ویدیو جابجایی وسایل توسط ربات اطلس بوستون داینامیکس

تماشا کنید: عملکرد خیره کننده ربات اطلس بوستون داینامیکس در جابه‌جایی وسایل

ویدیو جدیدی از ربات اطلس بوستون داینامیکس، نشان می‌دهد چطور این ربات انسان نما می‌تواند پس از انجام محاسبات پیچیده، اشیاء را جابه‌جا کند.

شرکت آمریکایی «بوستون داینامیکس» (Boston Dynamics) که در حوزه رباتیک شناخته‌شده است، با توسعه «اطلس» (Atlas) توانست سر و صدای زیادی به پا کند و حتی ساخته آن لقب «پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا» را به دست آورد. این شرکت کماکان به توسعه اطلس ادامه می‌دهد و بر اساس جدیدترین اخبار تکنولوژی، اخیراً ویدیویی جدید از این ربات به اشتراک گذاشته است که عملکرد جالب آن در جابه‌جایی وسایل را نشان می‌دهد. این در حالی است که هنوز در این زمینه در مراحل اولیه به سر می‌برد.

توانایی ربات اطلس بوستون داینامیکس در جابه‌جایی اشیاء

اطلس پیش از این در انجام حرکات مبتنی بر دو پا از جمله راه رفتن، دویدن، پرش و حتی پشتک زدن به پیشرفت چشمگیری رسیده، ولی همان‌طور که اشاره شد، در جابه‌جایی وسایل هنوز تا سطح پیشرفته فاصله دارد. پیش‌تر در ویدیویی دیگر دیده شده بود که این ربات با استفاده از نوعی گیره اشیاء سنگین مثل جعبه ابزار و تخته چوب را بر می‌دارد. حالا تیم سازنده روی حرکات «چالش‌برانگیز» برای این ربات تمرکز کرده است تا بتواند توانایی حرکتی آن را بهبود ببخشد. برخی از اشیاء به‌دلیل وزن بالا می‌توانند تعادل ربات را به هم بزنند و ربات برای جابه‌جایی آن‌ها نیاز به محاسبات مختلف دارد.

ربات اطلس بوستون داینامیکس در حال حاضر در «فاز دوم» جابه‌جایی وسایل قرار دارد و اصلاحاتی روی آن صورت گرفته است. در گذشته گیره‌های متصل شده به دو دست این ربات یک محور داشتند و به‌واسطه آن‌ها ربات برای گرفتن هر شیء روی آن فشار حداکثری وارد می‌کرد. با وجود این، برای برداشتن برخی از وسایل نه تنها به فشار زیاد نیازی نیست، بلکه حتی باید به آرامی برداشته و جابه‌جا شوند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. به همین دلیل، بوستون داینامیکس تلاش کرده است ظرافت و دقت حرکات دست‌های این ربات را افزایش بدهد.

هر دست اطلس حالا سه انگشت با دو مفصل دارد. همه انگشت‌ها به یک محور بزرگ کف دست متصل هستند و وسط آن‌ها نوعی مفصل جا گرفته است. این انگشت‌های کشیده همچنین قابلیت حرکت 360 درجه را دارند. با این‌ها ربات بوستون داینامیکس می‌تواند اشیاء را به‌طور دقیق‌تر بردارد، بدون این‌که به آن‌ها صدمه بزند. در ویدیو جدید اطلس استرات، یکی از اجزای سیستم تعلیق خودروها با فرم پیچیده و وزن حدود 13 کیلوگرم را برمی‌دارد و به درستی در جایی که باید قرار می‌دهد. این پروسه‌ای است که نیاز به محاسبات فراوانی دارد و این ربات از پس آن بر می‌آید.

ویدیو جابجایی وسایل توسط ربات اطلس بوستون داینامیکس

البته به نظر می‌رسد ربات بوستون داینامیکس اطلس برای برخی از حرکات در این ویدیو محساباتی را از قبل انجام داده باشد. در قسمتی از ویدیو پردازش تصویری این ربات و اسکن سه‌بعدی کاملش از استرات را مشاهده می‌کنیم که می‌توان دو برداشت از آن داشت؛ یکی این‌که این در واقع چندمین تلاش اطلس است و این ربات بارها این شیء را از زوایای مختلف اسکن کرده یا این‌که داده‌های مربوط به توپوگرافی این استرات را پیش‌تر دریافت کرده است. این یعنی این ربات در فرایند جابه‌جایی این شیء نیازی به اسکن شکل آن در لحظه نداشته است.

مطالب مرتبط:
ربات اطلس بوستون داینامیکس به یک کارگر سر به هوا تبدیل می‌شود + ویدیو این ربات انسان نمای پیشرفته، آینده بشر را پیش‌بینی کرد + ویدیو ربات انسان نمای تسلا اپتیموس Gen 2 با حرکات خود شما را شگفت‌زده می‌کند + ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*