Tensor G3 به کار رفته در آن مصرف انرژی بالایی دارد.‌ البته علیرغم این عملکرد ضعیف‌تر در مقایسه با سایر پرچمداران، پیکسل 8 پرو همچنان توانسته شارژدهی بسیار بهتری را در مقایسه با نسل قبلی خود، پیکسل 7 پرو (با شارژدهی 7 ساعت و 55 دقیقه‌ای) ارائه دهد. بنابراین شاید Pixel 8 Pro حتی علیرغم این اختلاف فاحش با رقبا، همچنان گام رو به جلوی مثبتی برای گوگل باشد!

شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا

سومین گوشی از نظر شارژدهی باتری، آیفون 15 پرو مکس است که در بنچمارک‌های انجام شده رکورد 14 ساعت و 2 دقیقه را به ثبت رساند. تراشه A17 Pro اپل در زمینه شارژدهی باتری و دوام آن عملکردی خیره‌کننده داشته و توانسته پیشرفت‌های بزرگی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی ارائه کند. آیفون 15 پرو مکس همچنین در مقایسه با نسل قبلی خود، آیفون 14 پرو مکس که شارژدهی 13 ساعت و 39 دقیقه‌ای را به ثبت رسانده بود، پیشرفت قابل توجهی داشته است. در کنار آمار و ارقام ثبت شده باید به این نکته هم دقت کرد که آیفون 15 پرو مکس کوچکترین باتری را در مقایسه با سایر پرچمداران این لیست در اختیار دارد.

شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا پشت سر وان پلاس 12 و باتری غول‌پیکر آن در رده دوم ایستاده است. نکته قابل توجه در خصوص این گوشی آن است که ظرفیت باتری آن تقریبا هم‌اندازه پیکسل 8 پرو است؛ اما مصرف انرژی آن حدودا 60 درصد بهینه‌تر از گوشی گوگل گزارش شده است. در این میان نقش تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و عملکرد فوق‌العاده بهینه آن پررنگ‌تر از سایر عوامل است. بد نیست بدانید که شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا در مقایسه با نسل قبلی خود حدود 3.5 ساعت ارتقا یافته و نزدیک به سه ساعت هم بیشتر از رقیب قسم‌خورده‌اش، آیفون 15 پرو مکس ارزیابی می‌شود.

در این میان، پرچمدار شگفت‌انگیز وان پلاس، OnePlus 12 تاج پادشاهی شارژدهی باتری را در میان پرچمداران نیمه اول سال 2024 بر سر خواهد گذاشت. این گوشی نیز با تجهیز به تراشه‌های فوق‌العاده بهینه اسنپدراگون 8 نسل 3 موفق شده شارژدهی خیره‌کننده 17 ساعت و 41 دقیقه‌ای را ثبت کند و با اختلافی حدودا یک ساعته نسبت به Galaxy S24 Ultra بهترین عملکرد باتری را ارائه کند.

وان پلاس 12

البته وان پلاس قبلا هم نشان داده که توجه فراوانی به مساله پیشرفت در بخش باتری در نسل‌های مختلف پرچمدارانش دارد. به‌طور مثال، سال گذشته، وان پلاس 12 هم موفق شد شارژدهی باتری وان پلاس 11 را به اندازه 4.5 ساعت بهبود بخشد و پیشرفت خیره‌کننده‌ای در زمینه شارژدهی باتری رقم بزند.

در صورتی که روند پیشرفت شارژدهی گوشی‌های موبایل به همین منوال ادامه داشته باشد، احتمالا در دور بعدی مقایسه پرچمداران محصولاتی با شارژدهی بالاتر از 20 ساعت در هر چرخه شارژ را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد! البته بعید به نظر می‌رسد که تغییر بزرگی در زمینه ظرفیت یا فناوری ساخت باتری گوشی‌های موبایل در راه باشد؛ بلکه افزایش شارژدهی احتمالا از طریق بهینه‌سازی‌های بیشتر در مصرف انرژی میسر خواهد شد.

مقایسه سرعت شارژ Galaxy S24 Ultra با سایر پرچمداران

در گام دوم مقایسه شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا با آیفون 15 پرو مکس و سایر پرچمداران بازار نوبت به بررسی سرعت شارژ آن‌ها می‌رسد. در زمینه فناوری‌های شارژ سریع، گوشی‌های چینی فرسنگ‌ها جلوتر از تمامی رقبا ایستاده و با ارائه شارژرهای خیره‌کننده‌ای با توان حتی بالاتر از صد وات توانسته‌اند به سلاطین شارژ سریع در دنیا تبدیل شوند. جدول زیر سرعت شارژ پرچمداران مورد بررسی را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

گوشیدرصد شارژ پس از 15 دقیقهدرصد شارژ پس از 30 دقیقه
وان پلاس 1260 درصد100 درصد
گلکسی اس 24 اولترا39 درصد71 درصد
آیفون 15 پرو مکس20 درصد41 درصد
پیکسل 8 پرو29 درصد59 درصد

آیفون 15 پرو در تست سرعت شارژ همچنان عملکردی ناامید‌کننده ارائه می‌کند و حتی پس از جایگزینی پورت‌های لایتنینگ با USB-C هنوز با سرعت فوق‌العاده پایینی شارژ می‌شود. حداکثر سرعت شارژ این گوشی 20 وات است که در دنیای امروز خنده‌دار به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که iPhone 15 Pro Max ظرف سی دقیقه قادر است تنها 41 درصد شارژ شود.

آیفون 15 پرو مکس

در رده سوم این لیست، پیکسل 8 پرو گوگل قرار می‌گیرد که پس از 30 دقیقه به شارژدهی 59 درصدی می‌رسد که با توجه به باتری بزرگ 5050 میلی آمپر ساعتی آن قابل قبول به نظر می‌رسد. حداکثر توان شارژ این گوشی نیز سی وات است.

همانند تست شارژدهی، گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ در تست سرعت شارژ نیز در رتبه دوم لیست قرار می‌گیرد. شارژ سریع‌تر 45 واتی این گوشی باعث شده که ظرف نیم ساعت، 71 درصد از باتری این گوشی شارژ شده و عملکردی قابل قبول برای پرچمدار امسال کره‌ای‌ها ثبت شود. البته توان شارژ S24 Ultra نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

شارژدهی باتری گلکسی اس 24 اولترا

در پایان نیز نوبت به وان پلاس 12 می‌رسد که با شارژ سریع 80 واتی خود تمام پرچمداران دیگر بازار را به گوشه رینگ هدایت کرده و به تنهایی در صد جدول قرار می‌گیرد. این پرچمدار توانمند چینی ظرف تنها 15 دقیقه به شارژ 100 درصد رسیده و در نیم ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شود. البته توانایی خیره‌کننده باتری‌سازی وان پلاس تنها مختص پرچمداران نیست؛ چراکه میانرده محبوب این کمپانی، OnePlus 12R هم دقیقا چنین رکوردهایی را ثبت می‌کند.

وان پلاس همچنین بر خلاف سایر حاضران در لیست امروز، یکی از معدود گوشی‌سازانی به شمار می‌رود که آداپتور شارژ را درون جعبه گوشی قرار داده و به مشتری تحویل می‌دهد. بر این اساس، دستاورد OnePlus در سال 2024 را چه در بخش شارژدهی، چه سرعت شارژ و چه تعبیه آداپتور در جعبه باید خارق‌العاده خواند.

همچنین بخوانید:
آیفون ۱۵ پرو مکس در این قابلیت های کلیدی بهتر از گلکسی اس ۲۴ اولترا عمل می‌کند 7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم